Geluid en/of video = vastloper !?

Pagina: 1
Acties:

• HDLM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Hey hallo,

Ik heb het volgende probleem. Na het opnieuw installeren van Windows (XP Pro) loopt mijn computer vast wanneer ik een mp3 en/of een video bestand afspeel.

Ik heb dit probleem nooit eerder gehad. Ook niet na een eerdere installatie van Windows. Ik heb een losse geluidskaart (CMI8738) en de on-board audio (AC97) uitgeschakeld. Ik heb de chipset drivers van mijn moederbord (AsRock P4V88) geinstalleerd. Alle PCI kaarten, waaronder een TV-tuner (EZ-TV TVP3XP TVTuner), zijn geinstalleerd zoals voorgaande keren. Er zijn geen hardware conflicten aangegeven in Aparaatbeheer, en voor zover ik weet zijn alle drivers die nodig zijn om mijn hardware aan te sturen up-to-date.

Het gekke is dus dat wanneer ik een multimedia (audio/video) bestand af wil spelen mijn systeem vastloopt en er geen beweging meer in te krijgen is, behalve als de resetknop ingedrukt wordt.

Iemand een idee ?

M.v.g.

P.S. Ik kon hierop geen passend antwoord vinden in de andere topics :)

Aut viam inveniam, aut faciam

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:09

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Probeer eens te kijken in gspot bij de info over de codecs, wanneer die een of meer codecs rood aangeeft dan kun je het probleem waarschijnlijk daar zoeken... Welke codecs heb je geïnstalleerd? Toch niet zo'n enorm groot pakket? ffdshow is afdoende voor 99% van de m/wensen, en eventueel nog realalternative en qtalternative...

Anders zou ik nog een keertje zoeken of je van alles de laatste drivers hebt gebruikt, en het het onboard geluid hoef je niet persé uit te schakelen, windows kan prima met twee geluidskaarten omgaan. Let in dat geval ook even op de via drivers voor de VIA 8237 chipzet waar je geluid op zit. Eventueel nog een bios-update uitvoeren?

De linkjes:
gspot: http://www.headbands.com/gspot/GSpot252b01.rar
ffdshow: meuktracker: ffdshow 2005-11-09
realalternative: meuktracker: Real Alternative 1.45
qtalternative: meuktracker: QuickTime Alternative 1.54 & 1.66
via audiodriver: http://www.viaarena.com/d...1&CatID=1010&SubCatID=104
mb d/l incl bios: http://www.asrock.com/support/Download/dl_p4v88.htm

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• HDLM
Kijk, dat is nou informatie waar ik misschien wel wat aan heb.

Dankje, ik ga er mee aan de slag. Het resultaat post ik hier later nog, dan heeft, eventueel, een volgend persoon er ook nog iets aan.

ciao

• HDLM
Ok, het probleem is opgelost.

Ik het 1 en ander, dat hierboven staat, geprobeerd en dat liep eigenlijk op niets uit. Uiteindelijk heb ik de geluidskaart, via apparaatbeheer, gedeïnstalleerd. (Ik heb voor de de-installatie van mijn geluidskaart gekozen, omdat dat het laatste was dat ik installeerde en daarna de problemen begonnen zijn) Daarna de computer opnieuw opgestart en in de BIOS de standaard waarden geladen. Daarna, in windows, de geluidskaart opnieuw geïnstalleerd met de laatst beschikbare drivers van de website van de fabrikant. Et voila ! Probleem toch opgelost.

Vreemd, maar ok, het werkt.

in ieder geval bedankt voor de hulp.

ciaoo

[ Voor 14% gewijzigd door HDLM op 22-11-2005 23:09 . Reden: Edit > typo ]