Toon posts:

[TFT]Hoe lager de responstijd hoe slechter het beeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Klopt de volgende stelling?: Hoe lager de responstijd hoe slechter het beeld?
Of is dat volslagen onzin? Hebben responstijd en kwaliteit van het beeld met elkaar te maken? OP GOOGLE EN DIT FORUM GEZOCHT. Geen antwoord kunnen vinden.

\\Voor Dion
Graag goed lezen voordat je topics gaat sluiten.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 15:16

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik zie geen enkel verband tussen de twee. Ik gok dus dat het antwoord "nee" is. :P

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Hoe minder appels des te meer peren?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
In mijn vorige post hiervoor zijn er toch wat GoTers die beweren dat het wel zo is. Blijkbaar is het toch een onduidelijk verhaal hoe het precies in elkaar zit. Maar ik wacht af tot er mee reacties binnen zijn :).

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Het idee erachter snap ik wel, fabrikanten vinden een mooie laag getal op de doos mooier dan een relatief vaag begrip als beeldkwaliteit. Toch denk ik dat je ongelijk heb, immers verbeterd de beeldkwaliteit alleen maar naarmate de tijd verstrekt (eg, de schermen nu zijn niet alleen sneller maar ook mooier dan pakweg 3 jaar geleden).

Verwijderd

Ik citeer uit het [19" TFT] De Ultieme TFT - Deel 14 topic
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1087021
TN
Het soort paneel dat het meest gebruikt is, en het langst bestaat, is het TN paneel. TN panelen zijn tot nu toe de panelen met de minste ghosting. Ghosting is te herkennen aan het nagloeien van objecten en/of detailvermindering bij beweging van het beeld. Bij de nieuwste TN panelen staat vrijwel altijd een reactietijd van 8ms aangegeven. Je zou dus denken dat de nieuwste TN panelen geen ghosting meer vertonen, maar de 8ms slaat alleen op de tijd die nodig is voor zwart-wit-zwart of grijs-grijs overgangen. De gemiddelde reactietijd van TFT's met 8ms TN panelen blijkt eerder rond de 25ms te liggen. Ondanks dat vertonen de nieuwste TN panelen bijna geen ghosting, veel mensen zeggen al geen ghosting meer te kunnen zien, sommigen nog wel. TN panelen zijn door hun snelheid vooral geschikt voor gamers, de beeldkwaliteit is wel slechter dan bij andere panelen, zo hebben TN panelen slechts een beperkte kijkhoek, diep zwart maar niet superdiep, slechts 262.000 kleuren (18bit) wat met trucjes (interpolatie) wordt opgekrikt naar 16,2 miljoen kleuren. TN panelen zijn dus minder geschikt voor mensen die veel grafisch werk verrichten, bij hen staat kleurechtheid en een volledig 24bit panel ten slotte voorop. Bij films vertonen TN panelen ook vaak lichte vervorming (streaking). Kort gezegd: TN panelen vertonen het minste ghosting maar daar moet je wel beeldkwaliteit voor inleveren. TN panelen zijn het best geschikt voor gamers.

MVA/PVA
MVA/PVA panelen hebben tegenovergestelde eigenschappen. Ze zijn erg traag, maar leveren de beste beeldkwaliteit. Normale MVA/PVA panelen hebben een gemiddelde reactietijd van 40 a 50ms en vertonen meestal dus flink wat ghosting. De voordelen die daartegenover staan zijn een optimale kijkhoek, een zeer groot contrast dus ook erg diep zwart en bijna altijd 16,7 miljoen ware kleuren zonder trucjes. PVA panelen (fabrikant: Samsung) zijn verbeterde MVA panelen en hebben over het algemeen een nog grotere kijkhoek en een nog groter contrast (dus dieper zwart). Kwa beeldkwaliteit doen veel moderne MVA/PVA panelen al niet of nauwelijks meer onder voor de oude vertrouwde CRT. MVA/PVA panelen zijn zeer goed geschikt voor het bekijken van films en grafisch werk, maar worden dus niet aangeraden aan enthousiaste gamers.
Lijkt me duidelijk dus.... de stelling is dus niet waar

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 19:58 ]

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Lijkt me onzin, vergelijk een oude TFT met een nieuwe, zowel responstijd als beeldkwaliteit zijn verbeterd. Wanneer je twee huidige vergelijkt lijkt me dit ook onzin, elk merk heeft zijn voor en nadelen, zoals "zwart zwart" of geweldige kleurweergave etc. Dan kan je natuurlijk ook nog 2 recente TFTs van hetzelfde merk vergelijken..hmm.. Misschien zit er toch een kleine waarheid in in sommige gevallen 8)7 maar het lijkt me niet echt een "wet".

[ Voor 7% gewijzigd door Ilya op 19-11-2005 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat verhaal van die TN-panelen had ik ook al gelezen. Maar kon daar niet echt een goed antwoord krijgen op mijn vraag. Er staat niet dat door de verlaging van de responstijd het beeld gaat verslechteren. Er staat dat TN-panelen in het algemeen los gezien van de responstijd altijd zorgt voor een vermindering van de beeldkwaliteit. Teminste daar komt het op neer. Nu dat ik dit weet dat de responstijd wel degelijk invloed heeft is natuurlijk de vraag welke responstijd je beste kan aanhouden om toch goed beeld te hebben. Of is het niet dramatisch met die 8 ms?

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
OK, hier heb je wellicht een punt. Een TN paneel heeft ietsjes slechtere beeldkwaliteit dan een *VA paneel, en heeft toevallig ook een lagere responstijd.

Zo kan je ook zeggen dat een pak melk goedkoper is dan een laserprinter, en toevallig ook een stuk lichter is. Kan je dan zeggen dat hoe zwaarder het product, hoe hoger de prijs? Wat zegt dat over bijvoorbeeld een Itanium en een suikerbiet?

Je kan TN panelen gewoon niet met *VA panelen vergelijken. Als je een TFT gaat kopen doe je er goed aan eerst te beslisses wat voor paneel je wilt, en dan pas te gaan vergelijken. Persoonlijk zou ik trouwens zeggen dat een *VA van 15ms beter is dan een *VA van 25ms, omdat de laatste waarschijnlijk een ouder model is.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[rml][ TFT]Hoe lager de responstijd hoe slechter het beeld?[/rml]

Is niet voor niets gesloten. Als je het er niet mee eens bent kan je hem mailen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.