Toon posts:

[openbsd] Kan een dual boot linux-obsd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Newbie openbsd vraagje:
Kan ik een dual boot systeem installeren waarbij ik met grub kan kiezen of ik openbsd of linux start?

Met linux-windows is het niet moeilijk, maar voor linux maak ik een / en een /home partitie aan, en als ik daarna openbsd installeer, wil die dan niet ook de /home partitie gaan gebruiken die al door linux in gebruik is? Of kan ik, door de openbsd /home-partitie met het openbsd-filesystem te formatteren, zorgen dat openbsd ziet welke partitie voor hem bedoeld zijn? Maar hoe moet ik de 2 verschillende /home partities dan noemen?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
Die partities heten /dev/hd[a|b|][1|2|etc], niet /home, dat is je mountpoint.
Je kunt gerust /dev/hda2 in Linux onder /home mounten en /dev/hda3 in BSD onder /home
Waarom zou je 1 partitie onder 2 OS'en moeten mounten?
Waar die gemount gaan worden vind je in /etc/fstab (dat werkt onder BSD ongeveer hetzelfde als onder Linux geloof ik)

[ Voor 23% gewijzigd door Cyphax op 20-11-2005 00:54 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Eerste pagina waar je moet kijken bij OpenBSD is de FAQ ;)
http://www.openbsd.org/faq/faq9.html#DualBoot

Verwijderd

Die /home is geen vaststaande naam, zoals gezegd, je partitie heet gewoon hda2 of iets dergelijks onder Linux. In je /etc/fstab wordt dan verteld dat deze op de directory /home gemount moet worden. Aan de partitie zelfs is echter niet te zien dat jij die voorbestemd hebt om op een bepaalde plek gemount te worden. OpenBSD zal dat ook niet zien.

Sterker nog, OpenBSD gebruikt een heel ander partitieschema dan Linux. Het reserveert één primaire partitie voor zichzelf (deze wordt in BSD termen een 'slice' genoemd) welke dan in stukjes wordt onderverdeeld (in BSD termen zijn dat de partities). Dit levert doorgaans een wd0a, wd0b, wd0c, et cetera op. Onder OpenBSD is wd0a standaard /, wd0b is je swap drive, wd0c is de gehele slice, en vanaf wd0d staat het je redelijk vrij hoe het je noemt. Partities delen tussen Linux en OpenBSD kan wel, maar het is niet heel triviaal, makkelijker is het om dat gewoon apart te houden. (wdXY is de aanduiding voor IDE schijven onder BSD).

Lees de manier hoe OpenBSD nog eens goed na vooraleer je eraan begint, want het kan de eerste keer wat verwarrend zijn. En als OpenBSD niet goed met je BIOS overweg kan dan mag je zelf met d rekenmachine de grenzen gaan zitten uitrekenen. :) NetBSD doet het overigens weer net iets anders dan OpenBSD, die hangt aan zowel de c als d partitie een speciale betekenis. (Dit terzijde.)