Toon posts:

Last van mijn ogen bij TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nu al ongeveer een jaar een 17inch tft scherm van e-yama
maar het probleem is dat ik veel last heb van me ogen (soort druk) .met name bij het lezen van berichten etc. & gamen.
in het begin toen ik het scherm pas had ..had ik dit niet of minder.
Me ouders hebben dus boven ook een pc met een 15 inch tft ,maar daar heb ik dus nergens last van.

nu is mijn vraag hebben hier meer mensen last van en wat is hier aan te doen ??

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 17:24
Vergelijk de specificaties van jouw TFT eens met die van je ouders. Ik gok erop dat de lichtopbrengst van jouw TFT een stuk hoger ligt, wat je ogen waarschijnlijk niet zo leuk vinden. Wat je er aan kan doen? Andere monitor kopen :P Maar je kan natuurlijk eerst eens wat spelen met instellingen zoals brightness en contrast.

The devil is in the details.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ligt het niet aan de verschillende afstanden waarop de schermen staan en je ogen zich daarom meer moeten inspannen om scherp te kunnen zien? Dat was bij mij namelijk het geval, en sinds ik lenzen heb heb ik nergens meer last van.

[ Voor 27% gewijzigd door mjszwo op 20-11-2005 14:10 ]

Verwijderd

Zoals December zegt, Brightness en Contrast lager zetten. Heeft bij mij prima geholpen.

Verwijderd

Caponi schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:03:
Ligt het niet aan de verschillende afstanden waarop de schermen staan en je ogen zich daarom meer moeten inspannen om scherp te kunnen zin? Dat was bij mij namelijk het geval, en sinds ik lenzen heb heb ik nergens meer last van.
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht in dit geval. Heb je een bril of lenzen? Wellicht weer eens door laten meten. Ook als je geen bril of lenzen hebt, kan het daarmee te maken hebben :)

Licht en contrast zijn ook goede opties zoals gemeld :)

Verwijderd

Heb je je TFT via een analoge aansluiting aangesloten of DVI?

DVI, is meestal ook wel beter voor je ogen na mijn mening. Maar dan moet je natuurlijk ook wel een DVI aansluiting hebben op je TFT ;)

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:03:
Vergelijk de specificaties van jouw TFT eens met die van je ouders.
Hieronder de specs van beide monitoren .Die bovenste is van mij

e-yama 17ne1-s

Merk : e-yama
Type : 17NE1-S
Schermgrootte : 17 inch
Helderheid : 370 cd/m2
Contrast : 350:1
Responsetijd : 14 ms
Inkijkhoek horizontaal : 160 graden
Inkijkhoek verticaal : 120 graden
Resolutie : 1280 x 1024
Speakers : Ja
DVI : Nee
In hoogte verstelbaar : Nee
Roteerbaar : Nee
USB hub : Nee
Kleur : zilver
Lengte : 20,7 cm
Breedte : 39,7 cm
Hoogte : 39,3 cm
Gewicht : 5 kg

IIyama ProLite E380S

Responsetijd: 23 ms
Formaat 15 inch
Pixel pitch 0,297 mm
Helderheid 380 cd/m²
Contrast verhouding 450:1
Resolutie (max.) 1024 x 768

Frequentiebereik
Horizontaal 30-60 kHz
Verticaal 55-75 Hz

Kijkhoek
Horizontale kijkhoek (max.) 120 º
Verticale kijkhoek (max.) 110 º
Aansluiting D-sub
Gewicht 2,3 kg
Afmetingen (H x B x D) 336x342x182 mm
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:08:
[...]

Heb je een bril of lenzen? Wellicht weer eens door laten meten. Ook als je geen bril of lenzen hebt,

Licht en contrast zijn ook goede opties zoals gemeld :)
Ik heb geen bril en geen lenzen.
ik heb het een half jaar geleden 1 x laten testen maar toen was alles goed.

btw nu ik de brightness iets lager heb gezet helpt het wel iets .maar echt prettig is het nog niet

Verwijderd

Misschien moet je eens een tijdje een lagere resolutie proberen?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 19:28

TetsuoShima

low energy output

Ik ben sinds kort overgestapt op een TFT en ik moet zeggen dat ik ongeveer wel weet wat je bedoelt. De brightness van die dingen is gewoon veel te hoog en ik zie aan je specs dat die van jou eer een is die daar nog erger in is dan het gemiddelde. Ik schat dat je, om een aanvaardbaar beeld voor je ogen te krijgen, de brightness lager zal moeten zetten dat 50 of misschien zelfs 40 %. Mijn scherm heeft ongeveer 250 cd/m² en ik zet die dan nog maar op ongeveer 2/3. En dan nog vind ik het vrij licht, maar vanaf dan wordt het aanvaardbaar.

Wat ik ook moet zeggen is dat, toen ik vroeger op mijn CRT zat, ik nogal dikwijls met zeer weining ander licht in de kamer zat, een klein lampje ergens achterin was aan en dat was alles. Als ik dit doe bij m'n TFT, dan krijg ik koppijn dat het niet mooi meer is. Als ik meer (veel) licht maak in de kamer, dan krijg ik dit niet. Dus ik zou zeggen, zorg ervoor dat je kamer zelf voldoende verlicht is.

Die twee dingen samen hebben het bij mij verholpen.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

Je moet inderdaad de omgevings verlichting omhoog zetten zodat het scherm niet veel lichter is als de omgeving. Dit zorgt ervoor dat je ogen makkelijker kunnen samenwerking om te convergeren (naar de neus kijken). Wat ook verstandig is, is om soms even een minuutje in de verte te kijken om even de ogen te laten ontspannen.

(Student @ Optometrie)

Verwijderd

Ik kocht mij recentelijk een 17" TFT en heb daar de eerste avond op gewerkt zonder aan de instellingen te komen.

Voor het slapen gaan kwam hoofdpijn op en de volgende dag met barstende hoofdpijn rondgelopen.

Terug thuis direct brightness aangepast. Die stond op 60 geloof ik, nu op 40. Voorlopig geen last meer van gehad. En ik slijt als student informatica veel tijd met m'n ogen op dat scherm.

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:00:
Ik heb dus nu al ongeveer een jaar een 17inch tft scherm van e-yama
maar het probleem is dat ik veel last heb van me ogen (soort druk) .met name bij het lezen van berichten etc. & gamen.
Bezoekje aan de opticien :) Zowel bij het lezen op de pc als bij gamen ben je zwaar geconcentreerd. Hierdoor spannen je ogen zich dus ook veel meer in.

Heb je het probleem altijd DIRECT of pas naar een half uurtje gamen? Als je het pas na een tijdje hebt -> opticien ;)

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
In deze review hebben ze het over een 'ECO mode 2' die de helderheid terugbrengt tot een draagbare 148 nits, kan je zo'n soort optie vinden in het OSD van je monitor?

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 08:30

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb gehoord dat mensen last kunnen krijgen als de monitor ingesteld @ 60hz, met name bij TFT schermen is dit het geval. (Dit kun je wijzigen bij de beeldscherminstellingen). Ik zou hem instellen op 70hz en het dan een dagje uitproberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vuurvoske op 21-11-2005 09:24 ]

Beroeps brabander

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op zondag 20 november 2005 @ 19:20:
[...]

Bezoekje aan de opticien :) Zowel bij het lezen op de pc als bij gamen ben je zwaar geconcentreerd. Hierdoor spannen je ogen zich dus ook veel meer in.

Heb je het probleem altijd DIRECT of pas naar een half uurtje gamen? Als je het pas na een tijdje hebt -> opticien ;)
Ik heb het probleem direct.ben vandaag naar specsavers :P gegaan om me ogen te laten testen.
Maar daar was niks mis mee
XiN schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:02:
In deze review hebben ze het over een 'ECO mode 2' die de helderheid terugbrengt tot een draagbare 148 nits, kan je zo'n soort optie vinden in het OSD van je monitor?
Deze is er inderdaad jah.Er staat bij gamma mode 2 die zullen ze wel bedoelen neem ik aan.
het beeld is een stuk donderder maar wel fijner.
Vuurvoske schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:22:
Ik heb gehoord dat mensen last kunnen krijgen als de monitor ingesteld @ 60hz, met name bij TFT schermen is dit het geval. (Dit kun je wijzigen bij de beeldscherminstellingen). Ik zou hem instellen op 70hz en het dan een dagje uitproberen.
Ik heb hem op 75 hz gezet omdat hij bij 70hz een rare streep aan de rechterkant weergeeft.
Ik zal eens een paar daagjes testen hoe dat gaat.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:18:
[...]

Deze is er inderdaad jah.Er staat bij gamma mode 2 die zullen ze wel bedoelen neem ik aan.
het beeld is een stuk donderder maar wel fijner...
'Gamma mode 2' slaat op de gamma waarde, of met andere woorden hoe helder de grijstinten zijn vergeleken met wit.
'Eco mode 2' zou ook het wit minder fel moeten maken...
Weet je zeker dat er geen 'Eco mode 2' op zit?

Verwijderd

Topicstarter
XiN schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:23:
[...]

'Gamma mode 2' slaat op de gamma waarde, of met andere woorden hoe helder de grijstinten zijn vergeleken met wit.
'Eco mode 2' zou ook het wit minder fel moeten maken...
Weet je zeker dat er geen 'Eco mode 2' op zit?
Ik heb alles nagekeken maar niks gevonden :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 17:18:
[...]
Ik heb het probleem direct.ben vandaag naar specsavers :P gegaan om me ogen te laten testen.
Maar daar was niks mis mee
Je ogen hoeven ook niet slecht te zijn ofzo, maar toch kan het helpen.
Ik kreeg eerst ook last van mijn ogen na een poos achter de pc gezeten te hebben. Ook hoofdpijn kwam er nog wel eens bij.
Nu weet ik dat bij mij een bril (alleen voor het computeren) zeker heeft geholpen.
Misschien moet je het toch eens proberen.
Maar je moet het natuurlijk zelf weten ;)
Het is ook niet gegarandeerd dat je een goed resultaat berijkt d.m.v. een bril.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
als je moe bent kan je ook hevige hoofdpijn of misselijk worden van je comp (geld niet voor alle mensen)
dat had ik eerst ook toen ik om 2 uur s'nachts wou gaan gamen O-)

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 13:50

krouwen

Hardware Enthusiast

Bij specsavers testen ze alleen je sterkte en niet of je een vermindere convergentie hebt. Ga eens naar een zelftstandige opticien waar een optometrist werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door krouwen op 22-11-2005 21:06 ]

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Idd, een opticien meet je ogen op om je vervolgens een bril/lenzen/laser te advieseren.

Vraag eens aan mensen in je omgeving of ze ook ff willen kijken. Als ook zijn problemen krijgen, dan is het je monitor, hebben zij echter geen last, dan zijn het je ogen. Dit moet je wel bij minstens 10-20 man doen, anders kun je "toevallig" net die 2 personen treffen die er ook niet tegen kunnen.
Laat ze er ook ongeveer 15-30 minuten intensief achter zitten -> gamen, lezen, film kijken met ondertiteling.

Een paar jaar geleden had mijn zusje ook last van hoofdpijn, al na 15 minuten op de pc ongeveer. Ik zat toen wel eens (in de vakantie, maar is geen echt excuus) "langer" dan 4 uur achter DEZELFDE pc -> niks aan de hand ;)

Maar door het feit dat jij DIRECT last hebt van je ogen, denk ik toch dat het je monitor is. Op hoeveel cm zit je ervan af?

Vraag dus even een paar "oog getuigen" en je zul iig de oorzaak van het probleem kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
WingsOfFury schreef op woensdag 23 november 2005 @ 01:39:
Maar door het feit dat jij DIRECT last hebt van je ogen, denk ik toch dat het je monitor is. Op hoeveel cm zit je ervan af?

Vraag dus even een paar "oog getuigen" en je zul iig de oorzaak van het probleem kunnen vinden.
een vriend van mij heeft het al getest en die heeft ook precies hetzelfde.:S.
als ik bij hem achter zijn normale scherm zit heb ik ook nooit last...
maar ik zal het nog eens aan meerdere vragen.
ik houd jullie wel op de hoogte.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:41
Vuurvoske schreef op maandag 21 november 2005 @ 09:22:
60Hz veroorzaakt idd koppijn op CRT schermen. Ik heb er zelf last van op elke willekeurige resolutie waarbij de refreshrate onder de 85Hz komt (+/- 5Hz ofzo :P). 75Hz is net niet goed genoeg voor mij om geen koppijn te krijgen.
Een TFT werkt vrijwel altijd op 60 of 75Hz, maar hier heb je geen last van: zolang een TFT niet schakelt, blijft het oude beeld gewoon staan. Bij een CRT valt je beeld weg als dit niet ververst wordt. Bij een TFT blijf je gewoon een strak beeld zien, bij CRT ervaar je een knipperend beeld.
Pagina: 1