Allereerst: Laat je niet gekmaken door allerhande kritieken

Doen wat je zelf mooi vindt. De een vindt de kleuren te flets, de ander juist gewoon 'neutraal'. Ook met mijn mening hieronder
hoef/moet je niets.
Oh, en even los van de foto's moest ik lachen om "Dat is een 28-135mm ding." Dat zet de gemiddelde techneut hier weer lekker met de beide benen op de grond
Even het lijstje aflopen:
#1 Is een mooie plaat, goed uitgevoerd. Had er het nodige beter gekund? Ik denk van wel. Wat meer scherptediepte (hoger f-getal) had meer van de vogel scherp gekregen. De een zal zeggen dat die onscherpte mooi is, de ander juist van niet. Ik denk dat het iets beter geweest zou zijn als een groter gedeelte van de kop er scherp op had gestaan. Hier moet je zelf maar over oordelen.
#2 Niets mis mee, onderwerp scherp, achtergrond onscherp, mooi ingesteld (of gewoon lucky?) dat buurman vogel onscherp is, waardoor het idee van diepte versterkt wordt.
#3 Deze foto had misschien een beetje lichter gemogen. In de huidige versie is het nodige vacht/haar, waarvan je zou verwachten dat het wit is, eigenlijk grijs. Zelf zou ik iets meer uitgezoomed hebben, dus iets meer "ruimte" geven aan het stokstaartje, en wat meer scherptediepte had ook hier wel nuttig geweest.
#4 Ook hier weer het ik-zou-het-zelf-iets-anders-gedaan-hebben: Scherptediepte iets groter en iets lichter. De compositie vind ik wel in orde, al had de kop meer omhoog (op 1/3
e van boven) denk ik beter gepast.
#5 Mja, vol ingezoomed, onderwerp in het midden, klik! Het onderwerp heeft een hoog pluche knuffel gehalte (praktijk is anders overigens) en om die reden is het een leuke plaat, maar wat betreft de rest vind ik 'em niet spannend. Dus: Ik vind het een leuke foto (inhoud), geen
goede foto (uitvoering). Maar slecht is de technische uitvoering ook zeker niet.
#6 Vraagje van mijn kant: Waarom niet verder ingezoomed en op landscape orientatie geschoten? Mooi laag invallend licht, mooi tafereel met onderwerp en aanvulling door soortgenoten op de achtergrond, en dan laat je hier de kans liggen om dit mooi op een beter beeldvullende manier vast te leggen. Tenminste, ik denk dat je hier een betere plaat van had kunnen maken als je beter had nagedacht over hoe je het beeld had gevuld.
#7 ... Neuh, dit doet me niets. Is een vraagplaatje geworden, wat wilde je eigenlijk op de foto zetten? De uitleg in een latere post is een soort van oh-wacht-dus-dat-was-het voor me.
#8 ... Ook eentje waar ik niet echt warm voor loop. Onderwerp is wel duidelijk, Mr (of Miss) Longneck met "kleintje" maar die verdrinken in de rest van de foto. Het is hoe dan ook erg lastig omdat je al op max zoom zat. Nog lastiger als de dieren half binnen staan, dus niet in het licht. Hier zijn de omstandigheden gewoon tegen je.
#9 Mijn favoriet uit je selectie. Mooie scherpe plaat (en hier is wel de
hele kop scherp) met een onderwerp dat mooi afsteekt van de donkere achtergrond. Ook hier heb je, bewust of onbewust, het onderwerp goed in beeld gezet, niet met de "massa" direct in het midden. Eigenlijk gewoon een portretfoto
#10 In verhouding tot #9 is deze foto magertjes. Scherpte is ok maar niet super en ook hier had de scherptediepte groter mogen zijn. De kop van de gier en de achtergrond hebben te weinig verschil in kleur wat de kop wat doet wegvallen.
Herhalende waar ik mee begon: Laat je niet gekmaken. Dat ik dingen anders gedaan zou hebben betekent niet per sé dat dat beter was geweest

Al met al prima werk voor iemand met weinig ervaring IMO. #2 en #9 zijn wat mij betreft de mooisten.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE