PC dood, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Mijn moeder doet al vrij lang met een oud krakkemikkig afdankertje van mij en mn pa als PC.
Nu hebben we een nieuwe Media Center gekocht, en kwam de oude P4 1.5Ghz vrij.
Prima PC voor mn moeder dus, maar het bleek dat hij eenmaal uitgezet niet meer aanging tenzij de stroom erafging, vanwege wat stukke condensatoren. Oplossing leek simpel, zo'n schakeblok met oranje knop ernaast en er was prima op te werken.
Nu wou ik net XP installeren, en deed de CD er alvast in terwijl ik even wat ging gamen. Nadat het beginschermpje van de installatie enige tijd op het beeldscherm heeft gestaan leek hij ineens in standby te gaan. Niks bijzonders, leek mij, en heb nog even snel mijn spelletje afgemaakt.
Naderhand kreeg ik de PC echter niet meer uit standby, en zelfs de stroom erafhalen helpt nu niet meer: Groene lampje brandt, maar hij wil met geen mogelijkheid meer aan :(

Wat is in zo'n geval de beste oplossing? alles druit slopen wat eruit te slopen valt en dumpen die pc? moederbord op MArktplaats zoeken? Geheel nieuw mobo e.d. erin?
Ik heb al advies gehad om die condensatoren te vervangen, maar zo goed ben ik helaas niet met een soldeerbout.

Wat is volgens jullie de beste oplossing?

Alvast bedankt,
TB

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Geen marktplaats.
Een hoop shops hebben nog wel oude boards liggen in de opruiming. Kijk daar maar eens naar.

Wat je ook nog kunt doen is de CMOS resetten (jumper verplaatsen), 10 minuten laten staan en jumper weer terug en daarna de PC weer op spanning zetten.

Verwijderd

Is de voeding niet gewoon kapot?
Kijk voor je dat ding sloopt eens wat die doet met een andere voeding aangesloten.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 05:57

tweakerbee

dus..?

Als het geld niet een al te groot probleem is zou ik voor ongeveer 200 euro een goedkoop bordje met sempron + 512MB in elkaar zetten (met de rest van de hardware erin).

You can't have everything. Where would you put it?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:34:
Is de voeding niet gewoon kapot?
Kijk voor je dat ding sloopt eens wat die doet met een andere voeding aangesloten.
TS zegt zelf al: Verrotte condensatoren.

Opties: elcheapo nieuw bordje kopen, of gaan solderen.

Nieuw bordje is prima te doen, als je huidige cpu tenminste S478 is. Afhankelijk van je huidige geheugen moet je ook nieuw ram erbij kopen. (je hebt DDR nodig tegenwoordig, bij je oude kast heb je kans op RIMM of SDRAM)

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Voeding ligt het niet aan ;)
Is wel el-cheapo, maar doet het verder nog prima.
De condensatoren naast de CPU zijn helemaal bruin en opgebold aan de bovenkant, dus volgens mij zijn die gewoon kaput.

Ik kan zelf nog wel een nieuwe mobo kopen voor dit ding, maar is dat het wel waard? dan moet ik weer nieuw ram enzo kopen. Kan ik dan niet beter een nieuw sempron ding in elkaar prutsen?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24
TheBlasphemer schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:42:
Voeding ligt het niet aan ;)
Is wel el-cheapo, maar doet het verder nog prima.
De condensatoren naast de CPU zijn helemaal bruin en opgebold aan de bovenkant, dus volgens mij zijn die gewoon kaput.

Ik kan zelf nog wel een nieuwe mobo kopen voor dit ding, maar is dat het wel waard? dan moet ik weer nieuw ram enzo kopen. Kan ik dan niet beter een nieuw sempron ding in elkaar prutsen?
Dan kun je nog steeds een nieuw bord kopen, + geheugen + cpu...

Wat voor socket CPU is het (die 1.5) en hoeveel geheugen heb je nu?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Ik heb al advies gehad om die condensatoren te vervangen, maar zo goed ben ik helaas niet met een soldeerbout.
Nooit geschoten is altijd mis.

Je probeert nu nieuwe condensatoren erop te solderen. Als dat prima gaat (en het is echt niet moeilijk) dan heb je de PC gefixed. Als het niet goed gaat dan heb je ervaring opgedaan. Je zit dan weliswaar met een kapot moederbord, als je niets geprobeert had was 'ie ook kapot geweest.

Een 1,5GHz Pentium4 heeft een 'Willamette' core. Deze kan zowel S423 als S478 zijn en heeft een enorm lage performance. Naast die trage CPU heb je kans dat er SDR-SDRAM of RIMM in die PC zit.
Een nieuw bord (met DDR-SDRAM sloten) is niet zo aantrekkelijk, immers zou je ook nieuwe DIMM's moeten kopen als je nu ander RAM hebt.

Misschien is een nieuwe AMD Sempron met een 'Palermo E6' core (De Sempron met AMD64 extensies en Cool 'n Quiet ondersteuning) een betere oplossing :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Bidden tot GoT ? of ie in de pc hemel komt ?
:p

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Thandor schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 19:17:
[...]

Nooit geschoten is altijd mis.

Je probeert nu nieuwe condensatoren erop te solderen. Als dat prima gaat (en het is echt niet moeilijk) dan heb je de PC gefixed. Als het niet goed gaat dan heb je ervaring opgedaan. Je zit dan weliswaar met een kapot moederbord, als je niets geprobeert had was 'ie ook kapot geweest.

Een 1,5GHz Pentium4 heeft een 'Willamette' core. Deze kan zowel S423 als S478 zijn en heeft een enorm lage performance. Naast die trage CPU heb je kans dat er SDR-SDRAM of RIMM in die PC zit.
Een nieuw bord (met DDR-SDRAM sloten) is niet zo aantrekkelijk, immers zou je ook nieuwe DIMM's moeten kopen als je nu ander RAM hebt.

Misschien is een nieuwe AMD Sempron met een 'Palermo E6' core (De Sempron met AMD64 extensies en Cool 'n Quiet ondersteuning) een betere oplossing :)
Met hem, als het al stuk is, en dat is je moederbord, zoals je het hier aan ons vertelt, kan het alleen maar beter worden.

En zoals ook al eerder in dit topic aangehaald een Sempron + bord + 512 Mb moet al voor rond de 150,- te regelen zijn. Socket 423 bordjes zijn (nieuw) bijna niet meer aan te komen en 478 borden zijn over het algemeen nog niet spectaculair goedkoop.

Je zou zelfs kunnen overwegen om de onderdelen uit de PC die stuk is te verkopen (CPU en geheugen) om zo de kosten van de nieuwe machine nog wat te drukken.