Toon posts:

AGP-kaart: hoe lang nog te koop (en dalen de prijzen wel?)

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje... Vanwege chronisch geldgebrek koop ik m'n hardware updates altijd een hele tijd nadat het spul is uitgebracht. De nieuwste videokaart koop ik dus pas minstens na een jaar of zo, als de volgende generaties alweer te koop zijn. Scheelt een hele hoop geld! ;)

Maar... probleem is nu dat ik een mobo heb met alleen AGP. Nu wil ik zo lang mogelijk wachten met het kopen van een AGP-kaart (zoals een X850 XT, als opvolger van mijn huidige 9800Pro), maar ja... het is maar de vraag hoe lang die dingen nog beschikbaar zijn! Er worden (voor zover ik weet) niet echt meer AGP-kaarten gemaakt van de nieuwste generatie kaarten, dus... het lijkt mij dat de beschikbare AGP kaarten op een bepaald moment gewoon niet meer verkrijgbaar zijn. Vraag is dus: hoe lang nog te wachten? Is de X850 XT (AGP) begin volgend jaar nog wel te koop?

En zakken de prijzen nog wel? De prijzen van PCIe kaarten zullen wel gaan zakken omdat er nieuwere versies uitkomen, maar ja, van de AGP komen geen nieuwere versies dus is het maar de vraag of die prijzen nog wel gaan zakken! Dus... moet ik op de komende HCC-dagen gewoon maar de goedkoopste X850 XT nemen die ik tegenkom, of zou het slim zijn nog een paar maanden te wachten?

Wat is wijsheid...?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 17:24
Aangezien niet heel de wereld elk half jaar een nieuwe computer aanschaft heeft waarschijnlijk het overgrote deel van de wereld nog steeds een moederbord waarop alleen AGP videokaarten op passen, dus ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen dat je over een paar maanden geen AGP videokaarten meer kan vinden.

Qua prijsdaling zal er waarschijnlijk weinig schot in zitten, veel videokaarten blijven uiteindelijk steken bij zo'n €150 á €200 en aangezien de Radeon X850 XT nog steeds één van de topkaarten is zal die nog wel even op dezelfde prijs blijven hangen.

Overigens vind ik het vrij weinig zin hebben om nu of binnen enkele maanden al een nieuwe videokaart aan te gaan schaffen als je nu over een Radeon 9800 Pro beschikt. Zoveel prestatieverschil zit er niet tussen, of in ieder geval niet zoveel dat het het waard is om nu al €250 of meer uit te gaan geven.

The devil is in the details.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 15:52:
Ik zit met een probleempje... Vanwege chronisch geldgebrek koop ik m'n hardware updates altijd een hele tijd nadat het spul is uitgebracht. De nieuwste videokaart koop ik dus pas minstens na een jaar of zo, als de volgende generaties alweer te koop zijn. Scheelt een hele hoop geld! ;)

Maar... probleem is nu dat ik een mobo heb met alleen AGP. Nu wil ik zo lang mogelijk wachten met het kopen van een AGP-kaart (zoals een X850 XT, als opvolger van mijn huidige 9800Pro), maar ja... het is maar de vraag hoe lang die dingen nog beschikbaar zijn! Er worden (voor zover ik weet) niet echt meer AGP-kaarten gemaakt van de nieuwste generatie kaarten, dus... het lijkt mij dat de beschikbare AGP kaarten op een bepaald moment gewoon niet meer verkrijgbaar zijn. Vraag is dus: hoe lang nog te wachten? Is de X850 XT (AGP) begin volgend jaar nog wel te koop?

En zakken de prijzen nog wel? De prijzen van PCIe kaarten zullen wel gaan zakken omdat er nieuwere versies uitkomen, maar ja, van de AGP komen geen nieuwere versies dus is het maar de vraag of die prijzen nog wel gaan zakken! Dus... moet ik op de komende HCC-dagen gewoon maar de goedkoopste X850 XT nemen die ik tegenkom, of zou het slim zijn nog een paar maanden te wachten?

Wat is wijsheid...?
Wat voor een processor en geheugen heb je nu ?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je kan overgens beter een X800XT kopen, veel goedkoper (260 euro) en bijna net zo snel
maar dat terzeide, de prijzen kunnen ook weer gaan stijgen, de nVidia 6 serie is duurder geworden (met name de 6800GT) doordat deze kaarten zeldzaam worden, een half jaar terug was een 6800GT AGP voor 230 euro te koop nu voor niet minder dan 330

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50
Klopt. High-end AGP kaarten zijn flink schaars aan het worden... 2 opties :

1. Nu flink geld uitgeven voor een kaart die nog te krijgen is. Nadeel is dan wel weer dat als je volgend jaar ofzo een nieuw mobo+cpu wil hebben je de AGP kaart bij het grof vuil kan zetten.... (en een PCI-express kaart kan kopen)

2. Nog even doorsparen en meteen de complete overstap naar PCI-express maken.

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 08:40
GoldenSample schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:09:
je kan overgens beter een X800XT kopen, veel goedkoper (260 euro) en bijna net zo snel
maar dat terzeide, de prijzen kunnen ook weer gaan stijgen, de nVidia 6 serie is duurder geworden (met name de 6800GT) doordat deze kaarten zeldzaam worden, een half jaar terug was een 6800GT AGP voor 230 euro te koop nu voor niet minder dan 330
De MSI AGP 6800 GT 256 MB was op een gegeven moment zelfs voor maar € 207,00 te koop.... >:)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat natuurlijk wel is is dat dit soort kaarten volgend jaar 2e hands voor leuke prijzen weggaan (of evt als overstock te koop zijn op de beurs ofzo). Op die manier kun je nog voor een redelijk bedrag een leuke kaart hebben.

• ---RRR---
  • Laatst online: 16-12-2025
Mijn x850xt pe is nu ook 20 euro duurder dan 3 maanden geleden. :)

Misschien dat er straks geen agp kaarten meer verkocht zullen worden maar er is dan wel zat 2e hands te vinden. Denk alleen als er geen snellere agp kaarten komen als de x850xt deze ook 2e hands een pittig prijskaartje houden. Een relatief te dure 2e hands agp is nog altijd veel goedkoper dan een nieuw moederbord + eenzelfde kwaliteit kaart.

Ik heb daarbij nog een probleem erbij. Voor mijn cpu (socket 754) zijn nieteens pci-e moederborden te krijgen. Ik moet er ook meteen een nieuwe cpu bij wat het allemaal takkeduur maakt.

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 20 november 2005 @ 15:56:
Overigens vind ik het vrij weinig zin hebben om nu of binnen enkele maanden al een nieuwe videokaart aan te gaan schaffen als je nu over een Radeon 9800 Pro beschikt. Zoveel prestatieverschil zit er niet tussen, of in ieder geval niet zoveel dat het het waard is om nu al €250 of meer uit te gaan geven.
Nou... als ik de test zo doorkijk is een X850 XT in de PRAKTIJK toch echt wel een HEEL stuk sneller! Niet een paar fps, maar minstens het dubbele. En dat maakt sommige games van onspeelbaar opeens speelbaar. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een zwaar spel als The chronicles of Riddick: de score van een 9800 Pro is 22 fps en de X850 XT 52! En dan heb ik het nog over fps ZONDER FSAA en AF want op die lijsten komt de 9800 Pro nog geeneens voor (zie: Tom's Hardware VGA Charts VII). Over prestatieverschil gesproken... ;)

Eh... inderdaad wel handig als ik mijn CPU en zo er bij zet (alhoewel mijn vraag algemeen bedoeld was): Intel 4 3.0 HT en 1 Gig Ram. M'n computer is twee jaar oud (in december).

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50
---rrr--- schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:29:
Voor mijn cpu (socket 754) zijn nieteens pci-e moederborden te krijgen. Ik moet er ook meteen een nieuwe cpu bij wat het allemaal takkeduur maakt.
Tuurlijk wel! Asus K8N4-E (deluxe) bijvoorbeeld.... :)

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, ik wacht echter nog effe.
Echter, AOpen GeForce 6600GT 128MB DDR3 128b (AGP, DVI-I) Aeolus 6600GT-DV128 voor 160 euro ziet er verleidelijk uit.

Verwijderd

Topicstarter
De 6600GT ligt nou weer WEL te dicht bij de 9800 Pro wat prestaties betreft... Die ik zou ik dus nooit kopen. De X850 blaast die 6600 helemaal weg...

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 08:18
Probeer je 9800 pro te flashen naar XT + overclocken, grote kans dat je dan héél dicht in de buurt komt van de 6600GT (mits het goed werkt natuurlijk) is het proberen waard :)

Scheelt misschien een stuk of 5 tot 8 fps in riddick waardoor ie ineens speelbaar is :)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ben ik even blij dat ik mijn 9600XT een paar weken terug heb vervangen door een MSI RX800PRO (€229), want nu is de X800PRO zo goed als niet meer verkrijgbaar. Ik heb dat gedaan, omdat de rest van mijn onderdelen nog niet echt afgeschreven zijn en over een half jaar tot een jaar heb ik nog steeds niet het geld om een AMD64 en een nieuw moederbord en een nieuwe high-end PCI-e videokaart te kopen (studeren + rijbewijs ;)). Maar goed, dat terzijde.

Ok, jij hebt op dit moment nog een redelijke videokaart (9800PRO), welke een heel stuk sneller is dan een 9600XT. Als je nu zou upgraden, dan zou je dat denk ik niet doen, omdat je kaart nu echt veel te traag is. Ik denk dat je jezelf eens moet afvragen of je, als je 9800PRO aan vervanging toe is, direct een nieuwe cpu + mobo + PCI-e videokaart wilt aanschaffen. Heb je dat geld dan niet, dan lijkt mij het een redelijk goede investering om je videokaart nu te upgraden. Bovendien heb je nog een redelijke CPU en meer dan genoeg geheugen, dus een X800 videokaart komt vast wel goed tot zijn recht. Helaas gaat AGP er toch echt uit, ook al heeft meer dan de helft van de tweakers nog een AGP moederbord. Daarom zie je de laatste ook al die mooie aanbieding van high-end kaarten van de vorige generatie voor een relatief zacht prijsje (€200), maar als de kaarten zijn uitverkocht dan zijn ze ook echt heel erg moeilijk te krijgen. Een voorbeeld daarvan is dus die 6800GT en de Asus V9999. Dus wil je nog een nieuwe AGP videokaart, dan moet je niet te lang meer wachten. Echter moet je ook geen €300 meer uitgeven, want dat is ook weer een beetje te veel van het goede.

Een paar mogelijkheden:
- MSI RX850PRO @ Alternate voor €269
- Powercolor X800PRO @ Alternate voor €199 (zal waarschijnlijk maar één zijn die terug uit RMA is gekomen)
- Powercolor X800GTO @ Salland voor €204 (nog niet beschikbaar)
- Tsja, en dan is het wel gedaan met de X800 AGP kaartjes.
- Een normale 6800 vanaf €149 (tsja, geen gigantisch grote vooruitgang - wel met unlocken etc)
- 6800 GT vanaf zo'n €300 8)7.

Hmm, je hebt nu echt veel minder keus vergeleken met een dikke maand terug. Misschien kun je ook nog wel ergens in V&A iets op de kop tikken. Succes in ieder geval met je eventuele aankoop.

Verwijderd

ik zit ook te denken aan een vervanger voor mijn 9800 Pro...

5 keuzes:

-Asus AX850XT/HTVD (Retail) € 349,-

-Sapphire Radeon Atlantis X850XT ViVo (Retail, TV-Out, Video-In, DVI) € 299,-

-MSI RX850Pro-VTD256 (Retail) € 269,-

-Connect3D Radeon X800XT Platinum Edition (Retail, TV-Out, Video-In, DVI) € 299,-

-Sapphire X800GT (Retail) € 199,-

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~godflesh/lol/benchmark.gif

Beste keus lijkt me de: Sapphire X800GT (Retail) € 199,- ..aangezien de prijs / snelheid verhouding....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die X800 GT staat niet in het overzichtje... (Ik kijk overigens NOOIT naar 3D-Mark scores: geef mij de echte praktijk maar!) Die zit toch onder de XL...? En net boven de X800 Pro...?

Als ik alle overzichten bekijk is een X850 het extra geld niet echt waard t.o.v. de X800, zelfs een XT PE niet. De X800 XT is toch eigenlijk m'n minimum: die zit dichtbij de X850 terwijl het gat met de X800 Pro en zo weer wat groter is. Maar ja, als de X800 XT even duur is als de Sapphire Radeon Atlantis X850XT ViVo (Retail, TV-Out, Video-In, DVI) € 299,-... ;)

Ik ga toch maar eens rondneuzen op de HCC-dagen. Wie weet wat ik er nog vind: een leuke X800 XT voor minder dan 200? :o :+ Dat zou mooi zijn! Da's nou net een bedrag dat ik kan verantwoorden. Alhoewel de HCC-dagen al een paar jaar niet de plek meer is voor echte koopjes... (Daar komt nog bij dat ik zeer waarschijnlijk ook nog een nieuwe voeding nodig heb... M'n huidige Dell 250 W voeding kan dit allemaal waarschijnlijk niet meer trekken... maar dat ga ik wel eerst ff proberen! ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 23:18 ]

Verwijderd

Sapphire Radeon Atlantis X850XT ViVo (Retail, TV-Out, Video-In, DVI) € 299,-... die leek me ook wel interesant ja....

Moet ik die maar kopen? I need advice tweakers ....

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 08:30

Vuurvoske

Nunquam cede!

GoldenSample schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:09:
Als je een x1800XT koopt kan je misschien de kaart niet optimaal benutten .. Ik heb een x850Xt en die draait niet voluit omdat de cpu bottleneck is. Ik, haal 900 punten lager dan de benchmarks van x-bits labs :(

Beroeps brabander

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De hele markt wordt naar PCI-e gepushed, wat op zich logisch is, maar ik heb het idee dat het wel erg hard gaat nu. Ik heb zelf 1,5 jaar terug een P4C800-E Deluxe gekocht, toch niet 1 van de minste borden qua prijs en features, en ik zit nu tegen mijn verouderde 9800 SE aan te hikken. (Die niet te softmodden is). Voor mijn budget (200/250) is gewoon geen leuke AGP kaart meer te krijgen, terwijl mijn mobo/cpu combo nog best ff mee kan. Erg jammer.

Verwijderd

Topicstarter
Vuurvoske schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:25:
Als je een x1800XT koopt kan je misschien de kaart niet optimaal benutten .. Ik heb een x850Xt en die draait niet voluit omdat de cpu bottleneck is. Ik, haal 900 punten lager dan de benchmarks van x-bits labs :(
Met x1800XT bedoel je waarschijnlijk de X800XT? Is op zich inderdaad wel iets om over na te denken: in hoeverre kan mijn P4 3.0 een X850 XT 'bevoorraden'? Ik denk dat de X800 XT toch de beste keuze is wua prijs/kwaliteitverhouding.
Servor schreef op maandag 21 november 2005 @ 11:35:
De hele markt wordt naar PCI-e gepushed, wat op zich logisch is, maar ik heb het idee dat het wel erg hard gaat nu. Ik heb zelf 1,5 jaar terug een P4C800-E Deluxe gekocht, toch niet 1 van de minste borden qua prijs en features, en ik zit nu tegen mijn verouderde 9800 SE aan te hikken. (Die niet te softmodden is). Voor mijn budget (200/250) is gewoon geen leuke AGP kaart meer te krijgen, terwijl mijn mobo/cpu combo nog best ff mee kan. Erg jammer.
Tja, dat heb je met computers... Zo ging dat ook toen AGP op de markt kwam! Het hoort erbij maar het went eigenlijk nooit... ;) Straks koop je een mobo met PCIe maar dan zit je over een tijdje weer met een nieuw soort cpu die aan afwijkend aantal pins heeft. Of geheugen dat niet past. Het is heel vaak alles (mobo, cpu, geheugen, videokaart, etc.) of niets... En omdat ik geen geld heb voor alles probeer ik dan toch maar IETS te krijgen. In mijn geval valt de grootste winst nog te halen met een nieuwe videokaart. Een snellere cpu zou bijvoorbeeld echt zonde van het geld zijn!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:48:
[...]

Met x1800XT bedoel je waarschijnlijk de X800XT? Is op zich inderdaad wel iets om over na te denken: in hoeverre kan mijn P4 3.0 een X850 XT 'bevoorraden'? Ik denk dat de X800 XT toch de beste keuze is wua prijs/kwaliteitverhouding.

[...]

Tja, dat heb je met computers... Zo ging dat ook toen AGP op de markt kwam! Het hoort erbij maar het went eigenlijk nooit... ;) Straks koop je een mobo met PCIe maar dan zit je over een tijdje weer met een nieuw soort cpu die aan afwijkend aantal pins heeft. Of geheugen dat niet past. Het is heel vaak alles (mobo, cpu, geheugen, videokaart, etc.) of niets... En omdat ik geen geld heb voor alles probeer ik dan toch maar IETS te krijgen. In mijn geval valt de grootste winst nog te halen met een nieuwe videokaart. Een snellere cpu zou bijvoorbeeld echt zonde van het geld zijn!
klik lees en trek je conclusies, dat zit echt wel snor hoor :) zeker als je eye candy in gaat schakelen!

verder is de X800XT/X850XT duidelijk de beste keuze (en ja een goedkopere kaart heeft (bijna) altijd een betere prijs/prestatie verhouding)

ik had het overgens helemaal niet over een XI800 ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Asus AX850XT/HTVD met Artic Silencer 5 ...besteld....als Sinterklaaskadootje voor mezelf ..lol :)

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:54:klik lees en trek je conclusies, dat zit echt wel snor hoor :) zeker als je eye candy in gaat schakelen!
De conclusie is duidelijk: gamers met een beperkt budget kunnen hun geld beter investeren in een goede videokaart dan in een snelle processor. Een spotgoedkope Celeron of Sempron zal natuurlijk nog wel een beperkende factor vormen, maar in principe is iedere mainstream desktopchip al genoeg voor zelfs de zwaarste games. Een high-end Athlon FX of Pentium Extreme Edition kan nog altijd wel iets toevoegen aan prestaties, maar wie het geld daar niet voor over heeft zal er ook weinig aan missen.
Beter! :) Interessant artikel! Dit bevestigd wat ik eerder al zei! En da's natuurlijk altijd leuk... ;) Ben benieuwd wat er op de HCC-dagen nog voor extra korting te vinden is...

• Robin4
  • Nu online
Alle AGP kaarten worden duurder omdat ze schaarser worden en zullen zeker na een half jaar zeker wel helemaal weg zijn. Je zal alleen nog dan een 2ehandse kaart kunnen kopen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een 2 maanden terug, een x850xt pe gekocht, nieuw voor 328 euro, AGP...

Dus betekend dat als ik deze verkoop dat ik winst maak? (over een tijdje)

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Ik had dus ook dat probleem. Ik speel veel BF2, met een 9800@Xt maar het schiet nog niet op. Dus toen heb ik even rond gekeken, voor een agp kaart. Maar ik ben nu toch maar over gestapt op een PCI-e mobo. Daarbij een dikkere voeding en een x850xt. Als het goed is komt de graka deze week binnen.
Maar het was een moeilijke afweging!! :? Nu een agp kopen of een upgrade naar pci. Dan toch maar het laatste. :9

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat is natuurlijk een optie, maar dan komt er meteen MINSTENS zo?n 200 euro bij. En da?s zowat een verdubbeling van m?n budget. Bovendien, als ik een nieuw mobo koop, moet ik er eentje kopen voor m?n P4 3.0 HT, en dan zit ik DAAR weer aan vast... Als ik een nieuwe mobo koop stap ik liever over naar AMD. Maar ja, dan wordt het HELEMAAL te duur.

Aan de andere kant: als ik nu geen nieuw mobo koop hoef ik over een jaar ook geen nieuw mobo te kopen want dan ik heb ik immers die ?nieuwe? AGP-kaart die ik dan niet meer kwijt kan op dat nieuwe mobo...

Tegelijkertijd.. stel, ik koop een nieuw PCIe mobo waar m?n P4 3.0 HT op past (bestaan die?), wat schiet ik daar mee op? De enige winst is dat ik dan over twee jaar of zo de nieuwste PCIe-kaart kan kopen, maar dan zit ik ondertussen wel een met sterk verouderde cpu...

Pffffffff... zoveel opties en mogelijkheden en geen eentje is eigenlijk perfect. Ja, een nieuw mobo, nieuwe cpu, nieuwe voeding en nieuwe videokaart (en misschien ook nog nieuw geheugen?): da?s de beste oplossing, maar da?s allemaal net ff te veel... ;)
Pagina: 1