Toon posts:

[XP] Normale XP op een AMD Athlon X2 3800+?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zaterdag mijn nieuwe pc binnen gekregen. Zelf samengestelt.
Specs:
Cooler Master Centurion 5
ASRock 939Dual-SATA2
Amd X2 3800+
Gigabyte GeForce 6600 GT
Hitachi Deskstar T7K250
NEC 3550 DVD-RW

En nu zie ik tot mijn verbazing dat Salland Automatisering er de gewone XP op heeft gezet.
Maakt het wat uit voor de performance/bruikbaarheid, etc etc. Wat ter nadele komt aan mijn pc? Dan gaat die namelijke gewoon weer terug.

Alvast bedankt.

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

wat bedoel je met de ''gewone'' xp?
home edition?
professional?
of was het helemaal niet de bedoeling dat er windows op kwam ofzo?

[ Voor 45% gewijzigd door Spitie op 20-11-2005 16:10 ]

Signature

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Oeps, hij heeft het over Windows :X

Nee, dan denk ik niet dat je veel verschil merkt op dit moment.
Sommige programma's werken ook niet lekker met de 64bit Windows versie, maar daar kan je zelf wel meer over vinden.

[ Voor 112% gewijzigd door HielkeJ op 20-11-2005 16:09 ]

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-03 06:28
Denk dat ie windows 64bit bedoelt

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 14:56

BFS

Rude awakening

Mijn gok zou zijn dat hij praat over 'gewone' xp en de 64 bits Xp

Spuit 11 enzo...

[ Voor 28% gewijzigd door BFS op 20-11-2005 16:09 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Verwijderd

xp 64bit is ook "gewoon"

Verwijderd

Topicstarter
Oops, beetje onduidelijk sorry..

Ik bedoel er staat nu gewoon Windows XP Home op. En ik heb een 64-bit processor(volgens mij) dus denk ik dat er dan ook Windows XP 64 bit op hoort.
Dat bedoel ik eigenlijk.

Kan ik verschil zien wat XP home is en XP 64 bit?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 16:46 ]

Verwijderd

Als je windows xp pro 64bit zou willen, dan moet je toch echt bijbetalen..

Verwijderd

Topicstarter
Maar, wat is het verschil?

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Het verschil is dat je theoretisch een sneller systeem hebt met Windows 64 bits, al is dat vaak niet zo in de praktijk.

Verder draait een hoop nog niet goed op 64 bits windows.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemJanJansen op 20-11-2005 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan een smille keuze om XP home in te ruilen voor XP Pro 64-bits of krijg je dan geen waar voor je geld?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 14:36
Je kan veel beter nog wachten met X64, er zijn te weinig drivers die ondersteuning voor dit besturingssysteem bieden. Denk dat pas vanaf Longhorn/Vista er écht x64 drivers gemaakt gaan worden, nu is het nog maar een handjevol. Het kleine voordeel weegt voor de doorsnee gebruiker niet op tegen de nadelen, dus ik zou het lekker zo houden ;).

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 20-11-2005 17:26 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:04:
En nu zie ik tot mijn verbazing dat Salland Automatisering er de gewone XP op heeft gezet.
Omdat je je offerte niet goed hebt bekeken en ook geen wensen aangaande OS keuze hebt aangegeven.
Als je dat wilt, en dus ook specifiek aangeeft bij je bestelling, kan je er zo wat anders op krijgen.

(zo hebben we een keer een PC geleverd met SuSe64bits omdat iemand dat graag wilde ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

XP Home ondersteunt je 2e core niet, XP Pro doet dat wel.
M.a.w. je had net zo goed een single-core proc kunnen kopen want daar draait het hele zaakje nu toch op.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 22:34 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:24

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:32:
XP Home ondersteunt je 2e core niet, XP Pro doet dat wel.
M.a.w. je had net zo goed een single-core proc kunnen kopen want daar draait het hele zaakje nu toch op.
Dat is waar en de shop had dat moeten beseffen... nu is een PC geleverd die maar "half" werkt...

-- Edit: ah, mijn excuses BackSlash32. Aangezien XP Home geen dual processor ondersteunt ging ik er vanuit dat XP Home ook geen dualcore ondersteunde... sorry.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 21-11-2005 00:23 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wildfire schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:42:
Dat is waar en de shop had dat moeten beseffen... nu is een PC geleverd die maar "half" werkt...
Onzin.
Die PC werkt niet "half" maar gewoon normaal.

http://www.amd.com/us-en/...2_8366_7595~95364,00.html

AMD Dualcore procs worden gewoon door XP Home ondersteund, anders zou HT ook niet werken met Home namelijk ;)
DualCore is nog altijd één processor met twee echte cores ipv virtuele cores.
MS's licensing kijkt naar processors (sockets), niet naar cores.

Een echte SMP setup, dus een mobo met 2 aparte sockets wordt inderdaad niet ondersteund.

TS schuift wel heel makkelijk alles af op de winkel terwijl hij zelf z'n systeem bij elkaar heeft gezocht.
-- Edit: ah, mijn excuses BackSlash32. Aangezien XP Home geen dual processor ondersteunt ging ik er vanuit dat XP Home ook geen dualcore ondersteunde... sorry.
Geeft niet, het is ook niet echt superduidelijk aangegeven namelijk.
Je moet er echt op zoeken om het te vinden, dus dat niet elke PCboer dat doorheeft en je een Pro versie verkoopt is misschien echt per ongeluk.

Wat mij betreft mag dit wel in de FAQ gezet worden zodat er geen verwarring meer over onstaat.

[ Voor 115% gewijzigd door alt-92 op 21-11-2005 00:44 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ok, dus een dual-core wordt wel ondersteund door XP Home, zo leer je nog eens wat ;)

Ik kan BackSlash32 gelijk geven in de verantwoordelijkheid van TS v.w.b. het OS. Wil je iets afwijkends, dan moet je dat zelf uitzoeken en aangeven.
Was mijn 1e post juist geweest, dan had ik het wel zo netjes gevonden van Salland om TS op de beperkingen van bepaalde OS'en attent te maken. Maar dat is dus nu niet van toepassing en is het m.i. juist netjes om niet onder de SMP-vlag een Pro versie te verkopen maar gewoon de goedkopere home versie te leveren.

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:55:
Wat mij betreft mag dit wel in de FAQ gezet worden zodat er geen verwarring meer over onstaat.
Dat vind ik dus ook wel, want ik was me dood aan het zoeken. Dacht ik eindelijk een goede computer in huis te hebben. En toen dacht ik dat die maar op halve kracht draaide.

Is er wel verschil in prestaties als ik de XP Home om wissel voor de Pro? Want dan ga ik dat gewoon doen. Ik wil geen computer die langzamer draait dan dat die kan.

Verwijderd

Topicstarter
Kick naar boven

Modbreak:Zou je niet willen kicken binnen de 24 uur? :)

[ Voor 68% gewijzigd door elevator op 22-11-2005 11:38 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:57:
Is er wel verschil in prestaties als ik de XP Home om wissel voor de Pro?
Nee, er is helemaal geen verschil.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

BackSlash32 schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:55:
http://www.amd.com/us-en/...2_8366_7595~95364,00.html

Heb je toevallig nog een document van Windows hierover wat dit opmerkt? Overigens is het soms handiger dit bv. in Oneens met een actie van een moderator? te posten dan ergens verstopt in een topic :+

Ik heb dit btw wel op de FAQ ToDo lijst gezet :)

[ Voor 5% gewijzigd door elevator op 22-11-2005 11:39 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
elevator schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:39:
[...]

Heb je toevallig nog een document van Windows hierover wat dit opmerkt? Overigens is het soms handiger dit bv. in Oneens met een actie van een moderator? te posten dan ergens verstopt in een topic :+

Ik heb dit btw wel op de FAQ ToDo lijst gezet :)
http://www.microsoft.com/licensing/highlights/multicore.mspx
Windows XP Professional can support up to two processors regardless of the number of cores on the processor. Microsoft Windows XP Home supports one processor.

Verwijderd

Begrijp ik nu goed dat dual-core werkt als 1 processor naar buiten toe? dwz je ziet maar 1 processor? of zie je er toch twee?

Wanneer je er maar 1 ziet, is het namelijk lastig optimaliseren voor dualcore, als je er 2 ziet zal XP-home er dan maar 1 van gebruiken...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
XP Home ziet weldegelijk twee virtuele cpu's en gebruitk ze ook (net zoals bij HT cpu's), echter voor het licentie verhaal geldt alleen het echte aantal cpu's (meer qua socket), en dat is er in dit geval maar één.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op maandag 21 november 2005 @ 21:51:
[...]

Nee, er is helemaal geen verschil.
En:
Windows XP Professional can support up to two processors regardless of the number of cores on the processor. Microsoft Windows XP Home supports one processor.
Dus als ik het goed begrijp: XP Home support maar 1 processor(wel dual core, want dat is 1 socket)
En XP Pro support 2 processors op 2 sockets.
Dus maakt het niks uit of ik nu XP Home of XP Pro heb?

Misschien update ik XP Home begin volgend schooljaar wel naar Windows XP 64-bit. Dan zijn er vast wel meer drivers uit en programma's die het er beter op doen.
Pagina: 1