Toon posts:

[RAM] Geheugen bankjes vol, Mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een huidige systeempje met 1024 MB DDR erin, ik zou graag een upgrade doen maar helaas heb ik geen lege geheugenbankjes meer over ..

Nu vroeg ik me af of er misschien iets als extern geheugen, of een expansion slot, whatever. bestaat?

Ik heb de zoekfunctie raad gepleegd, dit kwam echter alleen omhoog met een laptop probleem ( dit werd ook niet echt opgelost ).

Alvast bedankt,
Jeroen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

in moderne PC's bestaat dat niet.

ik heb vroeger een IBM PS/2 Model80 gehad (en nog wel een paar andere) die de geheugenkaarten gewoon op de MCA bus hadden. (zeg maar PCI, maar dan een protocol van IBM zelf).
die bus was daarvoor ontworpen... PCI/PCI-E/ISA enzo zijn daar niet op gemaakt.
vooral de snelheid van PCI en ISA zou een extreme bottleneck zijn... normaal RAM trekt enkele gigabyte per seconde, terwijl PCI maar 133MB per seconde lust. zelfs PCI-E kan nog niet die bandbreedte leveren afaik...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:54:
Hallo,

Ik heb nu een huidige systeempje met 1024 MB DDR erin, ik zou graag een upgrade doen maar helaas heb ik geen lege geheugenbankjes meer over ..
Als het er fysiek niet in past past het er niet fysiek in.
Punt.

Je kan eventueel je oude geheugen bij Vraag&Aanbod te koop zetten, scheelt je weer geld natuurlijk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enige dat je kunt doen is je huidige geheugen eruit halen en vervangen door grotere modules. Ik weet niet wat je nu hebt, maar als dat bijv 2x 512 is moet je dat dus vervangen door 2x 1024.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

^^met stom. koop gewoon een paar repen die groter zijn als je hudige.. problem opgelost.
verkoop desnoods de oude repen.

om de boel nog wat sneller te maken kan je nog ff opzoek naar een RocketDrive.
das een ATA controller met aansluiting voor DDR geheugenrepen.
daar mik je dan je swapfile op, en dan gaat alles wat windows loopt te swappen een stuk sneller.
reken wel: hier hangt een knap prijskaartje aan...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Alrightey then, hier was ik al bang voor.

Bedankt voor de snelle reacties ( <3 GoT ) .

-Jeroen

Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag, ik zoek net even snel de specificaties op van mijn Prut del..
zie ik op de Tweakers geheugen configurator dit staan :

Maximale hoeveelheid geheugen 1 GB

http://shop.tweakers.net/...delID=25&ModelTypeID=3983

Er staat verder bij dat deze standaard met 256 of 512 MB geleverd word,
Bedoelen ze nu met maximale hoeveelheid geheugen dat mijn PC het niet trekt als ik er bijvoorbeeld 1512 in ga prikken. Of is dit het maximale leverbare geheugen?

*hoopt op het laatste*

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
En nu we toch bezig zijn ( ook gelijk een bump omdat mensen waarschijnlijk mijn afsluitings reply gezien hebben ).

Kan ik bijvoorbeeld DDR3200 laten draaien op mijn slots waar 2700 mee geleverd werd, bijvoorbeeld door de 3200 op 2700 te laten draaien o.i.d. ?

• Exar
  • Laatst online: 02:21
Volgens mij betekent dat 'maximaal 1GB' dat ze die pc's met maximaal 1GB leveren.
En ja, ddr3200 kan gewoon op ddr2700 snelheid draaien. :)

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te kijken hoeveel ram erin kan kun je het beste kijken naar waar de chipset mee overweg kan.
op balusc.xs4all.nl kun je vinden wat je chipset aankan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jeroen, heb je eigenlijk al uitgezocht of je iets aan die geheugenuitbreiding zou hebben? Zo ja, is de optie inderdaad vervangen van (enkele) oude modules (mogelijkheden afhankelijk van board/bios/chipset)

Als je niet(s)(veel) met bijvoorbeeld 2GB zou opschieten denk ik dat je het geld beter aan iets anders/een nuttigere upgrade uit zou kunnen geven.

Verwijderd

Topicstarter
ja tot zover wel die conclusie getrokken, heb een ander nagenoeg identiek systeem staan met 1500 ram . tis vooral voor gamen echt een gebrek ( World of Warcraft ).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op je terminalogie :o

Je geheugen slots zijn vol, dat zegt weinig over hoeveel banken vol zijn...

Een slot is een fysiek iets waar een (eveneens fysieke) DIMM in past.
Een bank is een virtuele ordening van (bij de meeste moderne systemen 64 datalijnen) geheugen.

Een DIMM kan een of twee twee banken omvatten. Als een bank twee banken omvat, dus 128 datalijnen heeft, dan noemen we het dubbelzijdig - let op dat dat NIET betekent dat aan beide kanten chips hoeven te zitten :o Als een DIMM een bank omvat, dus 64 datalijnen, dan noemen we het enkelzijdig. Let op dat ook hier NIET zeker is dat de chips maar aan een kant zitten :o

Kortom, ondanks dat heel veel mensen dat zeggen, is een bank NIET hetzelfde als een slot en - met name als je in de buurt van de max RAM van je moederbord wilt komen - het onderscheid tussen de twee is belangrijk. Zo zullen veel chipsets bij meer dan 4 of meer dan 6 banks hun snelheid terug gaan schroeven om stabiliteit te bewaren. 4 banks kun je met 4 DIMMs bereiken, maar ook met 2, waardoor dus een derde DIMM toevoegen vertraging kan opleveren als je niet oplet hoe/wat/waar met banks :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wow.. Amen my friend >:)

nooit die ( correcte ) opvatting van bank gehoord,
zal d'r opletten oh mighty mod ! :D
Pagina: 1