Eindelijk maar toch is het gelukt, en hoe!
Aangezien het door routeren (van livebox naar linksys, en van linksys naar FSG) niet wil lukken heb ik ten einde raad uitgezocht of het mogelijk was de UTP poort van de Livebox te gebruiken, er zijn er namelijk 2 ! Echter schijnt het zo te zijn dat de 2e poort niet actief is?
Na lang zoeken heb ik eindelijk de originele fabriekshandleiding van de Livebox kunnen vinden.
Hier kon ik vinden dat de livebox de 2e utp poort gebruikt voor tv of telefonie.
Aangezien ik dat niet in mijn pakket heb is de poort dus bruikbaar voor een 2e pc.
De config in de livebox is standaard (dus bij iedereen) de volgende:
Gele poort (192.168.5.10 + gateway 192.168.5.1)
Rode poort (192.168.6.10 + gateway 192.168.6.1)
De gele poort gaat naar de router WAN poort en voorziet mijn pc's en netwerk van Internet.
De rode poort was nog vrij en heb deze ingeplugd op de WAN poort van de FSG die ik het vaste IP 192.168.6.10 heb gegeven subnetmasker 255.255.255.0 en DNS server 192.168.6.1)
Vanaf de LAN poort van de linksys heb ik een UTP kabel naar de LAN poort van de FSG voor het lokaal benaderen van de FSG (vast IP 192.168.1.6) en dat werkt.
Op deze manier kan ik via de WAN van de FSG dmv de livebox rode poort de FSG op het internet benaderen. Via de linksys router kan ik het lokaal doen op de LAN poort.
Voorwaarde voor gebruik van de rode poort is dus wel dat je geen extra opties naast je internetverbinding op de livebox hebt, zoals telefonie & (toekomstig) televisie.
Het is en blijft een raar ding die livebox, maar het werkt nu eindelijk!
Bij deze ook mijn dank aan alle forumgebruikers
(in het bijzonder JSS) voor de vele kennis
en tips die mij enorm hebben geholpen het IP en routering verhaal beter te leren begrijpen.
Voor iedereen die hetzelfde probleem heeft staat hier mijn oplossing:
http://www.eyejoy.nl/livebox-fsg/
Succes!!!