Toon posts:

Pc maakt te veel geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb niet lang geleden een nieuwe pc aangeschaft. Nu wou ik hebben dat het een beetje een stille pc werd dus werd er voor mij een zalman koeler ingezet, maar ik vind dat de pc nog te veel geluid maakt.Ik vind het razen best irritant en wil een bijna geruisloze pc. Ik heb nog niet de casefan vervangen dus dat is nog een orginele en de fan snelheid is op het minimale ingesteld (koelt trouwens zeer goed). Dus wat raden jullie me aan om aan te schaffen? (wat nog wel een beetje betaalbaar blijft en kwalitatief goed is)

Ik heb een:

AMD Athlon 64 3400+ skt 754
Asus Mainboard K8N4E Deluxe
Geforce 6600GT PCI-X
Aopen Midi-tower H600b

De koelers:
Zalman CNPS7700A-Cu P4 Cooler
Zalman VF700-CU VGA Cooler

Bedankt,

Joost

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Luister zelf eens waar het geluid vandaan komt. Dat is een stuk makkelijker (en goedkoper) dan alles te gaan zitten vervangen ;)

The devil is in the details.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Inderdaad, je moet wel weten wát de bron is wil je het probleem aanpakken. Dus luisteren waar het geluid exact vandaan komt! Dit kun je doen door om en om dingen uit te schakelen of tijdelijk even te stoppen (b.v. vinger op fan leggen of stekkertje er even uit, HDD's ontkoppelen etc.). Let ook goed op de PSU, deze kunnen ook flink wat geluid maken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik wel ffkes doen, ik laat jullie dan wel even weten welke veel geluid maakt. Is eigenlijk wel logisch dat ik dat eerst effe uitzoek ja... :S niet aan gedacht :)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
ALS het geluid door je casefans word veroorzaakt, wil vervanging niet het einde betekenen. Je fans transporteren lucht, deze lucht komt langs randjes -> stof filters. Dit geeft hetzelfde effect als wanneer je over een stuk papier oid blaast.
Mijn kast (Thermaltake Soprano) maakt een bijzodner laag geluid, niet hard, maar wel laag. Ik vind dit niet echt storend, maar als ik mijn window koeler los haal, is het geluid weg en hoor ik bijna niks meer. Deze koeler is echter niet te vervangen, omdat er altijd een ijzeren gaasje/stof filter voor zit. Die kan ik natuurlijk weg halen, maar dan zit mijn cpu koeler binnen een paar agen onder de stof.

Ik denk dat dat ook jou probleem is. De CPU/GPU/MOBO koelers maken bijna geen geluid, ik heb dan: CPU: Thermaltake Big Typhoon, GPU: standaard :) mobo: standaard, koelers en ik hoor (bijna) niks als ik mijn kast koelers los haal :)
Andere merken... ja, maar zalman staat bekend om zijn stille koelers :)

Dus luister eens naar je casefans en haal die ff los -> probleem opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik ben even aan het luisteren, maar ik kan niet ondekken waar het aan ligt. Ik heb mijn cpu koeler stilgezet, de koeler op me grafische kaart en de casefan. De CPU koeler maakt volgens mij het meeste kabaal (de koeler op zich niet, maar miss iets anders.) Ik weet niet of jullie het snappen en ik ga nog even de koelers loshalen zodat ik kan kijken welke het nu is, er lopen wel draadjes langs en om de koeler dus misschien is dat het. Ik kijk dus nog een keer...

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

het kan ook nog zijn dat je voeding het lawaai maakt daar heb ik last van ;(

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 09:13

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Little_captain schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:48:
het kan ook nog zijn dat je voeding het lawaai maakt daar heb ik last van ;(
dan is daar ook een hele simpele en goedkope oplossing voor: de koeler van de voeding vervangen door een zalman exemplaar (of andere silent fan).

bij degene waar ik de koelers heb vervangen, waren het gewoon simpele casefans die daar in zaten, ben je voor 10 euro klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle koelers nu nog even een keer om de beurt stopgezet, maar de koeler van de CPU, de koeler van de case en de koeler van de vga kaart zijn het niet. Ik merk ook dat het hogere geluid wat ik hoor steeds komt nadat alle andere koelers zijn opgestart. Naja ik kan tot nu toe de duurdere koelers al wegstrepen :). Weet iemand anders misschien wat het dan kan zijn. Trouwens hoeveel fans zitten er in de voeding?. En kan het helpen als ik een demper op de harde schijf zet, of als ik de kast isoleer? Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

mvg

Joost

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 09:13

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:06:
Trouwens hoeveel fans zitten er in de voeding?.
naar mijn weten bij de meeste 1 stuks, maar dat kan je ook zien als je erin kijkt!

Verwijderd

Ik heb ook zalman coolers op mijn processor en mijn videokaart. En mijn 2 casefans zijn geruisloos (ze lopen op 5 volt). Dan blijft over mijn voeding en de hardeschijf. Ik heb een stille Zalman voeding en een stille seagate hardeschijf. Toch zijn het deze 2 die nog het "meeste" geluid maken. Dus als ik jou was zou ik kijken naar je voeding en naar je harde schijf. Ik gok dat het je hardeschijf is. Als het je casefans zijn kan je ze proberen te vervangen door stillere casefans.

Verwijderd

Je moet inderdaad eerst achterhalen waar het geluid vandaan komt. Koppel bijv. elk van de ventilatoren afzonderlijk los en luister dan. Koppel ook de harde schijf eens los en beluister hoeveel verschil dat maakt. Dan kun je al goeddeels bepalen waar je het eerst naar moet kijken.

Verder een aantal tips, waarvan sommige waarschijnlijk al gezegd zijn. De fan van je voeding kun je eenvoudig vervangen met een stiller exemplaar. Goede merken daar zijn Nexus en Zalman. Papst wordt vaak genoemd maar is m.i. niet geschikt voor temperatuurgeregelde voedingen. Ik heb meerdere Papst-fans geprobeerd en allemaal maken ze in het gebied 4V-8V een heel vervelend en duidelijk hoorbaar klikkerig geluid, zgn. bearing noise, dat pas ophoudt als de fan sneller gaat draaien. Heb je een niet-temperatuurgeregelde voeding dan kun je rustig een Papst van je keuze kopen. Mijn eigen ervaring is dat de Zalman ZM-F1 ook goed loopt zonder al teveel bearing noise op <8V (ik heb de Protechnic in mijn ZM300B-APS vervangen door zo'n fan en hij wordt er aanmerkelijk stiller door).

Verder moet luchtstroming zo min mogelijk belemmerd worden. Roosters, zgn. fanguards, en scherpe hoeken zorgen vaak voor vervelende bijgeluiden. Haal waar mogelijk roosters weg en plaats een fan liever 0.5-1 cm boven de koelribben van een heatsink dan er meteen op. Kun je meteen stukjes versneden gum gebruiken om trillingen te minimaliseren. Verkijk je ook niet op de invloed die meerdere fans hebben. Elke fan afzonderlijk in 'free-air' draaiend kan heel stil klinken, maar ingebouwd in een kast in samenspel met elkaar kunnen ze behoorlijk wat herrie veroorzaken.

Resonantie is daarnaast ook een boosdoener. Verwar resonantie niet met airflow, het kan soms op elkaar lijken. Alles kan resoneren: een te stijf vastgeschroefde fan, maar ook (en vaker) een harde schijf die heel stijf in het frame zit geschroefd. Dat kun je aanpakken door de schijf te ontkoppelen van de kast (elastiek, rubber, HD-silencer) of door een kwaliteitskast te kopen, waarvan het schijfframe zo stevig is uitgevoerd dat het gewoon niet resoneert.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!,

Ik heb deze keer maar eens alle fans uitgeschakeld en ook mn hd.
Nu kwam ik er achter dat er een heel klein fannetje was op mijn moederbord.
Ik heb maar effe een foto gemaakt van de fan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joosthammink/pc/foto.jpg

Nu vroeg ik me af waar deze voor dient en of deze te vervangen is en of het dingetje ook uit kan staan (dat het niet schadelijk is voor de pc).

Nu heb ik ook in mijn pc een soort buis die lucht naar mijn cpu koeler toevoert. Is dat ook wel oke?

hopelijk hebben jullie weer wat antwoorden voor mij want hoe klein die fan wel niet is, hij maakt een bult herrie :S

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Dat lijkt me een chipsetkoeler, uitzetten lijkt me niet zo verstandig, aangezien dat ding er standaard al bijgeleverd zit voor een reden, maar misschien kan je 'm op lagere toeren laten draaien. En doordat ie zo klein is maakt ie juist zoveel herrie, een grotere fan zou minder herrie maken ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

Dit is je chipset koeler en is spijtig genoeg bij de Nforce4 mobo's wél nodig. Gelukkig genoeg heeft ook hier Zalman een goede vervanging voor.

Je kan 'm ook afzetten, maar dan kan je die best verwijderen en er een goede heatsink op kleven, maar dan is het wel byebye garantie ... :(

Grtz,
Thanis

Verwijderd

volgens mij is het gewoon de northbridge koeler, en die zit er niet voor niets. Maar kun je waarschijnlijk wel vervangen door een groter passive koelblok

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Chipsetfan's, de plaag van hedendaagse moederborden :X Ding er direct afhalen en er een groter koelblok op zetten (Zalman ZM-NBJ47J bijvoorbeeld). Is heel simpel te doen en zo te zien heb je alle ruimte voor zo'n koelblokje :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Gezien de ruimte die je hebt lijkt dit nog beter dan het passieve zalman blokje.

Verwijderd

Topicstarter
hahaha :) ik ben er dus eindelijk uit en het is dus een bekend probleem! Dat is mooi!(of eigenlijk niet) heb veel geld neergeteld voor het moederbord en dan krijg je iets wat lekker veel geluid maakt :( .
Welke chipset cooler raden jullie aan?
Het liefst heb ik een zalman, maar ik weet niet of er genoeg plaats voor is. Het ding moet klein zijn, weinig geluid maken en makkelijk te monteren zijn. Heb namelijk geen zin in allemaal tierelantijnen te verrichten :)

Verwijderd

Zoals Abbadon al zegt: zo'n Zalman northbridge cooler (ZM-NBJ47J) erop doen. Wel eerst ff kijken of het past. Die cooler is niet zo duur. Ik gok zo'n 5 euro.

Ik heb trouwens ook een Zalman Casefan. Alleen ik vind dat ie teveel lawaai maakt op normale (12v) snelheid. Gelukkig levert zalman zo'n molex verloop stekkertje erbij waardoor je de casefan op 5v kan laten draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:58:
Gezien de ruimte die je hebt lijkt dit nog beter dan het passieve zalman blokje.
Wel de deze, zal heeeeel goed koelen, en is 18dBa :)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat roostertje wat voor de fan zit, zal ook een grote invloed hebben op het geluidsniveau. Je kunt kijken of het scheelt als je dat ding gewoon wegdremeld of losschroeft. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Wel uitkijken dan dat er geen snoertjes in de fan komen te hangen, want dat zal t nut wel zijn van t roostertje

Waarom? Omdat het kan!!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Dan heeft hij last van herrie en gaan jullie hem ipv een passief Zalman blokje, een blok met een fan aanraden 8)7.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Ik heb ook een probleem, mijn A8N - SLI Deluxe. Nu draait mijn standaard asus nortbridge koeler op 5 volt. DAN PAS is ie stil en komt niet boven de rest. Het probleem is niet de stabiliteit, nee, dat ding is na 8 maanden op 5 volt al kapot. Kortom die koelers maken en herrie en zijn ZEER brak.

Het enige probleem is dat ik in ben van een Arctic Silencer voor mijn 6600GT. Kortom, niks alternatiefs past eigenlijk. Tenminste zover ik weet. Zijn alternatieven als koeler in combinatie met de Arctic Silencer?

Verwijderd

Een passieve Zalman koeler en er de onderste vinnen afzagen/slijpen?

Verwijderd

cpu koelers ombouwen.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Ja zet jij maar eens een Thermaltake XP-120 op je Chipset :z

Verwijderd

Topicstarter
Ahaa, veel reacties maar nog niet echt duidelijkheid. Als ik een Zalman ZM-NB47-J heb, koelt ie de chipset wel goed dan? En hoe kan ik zien of hij past op mijn pc en moet ik er nog een aparte koeler bij op zetten?.
Nu nog iets, ik wil misschien ook de hd stiller maken dmv een noise blocker:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=50855

En ik wil mijn kast ook isoleren:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=43547

is het isoleren aan te raden? en de noiseblocker? Ik weet dat ik veel vragen stel maar ik wil het goed hebben zodat de fik er niet in vliegt of dat alles kaputt gaat ;)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
[half off-topic]
ik ga zelf voor een MSI K8N Neo2 Platinum, en daar zit ook zo'n k**fannetje op... kan de NForce3Ultra chipset goed genoeg gekoeld worden met zo'n Zalman blokje :P?
en ondersteund die MSI iets zoals Q-FAN van ASUS :??

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk besloten om er een passieve zalman koeler op de chipset te zetten en een hd koeler/geluidsdemper en geluidsdempende plugs. Het geraas van me pc is met 30% gedaalt en dus kan het heel mooi. Volgens mij koelt de koeler van me cpu (zalman) ook direct het koelblok van de chipset, alleen moet ik nog even weten wanneer de chipset warmer zou moeten worden. Het is nu namelijk nog aan te raken en men zegt dat als je dat kan dat het geslaagd is.

bedankt,

Joost
Pagina: 1