Probleempjes in Linux-poll-artikel

Pagina: 1
Acties:

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
nieuws: Enquete: 'Linux-liefhebber draait Debian met KDE'
Interessantste nieuwkomer is Reiser
Moet zijn Reiser4. Reiser is echt geen nieuwkomer, en al tijden het standaard FS in SuSE.
Windowmanager KDE kan op de steun van een absolute meerderheid van de gebruikers rekenen,
52% is een nipte meerderheid, zeker geen ruime. Dat staat er ook niet maar dat suggereer je zeker met 'absoluut'.
Bij de favoriete toepassingen weet OpenOffice met 81% de concurrenten te verpulveren.
Moet zijn: office toepassingen, we hebben het het hele artikel over toepassingen.
en de weinig verrassende winnaar in de e-mailcategorie is Mozilla's cross-platformproduct Thunderbird
Grappig dat jij deze conclusie trekt terwijl Nedlinux het omgekeerde zegt:
code:
1
Een verrassende winnaar: deze nieuwe loot aan de mailboom

Mozilla Thunderbird is juist een relatieve nieuwkomer, en het zou in de verwachting liggen dat Evolution dit met afstand zou winnen.
de X-clients zijn inmiddels net zo volwassen als de grafische mailsoftware
Een X-client is toch juist voor in een GUI? Moet het niet zijn CLI-clients?
Opvallend is dat ook Konqueror Opera achter zich weet te houden.
Dit is helemaal niet zo opvallend, omdat Opera nog maar kort gratis is, en zowieso nog niet open source. (@Jan Groothuijse: Verder klopt de zin btw wel. Behalve Firefox weet ook Konqueror Opera achter zich te houden.)

Opvallende afwezige is btw bij de filemanagers Nautilus.
offtopic:
De conclusie die je uit de test kan trekken is dat Linux de tijd dat het alleen op oude bakkies gedraait werd wel voorbij is. Kijk maar naar het gemis aan hoog eindigende CLI-applicaties, behalve de m.i. opvallend uitkomende MC.

Ik vind dit btw erg leuke nieuwsberichten! ;)

P.S. Als deze reactie teveel inhoudelijk en te weinig over typfouten gaat dan moet ie maar even afgesplitst worden, maar mijn ervaring met aparte topics over nieuwsberichten is dat ze niet echt gezien worden. (Ik ben me ervan bewust dat deze reactie enigszins tegen de topicstart en de topicwarning in is.)

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 19-11-2005 11:44 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Jesse schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 11:07:
nieuws: Enquete: 'Linux-liefhebber draait Debian met KDE'

[...]

Moet zijn Reiser4. Reiser is echt geen nieuwkomer, en al tijden het standaard FS in SuSE.
Done. De rest laat ik echter vooralsnog onveranderd >:)
52% is een nipte meerderheid, zeker geen ruime. Dat staat er ook niet maar dat suggereer je zeker met 'absoluut'.
Een absolute meerderheid is de helft van de stemmen plus één, een categorie die idd net gehaald wordt. Ik vond het beter dan de alternatieven.
Moet zijn: office toepassingen, we hebben het het hele artikel over toepassingen.
Daarvoor hebben we het over bestands- en besturingssystemen en spul om eea op de rails te hangen, vanaf deze alinea gaan we iets doen met software waar we zelf wat aan hebben. Vergelijk het verschil tussen theoretische en toegepaste wetenschap: alle wetenschap is ergens op van toepassing :) Schrijf ik 'nuttige toepassingen', krijg ik ook weer ruzie.
Grappig dat jij deze conclusie trekt terwijl Nedlinux het omgekeerde zegt:
code:
1
Een verrassende winnaar: deze nieuwe loot aan de mailboom

Mozilla Thunderbird is juist een relatieve nieuwkomer, en het zou in de verwachting liggen dat Evolution dit met afstand zou winnen.
Met de reclamecampagnes van het afgelopen jaar verbaast het mij anders helemaal niks. Miljoenen mensen zijn bij Mozilla wezen shoppen, en zeker Linuxgebruikers kijken wel iets verder dan alleen naar getfirefox.com. Het verbaasde mij vooral dat NedLinux dit verbazend vond :)
Een X-client is toch juist voor in een GUI? Moet het niet zijn CLI-clients?
De achterliggende gedachte achter het slechte gebruik van pine en mutt is: (1) mail wordt niet remote bekeken, of (2) als mail al remote bekeken wordt, zijn X-clients (clients voor het X-systeem, remote desktops if you will) blijkbaar zo makkelijk in het gebruik dat er van grafische software gebruik kan worden gemaakt. Dus of er deden geen systeembeheerders mee, of ze maakten kennelijk gebruik van een remote grafisch schilletje - dat dan blijkbaar de kinderziektes ontgroeid is.
Dit is helemaal niet zo opvallend, omdat Opera nog maar kort gratis is, en zowieso nog niet open source.
Open source heb ik niet als criterium gebruikt. Opvallend is het vooral omdat Konqueror een nogal eens een slechte pers krijgt als het om goed renderen gaat. Blijkbaar is gemakzucht - Konqueror zit standaard in KDE, itt Opera - hier een zwaarderwegend argument dan standards compliance. Ook de winst van Thunderbird suggereert dat men geen moeite heeft met het downloaden van een nieuw stukje software - gek dat menigeen dan liever Konqueror gebruikt. Vind ik.
Opvallende afwezige is btw bij de filemanagers Nautilus.

offtopic:
De conclusie die je uit de test kan trekken is dat Linux de tijd dat het alleen op oude bakkies gedraait werd wel voorbij is. Kijk maar naar het gemis aan hoog eindigende CLI-applicaties, behalve de m.i. opvallend uitkomende MC.
Afwezigheid Nautilus en - terechte - conclusie zijn wmb voer voor een reaktie op de frontpage :)
offtopic:
Ik vind dit btw erg leuke nieuwsberichten! ;)
Glad you enjoyed it :)
P.S. Als deze reactie teveel inhoudelijk en te weinig over typfouten gaat dan moet ie maar even afgesplitst worden, maar mijn ervaring met aparte topics over nieuwsberichten is dat ze niet echt gezien worden. (Ik ben me ervan bewust dat deze reactie enigszins tegen de topicstart en de topicwarning in is.)
Zo gezegd, zo gedaan. Dit gaat nou eenmaal niet over spel- en tikfoutjes. Aparte topics over nieuwsberichten worden heus wel gezien en waar nodig behandeld (en een kick na 24h is uiteraard toegestaan), dat ze geen honderden reakties genereren vinden we niet zo'n probleem :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Jesse
Rataplan schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:02:
[...]
Done. De rest laat ik echter vooralsnog onveranderd >:)
[...]
Een absolute meerderheid is de helft van de stemmen plus één, een categorie die idd net gehaald wordt. Ik vond het beter dan de alternatieven.
Okee. Bij een absolute meerderheid stel ik me zoiets van meer dan 80% voor, maar dat ligt misschien aan mij. (Het bijwoord zou op zich ook weggelaten kunnen worden.)
[...]
Daarvoor hebben we het over bestands- en besturingssystemen en spul om eea op de rails te hangen, vanaf deze alinea gaan we iets doen met software waar we zelf wat aan hebben. Vergelijk het verschil tussen theoretische en toegepaste wetenschap: alle wetenschap is ergens op van toepassing :) Schrijf ik 'nuttige toepassingen', krijg ik ook weer ruzie.
Het viel me juist op dat je schrijft 'de concurrenten', wat eigenlijk best heel duidelijk is.
[...]
Met de reclamecampagnes van het afgelopen jaar verbaast het mij anders helemaal niks. Miljoenen mensen zijn bij Mozilla wezen shoppen, en zeker Linuxgebruikers kijken wel iets verder dan alleen naar getfirefox.com. Het verbaasde mij vooral dat NedLinux dit verbazend vond :)
Voor mijn idee was die link naar Thunderbird nooit zo opdringerig, het was toch met name Firefox wat geadverteerd wordt, maar er is zeker wat te zeggen voor jou gedachtegang.
[...]
*knip*
[...]
Open source heb ik niet als criterium gebruikt. Opvallend is het vooral omdat Konqueror een nogal eens een slechte pers krijgt als het om goed renderen gaat. Blijkbaar is gemakzucht - Konqueror zit standaard in KDE, itt Opera - hier een zwaarderwegend argument dan standards compliance. Ook de winst van Thunderbird suggereert dat men geen moeite heeft met het downloaden van een nieuw stukje software - gek dat menigeen dan liever Konqueror gebruikt. Vind ik.
Ik doel meer erop dat gebruikers (lees de Nedlinux stemmers) open source wel als criterium bij hun softwarekeuze zouden gebruiken. (Btw. Konqueror integreert wel héél mooi met KDE natuurlijk)
[...]
Afwezigheid Nautilus en - terechte - conclusie zijn wmb voer voor een reaktie op de frontpage :)

[...]
Glad you enjoyed it :)

[...]
Zo gezegd, zo gedaan. Dit gaat nou eenmaal niet over spel- en tikfoutjes. Aparte topics over nieuwsberichten worden heus wel gezien en waar nodig behandeld (en een kick na 24h is uiteraard toegestaan), dat ze geen honderden reakties genereren vinden we niet zo'n probleem :P
Okee.
Bedankt voor je moeite. :)

Edit:
De topictitel:
Enquete: 'Linux-liefhebber draait Debian met KDE'
KDE komt als grootste DE uit de enquete, maar zouden niet met name de SuSE, Mandriva en Kubuntu (helaas word er in de enquete geen onderscheid gemaakt tussen Ubuntu en Kubuntu) gebruikers daar verantwoordelijk voor zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 19-11-2005 13:33 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Jesse schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:25:
KDE komt als grootste DE uit de enquete, maar zouden niet met name de SuSE, Mandriva en Kubuntu (helaas word er in de enquete geen onderscheid gemaakt tussen Ubuntu en Kubuntu) gebruikers daar verantwoordelijk voor zijn?
De titel is bewust kort door de bocht gekozen, helaas leveren statistieken nou eenmaal alleen generalisaties op. Uiteraard is er nul komma nul bewijs dat de Debian- en de KDE-stemmers dezelfden zijn :) Ook hier staat het je vrij - graag zelfs - om kanttekeningen op de FP te plaatsen. Overigens werd er in de reakties al wat gemopperd op het weinig wetenschappelijke karakter van het 'onderzoek', voor ons reden om dat woord te vermijden en voor woorden als 'poll' en 'liefhebber' te kiezen. Het is geen harde wetenschap die hier bedreven is - het is gewoon een momentopname van een groep mensen, die door anderen wellicht als leidraad(je) of reality check gebruikt kan worden :) Zo ga ik zelf toch echt eens een schil bij cdrtools zoeken :P

Ik vond het in elk geval wel grappig om te zien hoe endusers (vermoed ik dan toch) hun linux-bakken inrichten, en zeker met de reakties erbij krijg je toch een aardig tijdsbeeld.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02 14:06
Op zich vind ik het wel verrassend dat Thunderbird wint. Evolution wordt door bijna alle distributies die Gnome gebruiken standaard geleverd en het zelfde geldt voor KMail. Thunderbird moet daarentegen bijna altijd apart worden geïnstalleerd. Het is dus zeker wel opvallend. Bovendien is Thunderbird niet bijzonder veel beter dan Evolution of KMail.

De 'renderproblemen' van Konqueror zijn toch al wel een behoorlijke tijd achter de rug. Zeker sinds Apple de KHTML-engine van Konqueror heeft geadopteerd voor Safari en relatief veel heeft 'gedoneerd' aan de KHTML-codebase zijn de capaciteiten van Konqueror verglijkbaar met die van Firefox/Mozilla als het op renderen aankomt. Sterker nog, Konqueror was een van de eerste browsers die de ACID2-test succesvol doorliep (volgens mij kan FF dat nog steeds niet).

Overigens vind ik deze zin:
of de X-clients zijn inmiddels net zo volwassen als de grafische mailsoftware.
erg onduidelijk. Wat je nu precies hiermee bedoeld is mij niet echt duidelijk :)
X-clients zijn in mijn ervaring altijd grafisch en vice versa...

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Zeg, die discussie over of het wel of niet verrassend, is en waarom dan wel/niet, kan echt beter op de FP gevoerd worden hoor :)

Bij 'X-clients' heb ik even 'remote' tussengevoegd.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Rataplan schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:23:
Bij 'X-clients' heb ik even 'remote' tussengevoegd.
Da's leuk, maar dan slaat het nog nergens op ;)

X is niet alleen een programma, maar ook een netwerkprotocol, ik kan bij jou op schoot komen zitten en programma's vanaf thuis op jouw scherm zetten :)

Wat er gewoon zou moeten staan is dit:
Veelzeggend is weer dat pine en mutt vrijwel geen stemmen trokken: of er deden weinig systeembeheerders aan de test mee, of de cli-varianten leggen het tegenwoordig af ten opzichte van de grafische mailsoftware.
Waarbij grafisch dus zowel X als DirectFB kan inhouden :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
moto-moi schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 19:07:
[...]

Da's leuk, maar dan slaat het nog nergens op ;)

X is niet alleen een programma, maar ook een netwerkprotocol, ik kan bij jou op schoot komen zitten en programma's vanaf thuis op jouw scherm zetten :)

Wat er gewoon zou moeten staan is dit:

[...]

Waarbij grafisch dus zowel X als DirectFB kan inhouden :)
Volgens mij begrijp je gewoon niet wat ik wil zeggen :) Als we even aannemen dat systeembeheerders hun mail op afstand lezen, dan is de stelling: of er deden weinig systeembeheerders aan de test mee, of ze bedienen tegenwoordig grafische clients over het netwerk (ipv pine en mutt via pak 'm beet putty). Om grafische clients over het netwerk te bedienen, ga je X gebruiken. En om een X-terminal op je scherm te krijgen heb je software nodig, no? Last time I tried ging dat nog niet vanzelf, en misschien is die software tegenwoordig een stuk volwassener dan de laatste keer dat ik er mee stoeide.

Als jij een betere term voor software die over het netwerk een X-terminal kan openen hebt dan 'remote X client' hou ik me aanbevolen. Dat de cli-varianten het afleggen tegen de grafische mailclients geloof ik namelijk zonder meer; dat iedereen zomaar vanaf elke bak een X-verbinding kan opengooien, niet.

• Jesse
Veelzeggend is weer dat pine en mutt vrijwel geen stemmen trokken: of er deden weinig systeembeheerders aan de test mee, of de remote X-clients zijn inmiddels net zo volwassen als de grafische mailsoftware.
Rataplan bedoelt (wat ik eerst dus verkeerd begreep) dat tegenwoordig inplaats van de command line based email clients (pine, mutt), de 'systeembeheerders' -wat m.i. zeker niet de optimale aanduiding is voor diegenen die hij bedoelt- gebruik maken van email clients die ze via X kunnen forwarden (oid). Punt is alleen dat v.z.i.w. die laatste mogelijkheid niet zoveel met het mailprogramma op zich zelf te maken heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 20-11-2005 12:07 ]

Pagina: 1