Toon posts:

verschil switch/router mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek het verschil tussen een router en een switch uit. Ik weet wat het verschil is tussen een hub en een switch dankzij het het sticky maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de router en de switch. Ik geraak er maar niet uit.

Wat ik weet van een router
-Kan gebruikt worden voor netwerk
-Kan het netwerk in verbinding brengen met het internet.

Switch
-Sneller dan een hub (slimmer)
- Gebruikt voor netwerk.
-...

Is er iets dat een switch kan dan een router niet kan?
En is een router sneller dan een switch als je bijna dezelfde snelheden vergelijkt natuurlijk??

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zoek eens het OSI-lagen-model of de TCP/IP-lagen-model eens op. Je zult zien dat de wondere wereld der netwerken in lagen opgedeeld is en elke laag dient voor iets. Dan kan je de router, switch en hub op hun juiste plaats zetten in de lagen-modellen.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Een switch is voor een intern netwerk (LAN) en een router regelt ook je internet verbinding (WAN).

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

webfreakz.nl schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:11:
Een switch is voor een intern netwerk (LAN) en een router regelt ook je internet verbinding (WAN).
Switches werken op layer 2, op basis van mac-adressen, dus ook in dezelfde subnet. Routers werken op layer 3, op basis van ip-adressen en kunnen tussen verschillende subnetten routeren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-12 16:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het basis principe van een router is dat hij een LAN en WAN poort heeft. Tegenwoordig met die ADSL providers heb je ook routers met ingebouwde switches, vaak 4 of 5 poorten, waardoor je direct op je router meerdere LAN aansluitingen hebt. (ISP's noemen het multi PC modems, maar dat zijn het absoluut niet, het zijn routers wel eens waar geen uitgebreide routers, modems zetten alleen verschillende electrische signalen om, maar routeren verder geen data)

Routers routeren data verkeer tussen twee netwerken. Tussen een LAN wat staat voor "local area network" en een WAN wat weer staat voor "wide area network" zoals b.v. het internet.

Een switch verwerkt alleen data op een LAN en communiseert dus niet met een WAN.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 20-11-2005 16:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:12:
[...]

Switches werken op layer 2, op basis van mac-adressen, dus ook in dezelfde subnet. Routers werken op layer 3, op basis van ip-adressen en kunnen tussen verschillende subnetten routeren.
Bestaat er dan een snelheidswinst tussen layer 2 of layer 3, indien er groter bestanden verplaatst worden +/- 1gig

Met een switch ben je dus eigenlijk in mogelijkheden beperkt,terwijl in met een router kun je nog alle kanten uit?

Zijn de instelmogelijkheden bijvoorbeeld hetzelfde bij een router als met een switch?

Het zou om een netwerk van 8 computers zijn.

TOt dusver zou ik voor een router met 8 poorten gaan, maar ik twijfel nog...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 16:21 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:19:
[...]

Bestaat er dan een snelheidswinst tussen layer 2 of layer 3, indien er groter bestanden verplaatst worden +/- 1gig
:? Zoek nu eerst eens op waar je het over hebt, want die vraag laat al zien dat je er totaal niets van gesnapt hebt ;)
Met een switch ben je dus eigenlijk in mogelijkheden beperkt,terwijl in met een router kun je nog alle kanten uit?
Nee, het zijn gewoon compleet andere apparaten met een compleet andere functie.
Zijn de instelmogelijkheden bijvoorbeeld hetzelfde bij een router als met een switch?
Nee, een router heeft veel meer instelmogelijkheden, omdat deze gewoon veel meer moet weten voordat hij kan doen wat jij wil.
Even dure managable switches uitgesloten (die ga jij zo te lezen toch niet gebruiken -> zonde van het geld) kun je bij een switch niets meer dan stekkertjes inpluggen.
Het zou om een netwerk van 8 computers zijn.

TOt dusver zou ik voor een router met 8 poorten gaan, maar ik twijfel nog...
Wil je internet delen of doe je dat al ergens mee?
Naast dat ik eigenlijk geen 8p routers ken (NAT-routers neem ik aan dat je bedoeld), als je internet al gedeeld wordt heb je aan een switch meer dan genoeg.
Moet je het internet ook nog delen dan moet je _ook_ een router kopen, al dan niet met ingebouwde switch.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus in mijn bezit:

4port Router
Model 8000a03
http://www.usr.com/images...asp?prod=8000a03&loc=bene

Ik zou dus een aankoop overwegen van een :
Model 7930
http://www.usr.com/images...7930&image=front&loc=bene

Ik zou dus de 6 utp kabels van de computers in de switch steken die zijn dan met elkaar verbonden.

Probleem:
Kan ik een verbinding leggen tussen de switch en router zonder dat de snelheid van 1gbit van de swicht tussen de computers dan vertraagt wordt?
Ik denk het niet maar ik zou toch graag zekerheid willen hebben.

Verwijderd

Dat is ook een verschil tussen hub's en switches. Een switch kan op alle poorten verschillende snelheden aan, een hub moet alle poorten op dezelfde snelheid hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:27:
[...]
:? Zoek nu eerst eens op waar je het over hebt, want die vraag laat al zien dat je er totaal niets van gesnapt hebt ;)
Inderdaad ik heb nu begrepen dat die layers totaal niets te maken hebben met de snelheid. Bedankt voor de toelichting :>

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan ik een verbinding leggen tussen de switch en router zonder dat de snelheid van 1gbit van de swicht tussen de computers dan vertraagt wordt?

Dus
Router = 100mbit
Switch = 1gbit

--internet---router-----switch - pc1
- pc2
- pc3
-....

Zal de verbinding tussen de pc's 1gbit zijn? En moet ik daarvoor CAT6 of CAT5E gebruiken...

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 17:19:
Maar kan ik een verbinding leggen tussen de switch en router zonder dat de snelheid van 1gbit van de swicht tussen de computers dan vertraagt wordt?

Dus
Router = 100mbit
Switch = 1gbit

--internet---router-----switch - pc1
- pc2
- pc3
-....

Zal de verbinding tussen de pc's 1gbit zijn? En moet ik daarvoor CAT6 of CAT5E gebruiken...
De snelheid tussen de pc's zijn 1gbit zijn met de bekabeling die je zelf al aangeeft.
Die 100mbit router zal dus NIET je internet netwerk op 100mbit zetten...

Maar deze vraag zou je al beantwoord moeten hebben door het lezen van de verschillen tussen een hub en een switch.

een switch koppeld 2 poorten als het waren aan elkaar. Dus Pc1 & pc2 zijn 1gbit, en zal deze snelheid dan ook MOETEN halen.
het verkeer van Pc1 naar de router zal maximaal 100mbit zijn, omdat de router niet harder aan kan.
Dit zal geen probleem zijn, of jij moet 1gbit internet hebben >:)

Ey!! Macarena \o/

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op vlak van snelheden is er ook een spreekwoord: "switch were you can, route were you must".

Switches krijgen Ethernet-frames binnen, ff kijken in de mac-tabel en terug naar buiten met die frames. De speciale swichting-asics (chips die niks anders doen dan dat) switchen lekker snel door.

Routers krijgen Ethernet-frames, in zo'n frame zit er een pakketje, ff decapsuleren. De hele routing-tabel afgaan, als er meerdere routes zijn, de beste uitkiezen en terug een mooi Ethernet-frame met het pakketje aanmaken en langs de juiste interface terug naar buiten. Routers draaien meestal softwarematig op een processor, zelfs in Cisco-routers kan je een Pentium-II processor zien steken. En die lange beslissingsprocedures zorgen ervoor dat routers relatief trager draaien dan switches.

Er is een wereld van verschil tussen echte routers en huishoudrouters. Een echte router is lekker kaal, het doet niks meer dan alleen routeren tussen subnetten. Huishoudrouter = echte router + switch-module + NAT + firewall + access-point + ...

Een huishoudrouter heeft 2 interfaces: 1 lan en 1 wan. Huishoudrouters hebben maar routing performance van paar Mbps en sommige zeldzame bakjes halen zelfs 15Mbps (gemodde Target-routertje). Aan de lan-interface zit er direct een mini-switch-module met 4 poorten en kleine netwerken kunnen gewoon aan dat mini-switch-module aangesloten worden.

Als het netwerk wat groter (en degelijker word), dan moet je switchen door een switch laten doen en routen door een router. Dus 1 dikke switch om alle clients aan te sluiten zodat de clients op volle snelheid met elkaar data kunnen uitwisselen en 1 utp-kabel voor die paar Mbps Internet-verkeer naar de router.

[ Voor 42% gewijzigd door rapture op 20-11-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt rapture en Raz en anderen voor de duidelijk uitleg!!
Pagina: 1