Toon posts:

basissysteem met aanpassingen - advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil een nieuwe computer gaan kopen, met als voornaamste doel internet en office. Verder zijn stabiliteit, snelheid en stilte voor mij belangrijk. Daarom ben ik uit gegaan van het Tweakers-basissysteem van november 05. Omdat ik de computer wil laten samenstellen en assembleren bij een bedrijf, te weten cool-prices.nl (de goedkoopste voor het hele pakket, volgens mij) heb ik wel enkele aanpassingen moeten doen.

Ik ben op het volgende systeem gekomen:

AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB)
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
CoolermasterSocket 754/939 Cooler OEM (KK8-7I52A-A2)
512MB x 2 (1024MB) PC3200 DDR (TwinMos)
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
NEC ND-4550 16x
AOpen QF50A (300W, wit)
NEC 1.44 Mb floppy drive
Totaalprijs: 526.35

Zoals jullie zien, wil ik het geheugen graag verdubbelen tot 2 x 512. Daarnaast gebruik ik de online video-kaart, netwerkkaart en geluidskaart.

Is dit een goed systeem om aan te schaffen?

En, de belangrijkste vraag voor mij: is dit de stilste cooler uit het assortiment van cool-prices, die bij het systeem past? De Thermaltake, die wordt aangeraden in het basissysteem, wordt door Cool-prices niet verkocht, en de Zalman die bij duurdere systemen wordt geadviseerd past niet op het moederbord. Watercooling is me te duur.
Is er een andere koeler, uit het assortiment hieronder, die beter (lees: stiller) is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Hanke

Het assortiment van cool-prices biedt mij de volgende mogelijkheden:

AMD Socket - 939 / 754 Prijs
Spire Kestrelking II Alu Cooler Skt 754/939 tot 4800+ (SP708S3-1) 7,95
Thermaltake TR2 M6-SE CPU cooler 754/940/939 7,95
Arctic CPU Silencer 64 Ultra 754/939 8,95
Cooler Master AMD64 Cooler skt 754/939 (DK8-8I32A-99) 8,95
asus K8 MH7S CPU cooler with sensor fan ook voor AMD Opteron 9,50
Spire AMD K8 754/940/939 9,50
CoolerMaster Silent S754/S939 Cooler OEM 9,95
Recom ICE-Cooler SP-K09 skt 754.939.940 9,95
Speeze EE792B12 skt 754. 939 en 940 CPU cooler 9,95
Thermaltake TR2 M6 CPU cooler 743/940/939 9,95
Spire KesterKing IV Athlon 64 coper cpu cooler SP779B3-1 13,90
GlacialTech Igloo 7200 Light AMD Skt 754 & 939 cooler tm 3800+ 14,95
Glaciatech Igloo 7300 Light Skt 754/939/940 14,95
CoolermasterSocket 754/939 Cooler OEM (KK8-7I52A-A2) 19,95
Thermalright SLK-948U CPU Cooler Passive Copper

Of uit deze lijst:

CPU Cooling Prijs
Recom ICE-Cooler SP-K09 (Applicatioon for Socket 754.939 and 940 ) 14,53
Spire Slot 1 Cpu Koeler 15,00
Titan Socket 360/462 cooler TTC-D5TB/G/CU35/LD2 met blue LED 16,95
Zalman CNPS7000B-ALCU CPU Cooler OEM 18,95
Aerocool HT-101-JR Aluminium CPU Cooler (Socket A & 478 ) 19,95
Zalman CNPS6500B-AlCu CPU Cooler 19,95
Zalman CNPS5700D-Cu CPU Cooler 22,95
Titan Siberia S939/940/754 Cooler TTC-NZ02TB/SC 25,69
Cooler Master Jet 7 AMD K7 (ACB-V83-U1) 26,99
Zalman CNPS7000B-ALCU CPU Cooler 27,25
Cooler Master RR-UMR-P9U1 Vortex Dream TX CPU Cooler 28,95
Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler 29,95
Zalman CNPS-7000B-Cu LED 34,00
Zalman CNPS7000B-CU CPU Cooler 34,45
Zalman CNPS7000B-ALCU CPU LED Cooler 34,95
Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler 34,95
Asus Star ICE Blue skt A. skt 478. skt 754 en skt 775 39,95
Cooler Master Hyper 48 39,95
Zalman CNPS9500-CU LED Socket 478-775-754-939-940 44,25
Zalman Fatality FS/C77 CPU Cooling 49,95

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
2*512 lijkt me dikke overkill voor een internet-office systeempje. Ik heb nu zootycoon2, 2* firefox en msn aangemeld lopen + xfire, zonealarm, steam, spysweeper, spywareguard en avg antivirus lopen. Er is 440 mb gebruikt(met zootycoon 2 eraf zou dit op ongeveer 230 moeten liggen) Met 256 zou je zelfs kunnen toekomen, maar mijn systeem is dan ook goed uitgekuist. 384-512 ramgeheugen is zeker genoeg(met 512 kun je al zeker het virtueel geheugen uitzetten, met 384 normaal ook al). Een athlon 64 is ook wat overdreven(hoewel je het voor de prijs niet hoeft te doen) Ik zou eerder voor een sempron gaan, die zat snel genoeg is voor de dingen die jij wilt doen. Voor 400 euro kun je al een goed office-internetsysteempje in elkaar zetten(Voor minder ook wel)

http://specs.tweak.to/16567

• poepkop
  • Laatst online: 19-04-2021
Internet & Office? Dan zou ik toch lekker een Sempron nemen en passief koelen of een Athlon Xp-M op Socket A (nog goedkoop ook) en dan een simpel passief videokaartje, onboard ben ik nooit zo fan van... valt niet te upgraden.

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• skelleniels
  • Laatst online: 08-02 17:24
poepkop schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:53:
Internet & Office? Dan zou ik toch lekker een Sempron nemen en passief koelen of een Athlon Xp-M op Socket A (nog goedkoop ook) en dan een simpel passief videokaartje, onboard ben ik nooit zo fan van... valt niet te upgraden.
Waarom zou onboard niet up te graden vallen?? Je kunt in de toekomst tog in een pci express poort een andere videokaart insteken. Uiteraard ben ik ook neit zo fan van onboard...snoept namelijk wat van je intern geheugen. Maar als je kijkt op vlak van budget: videokaart van 50 euro of 256 ram erbij van 25 euro... Met 256 ram erbij i.p.v. een aparte videokaart kun je al makkelijk 192 ram erbij hebben dan met die videokaart die je toch niet egt zult gebruiken. Maar 512 RAM is dan nog steeds genoeg voor office en internet!

http://specs.tweak.to/16567

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Als je wil dat het een stil systeem wordt, dan is het makkelijkste dat je de koeler vervangt door een Zalman 7700-AlCu, meer is overkill voor de processor, je kan die op minimum toerental laten draaien en dan hoor je hem echt niet.

Verder lijkt het me een goed idee om de Hitachi schijf te vervangen door een Seagate als dat mogelik is. Seagate levert 5 jaar garantie op al zijn harde schijven en is hiermee de enige HDD-producent die dat doet. De anderen geven 1 jaar of 3 jaar garentie. Verder zijn de Seagate harde schijven ook bekend om het fiet dat ze stiller zijn dan hun meeste concurrenten.

Als laatste moet je naar de standaard voeding kijken die in de kast zit, of die ook wel stil is, het schiet namelijk niet op als je een zeeer stil systeem bouwt en er dan een voeding in laat zitten die het meeste lawaai maakt. In principe kan je tegenwoordig een office-systeem maken dat je niet hoort (op de harde schijf na, die wordt dan het luidste element in je pc als al de rest stil is).

Ik wil je ook nog zeggen dan als je niet van plan bent een 'dure' hoge kwaliteit LCD monitor te kopen, die een goede DVI input heeft, je even goed een A8N-VM kan kopen (zonder de CSM), al de rest wat daar op zit, heb je dan echt niet nodig en dat maakt hem ook weer wat koeler en zuiniger en goedkoper.

Als je een stille voeding zoekt, kan ik je de Zalman 300W voeding aanraden, die hoor je niet.

Je kan trouwens inderdaad bijna evengoed de Atlon 64 3000+ vervangen door een Sempron 3100+ (is wel ietsje trager), lager zou ik niet gaan.

1GB RAM is ook niet nodig, maar is wel handig, zelfs in een office systeem, als je serieus aan het multitasken bent, zal je dit verschil met 512MB zeker merken!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• poepkop
TetsuoShima schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:05:
Als je wil dat het een stil systeem wordt, dan is het makkelijkste dat je de koeler vervangt door een Zalman 7700-AlCu, meer is overkill voor de processor, je kan die op minimum toerental laten draaien en dan hoor je hem echt niet.
True, ik heb zelf de koperen versie van de koeler... maar geluid blijf je horen. Passief kan volgens mij bij de AMD venice wel.
Verder lijkt het me een goed idee om de Hitachi schijf te vervangen door een Seagate als dat mogelik is. Seagate levert 5 jaar garantie op al zijn harde schijven en is hiermee de enige HDD-producent die dat doet. De anderen geven 1 jaar of 3 jaar garentie. Verder zijn de Seagate harde schijven ook bekend om het fiet dat ze stiller zijn dan hun meeste concurrenten.
Zeker doen, seagate is stiller!
Je kan trouwens inderdaad bijna evengoed de Atlon 64 3000+ vervangen door een Sempron 3100+ (is wel ietsje trager), lager zou ik niet gaan.
Ja zonde als je het toch alleen gebruikt voor office en internet, dat kan mijn moeder zelfs op haar pentium 3 nog. Bij informatique verkopen ze sinds kort weer oude Durons (1800mhz) en Socket A moederbordjes... Dan ben je voor nog geen 100 euro daar klaar mee.
1GB RAM is ook niet nodig, maar is wel handig, zelfs in een office systeem, als je serieus aan het multitasken bent, zal je dit verschil met 512MB zeker merken!
Nee lijkt me inderdaad zinloos.

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
poepkop schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:18:
[...]
True, ik heb zelf de koperen versie van de koeler... maar geluid blijf je horen. Passief kan volgens mij bij de AMD venice wel.
Ik heb een DFI (nForce 4) moederbord die de CPU koeler uitschakeld onder een bepaalde temperatuur. Gevolg: mijn Zalman staat tijdens Internet & Office compleet uit -> geen geluidje. Je zou er ook goed aan doen een voeding te nemen met een 12cm fan, dat bespaart je een extra fan aan de achterzijde van je kast.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Echter, een aantal mensen stellen dat 512 mb genoeg is in dual-channel, maar ik wil ook klaar zijn voor de opvolger van XP. En als ik 2x 256 mb in dual-channel doe, dan heb ik toch nog maar 1 bank vrij voor in de toekomst?? Is het dan niet verstandig om toch 2*512 mb te doen?

Een Sempron is wel goedkoper, maar een moederbord met VGA kan ik dan niet vinden bij cool-prices.nl. Bovendien schijnt deze onboard video bij Asus wel ok te zijn voor wat ik er mee ga doen. Toch?

Bedankt voor dit tip wat betreft de hardeschijf! Ik ga nog even opzoek naar een testverslagje ofzo!

Deze Zalman 7700-AlCu past helaas fysiek niet op het moederbord (zie Tweakers's basissysteem). Welke andere cooler is volgens jullie een goede (stille) optie bij coolprices.nl? Of moet ik toch voor de boxed-versie gaan?

Ik hoop dat jullie me nog ff verder kunnen helpen!

Groetjes,
Hanke

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een aanvullende vraag:

loont het de moeite een SATA II hardeschijf te kiezen, b.v. de Hitachi 250 GB 7200 RPM Sata II? Of de Hitachi 250Gb 8MB SATA II 25DLA380, die ik ook bij cool prices zie? Sluit dit moederbord goed aan bij het hierboven beschreven systeem?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Hanke

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:26:
Echter, een aantal mensen stellen dat 512 mb genoeg is in dual-channel, maar ik wil ook klaar zijn voor de opvolger van XP. En als ik 2x 256 mb in dual-channel doe, dan heb ik toch nog maar 1 bank vrij voor in de toekomst?? Is het dan niet verstandig om toch 2*512 mb te doen?
Het is niet echt nodig, maar om een beetje toekomstgericht te denken en het is maar 40 EUR, zou ik daarop alvast niet teveel besparen.
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:26:
Een Sempron is wel goedkoper, maar een moederbord met VGA kan ik dan niet vinden bij cool-prices.nl. Bovendien schijnt deze onboard video bij Asus wel ok te zijn voor wat ik er mee ga doen. Toch?
idd, als je bij dat moederbord een processor moet kopen moet het een 939 pin zijn, had ik effe niet bij stilgestaan, volgens de geruchten staat AMD wel op het punt om een 939 Sempron uit te geven, maar voor zover ik weet, is dat nog niet gebeurd. En je zou er toch maar 15 EUR mee besparen.
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:26:Deze Zalman 7700-AlCu past helaas fysiek niet op het moederbord (zie Tweakers's basissysteem). Welke andere cooler is volgens jullie een goede (stille) optie bij coolprices.nl? Of moet ik toch voor de boxed-versie gaan?
Dat staat daar, maar ze geven geen reden en volgens de zalman site (en wat logisch verstand), past hij wel. Het enige probleem wat er zich zou voor kunnen doen is dat je niet gemakkelijk de 12V stekker in en uit kan trekken en dat de combinatie van moederbord en koeler en kast in orde moet zijn, omdat de processor nogal ver naar boven staat op dit moederbord in vergelijking met de meeste andere, maar das waarschijnlijk door de µ-ATX formfactor.

Als de 7700 niet past, past misschiende 7000 wel?

Meestal als ik een koeler zoek, dan zoek ik naar modellen die goed koelen en meestal ook groot zijn hierdoor, maar jij hebt er niet speciaal een nodig die heel goed koelt, hij moet gewoon klein genoeg zijn en stil zijn. Heb ik zelf nog nooit naar gezocht en zou dus ook geen idee hebben welke goed is. Misschien die in de best buy guide?

Ik benechter niet overtuigd dat een 7700 niet past, als je een beetje moeite doet en de kast is ok, dan zou hij wel moeten passen volgens mij... Heb het natuurlijk niet zelf geprobeerd...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• poepkop
Op je mobo past het en met een fatsoenlijke ATX kast kan je heus wel die koeler plaatsen. de 7000 is niet voor s939... Je kan ook de 9500 proberen (net uit) of Coolermaster 1u (passief)

Maar waarom cool prices? Ik kan ook Gistron (met zeer scherpe prijzen) en informatiek (goede service) aanraden.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
poepkop schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:33:
Op je mobo past het en met een fatsoenlijke ATX kast kan je heus wel die koeler plaatsen. de 7000 is niet voor s939... Je kan ook de 9500 proberen (net uit) of Coolermaster 1u (passief)

Maar waarom cool prices? Ik kan ook Gistron (met zeer scherpe prijzen) en informatiek (goede service) aanraden.
Kijk ook eens op Sallandautomatisering.nl. Daar heb ik goede ervaringen mee. Coolprices vind ik wat achteruitgegaan, omdat ze overgegaan zijn op Silverline als koeriersdienst.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Ik zit er nu toch aan te denken een SATA II harde schijf te nemen, meer specifiek de Seagate Barracuda 160GB Sata ll 7200RPM 8MB of de Hitachi 250Gb 8Mb SATA II 25DLA380 109,95 . EN als de Zalman 7700-AlCu fysiek zo passen, zou ik helemaal tevreden zijn!

Zijn er nog mensen met tips ten aanzien van het verschil tussen de beide hierboven genoemde harde schijven? Ik heb aan 160 GB in principe namelijk genoeg, en is Seagate een goede harde schijf (in vergelijking met Hitachi)?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet,

Hanke

• poepkop
Seagate is gewoon stiller, Sata2 of 1 maakt niet uit... je merkt dat niet...
Wat ik wel zou doen is overigens gewoon wachten tot je die pc hebt met boxed koeler en later die Zalman erop zetten, want als jij die koeler bij coolprices erop laat zetten dan gaat de garantie van je cpu van 3 naar 1 jaar! En dat wil je niet hebben ;) Maar dat moet je gewoon even navragen bij hun.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat ik echt nooit snap als ik dit soort verhalen op GOT lees... hoe het ooit mogelijk was dat mensen nog voor de P4 en AMD64, konden internetten en office gebruiken :Z

Man... bespaar jezelf een hoop geld koop een 2e hands P3 en zet er een stille HDD en voeding in en je bent klaar.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

n00bs schreef op maandag 21 november 2005 @ 01:25:

Man... bespaar jezelf een hoop geld koop een 2e hands P3 en zet er een stille HDD en voeding in en je bent klaar.
Persoonlijk ben ik daar niet zo'n voorstander van, redenen:

- je koopt een oude pc, wie weet wat daarmee gebeurd is en in mijn ervaring beginnen pc's die 'grondig' gebruikt zijn, na een jaar of 5 kuren te vertonen, als je een nieuwe koopt, heb je al die last niet, doet ie het niet -> garantie en dat kost niks en ook geen gezoek naar wat het probleem is, dat doet de computerboer onder garantie voor je
- een tweede hands computer met een p3 in kost bij de handelaar al gauw 300 euro, als je die dan nog gaat aanpassen met een andere harde schijf en voeding en zo, dan ben je 350-400 euro kwijt, als je meteen een nieuwe koopt en je doet niet te gek, dan ben je 500 euro kwijt, maar dan heb je wel een nieuwe, met garantie en ie is 3 keer zo snel. Daar merk je niet veel van bij office wrk, maar merken doe je het wel.

Persoonlijk geeft ik dan liever 100 euro meer uit, maar ik moet ook wel toegeven dat ik nog nooit op het web naar een 2e handse gezocht heb, misschien zijn ze daar goedkoper, maar vooraleer je mij met goedkoper overtuigd, moet ie toch minstens de helft goedkoper zijn dan een nieuwe, maar dat is mijn persoonlijke mening.... :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Agree, maar wie kan tegenwoordig nou niet gratis een P3 afgedankt van een bedrijf of zijn/haar werk krijgen... die P3 1GHz worden overal gedumpt. Harde Schijven gaan er toch uit en dat is het onderdeel wat gewoon onbetrouwbaar wordt na een tijd.

Maar tegenwoordig ook winkeliers komen met onzin verkooppraatjes waarom je wel niet een state of the art systeem moet van 4K om mee te kunnen internetten |:(

Als je alleen een systeem nodig hebt om mee te internetten en af en toe wat simpele programmetjes nodig hebt, heb je geen supersysteem nodig. Dit betekend ook gelijk dat elk nieuw systeem overkill is. Waarom zou je een systeem kopen waarvan je misschien 5% van de resources gebruikt? dat is gewoon dom, want afschrijvingskosten van een PC zijn erg hoog... dus je kan niet zeggen met oog op de toekomst... dan moet je gewoon tegen die tijd een nieuwe pc kopen.
Verder zijn nieuwe systemen vaak erg energie verspillers en met de komende prijsstijstijgigen van de energie kan je dus beter een simpel systeempje ergens vandaag halen.

Maar voor zijn doeleinden een Intel CPU >500MHz is meer dan zat
Geheugen: 512MB is genoeg om het irritante swapping tegen te gaan met zijn doeleinden.
Hard Disk: Seagate Barracuda 7200.7, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB) € 48,95 of deze (al is dit al weer dikke overkill maar prijstechnisch beter) Seagate Barracuda 7200.8, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 90,01
Voeding: Chieftec GPS-350EB-101A, 350W (ATX12V 2.0) € 36,- of Tagan TG330-U01, 330W (ATX) € 43,80

Het hoeft allemaal echt niet veel te kosten

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 21-11-2005 14:09 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Ik ben het volledig eens met N00bs.

Het viel me op dat de TS ergens in het topic zegt dat hij de opvolger van Windows XP wil gaan gebruiken (Heet overigens Windows Vista).
voor internet en office? Daar zou ik het absoluut niet voor doen.
Daarnaast moet je (om het er nog behoorlijk uit te laten zien) een redelijke videokaart hebben. Dit aangezien Windows dan je Graphische kaart gaat gebruiken om al het gebeuren op je scherm te planten. Nu wordt dit grotendeels gedaan door je processor. (Gerendered of hoe het heet) Onboard gaat hierbij dan echt niet lekker werken en dan zit je nog.

Wat ik eerder zou aanraden ipv een 2e hands pc is gewoon een zo goedkoop mogelijke pc in elkaar laten zetten met nieuwe onderdelen, maar dan de wat langzamere. Het is namelijk altijd sneller dan wat je al had en het voldoet perfect aan de eisen voor Office.

512MB is helemaal niet slecht voor een pc aangezien Windows XP graag 256MB heeft. Dus het dubbele zal je dan goed doen.

Overigens wil je alles super snel op je scherm hebben (Dus open Internet Explorer, Outlook en nog wat schermen waarbij het dan meteen op het beeld staat), dan moet je gaan denken aan de Dual core processoren. Maar nog steeds lijkt mij dat vrij nutteloos.

Ik zou je in iedergeval zo'n systeem afraden.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties!
ik ben overigens van plan windows xp te gaan gebruiken, geen ander os.

ik lees op internet trouwens wel wisselende reacties op dit nieuwe asus moederbord, is het een verstandige aanschaf (lees: is het gewoon goed mogelijk windows xp te installeren en te draaien) of is een alternatief meer aan te raden? zo ja, waar moet ik aan denken in deze configuratie?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
daarvoor werkt alles in principe wel, je gaat nergens je systeem uitdagen een topprestatie te leveren, dus wees gerust. daarbij komt nog dat je systeem echt overkill is
alles gaar prima draaien met jouw lijstje

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Ik zou me niet zovell zorgen maken. Koop gewoon wat je budget is en zorg voor een winkel met een goede service. Maakt iets dan toch te veel lawaai of werkt iets niet goed kan je het gewoon omruilen. Heb je een winkel met een slechte service kan je dus niets omruilen.

Wie zegt dat tweede hands niet werkt ik heb nog nooit een nieuw systeem gekocht update elke keer alleen als er iets kapot gaat.

• poepkop
n00bs schreef op maandag 21 november 2005 @ 14:07:
Maar voor zijn doeleinden een Intel CPU >500MHz is meer dan zat
Geheugen: 512MB is genoeg om het irritante swapping tegen te gaan met zijn doeleinden.
Hard Disk: Seagate Barracuda 7200.7, 40GB (7200rpm, ATA100, 2MB) € 48,95 of deze (al is dit al weer dikke overkill maar prijstechnisch beter) Seagate Barracuda 7200.8, 200GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 90,01
Voeding: Chieftec GPS-350EB-101A, 350W (ATX12V 2.0) € 36,- of Tagan TG330-U01, 330W (ATX) € 43,80

Het hoeft allemaal echt niet veel te kosten
Nou wil ik deze pret niet bederven, maar wij hebben een p3 500 staan, maar die kan dus niet de schijf van lezen... dus die zit via USB in een portable harddisk case (Usb 1 ja)...Ook snelheid is niet het beste punt van de pc... opstarten van winxp en programma's duurt langer. Dus koop gewoon een Sempron, Duron of XP op socket A.. als je wilt bezuinigen!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

poepkop schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 00:40:
[...]

Nou wil ik deze pret niet bederven, maar wij hebben een p3 500 staan, maar die kan dus niet de schijf van lezen... dus die zit via USB in een portable harddisk case (Usb 1 ja)...Ook snelheid is niet het beste punt van de pc... opstarten van winxp en programma's duurt langer. Dus koop gewoon een Sempron, Duron of XP op socket A.. als je wilt bezuinigen!
Dat jouw systeem traag is kan vele oorzaken hebben, echter heb ik tot nu toe alle systemen goed kunnen laten presteren en vaak laat ik oude systemen gevoelsmatig (dus niet rekenkrachtig) beter presteren dan nieuwe systemen die mensen kant-en-klaar kopen.

Traag opstarten komt voornamelijk door een trage HDD, daarom zeg ik dus ook dat hij een nieuwe HDD moet kopen. Die 500MHz en SSE instructies is meer dan zat voor een beetje internet en office werk. Ik heb zelf ook meerdere pc's en ook een p3 500 en dat gaat allemaal goed goed. Natuurlijk vind ik mijn P4 @ 3.0GHz en 1GB ram fijner... maar ik ben een miereneuker en wil dat alles meteen reageert! MAAR dit zie ik bij veel mensen dus NOOIT bij hun superdure systeem, simpel doordat mensen hun pc slecht onderhouden.

Verwijderd

Ik heb windows xp hier draaien op een duron 700. Je kan er inderdaad mee internetten. Maar alles opent verschrikkelijk traag. Laats ging de virusscan ineens lopen het duurde enkele minuten voordat ik dit dus kan afsluiten. En daarna nog enkele minuten voordat die was afgesloten.
Het loopt echter niet vast en je krijg ook geen blauwe schermen maar moet wel veel geduld hebben. Heb voor de gein nog het geheugen verdubbelt naar 512 maar dat maakt niet veel uit. Denk dat een betere HDD wel zal schelen zit nu en 4.5 GB SCSI in met een transfer rate van 10MB/s.

Maar aangezien deze computer alleen bedoelt is voor MCE dus eigenlijuk alleen muziek in mijn hobby kamer vindt ik het wel best.

Als het eenmaal is opgestart speelt ie netjes zijn playlist af. Het is dus eigenlijk een MP3 speler die die op het netwerk is aangesloten

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zoals al eerder werd aangedragen, Office en Internet draait zat op een simpele Sempron, met 512MB geheugen. Dual Channel of niet, maakt geen fluit uit voor dergelijke toepassingen. Een snelle HDD valt wel aan te raden, gewoon voor het vlotte opstartwerk. DVD-brandertje voor de backups is ook wel praktisch. Videokaartje, tja, onboard voldoet prima, en tegen de tijd dat je vanwege andere eisen, of de upgrade naar Vista, toch zwaarder nodig hebt, de meeste borden met onboard VGA hebben ook een AGP of PCI-Express slot voor VGA-upgrades.
Zoals n00bs al aangeeft, de meeste oude barrels kunnen dit eigenlijk al wel. Mijn eerste ervaringen met XP waren op een P2-350 MHz, en dat liep nog als een zonnetje met 512MB RAM. Opstarten was niet supersnel, maar eenmaal opgestart, loopt het ding als een zonnetje.
Waarom je in vredesnaam een Athlon64 zou kopen, met 1GB aan geheugen, ik snap het niet.
Als verkoper, tuurlijk, als jij dat wilt krijg je het. Vraag je me om eerlijk advies, raad ik de Athlon64 af. Zeker als ieder tientje telt. Maakt geld je niets uit, tja, koop dan meteen een FX-57 met 4GB RAM, een losse RAID5 PCI-Express controller en 4 500GB SATA-schijven, het liefst natuurlijk op een SLi-bord met 2 x 7800GTX in SLi. Natuurlijk voorzien van een waterkoelsetje zodat je alles toch nog enigzins koel en stil kan houden. Daar moet je internet explorer en office wel op kunnen draaien lijkt me. Waarschijnlijk wel met 100 vensters tegelijk geopend, alhoewel je dan misschien wel je overzicht ietwat kwijt bent... :+

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Benleentje> (en eigenlijk iedereen)

Een snel lekker werkend systeem is 100% afhankelijk van de inrichting en onderhoud ervan en aangezien de meesten niet aan het laatste doen, wordt een systeem vroeg of laat traag, krijgt kuren en weet ik veel wat. Ik vind het eigenlijk voor elke tweaker een must om te weten hoe je een systeem goed onderhoud.

En een snellere HDD zal zeker uitmaken, 10MB/sec (maximaal waarschijnlijk) is nou niet echt snel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door n00bs op 22-11-2005 02:08 ]

Pagina: 1