He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
De informatie is inmiddels wel ietwat gedateerd (men spreekt over 5xx processoren). Ik hoop dat het nog steeds van toepassing is op de 6xx serie.
In jouw geval heeft het waarschijnlijk toch te maken met EIST of de AI Booster functie. Als je in het BIOS de mogelijkheid hebt om de multiplier zelf in te stellen, doe dat. Zet dan alle AI Booster functies ook uit.
Zorg er ook voor dat EIST uit staat, controleer dit anders nogmaals
[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 19-11-2005 22:54 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
heb inmiddels de FSB op 860 Mhz staat ipv 800 en RAM op 716 ipv 667.
Timings RAM aangepast. Voltage CPU hoger gezet, Voltage RAM hoger gezet.
CPU-Z herkent gewoon nog steeds 2800 Mhz.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Weet je zeker dat AI Booster wel enabled staat?
Overigens is het niet de bedoeling dat je met een hogere FSB aan de 3,4GHz moet komen. Immers loop je dan de boel op te voeren. Officieel moet de CPU m.b.v. de multiplier op 3,4GHz
Ik heb nu juist AI booster van het systeem verwijderd en in de BIOS Manual settings gekozen.Thandor schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:12:
CPU-Z ziet inderdaad nog steeds de 200MHz FSB (QDR800)
Weet je zeker dat AI Booster wel enabled staat?
Overigens is het niet de bedoeling dat je met een hogere FSB aan de 3,4GHz moet komen. Immers loop je dan de boel op te voeren. Officieel moet de CPU m.b.v. de multiplier op 3,4GHz
Het heeft immers heel de tijd toch niet gewerkt.
[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 20-11-2005 01:15 ]
In het topic hieronder had iemand ook problemen met een te lage multiplier:
P5ND2-SLI Deluxe met 830 D niet Dual Core
Bij hem leek een BIOS update eerst te helpen, achteraf niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 20-11-2005 01:24 ]
Ik heb ook even Everest gedraaid. Dit ziet wel een 3,4Ghz CPU, met een multiplier van 14x-17x
De FSB blijft gewoon volgend Everest ook op 200Mhz (Quad Pumped, dus 800Mhz) draaien.
Geheugen timings zijn wel toegepast, maar FSB hoort inmiddels op 860 te draaien. Het lijkt wel of het niet word ondersteund ofzo, of dat iets het weer terugschroeft.
BIOS geeft wel gewoon de goede instellingen. Ook bij het booten.
Ziet Everest de actuele klokfrequentie of leest het programma simpelweg de 'CPU Name string' uit ?martinvdm schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:43:
Ik heb ook even Everest gedraaid. Dit ziet wel een 3,4Ghz CPU, met een multiplier van 14x-17x
De 'CPU Name string' bevat de naam van de processor waarin de originele klokfrequentie staat. Ondergeclocked, opgevoert of wat dan ook, deze naam blijft altijd hetzelfde.
De FSB hoort op 200MHz (QDR800) te draaien.De FSB blijft gewoon volgend Everest ook op 200Mhz (Quad Pumped, dus 800Mhz) draaien.
Zoals ik hierboven net typte, de FSB hoort op 200MHz (QDR800) te draaien. Ga je boven die 200MHz dan ben je de FSB aan het overclocken.Geheugen timings zijn wel toegepast, maar FSB hoort inmiddels op 860 te draaien. Het lijkt wel of het niet word ondersteund ofzo, of dat iets het weer terugschroeft.
Over hetgeen wat niet ondersteunt wordt : Jouw multiplier staat te laag. Deze staat op 14x i.p.v. 17x (14x200=2800MHz en 17x200=3400MHz).
Functies als EIST en CPU Lock Free zorgen er normaal gesproken voor dat deze multiplier omlaag gebracht wordt. In geval van EIST wordt de multiplier tijdens CPU belasting weer omhoog gezet zodat je de volle power hebt.
Test het eens met Throttlewatch. Start het programma op, de PC zal hoogstwaarschijnlijk op 2,8GHz draaien. Start dan een spel, een burn-in test of iets anders zwaars op en kijk wat voor klokfrequentie het programma vervolgens aangeeft
Dan lijkt het toch enorm veel op EIST, immers gaat EIST pas in werking als Windows XP SP2 geboot is.BIOS geeft wel gewoon de goede instellingen. Ook bij het booten.
EIST heb ik allang uitgeschakeld ide BIOS. En die 200 Mhz FSB. Ik weet dat dat normaal is, maar niet als ik in de BIOS deze al overclocked heb naart 860Mhz dus 215Mhz.
ThrottleWatch geeft idd 2.8Ghz aan. Als ik dan iets start, dan springt ie naar 3,4 Ghz. Dat lijkt idd wel op EIST, maar deze heb ik in de BIOS uitgeschakeld, dus dat zou uit moeten staan!
Daarom zei ik, het lijkt wel dat alles wat ik aanpas op gebied van FSB, EIST oid, in de BIOS wel toegepast word, maar Windows gewoon zijn eigen zin draait.
aangegeven dat het een P4 3,65 is ipv 3,4. Windows zegt alleen nog 3,4 en ook test programma's zoals hierboven beschreven. De meeste geven 2,8Ghz alleen bij inspanning 3,4. Wat dus eigenlijk niet kan, omdat in de BIOS (en ja, ik weet het zeker
Inmiddels wel een mailtje naar Asus gestuurt waarom ik de CPU Lock Free optie niet heb in de BIOS. Volgens Asus zou je deze optie moeten hebben bij de P4 500, 600 met 3,4 Ghz of meer.
FiXeR.nl schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:22:
dit is een asus probleem, bios flash verhelpt het
Begin eerst eens met lezenFiXeR.nl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 09:37:
CPU Lock Free geprobeert?
Dat dacht ik ook zo ja...maar niet dus. Het is BIOS 0802 (de nieuwste dus) en volgens de handleiding en volgens Asus FAQ ( http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us ) zou het moeten werken als de processor 3,4Ghz of hoger is. Nou dat is het dus!FiXeR.nl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 10:31:
[...]
In de nieuwe bios, onder chipset settings, > Manual > CPU lock Free,, (d8 ik zo)
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Heb inmiddels op veel verschillende websites hetzelfde probleem gelezen.
Heel veel tweakers hebben moeite met overclocken. Op een of andere manier word het allemaal wel in de BIOS toegepast, maar Windows behoud de instellingen niet of maar voor een paar seconden.
Ik heb de nieuwste BIOS draaien. Zo was het mobo ook geshipt. Ik zal vanavond even proberen of het helpt om nog een keer BIOS 0802 te downloaden en er overheen te zetten.
Verder lees ik her en der om iig EIST uit te schakelen en ook C1E Power Management. Waar de laatste optie zit weet ik niet, maar dat ga ik vanavond ook eens uitzoeken.
Ook heeft nVidia een nieuwe nForce driver gemaakt. Inmiddels is dit versie 7.15. Asus heeft nog versie 7.13 op hun website staan. Volgens nVidia zijn er Compatibility issues opgelost.
Ook dat ga ik eens testen vanaaf.
Wel slecht werk van Asus vind ik. Het zal waarschijnlijk wachten worden tot een correcte BIOS gemaakt word.
Door het uitschakelen van C1E Enhanced Power Monitoring staat de kloksnelheid wel op 3,4 Ghz ipv 2,8. Dit zal niet meer zijn dat de CPU op 3,4 blijft draaien ipv zijn snelheid verlaagt voor Power Management of Speedstep. Uiteraard moet Speedstep dan ook uit staan.
Los van dat, geven alle tools en ook Windows nog steeds niet de Overclocked results, zoals verhogde FSB, Mem-speed etc.
Ik heb de nieuwste nVidia nForce drivers geinstalleerd (7.15), maar dat maakt niets uit.
Ik heb opnieuw BIOS 0802 gedownload van de website van onze vrienden Asus
Een vriend van mij attendeerde me op de CTRL+F1 optie in de BIOS, maar dit doet ook niets. Dit werkte vroeger wel bij oudere mobo's.
Het ziet er naar uit dat het echt wachten word op een goede BIOS.
Wel in de tussentijd geheugen op 2-3-3-8 @ 717 Mhz stabiel draaien