Toon posts:

[GIMP] Overstappen van Photoshop - enkele vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi
Ik heb nu al enige ervaring met webdesign onder photoshop, maar aangezien de trial afgelopen is, en ik geen illegale software wens (en ook niet kan gebruiken) wil ik dus overstappen op The Gimp. Nu heb ik toch nog enkele vragen daarbij:
  1. Bij Photoshop heb je voor elke laag de "blending options" waar je schaduw, emboss, inner shadow, ... kan instellen. Onder The Gimp heb ik gevonden hoe je voor een laag wel een schaduw kan krijgen, maar deze schaduw veranderd niet mee als de laag veranderd, en verder komt de schaduw ook in een nieuwe laag. Dit zijn geenonoverkomelijke problemen, maar in elk geval lastig. Nu is mijn vraag of er een gelijkaardige manier is in The gimp, om net zoals in photoshop per laag de blending options in te stellen.
  2. Bij Photoshop kan je je image "slicen". Voor the Gimp bestaat er een gelijkaardig programma, namelijk Perlotine. Wat ik gevonden heb op het net is enkel een perl script, maar totaal niet hoe ik dat moet installeren onder de windows versie van The Gimp. Heeft daar iemand een idee van?
  3. De taal is ook ingesteld op Nederlands, maar ik zou dit liever in het Engels zien. Hoe kan ik dat instellen?
Dank bij voorbaat voor het antwoorden van de vragen

MVG
Jan

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 15:40
Aangezien ik voornamelijk Linux gebruik, ben ik dus wel redelijk bedreven met the Gimp. Voor zover ik weet is er niet echt een alternatief voor de blending options onder Photoshop. Dat is ook wel een van de zwakke punten denk ik. Het is wel zo dat je ze in het algemeen niet zo heel erg mist, is mijn ervaring.
Dat slicen van een image is mij zo even niet bekend. Ik denk dat je hiermee bedoelt dat je een afbeelding opslaat in verschillende losse afbeeldingen. Ik doe dat vaak gewoon met de hand, maar misschien is daar wel een script voor. Als het een perl script is, zoals jij zegt, lijkt het me een plugin die je moet installeren in de plugin directory. Waar die precies is onder Windows weet ik niet.
Hoe je de taal instelt onder Windows durf ik ook niet te zeggen. In Linux is het over het algemeen een instelling die voor alle programma's geld en die in principe in een environmentvariabele staat. Onder Windows zal dit waarschijnlijk ook in een systeemvariabele staan, hoe die heet weet ik niet. Het lijkt me dat dit trouwens wel te vinden is met Google.

Update: even zoeken met Google Groups bracht al een mogelijke oplossing: http://groups.google.nl/g...e&rnum=1#a650dd9721472a5d

Daar is te lezen dat de taal als volgt te veranderen is:
Start een commandline (onder WinXP met Uitvoeren... -> 'cmd').
type: 'set LANG=c'
type: 'gimp'
(misschien moet je voor deze laatste opdracht eerst nog even naar de directory gaan waarin The Gimp is geïnstalleerd. Alternatief is een simpel batchbestand aan te maken met:
code:
1
2
@set LANG=ru
@start gimp-2.0.exe

(de @ voor elke regel is volgens mij om eventuele foutmeldingen te onderdrukken)

[ Voor 26% gewijzigd door Martin Sturm op 19-11-2005 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hi
Alvast bedankt voor de moeite! Ik ben er veel mee!
Hou doe je zoiets nu juist met de hand? Ik heb dat nog nooit gedaan eigenlijk. Wat is de beste aanpak?

MvG
Jan

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 22:19:
Hi
Alvast bedankt voor de moeite! Ik ben er veel mee!
Hou doe je zoiets nu juist met de hand? Ik heb dat nog nooit gedaan eigenlijk. Wat is de beste aanpak?

MvG
Jan
Ik gebruik Photoshop maar doe het ook met de hand. Meer vertrouwen in mezelf dan in Photoshop :) Maar ik zet altijd gewoon hulplijntjes en maak dan gewoon wat handige selecties. Dat zal in Gimp ook wel kunnen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-03 11:25

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Een tip aangezien je een photoshop-immigrant bent: GIMPShop
Dat is een aangepaste versie van GIMP waarbij ze de menu's hebben gerestructureerd zodat ze veel meer aansluiten op de structuur die PS gebruikt.

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-04 12:16
Mr_Kite schreef op zondag 20 november 2005 @ 11:49:
Een tip aangezien je een photoshop-immigrant bent: GIMPShop
De relatie tussen de gimp-ontwikkelaars en degene die GIMP-shop onderhoudt is niet zo best, waardoor het maar de vraag is of GIMP-shop up to date gehouden blijft. In mijn ervaring was het in het begin even wennen aan de andere menustructuur, maar na een paar uur voelen de meeste dingen vertrouwd aan.

Overigens voor degenen die de Gimp in het Engels willen installeren op een Nederlands systeem: Gimp houdt de taal van de gtk-installatie aan; als je daar tijdens het installeren Engels aangeeft doet Gimp dat dus ook. Anders kan je in elk geval de Gimp installeren zonder alternatieve talen als optie, dan weet je zeker dat je Engels krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Hi
Van die Gimpshop weet ik , heb die ook geprobeerd, maar ik vind dat nu niet zo super werken eigenlijk... The gimp begint toch al te vlotten, ik denk dat het gewoon een aanpassingsfase is :)

Ik zal eens proberen die GTK int engels te installeren, dan heb ik zeker engels, das ook een goeie tip

Als der nog iemand tips heeft voor nieuwe "gimpers", hoor ik ze heel graag!

MvG
Jan
Pagina: 1