Toon posts:

PC bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n PC een tijd lang overgeklokt (P3 650@806, FSB 124MHz, PC100 geheugen, 2-2-2)
Dit heeft een tijd lang stabiel gedraaid en stressed kwam ie maximaal tot 38°C (met standaard koeling). Dit moet ie toch makkelijk kunnen hebben toch?

Toen wilde ik een stapje verder, en dat slikte ie niet - Weer terug naar oude overgeklokte staat, 806MHz

Toen ik daarna heb ge-reboot, liep ie steeds vast nadat ie m'n schijven aan m'n Promise Ultra100 had gevonden (cursor verspringt naar midden boven)

Dit heb ik nog kunnen verhelpen door de geheugentimings op 3-3-3 te zetten.
Maar nu heb ik dit probleem, wat zich steeds vaker voordoet:
Al na nog geen uur stressed loopt de PC muurvast, al is de CPU temp nog onder de 38°C
Ik heb er een andere fan bijgezet. Loopt nog steeds vast, nu zelfs bij 25°C, dus aan de temp zal het echt niet liggen.

En als ik van het netwerk een wat grote file probeer te kopieren, loopt ie ook geheid vast (hij presteerde het zelfs om gelijk vast te lopen als ik via een andere PC een directory probeerde aan te maken op de probleem-pc)

Ik heb 'm nu teruggezet naar 650MHz, maar de problemen zijn er nog steeds

Raar detail: Als ik na zo'n vastloper reboot, krijg ik bij het detecteren van m'n IDE devices, en alleen bij m'n AOpen 52x CD-rom een hoop 'troep'-tekens in de ID string
Ik heb al geprobeerd zonder AOpen 52x, maar de vastlopers zijn er nog steeds

Zou het liggen aan m'n netwerkkaart (omdat het kopieren fataal is) of aan m'n geheugen (omdat de timings ineens terug moesten naar 3-3-3 terwijl ie het altijd prima deed op 2-2-2) of aan iets heel anders?

|:( |:( |:(

Wie weet hier raad mee???????

Verwijderd

Als je meerdere geheugen dimms hebt ff wisselen enz .. ik heb ook zoiets met allemaal zooi tekens enzo gehad

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 08:56

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Zou het niet kunnen dat je met het xtra stressen net een beetje te ver bent gegaan? Geheugen kapot gegaan waarschijnlijk?

aAarGhh

Verwijderd

Topicstarter
Verder merk ik er weinig van; Apps lopen goed, ik kan gewoon gamen, internetten etc, totdat ie er de brui aan geeft

Het enige wat dan nog werkt is de PC een tijdje uitzetten...

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
voltage omhoogggooien?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik maximaal op 1.85v instellen, geen resultaat

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
HD kapot door een te hoge FSB bij je overclockpogingen?

Verwijderd

Topicstarter
HD is prima nix mis mee, in orde :)

En aan het geheugen ligt het ook niet; Heb 't verwisseld met een andere PC, beide aan een stress-test onderworpen, en de probleem-PC begaf het alweer

Zou het dan misschien aan de DIMM gleuf liggen? effe proberen :)

Of kan het toch aan de netwerkkaart liggen? Lijkt me stug...

Verwijderd

Topicstarter
Ook in een andere DIMM bank werkt niet

Het probleem is nu dat ik een blauw scherm krijg met de mededeling 'Unable to write to drive C: bla bla; Press a key to continue' of iets dergelijks, en loopt vast.

Ligt het dan toch aan m'n schijf?? waarom doet ie het dan een uurtje wel goed en dan ineens zo'n error??

Verwijderd

misschien je controller naar de klote...probeer al je zut eens in een ander mobo te proppen, zonder die controller

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. hij geeft aan 'Unable to write to drive C:', en C: zit aan de onboard IDE controller verbonden en niet aan de Promise Ultra100

Nu hoop ik niet dat m'n onboard IDE controller naar de kl*te is :(

Verwijderd

heb dezelfde storing gehad, maar dan
'Unable to write to drive D: ,
steets maar vastlopers , na een week met problemen de eerste bad clusters , en na twee dagen een harde knal , de eerste partitie ( drive d dus ) geheel naar de kloten , heb nieuwe schijf moeten kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Yikes dat klinkt niet best

<Start nu ScanDisk op voor een surface scan>
<Maakt plannen voor last-minute back-ups :)>

*grmbl* zal nog es gaan overclocken :):)

<Wacht op resultaat van ScanDisk>

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die rare tekens krijg je ook als je 2 apparaten op master zet op 1 kabel. Had ik per ongeluk met mijn Plex gedaan |:(. Heb je je CMOS al een keer gecleard > help heel vaak.

Verwijderd

Topicstarter
ScanDisk heeft geen fouten kunnen ontdekken met surface scan (normal), en ook heb ik niet 2 IDE devices op master staan op 1 kabel...
De problemen blijven :(

Iemand nog suggesties? Is m'n mobo rijp voor de sloop?

Verwijderd

lijkt mij dom hoor maar probeer enz format en dan alles op nieuw er op :)

Verwijderd

Topicstarter
Lat ik dat maar als laatste redmiddel gebruiken :). Ik wil eerst _zeker_ weten dat het inderdaad aan m'n C: drive ligt, want formatteren en alles er weer opnieuw opzetten etc vind ik toch te veel moeite als het uiteindelijk niet nodig bleek te zijn :)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:00
Zet je c dan eens in die andere computer.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is gevonden :):(

Ik heb de C: drive in m'n andere PC gezet en zo'n 2 uur MP3tjes op laten spelen (wat op de andere PC na een uur zu vastlopen).
Dat deed ie dus prima. Ik kreeg dus op de andere PC steeds de BSOD 'Unable to write to drive C:', dus probeerde ik een DivXje te kopieren van een goede schijf naar de verdachte schijf, en ja hoor hij liep muurvast |:(

Ik kan dus met die schijf na een uur niet meer schrijven, lezen is geen enkel probleem blijkbaar. Verder zie ik ook nix verdachts aan de printplaat van de schijf...

Kan ik nog iets aan dit probleem doen of kan ik um nu als zware sleutelhanger gaan gebruiken? :)

Verwijderd

Als je HD badclusters begint te vertonen mot je 'm dumpen...:'(
Als bijv:
Cluster 1 = OK
Cluster 2 = BAD
Cluster 3 = OK
Cluster 4 = OK
Na een tijdje (Ca. 2 a 3 dagen) zal het er zou uit zien:
Cluster 1 = OK
Cluster 2 = BAD
Cluster 3 = BAD
Cluster 4 = OK
En nog eens 2 a 3 dagen later:
Cluster 1 = OK
Cluster 2 = BAD
Cluster 3 = BAD
Cluster 4 = BAD
Enz, enz....
Je kunt ze wel 'repairen' maar dat helpt toch geen ene *PIEP*....

HD's zijn gemakkelijk als sleutelhanger, alleen een beetje aan de grote kant:)

Verwijderd

Topicstarter
De problemen heb ik nu dus al zo'n 2 a 3 weken, en heb gister een surface scan gedaan; geen enkele bad cluster gevonden. Na zo'n 3 weken moeten zulke dingen toch wel naar voren komen?

Nouja, niet dat het zo'n ramp is. Ik heb backups en nog wel een schijfje over. Maar toch zou ik het zonde vinden om deze weg te gooien. Als ie wel goed kan lezen, waarom dan niet net zo makkelijk schrijven? :?

Verwijderd

je kunt ook de partitie c in kleinere partities maken en dan te onderzoeken waar de slechte stukken zitten en deze partitie dat op hidden te zetten.
deze partitie met slecht oppervlak word dan niet meer gebruikt.
als de schijf niet ouder is dan 3 jaar zit er waarschijnlijk nog fabrieks garantie op en kan de schijf geruild worden.
bij mijn schijf moest ik wel nog f25,00 bij betalen voor opsturen.

Verwijderd

hoe oud is die schijf , als die nog niet te oud is gewoon mee terug gaan em een nieuwe eissen , garantie of geen garantie .
proberen kan altijd.
(moet je natuurlijk wel het bonnetje nog hebben)

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Jammer dat het merk harde schijf hier niet bijstaat..
Ik had een WDC36400 (udma 33) in combinatie met een via-chipset. Dit bleek problemen te geven ook volgens Western Digital zelf!
Heb de schijf onder garantie kunnen omruilen voor een 'nieuwer' type (WDC26400, udma 66) en daarmee was het probleem opgelost. Dit was aangegeven door Western Digital zelf :)

Kan zijn dat dit (achteraf) ook bij jou het probleem is dat zich pas later voordoet (was bij mij ook het geval.. pas na een maand of 4 werken)

Verwijderd

Heb je wel anti-vries in de cd-rom gedaan 8-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
Op zondag 21 januari 2001 21:24 schreef pimderks het volgende:
Heb je wel anti-vries in de cd-rom gedaan 8-)
Neeeuh, niet nodig. Waarom denk je dat ie overklokt?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
erm probeer je ata-66 eens op 33 te zetten... dit wil vaak wel helpen

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft altijd al op ATA-33 gedraaid, had geen andere keus :)

En over die anti-vries...Het is een idee....... *D

Maar effe serieus, ik stuur de schijf terug naar seagate (valt nog in de garantieperiode), laat de echte profs er maar naar kijken :)

In elk geval bedankt voor al jullie hulp mensen!
Pagina: 1