Per ongeluk kussentjes verwijderd van 2400+ cpu

Pagina: 1
Acties:

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 10:56
Mijn Probleem :

Door waarschijnlijk onvoorzichtig of veelvuldig verwijderen van de proc / cooler , zijn er 2 kussentjes

van de processor (2400+ t-bread) verloren gegaan (ze zijn ergens tijdens installatie/de-installatie eraf gegaan..)

Nu las ik laatst een topic over welke voeding te gebruiken en daar had een gebruiker ze express verwijderd, dus dacht ik, nu ik ze toch kwijt ben , en de processor zo scheef kwam te zitten, heb ik de overige 2 er maar ook af gepulkt ...

Nu start de pc niet meer op. Heeft iemand een idee wat voor materiaal ik zou kunnen gebruiken, om ze zelf te maken en wat voor soort lijm (moet het perse zilverlijm á € 38,- zijn..?) ik zou kunnen gebruiken?

Lijkt mij dat het behoorlijk wat hitte zou moeten kunnen weerstaan

Of zijn hier kant-en-klaar oplossingen voor?

Ik kan hier niks over vinden (misschien doordat ik de juiste benaming van die dingen niet weet..)

( wel heb ik gelezen dat ze er weer op moeten , zie AMD Athlon XP unlocking guide, op GoT )

Alvast reuze bedankt voor het meedenken!

MVG Sven

[ Voor 9% gewijzigd door SvenG op 20-11-2005 08:18 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Die kussentjes zijn bedoeld om de koeler te ondersteunen zodat die recht op de core zit en om de druk een beetje te verdelen. Waarschijnlijk start je PC niet op omdat de koeler scheef zit.
Hopelijk is je core nog niet verbrand.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• SvenG
AvK schreef op zondag 20 november 2005 @ 08:23:
Die kussentjes zijn bedoeld om de koeler te ondersteunen zodat die recht op de core zit en om de druk een beetje te verdelen. Waarschijnlijk start je PC niet op omdat de koeler scheef zit.
Hopelijk is je core nog niet verbrand.
Ja , maar ik heb de overige 2 ook verwijderd , dus scheef zal die dan toch niet zitten?

Verbrand? k'heb koelingpasta gebruikt , daarvoor (werkend) werd de proc zo'n 40gr.

Heb je misschien enig idee wat ik als materiaal zou kunnen nemen om die kussentjes zelf na te maken?

Thanks , Sven

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 11:33
SvenG schreef op zondag 20 november 2005 @ 08:27:
[...]

Ja , maar ik heb de overige 2 ook verwijderd , dus scheef zal die dan toch niet zitten?

Verbrand? k'heb koelingpasta gebruikt , daarvoor (werkend) werd de proc zo'n 40gr.

Heb je misschien enig idee wat ik als materiaal zou kunnen nemen om die kussentjes zelf na te maken?

Thanks , Sven
een athlon cpu die geen correcte koeling heeft kan al binnen een paar seconden na het aanzetten verbranden. en daar helpt koelpasta niks tegen

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:58
Wat je nu kan proberen is een CPU spacer kopen.

Dat is een koperen plaatje die ook wel eens gebruikt/geadviseerd werd bij grote en zware koelers. Dit plaatje is even dik als de core en zorgt dus voor extra ondersteuning. Deze zou je kunnen gebruiken.

Ik kan zo snel geen link vinden naar het product. Zoek eens wat rond over dit product.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:05

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je koeler al scheef op je processor heeft gezeten dan kan je hem waarschijnlijk weggooien. De cores van AMD's brokkelen nogal snel af en als hij er scheef op heeft gezeten dan is de kans erg groot dat hij bij jou afgebrokkeld is en daardoor onherstelbaar is beschadigd.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Of de core heeft een te grote druk gehad. Die 4 kussentjes verdelen de druk van de koeler samen met de core.

Ik ben bang dat de CPU voorgoed wijle is. Je kunt nog wanhoopspogingen doen, maar of dat iets uithaald?

PS: Ben nooit een fan geweest an de Athlon XP serie. Ik heb er 2 gehad en met alle 2 dikke doffe ellende(hitte- en coreprobleem). De reden voor deze opmerking is het feit dat ze eigenlijk te kwetsbaar zijn voor jan modaal. De Athlon 64 doet het daarentegen stukken beter. Ik het veel plezier met m'n 3500+.

Mijn einigste nuttige bijdrage aan jouw topic is dat ik je adviseer om via marktplaats aan een CPU te komen en als je het geld hebt eventueel over te stappen naar een AMD met een heatspreader zoals de AMD64 serie. Heb je meteen je upgrade gehad ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 09:06 ]

• SvenG
Thanks fellow-tweakers voor alle replies

Hij heeft naar mijn weten er nog niet scheef op gezeten, het is naar alle waarschijnlijkheid

bij het verwijderen van de koeler gebeurd (kussentjes plakten meer op de koeler dan op de proc)

Visueel zie ik géén fysieke schade aan de proc

[ Pc start op , maar ik heb geen beeld ]

Ik ga nu tesa plakstrips knippen en proberen ...

Tis mijn 2e pc (game pc in geval an bezoek :) , ben ook n gelukkige eigenaar van een amd64 (3000+ venice , zie signature) en die heeft idd een veel beter ontwerp.

Verwijderd

Iedereen loopt je wel bang te maken, maar je kan ook gewoon ff de koeler eraf halen en gewoon kijken of hij kapot is. Dat zie je namelijk echt wel.

Zoals hierboven gezegd, koop een spacer. Kost niks en is lekker veilig.

Die kussentje zijn zo zacht dat ze bijna niks doen om de koeler recht te houden. Je moet lomp doen wil je het mollen als er geen kussentjes opzitten.

• SvenG
Thanks,

er is echt géén fysieke schade zichtbaar , heb zonet nog n oude defecte 2000+ gevonden, kussentjes eraf gesneden , en op mn 2400+ geplakt, ben nu ff aan t wachten (droog-periode)

Gek genoeg heb ik laatst in n forum gelezen , dat mensen express die kussentjes verwijderden en de boel nog steeds werkend hadden ..

zo'n spacer ga ik kopen als het vandaag niet lukt :)
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 09:51:
Iedereen loopt je wel bang te maken, maar je kan ook gewoon ff de koeler eraf halen en gewoon kijken of hij kapot is. Dat zie je namelijk echt wel.

Zoals hierboven gezegd, koop een spacer. Kost niks en is lekker veilig.

Die kussentje zijn zo zacht dat ze bijna niks doen om de koeler recht te houden. Je moet lomp doen wil je het mollen als er geen kussentjes opzitten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Natuurlijk kun je ook wel een koeler plaatsen zonder die kussentjes, maar je moet dan wel veel voorzichtiger zijn. Als je die bevestigingsclips van je koeler monteert zet je nl. heel wat ongelijkmatige druk aan 1 kant van de cpu en dat wordt dus niet opgevangen door die kussentjes... Ik zou je CPU daarom nog maar eens heel goed bekijken, want een miniem brokje van de core eraf en je cpu schijnt al dood te zijn (tenminste dat heb ik gelezen, gelukkig zelf nog nooit meegemaakt).

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hij kan dood zijn dan, dat hoeft helemaal niet :) mijn cpu heeft ook kleine beschadiging maar doet het nog top :D

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waar koop je die spacers eigenlijk? Alleen 2e hands zeker?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

jann1s schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:03:
hij kan dood zijn dan, dat hoeft helemaal niet :) mijn cpu heeft ook kleine beschadiging maar doet het nog top :D
Een afbrokkeling van de 'die' kan fataal zijn, dit hoeft dus niet persé.
De 'die' bestaat namelijk niet alleen uit 'de logica waarmee berekent wordt'.

De bovenste lagen (en zijkanten) van de 'die' dienen als 'carrier-zone'. Daarmee wordt de warmte van de eigenlijk 'core' naar het oppervlak van de 'die' getransporteerd. Het heatsink zit op die 'die' er zorgt voor de verdere geleiding.

Als je een deel van die 'carrier-zone' beschadigt is de core nog heel, alleen de geleiding is slechter wat kan resulteren in een onstabiele, of doorgebrandde processor.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4f24ee677d990628f4bfc524bbf6f93d/full.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3e282e391bd735168fecc366e42c64d0/full.jpg

De linker foto laat een heel klein putje zien in de carrier-zone, de rechter foto laat een grote afbrokkeling van de 'die' zien en zal waarschijnlijk niet meer werken.

De foto hieronder laat een 'die' zien van een werkende processor. Het gaat hier om een ex-oem model welke zo in de winkel verkocht is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/379a10e7775a5490abb116d7b1ba4935/full.jpg

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Thandor schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:45:
De foto hieronder laat een 'die' zien van een werkende processor. Het gaat hier om een ex-oem model welke zo in de winkel verkocht is.

[afbeelding]
offtopic:
Hey, die foto heb ik gemaakt, die cpu heb ik toen teruggestuurd :p B)
BoyGenius in "AMD Athlon XP (A & B) Versie"

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• SvenG
Denk toch dat ie naar het hiernamaals is...

Geen beeld ...

Ter Controle nu alles vervangen: Mobo, hd, psu, cmos batt. , ram, koeler, zelfs m'n stekkerdoos.. & uiteraard de videoplank

Vreemde is , geen fyieke beschadiging 'what-so-ever' te zien.

Bij t booten , wel de gebruikelijke (boot)piep, leds & hij blijft aan ...

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
vervang je beeldscherm eens zou lullig zijn als straks blijkt dat die gewoon geen beeld meer geeft...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Als ie nog piept dan is de cpu eigenlijk ok. Maarja, daar je alles al vervangen hebt... strange...

Verwijderd

SvenG schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:16:
Denk toch dat ie naar het hiernamaals is...

Geen beeld ...

Ter Controle nu alles vervangen: Mobo, hd, psu, cmos batt. , ram, koeler, zelfs m'n stekkerdoos.. & uiteraard de videoplank

Vreemde is , geen fyieke beschadiging 'what-so-ever' te zien.

Bij t booten , wel de gebruikelijke (boot)piep, leds & hij blijft aan ...
Ik zie geen CPU in het lijstje staan.
Mensen vergeten nog wel eens hoe kwetsbaar ze zijn. Ik heb het aan den lijve ondervonden.
Ik kreeg destijds de koeler er maar moeilijk op terwijl ik hem volgens de instructies installeerde. Het heeft nooit meer gewerkt. Mijn andere Athlon XP had een hitteprobleem en werd instabiel. Dat CPU'tje heeft het maar enkele maanden volgehouden voordat hij crashte.
PS: Om kritiek uit de weg te gaan ;) ;Mijn Presscott werd heter, maar deed het altijd. Nu heeft een maat van mij mijn Presscott en die doet het nog steeds terwijl die CPU makkelijk de 70 graden aantikt.

In mijn ogen is de XP serie oud en gruwelijk kwetsbaar.

Verwijderd

Probeer een heel fijn schuimrubber of kurk of iets is toch niet zo moeilijk te verzinnen als je de hoogte maar goed houd.

Maar denk dat het de processor is voor de engel des doods.

• SvenG
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 07:20:
[...]

In mn signature ! , onderaan in mn replies .. (amd 64 3000+@ 2520 ghz ...

Maar deze 2400+ heeft mij zeker 3 jaar trouw gediend , en met mij héél wat te verduren gehad :)

Thanks voor de replies, Ciao Sven

Ik zie geen CPU in het lijstje staan.
Mensen vergeten nog wel eens hoe kwetsbaar ze zijn. Ik heb het aan den lijve ondervonden.
Ik kreeg destijds de koeler er maar moeilijk op terwijl ik hem volgens de instructies installeerde. Het heeft nooit meer gewerkt. Mijn andere Athlon XP had een hitteprobleem en werd instabiel. Dat CPU'tje heeft het maar enkele maanden volgehouden voordat hij crashte.
PS: Om kritiek uit de weg te gaan ;) ;Mijn Presscott werd heter, maar deed het altijd. Nu heeft een maat van mij mijn Presscott en die doet het nog steeds terwijl die CPU makkelijk de 70 graden aantikt.

In mijn ogen is de XP serie oud en gruwelijk kwetsbaar.

• SvenG
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2005 @ 10:18:
Probeer een heel fijn schuimrubber of kurk of iets is toch niet zo moeilijk te verzinnen als je de hoogte maar goed houd.

Maar denk dat het de processor is voor de engel des doods.
Ja , maar welke kunststof kan zulke hoge temps aan?

Maar goed , volgens mij is hij idd naar de eeuwige jachtvelden ...

K'heb 4 kussentjes van een ouwe 2000+ (toch nog gevonden ..) afgesneden en gelijmd , helaas zonder soelaas :(

Maar een 2600+ sempron besteld bij gistron á € 55,-

*** Van mij mag er nu een slotje op , ben wederom zeer goed geholpen !@ ****

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
'zulke hoge temps'????

Hoe heet wil jij je processor stoken, op < 100 graden gebeurde er echt niks met plastic hoor :)

Verwijderd

Die kussentjes geleiden niet eens warmte en er zit nog lucht tussen ws zullen ze maximaal 50 a 60 graden (als ze dat al worden ! ) worden dus je kan eventueel alles gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 12:31 ]

Pagina: 1