Processor te heet?

Pagina: 1
Acties:

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo allemaal,

ik heb sinds februari een nieuw systeem gekocht en ik maak me sinds korte tijd zorgen of de processor niet te heet wordt.

Het is een pentium 4 processor 3 ghz HT op een Asus P4p800s-x moederbord. Bij het opstarten van de pc gaat ie gelijk naar 65 graden. Als ik daarna niets met de pc doe gaat ie terug naar 57 graden maar zodra ik hem wat intensiever gebruik zit ie weer direct boven de 60 graden. Nu heb ik de pc open gemaakt en stof verwijderd, zowel op de cpu fan als van de case fan. Toch blijft ie rond deze temperaturen hangen....

Het is een pc van het eigen merk van Vobis, dus volgens mij zijn dit Aopen kasten. Ik heb er verder eigenlijk niets aan veranderd, dus geen andere voeding oid in gedaan.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen. Klopt het dat dit redelijke temperaturen zijn of moet ik me echt zorgen gaan maken?

Alvast bedankt!

Groeten Damien

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Temperaturen lijken me vrij hoog voor een P4. Zit de koeler er nog goed op? Draait de fan goed? Je kan eventueel ook eens de koelpasta vervangen tussen de cpu en de koeler, misschien is die uitgedroogt.

public void ik()

Verwijderd

Je zou kunnen kijken of er wel voldoende koelpasta op de cpu zit, of juist te veel :)

Je kast stofzuigen doet ook wonderen :D kijk of de koeler niet vol zit met stof

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 14:40 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

als het een prescot is is 60 graden niet te warm daar zijn ze om bekend mischien moet je de koelpasta vervangen.

• Damfransje
Super die snelle reacties!

Ik heb de computer al goed stofvrij gemaakt, dus mijn inziens kan dat niet meer het probleem zijn. Ik heb geprobeerd de fan van de processor af te halen (om deze goed schoon te maken) maar dat lukte niet. Blijft er stevig opgeklemd zitten. Ben ook niet echt een held met hardware dus daar kan een probleem zitten. Kan dus niet controleren of er nog genoeg pasta opzit. De computer is pas ruim een half jaar oud dus dat zou dan wel erg snel zijn dat hij uitgedroogd is...

Het is inderdaad een prescott.....

[ Voor 4% gewijzigd door Damfransje op 19-11-2005 14:50 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Ja, wat is te heet? Is de computer instabiel, valt ie uit als je een tijdje aan het gamen bent? Dat vind ik te heet :)

rond de 60 graden idle is natuurlijk niet erg koel, maar wat doet ie stressed? Draai eens een halfuur CPU-burn in, en kijk dan de temperaturen.

Koeler kan natuurlijk altijd, maar zolang ie geen nare dingen doet, zou ik er niet zo wakker van liggen, zoizo zijn OEM-systemen meestal niet de koelste

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Damfransje
Het systeem is nog steeds super stabiel. Geen problemen verder mee.

Wat voor progje kan ik gebruiken voor een cpu burn in? EDIT: heb eentje gevonden. Laat het zometeen lopen!

[ Voor 19% gewijzigd door Damfransje op 19-11-2005 15:22 ]

• Damfransje
Heb CPU Burn in voor een half uur laten lopen en het systeem blijft zich goed gedragen. De processor hitte ging wel richting 75 graden maar bleef uiteindelijk steken bij 73 graden. Betekent dit nu dat ik me hier geen zorgen voor hoef te maken?

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

Ik heb zelf een Prescott 2,8 en die werd inderdaad ook erg heet. Op zich bleef ie wel stabiel, maar aangezien het me levensduur van de processor niet ten goede leek te komen heb ik een Arctic Silent s.478 koeler gekocht en dat helpt toch behoorlijk. Die coolers heb je al vanaf 15 tot 20 euro, dus op zich een goede investering, bovendien zijn ze ook heerlijk stil! (en geven ze een leuk blauw licht ;) )

Deliriant isti Romani.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Little_captain schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 14:43:
als het een prescot is is 60 graden niet te warm daar zijn ze om bekend mischien moet je de koelpasta vervangen.
In ons paps pc met de zelfde setup en zonder casefans. Word de prescott 55 graden max, dus dit is erg warm!!!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
als je de koeler er nirt kunt afhalen moet je eens een burn-in test draaien met de cpu fan tegengehouden ,hou wel je temps in de gaten , zodra je de 80° haalt , haal dan de spanning van de pc en haal de cpu koeler er af , pas wel op want die is nu erg heet ....

Out of the box? What box? There is no box.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 12:58

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

successor schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 17:35:
zodra je de 80° haalt , haal dan de spanning van de pc en haal de cpu koeler er af
Dit zou ik zelf nooit doen . . . als je de pc uit doet, en gelijk de koeler eraf haalt, dan heb je kans dat de processor zichzelf kapotbrand (kleine kans, maar toch).

Ik zou de koeler er met een haardroger (of verfbrander op super lage stand) verwarmen, totdat de koelpasta voldoende warm is om de koeler er makkelijk af te halen. Als je dit gaat proberen, let er dan wel op dat je constant blijft bewegen met de haardroger, zodat je een gelijkmatige verwarming krijgt.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, check eerst maar eens of de koeler wel goed is ingestalleerd. Mijn pa heeft zo'n 2 jaar geleden ook eens een PC bij Vobis gekocht (Athlon XP). De cpu werd ook erg warm en na verloop van tijd viel ie ook wel eens uit. Een tijdje geleden (zo'n 1,5 jaar na aanschaf) heb ik er eens naar gekeken toen ie weer uitviel en niet meer aan wilde. Wat bleek: de CPU koeler heeft er al die tijd verkeerd om op gezeten (op athlon XP kan de koeler er maar op 1 manier op vanwege z'n rand in de socket welke overen komt met een inkeping in de koeler, meeste mensen zullen wel weten wat ik bedoel). Hij maakte daardoor maar voor de helft contact met de core :X :X Ik vind dit echt slecht dat zo'n grote computerzaak als Vobis dit verkeerd doet......

Dus met andere woorden, vertrouw er niet blindelings op dat alles wel goed zal zitten omdat je de PC bij een gerenomeerde zaak hebt gekocht... (ik wil verder niet suggereren dat alle PC's van vobis slecht gemaakt zijn, maar dit wilde ik toch even zeggen bij het lezen van dit topic ;))

[edit] voor de liefhebbers: zo zag dat eruit: .......
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5a6f4ae74b75f7db22cdc5d633a39453/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 19-11-2005 18:30 ]

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 09:13

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

mag ik er ook op wijzen, dat je ook even kunt kijken of de koeler van je voeding het doet?
voordat je de koeler van de processor af gaat mollen.

heb zelf eens lang bezig geweest aan een pc die om de haverklap vastliep, wat bleek nou: de koeler van de voeding was uitgevallen, (was niet me eige pc dus ik hoorde het verschil niet) daardoor gaf de voeding zoveel warmte af dat de proc cooler hete lucht op de processor zat te blazen (xp2500)

oplossing: casefan van 7 euro kopen, voeding openslopen en casefan op de plek van de koeler doen, en klaar is kees.

Verwijderd

Je kan ook al eens aan de heatsink voelen of die warm wordt. Dan weet je meteen of hij er goed opstaat. 75 graden zou overeen moeten komen met "je vingers verbranden". Als dat niet het geval is kan je sterk gaan vermoeden dat de koeler er slecht opzit. Als dit wel het geval is is de warmteoverdracht van cpu naar heatsink allenszins al goed.

Verwijderd

Damfransje schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 16:06:
Heb CPU Burn in voor een half uur laten lopen en het systeem blijft zich goed gedragen. De processor hitte ging wel richting 75 graden maar bleef uiteindelijk steken bij 73 graden. Betekent dit nu dat ik me hier geen zorgen voor hoef te maken?
Ehm, ik zou toch maar eens kijken voor een andere koeler of je koelpasta verversen, een p4 of prescott heeft namelijk een soort van thermische beveiliging, die zorgt dat hij bij ong 71 a 73 graden een stuk terug klokt om weer wat af te koelen......
die temperaturen staan ook op een site ik dacht van balusc nogwat kom er even niet op, succes.

• Damfransje
Bedankt voor al jullie reacties!

De tips om de processor flink te verhitten om hem los te kunnen maken ga ik toch maar niet zelf doen. Ik heb nu nog garantie op de computer en wil dat niet verpesten door het verkeerd uitvoeren van jullie tips. Wel is duidelijk geworden, en dat voor mij het belangrijkste, dat er iets niet helemaal goed is met de processor. Ik zal hem daarom zo snel mogelijk laten controleren bij de computerzaak.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp!

Damien

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:47

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

[b][message=24638757,noline]Palomar schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:26

[edit] voor de liefhebbers: zo zag dat eruit: .......
[afbeelding]
Ik vind het dan heel knap van die processor dat hij het zolang nog gedaan heeft.... Waarschijnlijk heeft je vader die PC nooit echt full load gebruikt....

Die processor is heel liev.... (8>

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Pagina: 1