Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Zelf knutselen P4 stekker?

Pagina: 1
Acties:
  • 999 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van de week een Arctic Silentium T2 aangeschaft en hier zit nog een "ouderwetse" voeding in zonder P4 stekkertje. MIjn moederbord vraagt er wel om en dus vroeg ik me af of iemand weet of er een verloopstekker te verkrijgen is van je HD-voedingsstekker naar een P4 connector (beide 12v als ik het goed heb) of dat ik zelf een stekker moet gaan knutselen.

Mocht ik het zelf moeten knutselen iemand dan tips aangezien ik er niet heel goed in ben.

Verwijderd

Denk wel dat ik al zo'n verloopstekkertje heb gezien. Van 2 molexen naar 4pins.
Ik weet niet waar ofzo, maar wil maar aangeven dat het wel zal bestaan.
Als je zelf wilt knutselen zou ik een verloopstekkertje kopen van EPS 8pins naar 4pins. Dan heb je al een 4pins connector en er dan 2molexen aan solderen. Mooi afwerken met krimpkous en je bent perfect gesteld.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 12:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelf zo'n ding maken is erg eenvoudig.
Pak een molex, een p4 stekkertje, knoop deze aan elkaar en het werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:31:
Denk wel dat ik al zo'n verloopstekkertje heb gezien. Van 2 molexen naar 4pins.
Ik weet niet waar ofzo, maar wil maar aangeven dat het wel zal bestaan.
Als je zelf wilt knutselen zou ik een verloopstekkertje kopen van EPS 8pins naar 4pins. Dan heb je al een 4pins connector en er dan 2molexen aan solderen. Mooi afwerken met krimpkous en je bent perfect gesteld.
Ok, bedankt. Ik ga nog even op zoek naar zo een stekkertje en mocht dat niet lukken dan ga ik morgen langs de electronicaboer om een EPS 8 naar 4 pins te halen en dan knutselen. Het is wel beide 12v toch?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/Img_0031.jpg
Lang leve kroonsteentjes :P

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:34
bij mij doet ie het ook goed zonder dat p4 stekkertje :)

Verwijderd

Bij mij niet.

Ah kroonsteentjes wordt dat genoemd? Ik noem het suikerklontjes.
Ik zou wel 2 molexen gebruiken. Een P4 heeft 2 12V kabels en 1 molex heeft maar 1 12V kabel, dus neem je best 2 molexen.

[mierenneuk modus]
En persoonlijk zou ik het ook solderen en dan wat krimpkous erover, vind ik netter ;)
[/mierenneuk modus]

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 12:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:42:
Bij mij niet.

Ik zou wel 2 molexen gebruiken. Een P4 heeft 2 12V kabels en 1 molex heeft maar 1 12V kabel, dus neem je best 2 molexen.

[mierenneuk modus]
En persoonlijk zou ik het ook solderen en dan wat krimpkous erover, vind ik netter ;)
[/mierenneuk modus]
Dit is een molex splitter zoals je kunt zien, dus je hebt 2 12V lijntjes. Je kunt ook 2 molexen pakken, maar gezien het toch allemaal op 1 punt vastzit maakt het uiteindelijk totaal niets uit hoe je het doet, zolang je maar niet te dunnen kabels gebruikt waardoor de weerstand te groot kan zijn..

En ja, met solderen en krimpkous kan het netter, dat weet ik, maar deze hangt toch maar aan mijn 145W testvoeding, daar vind ik het minder belangrijk om netjes die dingen af te werken.

Verwijderd

Ik heb gewoon de kabel van een defecte voeding af gesloopt, en die direct op de printplaat van m'n chieftec 360watt voeding gesoldeerd, vind ik een stuk mooier staan ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige moederbordfabrikanten leveren zo'n verloopstekkertje mee. Bij het Gigabyte moederbord van mijn vader zijn PC stak er zo eentje en die gebruikt gewoon één molex :)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb er zelf een gebouwt. Men neme een molex stekker en een oude ATX stekker. (kan ook gewoon 12v stekker kopen, is beter maar kost geld :P) Je smelt vervolgens de atx stekker totdat je alleen het middelste blokje over hebt (2x2). Vervolgens gewoon de molex er op de goede manier op solderen. Ranzige oplossing maar in mijn geval gratis :D En vooral makkelijk te doen als het zondag is :P

[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 20-11-2005 13:08 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:57:
Ik heb gewoon de kabel van een defecte voeding af gesloopt, en die direct op de printplaat van m'n chieftec 360watt voeding gesoldeerd, vind ik een stuk mooier staan ;)
Op zich niet eens zo'n slecht idee weer wat geleerd :)
Door de vele aansluitingen kom jij dan niet in de problemen dat je dan een te lichte voeding hebt?
Als ik zie wat ik allemaal aangesloten heb op de standaard voeding zit ik toch echt wel aan de maximum wat mijn voeding kan trekken namelijk.
Om nog eens meer stekkertjes erbij te solderen staat allemaal wel leuk maar ik denk niet dat mijn voeding dat kan trekken.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:57:
Is inderdaad de beste optie. Zo kan je niet eens zien dat die P4 stekker er bij op gezet is. Echter geen optie als je voeding nog onder garantie is en je deze niet wilt opgeven.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij conrad hebben ze die stekker kant en klaar...

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Kom op zeg, een beetje creativiteit mag er toch wel zijn. Als je een beetje nadenkt, of gezocht had, dan wist je dat je heel makkelijk zelf zo'n ding kan maken. Gewoon een kapotte voeding vragen bij eoa toko, daar dat kabeltje afhalen, op een ander molex-stekker zetten en je bent klaar.

Maar om hier nou een topic voor te openen, dit kan toch iedereen verzinnen .....
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:42:
Bij mij niet.

Grote onzin. Die 2 lijnen trekken geen 100A. Als je het gewoon aan elkaar knoopt, ben je klaar.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

M14 schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:37:
Grote onzin. Die 2 lijnen trekken geen 100A. Als je het gewoon aan elkaar knoopt, ben je klaar.
Dit hangt puur af van cpu die je gebruikt. Als je dit gebruikt voor een Standaard Venice 3000+, akkoord, dan zal 1 kabeltje genoeg zijn. Als je dit gebruikt voor een Pentium die al veel verbruikt en dan ook nog eens overklokt wordt, wens ik je een goede brandverzekering toe met maar 1 kabeltje...
Voor deze voedingsstekkers worden altijd 2 12V lijnen en 2 aardingen voorzien per CPU. Ik ben iemand met de ingesteldheid, dat als ik iets doe, dat ik het dan goed doe.
Hou er ook rekening mee dat als je een verloopstukje maakt, dat je dan in totaal met 2 mechanische connecties gaat zitten (niet-gesoldeerde verbindingen). Elke verbinding gaat zich gedragen als een ohmse weerstand en er gaat dus ook een spanningsval over zijn en vermogen in gedissipeerd worden. Hoe meer amperes je cpu trekt hoe hoger deze spanningsval en vermogen wordt. Dit gaat er dus voor zorgen dat je een variatie (kleine weliswaar) krijgt in het voltage dat je cpu gebruikt.
Als je dit alles een beetje goed aanpakt is de kans dan nog heel klein dat er iets misloopt of dat je prestaties eronder lijden, maar dan nog als het beter/veiliger/netter kan, dan kan het beter/veiliger/netter, en dan ga ik altijd de beste optie opteren.

Uiteindelijk trekt een cpu toch wel wat stroom en de originele specificaties van zo'n connector voorzien 2 kabels 12V en 2 kabels aarding, dus ik zie niet in waarom je dan minder zou nemen...

Rekening houdend met deze redenering is rechstreeks solderen op de printplaat dan ook de beste optie gezien je dan van 2 niet-gesoldeerde verbindingen naar 1 niet-gesoldeerde verbinding gaat, en hoe minder hoe liever. Dan heb je ook sowieso 2 kabels voorzien ipv 1.
M14 schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:37:
Maar om hier nou een topic voor te openen, dit kan toch iedereen verzinnen .....
Zoals nu blijkt zijn er verscheidene manieren om zelf zo een connector te knutselen en elke manier heeft zijn voor en nadelen. Meningen zijn erover verdeeld. Topic is dus wel degelijk nuttig om alle invalshoeken te bekijken, evalueren, en er over te discussieren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 14:08 ]

Pagina: 1