Toon posts:

[XP] pc niet meer te booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een aardig groot probleem met Windows XP. Het begon een week geleden, toen de pc niet meer gewoon afsloot, maar meteen opnieuw opstartte. Nadat ik de optie "automatisch opstarten bij systeemfout" had uitgezet, kon ik de BSOD-melding lezen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en nog wat codes waaronder 0x0_______a. Door zoeken kwam ik erachter dat het met drivers te maken heeft.
Toen heb ik zoveel mogelijk software ge-de-installeerd, maar de fout bleef. Op een gegeven moment wilde de pc ook niet meer lekker opstarten, en toen ik uiteindelijk (veel te laat, ben ik bang) XP opnieuw wilde installeren, werd de boot-cd niet meer gepakt. |:(

En dat is de status nu: hij start helemaal niet meer op (hij doet wel iets want de ventilator staat als een gek te blazen; kan er bijna mijn haar bij föhnen) maar geeft helemaal geen signaal (monitor geeft aan "no signal"). Opstarten in veilige modus e.d. is dus geen optie.

Boot-cd-rom van Windows XP Pro (legaal) werkt niet. Ook een andere opstartcd (zelf gemaakt in Windows) werkt niet. Er zit geen diskettestation in.

Wie o wie weet er raad? Ik heb werkelijk geen idee waar het aan kan liggen of wat ik nu nog kan doen om het op te lossen.
De search leverde ook niet echt resultaat op waar ik wat mee kan.

Verwijderd

Volgens mij is één van je PCI kaarten (of je VGA kaart misschien) defect. Kan ook RAM zijn. Een IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL duid op ofwel een IRQ conflict (bijna onbestaand tegenwoordig), een driver conflict/probleem of een defect.

Om ééns te troubleshooten zou ik gewoon al je hardware eruit slopen behalve je videokaart, je ram en je cpu. Als ie dan wél boot, steek je stelselmatig al de rest van je hardware er terug in en kom je vanzelf op het defect uit.

Als die niet boot met enkel vidcard, mem en cpu heb je een groter (lees duurder) probleem en kan je best eens kijken of je mensen kent die je een vidcard/mem willen lenen om te testen.

Grtz,
Thanis

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-03 12:27

tweakraiser

I have such sites to show you

Zet je bios settings eens op default of loop ze eens even allemaal na (met handleiding natuurlijk, als je niet weet wat je doet ;))
Maar probeer ook vooral met zo minmogelijk hardware te testen, zoals hierboven al voorgesteld is.

Als windows niet wil, kun je altijd even kijken of het met een boot cd als Linux: Knopix of Windows: Bart's PE werkt.

Good luck!

Strava | Webdesign

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Er van uitgaande dat je een 32-bits systeem hebt: probeer MemTest86 een te draaien en kijk of hij dan fouten geeft. Dit programmatje controleert of je geheugen nog wel in orde is :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen weer wat geprobeerd.

> al je hardware eruit slopen behalve je videokaart, je ram en je cpu.
Dit heb ik geprobeerd, maar geeft geen merkbaar effect. Hij start nog steeds niet op, en geeft geen beeld. Ik begin te denken dat het aan de videokaart of aan het intern geheugen ligt (zoals Thanis al opperde).
Van de oude pc waar ik nu op werk, zijn beide helaas niet compatibel met mijn defecte pc.

> Zet je bios settings eens op default of loop ze eens even allemaal na
Dit gaat niet omdat er helemaal niet opgestart wordt en er geen beeld naar de monitor gaat.

> probeer MemTest86 een te draaien
Gaat dus ook niet.

Wat ik nu wil proberen: geheugen lenen bij een vriend, en bekijken of er dan wel opgestart wordt. Als dat niet werkt, videokaart ook vervangen en dan checken of er opgestart wordt.

Of heeft iemand anders nog slimme suggesties?

Alvast bedankt,
Martijn

Verwijderd

Ja,

Normaal gezien moet jouw mobo een onboard speaker hebben om de BIOS errorcodes te kunnen weergeven. Haal dus je videocard eruit en start je PC op, als 't goed is hoor je dan 3 tonen (1 lange + 2 korte). Haalt dit niks uit (geen beeptonen), steek je videocard er terug in en haal je RAM eruit. Bij starten van je PC zou je dan continu lange beeps moeten horen. Hoor je nu ook niks, dan is ofwel je speaker defect, ofwel je mobo/cpu ...

Kan altijd ook nog voeding zijn, maar 1 ding is zeker ... iets is defect .. :(

Grtz,
Thanis

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-03 12:27

tweakraiser

I have such sites to show you

@Thanis: of verkeerd aangesloten als je geen "beebs" hoort :+
Je mobo hoeft niet perse defect te zijn.
Probeer even een andere videokaart, anders misschien even bij je lokale pcboer langs brengen om te laten lokaliseren waar het probleem is.
Kostte bij mij €25,- ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakraiser op 20-11-2005 23:45 ]

Strava | Webdesign

Verwijderd

Hai Emzi,

Ik ben heel benieuwd of het gelukt is met je pc. Ik heb hier nl. de pc van mijn zus staan met exact hetzelfde probleem. Ik ben ook bezig met de vidkaart en geheugen. De piepjes uit de reactie van Thanis hoor ik wel maar ook ik heb geen compatible videokaart of geheugen in huis. Word dus even zoeken. Was erg benieuwd of 1 van deze kaarten bij jou het probleem was.

Groetjes
Pagina: 1