Toon posts:

Hulp met videokaart gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik zie werkelijk waar door de bomen het bos niet meer.

Ik ben naarstig op zoek naar een andere videaokaart, maar weet echt niet meer wat wat is, het is voor mij een grote ondoorzichtige brij geworden.
Ik heb al heel wat reviews van zowel ATI als nVidea kaarten gelezen, echter de vraag: "wat is voor mij nu de beste keus" is tot op heden onbeantwoorde gebleven.
Ook heb ik al veel topics hier op GoT en op andere plaatsen gelezen, maar duidelijkheid: nee.
Vandaar dat ik het toch waag een topic te openen voor wat voor mij persoonlijk een goede keus zou zijn qua nieuwe videokaart.

Als eerste mijn systeem:
Intel P4 2.4GHz
512MB DDR (800MHz)
80Gb Maxtor schijf (liquid bearing geval)
Creative 5.1 geluidskaart
64Mb GeForce Ti 4200

Wat wil ik?

Ik ben 'verslaafd' aan racespellen a-la Need for Speed (Alfa rijdster he ;) ) maar ook gek op spelen als Black and White, RPG's (online), en de GTA's van deze wereld.
Soms een FPS als Quake/Unreal Tournament enzo.
Momenteel heb ik echte problemen met mijn framerate. Speel ik NFS:MW, dan komt het voor dat ik in een race een minuutje even opzij kan kijken, omdat mijn PC moeite heeft de handel bij te benen.
De settings van alle genoemde spellen zijn bij mij standaard 800x600, detail op medium. Wat dat betreft kan ik dan beter achter mijn XBOX kruipen, die heeft in ieder geval beter beeld.

Al met al ben ik van mening dat mijn PC op zich krachtig genoeg is om de boel te trekken, maar dat mijn videokaart toch echt aan vervanging toe is.
Alleen wat is nu een optimale kaart voor mijn systeem? Het lieft speel ik de spellen in 1025x768, met een acceptabele framerate (dus geen hangers meer in het spel).
Een speedmonster hoeft het wat mij betreft niet te zijn, ik wil gewoon lekker mee kunnen spelen met de spellen zoals hierboven genoemd. Overigens zijn de speedmonsters voor mij redelijk onbetaalbaar, mijn budget is nl. 200 euro max.

Wie kan mij eens hlder duidelijk maken wat een goede keus is?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat ga je sowieso niet redden. Ik zat zelf ook in hetzelfde dilemma, bij mij was de enige oplossing om over te stappen op PCI Express. Dit had meteen als gevolg dat ik flink wat componenten mocht vervangen (mobo, CPU, RAM (ok had niet gehoeven) GPU en voeding). Dat red je sowieso niet met je 200 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Maar daar heb ik dus geen trek in. Op zich moet de PC het gewoon kunnen bijbenen, dus een nieuw mobo, proc en geheugen begin ik niet aan.
Blijft dus een AGP oplossing over, alleen is dan mijn vraag: welke kaart?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Wat voor moederbord heb je? Aangezien je een vrij oude Pentium 4 hebt (denk ik iig) zal die waarschijnlijk niet over PCI-e beschikken waardoor je al de hele Geforce 7 serie en de Radeon X800 of hoger af kan schrijven.

De volgende twee videokaarten vind ik qua prijs/kwaliteit verhouding heel mooi in je budget passen:
[list]• nVidia: Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD - €149
• ATi: ATi Radeon 9800 Pro 256MB (AGP) - €103

Als je de ATi kiest kan je toch nog een flinke tijd vooruit, maar bespaar je ook geld welke je later weer uit kan geven bij een grotere upgrade ;)

The devil is in the details.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dit kan je zoeken he... verder is het belangrijk dat je vermeld of je een AGP of PCI-E slot hebt (nu heb je een AGP kaart dus AGP slot)

je wilt voor maximaal 200 euro helaas zijn AGP kaarten de laatste tijd Duurder geworden
voor dat geld kan je of een:
XFX 6800XT (zelfde als een 6800NU) halen, 180 euro
of een 6600GT voor 160
en als je toch meer uit gaat geven is de X800XT voor 260 euro de beste keuze

-edit- mensen wat typen jullie snel, de 6800 die December zegt is een betere keuze dan de 6800XT alleen had hem niet gezien
en dat geld ook voor de 9800PRO tov. de 6600GT :)

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 20-11-2005 16:07 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is dit ook wat, lijkt ook in de 200€ prijsklasse te zitten straks.

Mogelijk AGP-variant voor de nVidia GeForce 6800 GS

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Probeer eens een GF 6800LE op de kop te tikken deze zijn niet zo duur meer en hebben redelijk veel power ik speel alle spellen op minimaal 1024*768 zonder problemen.
Ik heb hier een soortgelijk systeem staan en trekt alle spellen (ook de nieuwste) zonder problemen.
Een Radeon 800pro kost bij alternate 199 euro en dan heb je een 256mb gddr3 geheugen opzitten wat ruim voldoende is voor de komende tijd.
En een X800GT van Saphire is net zo duur en met een beetje handigheid om te bouwen tot een 850XT maar ik denk niet dat jij zover wilt gaan.

Al met al lijkt mij in jouw positie de Radeon 800pro/gt de beste prijs kwaliteitsverhouding en kan je weer normaal gamen zelfs in hogere resoluties.
Het hangt natuurlijk ook een beetje af hoe zwaar je voeding is of deze het allemaal kan trekken.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het werkelijk nut om een 256MB ipv een 128Mb kaart te halen?

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:14:
Heeft het werkelijk nut om een 256MB ipv een 128Mb kaart te halen?
Ik vind persoonlijk dat je zon investering op de langere termijn moet bekijken en dan zou ik zeggen ja.
Je wilt immers onder wat hogere resoluties kunnen gamen en meer detail zien wat zeker mooier in in racegames.
Zelf ben ik fanatiek DTM racedriver speler en dan vind ik detail toch wel belangrijk om te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.
Nu op zoek gaan naar een goeie kaart :)

Mocht je komend weekend op de beurs iemand naarstig zien zoeken naar een goeie videokaart, dan ben ik dat ;)
Ik laat nog weten wat het geworden is, cq. gaat worden :)

Bedankt tot zover!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
waarom doet iedereen hier altijd zo moeilijk over?
mijn pc spec zijn
P4 2.0
1GB ram
tot voor kort had ik een ati9000 waar ik bijna alles nog mee speelde.
Onlangs heb ik geüpgrade naar een nvidia 6200 en hier speel ik álles mee.

Ik snap gewoon niet waarom jullie allemaal zo veel geld over hebben voor dat kleine beetje extra grafisch ... natuurlijk is het jullie geld, maar als de TS vraagt om met een beperkt budget te doen, moeten jullie niet beginnen over een heel nieuwe pc te bouwen.
als ik met mijn 6200 alles kan spelen, moet dat zeker ook kunnen met een iets andere kaart. er zijn genoeg agp-versies van de 6x00-reeks (of iets van ati).

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

plastronneke schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:20:
mijn pc spec zijn
P4 2.0
1GB ram

Ik snap gewoon niet waarom jullie allemaal zo veel geld over hebben voor dat kleine beetje extra grafisch ... natuurlijk is het jullie geld, maar als de TS vraagt om met een beperkt budget te doen, moeten jullie niet beginnen over een heel nieuwe pc te bouwen.
als ik met mijn 6200 alles kan spelen, moet dat zeker ook kunnen met een iets andere kaart. er zijn genoeg agp-versies van de 6x00-reeks (of iets van ati).
Wie heeft het hier over een nieuwe pc :?
De TS geeft zelf aan dat het alleen een vervanging van de videokaart betreft en geeft hiermee het maximaal besteedbaar budget aan.
Zie het als investering op langere termijn.
Spellen als need for speed en black and white hebben ontzettend veel eyecandy wat dus beter tot zijn recht komt met de wat duurdere kaarten.
Wat heb je aan een nieuwe kaart als je max 800*600 kan draaien en de settings op high kan zetten ipv medium?
Het is maar net waar je de grens trekt natuurlijk.
Ik heb voor mijn videokaart (XFX6800LE) nog 199 euro betaald een half jaar terug en opgewaardeerd tot bijna 6800GT snelheden hier kan ik weer even mee vooruit.
Het is puur afhankelijk van wat je er mee gaat doen en wat voor eisen je stelt.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:06

Just_I

What did you just say?

plastronneke schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:20:
mijn pc spec zijn
P4 2.0
1GB ram

Mja, maar jij maakt mij niet wijs dat je de spellen die de TS noemt ook kan spelen op een redelijke kwaliteit (min 1024*768 op min medium detail) en met een vloeiend beeld kan spelen. Ik zeg niet dat je met jouw kaart niet kan gamen of dat ie slecht is omdat ie goedkoop is, maar dat je er op slechtere kwaliteit mee speelt.
Overigens ben ik het wel met je eens dat er niet gelijk een nieuw systeempje moet worden samengesteld. Maar als er daarover niets in de TS staat dan kan je het altijd nog wel voorstellen, mits je het goed onderbouwt.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Topicstarter
Ehh, dat was er maar een hoor die adviseerde om een ander mobo etc te nemen....
De rest geeft heldere en goede info voor ozver ik dat kan beoordelen.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
AGP heeft anno 2005 zijn beste tijd wel gehad. Daarom zie ik het advies als een nieuwe videokaart halen op AGP als onzinnig. Een investering die veel beter voor de hand ligt is de upgrade naar PCI Express.

Mijn advies voor de TS is dan ook: koop geen nieuwe videokaart, maar ga sparen voor een PCI Express-plankje. Het verschil is zo enorm dat het gewoon een veel betere investering is. Ik ben serieus van mening dat je geld weggooit als je voor AGP gaat. Als de TS zelf ook een fanatieke gamer is dan zou hij moeten weten hoe hard dat wel niet gaat. Al helemaal als de consoleports voor Xbox360 enzo op de PC zullen verschijnen. Je zult toch vroeger of later de overstap moeten doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Flake op 20-11-2005 16:52 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

En voor 200 euro koop je een compleet systeem.
Ik kan ook nog prima gamen op een soortgelijk systeem als de TS en dan heb ik niet eens een top the art machine.
Als je een prima videokaart koopt dan kan je zeker weer een jaar of 2 vooruit voor je echt aan een ander systeem toe bent want dan zal deze de zelfde problemen gaan vertonen als nu de huidige 4200ti.
Mensen redeneren soms zo makkelijk van och koop meteen een nieuw systeem of iedereen het geld op zijn rug heeft groeien.
Een goede videokaart is gewoon voldoende en wat er over anderhalf a 2 jaar weer is zullen we dan wel weer zien.

Verwijderd

Topicstarter
Je zult toch vroeger of later de overstap moeten doen
En dat is dus niet zo, want de 360 zal strakjes wel mijn 'main' console worden om spellen op te spelen.
En ja: ik heb de 360 al gekocht (pre-order dan wel..)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
December schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:05:
...
De volgende twee videokaarten vind ik qua prijs/kwaliteit verhouding heel mooi in je budget passen:
[list]• nVidia: Asus GeForce 6800 128MB DDR (AGP, DVI), V9999/TD - €149
• ATi: ATi Radeon 9800 Pro 256MB (AGP) - €103

Als je de ATi kiest kan je toch nog een flinke tijd vooruit, maar bespaar je ook geld welke je later weer uit kan geven bij een grotere upgrade ;)
Die ATI 9800PRO moet je dus niet kopen, aangezien dat een 128 BIT 9800PRO is. Deze is te vergelijken met een 9600XT, welke natuurlijk wel wat sneller is dan je ti4200, maar het scheelt niet bijzonder veel. Als je een 9800PRO wilt hebben, dan moet je op zoek gaan naar een 128 MB 256 BIT 9800 PRO.

De Geforce 6800 is daarentegen wel een goede keus.

Andere mogelijkheden: X700PRO / X800PRO of XT / 6600GT.

Verwijderd

GoldenSample schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:05:
dit kan je zoeken he... verder is het belangrijk dat je vermeld of je een AGP of PCI-E slot hebt (nu heb je een AGP kaart dus AGP slot)

je wilt voor maximaal 200 euro helaas zijn AGP kaarten de laatste tijd Duurder geworden
voor dat geld kan je of een:
XFX 6800XT (zelfde als een 6800NU) halen, 180 euro
of een 6600GT voor 160
en als je toch meer uit gaat geven is de X800XT voor 260 euro de beste keuze

-edit- mensen wat typen jullie snel, de 6800 die December zegt is een betere keuze dan de 6800XT alleen had hem niet gezien
en dat geld ook voor de 9800PRO tov. de 6600GT :)
ik dacht dat de XT maar 8 pipes heeft ipv 12.. hij is dus volgensmij hetzelfde als een LE ;)

als dat niet zo is laat me ff weten want dan haal ik hem })

had ik laatst nog een x opgezocht omdat ik ook opjacht ben naar een nieuwe kaart ;)

EDIT// aah hier heb ik wat :D

nieuws: nVidia introduceert GeForce 6800XT voor OEM's idd 8 pipes dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 22:15 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:12:
[...]

ik dacht dat de XT maar 8 pipes heeft ipv 12.. hij is dus volgensmij hetzelfde als een LE ;)

als dat niet zo is laat me ff weten want dan haal ik hem })

had ik laatst nog een x opgezocht omdat ik ook opjacht ben naar een nieuwe kaart ;)

EDIT// aah hier heb ik wat :D

nieuws: nVidia introduceert GeForce 6800XT voor OEM's idd 8 pipes dus :)
whoops nvm je hebt volkomen gelijk, ik heb het laatst nog op lopen zoeken 8)7

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen
Welke videokaart moet ik kopen

Dit is zo ongeveer de meest gestelde vraag in V&B. Er wordt een bedrag genoemd en daar moet een videokaart bijkomen.Wat ook veel gebeurt is dat er 2 of 3 kaarten genoemd worden en verder wordt er geen informatie gegeven. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je een videokaart gaat kopen, deze dingen kun je heel goed zelf uitzoeken. Met de search van www.tweakers.net vind je bergen vol reviews van videokaarten. Als je dat eerst doet hoef je waarschijnlijk niet eens topic erover te openen.

[...]

In principe gaan alle "welke videokaart moet ik kopen?"-topics op slot. Het heet hier Gathering of Tweakers en van een tweaker mag toch wel verwacht worden dat hij zelf een videokaart kan uitzoeken.
Bij deze dus. Wat je hier vraagt kun je met enige inzet zelf uitzoeken. Zie voor meer tips de volledige tekst van V&B FAQ - Welke videokaart moet ik kopen?

Overigens is dit een standaard-slotje, wegens het grote aantal vergelijkbare vragen die niet voldoen aan het beleid. Graag begrip hiervoor - een beter GoT begint bij jezelf :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.