Te lage upload met Speedtouch 546...?

Pagina: 1
Acties:

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Omdat ik een klein netwerkje op wil gaan zetten met de xbx360 heb ik mijn huidige modem (speedtouch 510) vervangen door een exemplaar met meerdere ethernetpoorten (speedtouch 546). De installatie ging eigenlijk probleemloos, echter, ik kom er nu achter dat mijn uploadsnelheid zowat gehalveerd is naar +/-120 kbps terwijl als ik tussendoor mijn oude speedtouch 510 aansluit ik weer mijn ‘normale’ upload snelheid van +/-210 kbps haal.

Nog wat gegevens:
Ik heb een ADSL Economy abo bij Planet.
Instellingen op de speedtouch 546:
Provider >> Basic
Service >> Router
VPI/VCI >> 8/48
Conn.Type >> PPPoA

Ook frappant is dat het hulpprogje van KPN (ADSL Support Wizard) de Speedtouch 546 niet herkent, maar de 510 wel….?

Ik heb werkelijk geen idee waarom mijn upload ineens zo laag is, terwijl mijn oude downloadsnelheid (+/-680kbps) gewoon gehandhaafd wordt. Iemand die mij mss verder kan helpen? Thanx!! :)

Verwijderd

Controlleer je dit met www.speedtest.nl? Want met de meeste 5x6 en 7x6 modellen is de upload in speedtest bagger, maar de daadwerkelijke upload is gewoon ruim in orde en zelfs vaak hoger dan met oudere modellen. Probeer is iets naar een FTP te uploaden (van bijvoorbeeld je provider/homepage), als het goed is zie je daar dat je wel de juiste snelheid haalt. De beste methode om je snelheid te controleren is nog altijd uploaden naar een FTP en downloaden van 100mb.bin/1gb.bin van je provider of elders, zolang je maar weet dat de verbinding daartussen maximaal kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 16:34 ]

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 16:33:
Controlleer je dit met www.speedtest.nl? Want met de meeste 5x6 en 7x6 modellen is de upload in speedtest bagger, maar de daadwerkelijke upload is gewoon ruim in orde en zelfs vaak hoger dan met oudere modellen.
Klopt helemaal, ik wist niet wat ik zag met mijn nieuwe 716 op speedtest. Een schamele 30KB/sec. Vanalles gebrobeerd, oude 580 weer aangesloten, en perfect die upload.
Totdat ik met de 716 aangekoppeld eens wat naar mijn hosting map uploade. Zat ik toch netjes aan een 110KB/sec. dus conclusie, modem werkt goed. Was wel een opluchting

Waarom het bij speedtest niet goed gaat? Geen idee... :?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Bedankt voor de replies... :)

Up-en downsnelheden zijn idd verkregen op speedtest.nl. Een andere test die ik gedaan heb is deze, en geeft eigenlijk dezelfde resultaten als speedtest. Zou er dan echt iets structureel mis zijn met deze testsites...? Ik kan het alleen maar hopen.

Zojuist ff geprobeerd iets te uploaden naar mijn webspace op planet. Enige probleem is dat dan het aantal kbit dat per sec geupload wordt niet wordt weergegeven, alleen een % van de geslaagde upload (Ging voor mijn gevoel toch erg langzaam). Is er mss een andere plek waarnaar ik iets kan uploaden puur om te meten (yousendit ook al geprobeerd, maar die laat ook niets zien)...

• Br@m
  • Niet online
Shiverzz schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 17:22:
Zojuist ff geprobeerd iets te uploaden naar mijn webspace op planet. Enige probleem is dat dan het aantal kbit dat per sec geupload wordt niet wordt weergegeven, alleen een % van de geslaagde upload (Ging voor mijn gevoel toch erg langzaam). Is er mss een andere plek waarnaar ik iets kan uploaden puur om te meten (yousendit ook al geprobeerd, maar die laat ook niets zien)...
Ik kijk met DU-meter, instaleer ook zoiets, en probeer het dan nog eens naar de webspace van Planet. En kijk dan wat de waardes zijn met DU-meter bv.

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Br@m schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:05:
Ik kijk met DU-meter, instaleer ook zoiets, en probeer het dan nog eens naar de webspace van Planet. En kijk dan wat de waardes zijn met DU-meter bv.
Bedankt voor de tip
Zojuist nog even een test gedaan met DU Meter;
een bestand geupload naar mijn webspace bij planet eerst met de speedtouch 546 en vervolgens met mijn oude 510.
546 >> gem. upload 140kbps :?
510 >> gem. upload 235kbps

Vindt het ook nog steeds vreemd dat na herinstallatie van de 546 de ADSL Support Wizard van KPN het modem nog steeds niet herkent (en de 510 herkent ie meteen)??

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op welke snelheid maakt de modem verbinding met internet? (kan je op de webinterface vinden).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:42:
Op welke snelheid maakt de modem verbinding met internet? (kan je op de webinterface vinden).
De DSL verbinding geeft aan 256kbps upload

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Hhmmm, ik doe net een "internet connectivity" test in de webinterface waarin DSL, ATM, PPP, IP en Internet getest worden; blijken allemaal in orde (groen vinkje) behalve 'Internet' geeft een rood kruisje, terwijl ik gewoon internettoegang heb. :?

Foutmelding erbij is: "Connectivity to Gateway (195...............)"

[ Voor 18% gewijzigd door Shiverzz op 19-11-2005 19:50 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is het niet, dat komt omdat de dns van planet geen antwoord geeft met pingen. Je mag ook best neerzetten dat het 195.121.1.34 is hoor ;).

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 19:58:
Dat is het niet, dat komt omdat de dns van planet geen antwoord geeft met pingen. Je mag ook best neerzetten dat het 195.121.1.34 is hoor ;).
Sterker nog....het was 195.190.249.52, maar dat terzijde. Daar hoef dus iig niet naar te kijken. Feit blijft dat m'n upload er niet beter op wordt. Net nog even firmware ge-update en opnieuw geinstalleerd, maar helaas... :'(

Verwijderd

Ik zit met interesse dit bericht te lezen, want ik heb laatst een tweedehands Zyxel 650H op ....ders.nl aangeschaft en die heeft het zelfde probleem met de gehalveerde uploadsnelheid.
Nieuwe software erop gezet en alle instellingen nagekeken, maar niets helpt.
Ook het aantal connecties p/m is dramatisch laag met deze kwaliteits moden.
Mijn Sweex modempje is twee keer zo snel, dus heb ik die er maar weer aangehangen.
Zou mooi zijn als ik hier de gouden tip kan vinden.

mvg Theo50

Verwijderd

Ik heb dus ook een 516 (is 546 met maar 1 lan poort) en heb hetzelfde probleem. Echter, nu is ook weleens bij speedtest dat ik opeens wel de 110kb/s haal. En doe ik het nog een keer, niet meer, en vervolgens weer wel. Probeer anders de 5.3.3.4 firmware voor de 5x6 serie, niet dat het zal uitmaken, maar gewoon om jezelf een idee te geven dat je er wat aan hebt gedaan. Want werken doet hij vaak toch écht zeker wel, of er is iets mis met je verbinding (wat ook een oorzaak kan hebben in de komende snelheidsverhoging). Maar dat je in snelheidstesten niet de volledige snelheid haalt bij de upload, is toch wel een bekend verschijnsel bij de 5x6 serie.

Probeer anders filezilla, en upload de 10mb.bin die je vast al tig keer gedownload hebt naar je provider homepage. Dan zie je onderin filezila staan hoe snel dit gaat.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Shiverzz schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 19:41:
[...]

De DSL verbinding geeft aan 256kbps upload
Dat doet hij met je ST510 waarschijnlijk gezien de behaalde snelheid, maar met je ST546 dan lager zeker?

Je noemt nergens de i achter het type, dus kan aannemen dat het een POTS/PSTN/Analoge versie is?

Als upstream beroerd is kan ook zijn dat je ergens iets niet juist hebt aangesloten en dus veel signaal verliest danwel verstoort. Lange kabels, toestel of ander telefonie apparaat wat niet achter je splitter is aangesloten wellicht maar eerder ergens is afgetakt op je telefoonlijn?

Je kan het uitsluiten door je modem alleen op de lijn aan te sluiten zonder splitter en helemaal direct op je hoofdaansluiting. Als je je splitter loskoppelt en je belt je eigen nummer met een mobiel mag er ook niets gaan rinkelen (analoge lijn gaat wel altijd over gewoon).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

In mijn geval zou ik de 12 meter platte kabel tussen isra en router wel kunnen vervangen voor een misschien iets beter resultaat.
Door er kabels met twisted pear tussen te zetten, of een cat5 kabel om de bouwen.
Blijft nartuurlijk wel een punt dat met een andere modem de upload wel goed is.

• Br@m
  • Niet online
Ik heb het idee eigenlijk, dat als straks de daadwerkelijke update is geweest alle problemen zijn verdwenen met de lage upload en dergelijke problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Br@m op 20-11-2005 12:25 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bjck schreef op zondag 20 november 2005 @ 02:03:
[...]

Dat doet hij met je ST510 waarschijnlijk gezien de behaalde snelheid, maar met je ST546 dan lager zeker?
Dat zou wel opvallend zijn, aangezien die nieuwe ST (516, 546, 716) modems over het algemeen veel beter werken dan alle voorgaande modems, zeker op wide open lijnen (en dan heb ik het over de dsl kant :)).

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Draai eens de configuration wizard voor de 546?
http://www.speedtouch.nl/drivers.html

[ Voor 26% gewijzigd door Mastermind op 20-11-2005 13:18 ]

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Nee, bij beide modems wordt in de webinterface 256kbps upload weergegeven…
Je noemt nergens de i achter het type, dus kan aannemen dat het een POTS/PSTN/Analoge versie is?
Yep
Als upstream beroerd is kan ook zijn dat je ergens iets niet juist hebt aangesloten en dus veel signaal verliest danwel verstoort. Lange kabels, toestel of ander telefonie apparaat wat niet achter je splitter is aangesloten wellicht maar eerder ergens is afgetakt op je telefoonlijn?
Maar dat verklaart toch niet dat met precies dezelfde kabellengte de ST510 wel de gewenste snelheid behaald maar de ST546 niet…?
Je kan het uitsluiten door je modem alleen op de lijn aan te sluiten zonder splitter en helemaal direct op je hoofdaansluiting. Als je je splitter loskoppelt en je belt je eigen nummer met een mobiel mag er ook niets gaan rinkelen (analoge lijn gaat wel altijd over gewoon).
’t was een heel gedoe, maar ik heb zojuist de proef op de som genomen; PC richting meterkast genomen en direct op de hoofdaansluiting aangesloten. Jammer maar helaas, geen resultaat. Ik kan hiermee dus uitsluiten dat het in de kabelconfiguratie zit, en het toch moet zoeken in de instellingen/drivers van het modem zelf.
Br@m schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:09:
Ik heb het idee eigenlijk, dat als straks de daadwerkelijke update is geweest alle problemen zijn verdwenen met de lage upload en dergelijke problemen.
Tja, ik kan het alleen maar hopen, maar het lijkt me sterk. Is nog steeds geen verklaring voor het feit dat de ST510 het wel en de ST546 het niet goed doen.
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 01:49:
Probeer anders de 5.3.3.4 firmware voor de 5x6 serie, niet dat het zal uitmaken, maar gewoon om jezelf een idee te geven dat je er wat aan hebt gedaan.
Euh, is dat wel safe? Deze firmware wordt op meerdere plaatsen aangeboden maar geen van allen is officieel…

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Shiverzz schreef op zondag 20 november 2005 @ 16:09:
[...]

Nee, bij beide modems wordt in de webinterface 256kbps upload weergegeven
En daarnaast, als beide dit aangeven moet het ook haalbaar zijn gewoon. Bekabeling kan het niet zijn eigenlijk als beide het goed weergeven en de verbinding stabiel houden op die waarde(s).

[ Voor 27% gewijzigd door bjck op 20-11-2005 16:14 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is het misschien zo dat de LAN interface misschien niet ok is. Het is wel onwaarschijnlijk, maar wellicht helpt het om je netwerkkaart op 10mbit en half duplex in te stellen. Probeer dat eens (eigenschappen LAN verbinding > config netwerkkaart > TAB geavanceerd).

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
JvS schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:03:
Is het misschien zo dat de LAN interface misschien niet ok is. Het is wel onwaarschijnlijk, maar wellicht helpt het om je netwerkkaart op 10mbit en half duplex in te stellen. Probeer dat eens (eigenschappen LAN verbinding > config netwerkkaart > TAB geavanceerd).
Deze instelling lijkt helaas ook geen resultaat te hebben, maar ik moet jullie toch even bedanken voor het meedenken met dit vage probleem _/-\o_ .

De enige optie die ik momenteel nog zie om uit te proberen is om die 5.3.3.4 firmware eens te installeren. Alleen een beetje jammer dat ik op geen enkele Speedtouch site hier de officiele download van kan vinden. Op andere forums worden wat yousendit en megaupload links naar deze firmware vermeld, maar zijn allemaal verlopen....

...@st18: Begrijp ik het goed dat jij deze firmware nu draait? Zo ja, heb je dan mss een betrouwbaar linkje voor me...Het is het proberen waard....Thanx!

• evdv
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik heb hetzelfde probleem met uploaden met de speedtouch 585.

Zat met m,n oude Speedtouch van 5 jaar oud op 408 kbps en nu op max 180 kbps....

Is hier al een oplossing voor gevonden?
Pagina: 1