FLAC afspelen op een Celeron 300

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 05:25
Ik heb sinds net een oude Celeron 300 met 64MB geheugen omgedoopt tot muziekbank. Mijn verzameling muziek bestaat uit vooral veel FLAC's en een aantal MP3's. Ik draai XPSP2 (vanwege de drivers van de geluidskaart geen Linux en de mogelijkheid schijven groter dan 128GB toch te ondersteunen geen 98). Deze heb ik wel helemaal 'gedowntuned' (boel services uit, grafische dingetjes af) zodat het nog enigszins werkbaar blijft. Afspelen doe ik met wxMusik.

Tijdens het afspelen hoor ik echter af en toe 'klikjes', momenten dat het schijnbaar teveel wordt voor dit ouwe systeem. Het doet denken aan de klinkjes die je met platen weleens hebt. CPU gebruik blijft tijdens het afpspelen zo rond de 10%, ook tijdens de tikjes, dus een te langzame cpu kan het dan toch niet zijn lijkt me. Ook geheugengebruik blijft keurig binnen te perken.
Wanneer en hoe frequent varieert, soms hoor ik minutenlang niets, anders om de 10 sec een kort klikje.

Er zit een 440LX achtige chipset in, geluidskaart zit op PCI, de hardeschijven om de onoard IDE controllers (ik weet niet of die in deze chipset ook weer op de PCI bus zitten).

Iemand ideen om dit te verhelpen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Is er schijfactiviteit op dat moment? Zo ja, kijk eens of DMA aanstaat op de schijven.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Heb je die geluidskaart al eens in een ander slot gedaan? Kun je de IRQ assignment layout van het mainboard nog ergens achterhalen? Als dit met weinig CPU load gebeurt dan denk ik als eerste aan een resource conflict.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Heb je al eens Foobar2000 geprobeerd? Deze geeft in het console scherm ook buffer underruns aan.
Met welke compression level heb je naar FLAC gecomprimeerd? Hoger dan -6 kost veel meer CPU resources tijdens het decoderen en levert een verwaarloosbaar voordeel in bestandsgrootte op. Maak eens een stel testbestanden met bijvoorbeeld -3 en kijk of het probleem dan ook optreedt.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 20-11-2005 13:01 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 05:25
foobar speelt perfect af. Schijfactiviteit veroorzaken heeft geen invloed.

Mijn FLAC's zijn voor 99% op stand 5 gecomprimeerd, de rest stand 8.

De schijven staan op UDMA 2. Hoger kan volgens mij niet met deze chipset.

[ Voor 30% gewijzigd door Brent op 20-11-2005 13:34 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos