Toon posts:

Firefox in OSX verstandig?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor diverse webservices kan ik geen Safari gebruiken omdat deze browser niet of maar gedeeltelijk wordt ondersteund. Nu wil ik Firefox of Opera gaan gebruiken. Deze werken namelijk wel. Ik zit vooral te denken aan Firefox, echter heb ik hier ergens op het forum gelezen dat Firefox eigenlijk niet echt geoptimaliseerd is voor Mac OS X. Ik geen idee meer waar ik dit gelezen heb, en ik kan het ook niet vinden met de search na uitgebreid zoeken.

Kan iemand me hier meer over vertellen? Anders ga ik voor Opera. Echter prefereer ik Firefox. Dus ik ben benieuwd wat er dan mis is, en wat het dan wel precies inhoud.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je echt een Firefox liefhebber bent dan kun je dat gewoon gebruiken, werkt prima op de Mac. Je kunt natuurlijk ook kijken naar Camino, eveneens gebouwd door Mozilla maar dan puur voor de Mac en heeft dezelfde functies die Firefox had. Ik heb ze beide gebruikt op mijn Ibook en dat werkte prima.
Camino is op zich wel beter omdat deze specifiek voor de Mac geschreven is, tenminste, dat is wat ik eruit begreep. Bij mij werkten ze beide net zo snel/traag.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 20-11-2005 01:27 ]

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-02 16:44
http://www.caminobrowser.org/ misschien iets voor jouw?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zelf gebruik ik eigenlijk altijd gewoon Safari, en mocht het zo zijn dat iemand een dienst levert die daar niet mee te gebruiken is, heb ik Camino geïnstalleerd staan. Werkt ook erg prettig, alleen geef ik toch de voorkeur aan Safari. 'Voelt' gewoon iets beter aan dan Camino, kan het niet precies onder woorden brengen. Zal wel met de plaatsing van kleine UI itempjes te maken hebben.

• ronaldmathies
  • Niet online
Waarom wil je geen safari gebruiken? (nieuwsgierig, want ik gebruik zelf altijd Internet Explorer maar ik vind de safari broser zeker niet slecht)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

In de praktijk vind ik Firefox af en toe niet echt super op de Mac. Het gebeurt regelmatig dat ie aan het laden is en het hele systeem laat hikken met het beroemde gekleurde balletje in beeld. Ik denk echter wel dat dit nog wel opgelost zal worden dus Firefox is geen verkeerde browser om op te mikken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom wil je geen safari gebruiken?
Voor diverse webservices kan ik geen Safari gebruiken omdat deze browser niet of maar gedeeltelijk wordt ondersteund
Daarom dus. Ik heb er zelf ook regelmatig last van. Internet Explorer komt er uit principe niet op bij mij, het heeft al heel wat psychische moeite om Microsoft Excel op mijn mac te installeren, omdat toosters voor school en werk gewoon niet te bekijken zijn in Appleworks.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ronaldmathies schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:30:
Waarom wil je geen safari gebruiken? (nieuwsgierig, want ik gebruik zelf altijd Internet Explorer maar ik vind de safari broser zeker niet slecht)
Ik denk omdat niet alle websites even goed willen werken in Safari. En ik moet zeggen dat ik Firefox/Camino veel lekkerder vond werken dan Safari (wellicht omdat ik Firefox redelijk gewend ben omdat ik dat op iedere pc draai).

Verwijderd

Topicstarter
ronaldmathies schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:30:
Zoals ik al zei, ik heb verschillende (veel) sites die het niet echt goed doen in Safari, voorbeeld de site van mijn opleiding. Ik wil eigenlijk niet voor het ene dit gebruiken, en voor het andere dat. Dus wil ik het bij Firefox houden (of Opera dus). Als Firefox gewoon goed werkt zoals jullie zeggen, houdt ik het daarbij.

Nog een klein detail. Ik kom van Linux (lees: OpenSource) af, en een beetje OpenSource houden vind ik wel prettig, heb er altijd veel plezier in gehad. Raar he :P

Ok, dus Camino (nooit van gehoor) is dus eigenlijk echt gebouwd voor OSX. Maar waarom is er dan Firefox voor de Mac. Zit het verschil in functies of...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 01:42 ]

Verwijderd

Gebruik gewoon lekker firefox.. Van alle browsers op het apple platform is deze nog het fijnst.. Safari is te beperkt, Camino, mwa, het mist iets, en tsja, firefox biedt gewoon het meest.. Ook al is het log en traag dan is het nog sneller dan de andere browsers op het platform.. Stabiel is het ook niet, maar dat is Safari eveneens niet.. (ze zullen niets voor niets voor die avontuurlijke naam gekozen hebben :+)

• Rob
  • Niet online

Rob

Flash in firefox op de mac zuigt (om het netjes te zeggen).
Safari gaat er een stuk beter mee om.

Voor de rest is firefox op de mac een fijne browser (ik tik dit in firefox op een mac)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
Rob schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:42:
Flash in firefox op de mac zuigt (om het netjes te zeggen).
Safari gaat er een stuk beter mee om.

Voor de rest is firefox op de mac een fijne browser (ik tik dit in firefox op een mac)
Waar baseer jij dat op? Safari speelde veel Flash bestanden niet eens af in het begin, inmiddels wel een stuk beter.
Ik ben deze week drie dagen op een Flash conferentie geweest met 's werelds bekendste Flashers die bijna zonder uitzondering OSX + FF gebruikten (een paar noodgedwongen een pc + FF), dus zo erg zal het ook wel weer niet zuigen, of bedoelde je dat positief? :+

Imho is FF de fijnste browser voor OSX, IE wordt niet meer verder ontwikkeld dus die zal niet meer lang te gebruiken zijn.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik gebruik ook alleen nog maar firefox.

Om de doodsimpele reden dat zowel safari als camino gedonder geven bij verscheidene website's. Tis zelfs het geval bij het backend van mijn eigen website in het backend van het CMS.

Safari start en laadt pagina's wat sneller maar dat merk je amper.

Gewoon firefox instaleren dus.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik switch tussen Firefox en Safari. Kwa CPU belasting is Safari duidelijk de betere. De stabiliteit van Safari is ook duidelijk beter dan Firefox. Firefox 1.5B1 en 1.5B2 waren een ramp wat betreft stabiliteit, maar 1.5B3 doet het al heel wat beter en vooral sneller. Ik denk dat iedereen wel een voorkeur heeft en dat komt vanzelf als je een bepaalde browser vaker gebruikt. Voordeel van OSX is dat je zonder problemen browsers kan installeren en net zo makkelijk weer weg kan halen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

kiddyl schreef op zondag 20 november 2005 @ 02:28:
Firefox 1.5B1 en 1.5B2 waren een ramp wat betreft stabiliteit, maar 1.5B3 doet het al heel wat beter en vooral sneller.
Dat ga ik dan eens proberen, want ik draaide nog met RC1 ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik gebruik al sinds februari Firefox op mijn Powerbookje en ben best tevreden. Zeker nu met Firefox 1.5 (nu even nog RC3 maar duurt niet lang meer) waar er een aantal specifieke Mac zaken qua user interface wat meer Mac-like werken is het een genot. En nu ook lekker snel, het enige waar Safari vroeger nog wel eens Firefox wilde kunnen verslaan.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik vind Firefox onder OSX uitermate prima werken, zeker de nieuwste beta van 1.5. Ik zie geen bezwaar om dat te draaien.

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:00
Probeer gewoon meedere browsers ieder een paar dagen, zoals kiddyl zegt is installeren en verwijderen een fluitje van een cent. :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:37:
[...]

Ok, dus Camino (nooit van gehoor) is dus eigenlijk echt gebouwd voor OSX. Maar waarom is er dan Firefox voor de Mac. Zit het verschil in functies of...
Tsja, en dit is wel een beetje zoekwerk hoor, het staat afaik zelfs op de site van Camino uitgelegd.

Al met al vraag ik me af waarom je niet gewoon alle OS X browsers installeert en uitprobeert?

Kost niks, behalve een beetje moeite.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Rob
  • Niet online

Rob

LB Back schreef op zondag 20 november 2005 @ 02:11:
[...]

Waar baseer jij dat op? Safari speelde veel Flash bestanden niet eens af in het begin, inmiddels wel een stuk beter.
Ik ben deze week drie dagen op een Flash conferentie geweest met 's werelds bekendste Flashers die bijna zonder uitzondering OSX + FF gebruikten (een paar noodgedwongen een pc + FF), dus zo erg zal het ook wel weer niet zuigen, of bedoelde je dat positief? :+

Imho is FF de fijnste browser voor OSX, IE wordt niet meer verder ontwikkeld dus die zal niet meer lang te gebruiken zijn.
Ik baseer het op ervaring.
Ik kom wel eens een flash game of iets dergelijks tegen. Deze probeer ik dan te spelen, maar de browser wordt dan beretraag. Dezelfde flash op Safari loopt dan wel goed.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Rob schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:51:
[...]

Ik kom wel eens een flash game of iets dergelijks tegen. Deze probeer ik dan te spelen, maar de browser wordt dan beretraag. Dezelfde flash op Safari loopt dan wel goed.
Flash zuigt sowieso enorm, of het nou onder Gecko of khtml-based browsers draait; bij OS X is de performance altijd al om te janken geweest.

Het nadeel van FF vind ik dat de nadruk nog altijd enorm bij Windows ligt, en het er onder OS X allemaal 'geport' en nep uitziet; ik gebruik naar volle tevredenheid FF onder Windows, maar onder OS X is het toch Safari. Al kan Safari niet alles qua JS (wat vaak te verhelpen is met eenvoudige aanpassingen), de native interface qua widgets is gewoon zoveel fijner dan bij FF dat ik me er teveel aan stoor bij FF.
Ik heb altijd Camino gebruikt, tot Safari 2.0; Safari is gewoon sneller en werkt fijner, alhoewel ik nog altijd Camino met FF-achtige plugins prefereer boven Safari.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik gebruik alleen maar Firefox op mn macje, Safari gebruik ik alleen als ik op IRC op een linkje klik en zelfs dan klik ik hem weg.
Firefox werkt gewoon perfect hier :)

Er zijn zelfs speciale versie's voor de PPC

Alle proemn in n drek

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2025
[...]

Dat heb ik ook wel eens idd maar nooit dat het dan iin safari wel goed gaat.
chem schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:48:
[...]

Flash zuigt sowieso enorm, of het nou onder Gecko of khtml-based browsers draait; bij OS X is de performance altijd al om te janken geweest.
En bij 9 en 8

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

Bierkameel schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:37:
Ik gebruik alleen maar Firefox op mn macje, Safari gebruik ik alleen als ik op IRC op een linkje klik en zelfs dan klik ik hem weg.
Firefox werkt gewoon perfect hier :)

Er zijn zelfs speciale versie's voor de PPC
Deze loopt inderdaad wel vlotter, maar dan zijn de handige plugins weer niet beschikbaar voor die versie en dan hou ik 't toch liever bij safari

Verwijderd

Ik snap de tabbed browsing functie in safari niet zo, de functie om meerdere tabs als startpagina te gebruiken zit er nog niet in en dat vind ik toch wel erg handig bij firefox.

Maar goed, Safari is een stuk sneller met opstarten en in gebruik dus geef ik daar nog altijd de voorkeur aan :)

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik gebruik safari, ik was firefox gewent op de pc, en ik wilde ook firefox op mijn mac, maar heb natuurlijk eerst safari gebruikt (stond als eerste opmijn mac) en dat voldeed eigenlijk aan al mijn verwachtingen: het reageerde snel genoeg, kon al mijn websites goed weergeven en had tabbrowsing dus ik hoef geen firefox meer na een half jaar safari :)

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 21:03
Ik gebruik het grootste deel van de tijd ook Firefox. Het grootste nadeel is dat firefox geen kleurprofiles ondersteund waardoor fotos er meestal niet uitzien. Of in ieder geval niet zoals bedoeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 20:01:
Ik snap de tabbed browsing functie in safari niet zo, de functie om meerdere tabs als startpagina te gebruiken zit er nog niet in en dat vind ik toch wel erg handig bij firefox.

Maar goed, Safari is een stuk sneller met opstarten en in gebruik dus geef ik daar nog altijd de voorkeur aan :)
Wat je kan doen om dat te benaderen is alle sites die je normaal veel gebruikt in een bookmarks folder dumpen. Die komt dan op je bookmarks bar terecht. Onder dat lijstje bookmarks staat dan "open in tabs" als je dat aanklikt opent 'ie ze allemaal in een aparte tab.

Goed, het is niet echt helemaal hetzelfde, maar bijna wel ;)

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

chem schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:48:
[...]

Flash Player 8 al geinstalleerd? Wat mij betreft (PB G4 1.5) een wereld van verschil. Het is zowaar bruikbaar 8)

Verwijderd

[...]

Mee eens.

Ook is het browser door Firefox heel iritant als je een mighty mouse hebt. :X

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bedoel je met de Mighty Mouse het 'back en forward' probleem? Dit is simpel op te lossen door in de about:config een waarde te veranderen. IPV back en forward kan je het uitzetten of er sidescrolling van maken.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

kiddyl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 23:17:
Bedoel je met de Mighty Mouse het 'back en forward' probleem? Dit is simpel op te lossen door in de about:config een waarde te veranderen. IPV back en forward kan je het uitzetten of er sidescrolling van maken.
Ja dat bedoelde ik. Thx voor de tip :*)
Pagina: 1