Quake4 is beter dan FEAR? *

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Boute stelling wellicht. O-)

Op dit moment zijn er 2 grote FPS games op de markt.
FEAR en Q4.
Nadat ik de FEAR demo had gespeeld dacht ik die game moet ik hebben.
Wat een sfeer van angst en suspense. :X
FEAR heb ik volledig uitgespeeld en veel plezier van gehad.
Redelijk vaak de haren overeind van de spanning en angst.
Goede AI, en dat @#$%^& meisje.
Toch begon de zoveelste kantoorgang, en zoveelste 'vierkante' omgeving
op de duur te vervelen en heb ik het spel een poosje weggelegd. :O
Natuurlijk begin je er weer aan en het laatste level was weer erg leuk.
Als de verhouding suspense / shooter in het complete spel net zo was
geweest als binnen de demo, had ik te weinig onderbroeken in huis.

Nu speel ik al een paar dagen Quake4.
De overgang van FEAR naar Q4 moest even wennen.
Toch wel een andere gameplay. Meer recht toe recht aan zoals Quake hoort te zijn.
Nu ik wat verder ben in Q4 merk ik aan mezelf dat dit spel eigenlijk meer speelplezier geeft.
Daar zijn een aantal redenen voor.
Q4 ziet er veel fantasie rijker uit. Prachtig vormgegeven omgevingen, schitterend kleur gebruik,
veel variatie in de levels (groot gebrek binnen FEAR), Je staat boven op een pantserwagen met je .50 , je rijdt in een tank, je bestuurt zo'n mechanische robot alla mechwarrior, schitterend arsenaal aan wapens, veel gore, interactie met je teammaten, veel buiten scenes en natuurlijk lekker ongelimiteerd knallen. _/-\o_

De topic titel is natuurlijk een beetje uitdagend.
Maar met Q4 heeft Raven een prachtige game neergezet.
Q4 lijkt een beetje in de schaduw te staan door de toch wat overhypte FEAR.
Onterecht. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 21-09 23:01
Smaken verschillen. Niet iedereen houdt van fantasievolle spellen zoals Quake 4, maar houden wel van reality with a twist (om het zo maar uit te drukken). Quake 4 & FEAR vergelijken is imo appels met peren vergelijken.

Overigens denk ik niet dat je over zo'n grote naam als Quake 4 kan zeggen dat ie in de schaduw staat van FEAR, Quake 4 is wat minder gehyped, maar door naamsbekendheid zal ie het uit zichzelf al goed doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar met Quake heb je ook een grote legacy factor die de speelervaring beinvloed natuurlijk. FEAR doet het als nieuwkomer meer dan uitstekend.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat men hier blijkbaar de topicreport-knop nog niet kan vinden: berichten over als/dan zijn van geen enkele inhoudelijke waarde voor het topic, ik heb ze dan ook verwijderd.
Ik heb het aangepast, nu gewoon weer over de spelletjes verder alstublieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 16:07

Rexomnium

Vincam aut moriar

Nutteloze discussie. Je kunt beide games niet met elkaar vergelijken op basis van persoonlijke voorkeuren en dat vervolgens als feiten presenteren.
Sorry dat het volgende off-topic is.
Let alsjeblieft even op je Nederlands taalgebruik en sluit niet elke zin af met een harde return. Typ in plaats daarvan gewoon door. De layout van GoT zorgt er automatisch voor dat je zinnen op een goede manier worden afgebroken.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megatronic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
Quake 4 vind ik nogal tegenvallen, er zitten veel elementen in die me aan half life 2 doen denken.
Quake wars lijkt me wel erg vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Quake4 beter dan FEAR? Wow, dat heb ik toch echt andersom!
FEAR is op het grafische vlak imho minder indrukwekkend dan andere FPS spellen uit deze generatie. Maar als spel is het zo'n vette ervaring! Wapens die krachtig aanvoelen, een enge sfeer en een angstaanjagend gevoel (ook doordat de tegenstanders vrij krachtig zijn) die perfect worden neergezet, een heel realistische maar toch niet saaie kantooromgeving,...

Zet dat tegenover Quake 4 dat kwa gameplay gewoon niks leuks biedt, imho. De wapens voelen niet fijn, de tegenstanders zijn niet uitdagend of leuk om tegen te vechten, de omgeving is een beetje ongeinspireerd pseudo-techno-cyber wat we nou al 100x gezien hebben, de levels zijn nogal eentonig en het 'scenario' (de dingen die je te doen krijgt enz.) voelt nogal 1995 aan.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-09 20:22
Ik had FEAR wel gezien toen ik op de helft was ongeveer, maar toch maar uitgespeeld.
Quake 4 heb ik bijna aan een ruk uitgespeeld.
FEAR is teveel van hetzelfde vind ik, bijna alleen maar kantoorruimtes leegvegen en dan weer verder lopen. Het lijkt alsof ze eerst het spel gemaakt hebben en toen een verhaal eraan geplakt hebben.
Ze hadden veel meer met dat meisje en andere dingen meoten doen om de spannende momenten erin te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 19-11-2005 12:08 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Quake4 zuigt.

Zo.

Quake4 was gewoon doom 3 in een ander jasje. Het zag er practisch hetzelfde uit, het speelde hetzelfde (de feel was hetzelfde) de monsters waren het zelfde (gemuteerde zombies of gemodificeerde mensen...who gives a fuck) en ze glommen (oplichten bedoel ik dan) op dezelfde belachelijke manier. En als je dan met je dikke rocket launcher op 1 van die monsters schoot, vlogen er een paar spetters bloed weg...nou woei...dat mannetje moet ontploffen, compleet boem weg. Ik ben geen gorefreak, maar poppetjes die nauwelijks of zelfs helemaal niet reageren op de impact van je wapen vind ik rond uit belachelijk in 2005 (bijna 2006) zelfs soldiers of fortune 1 had een dergelijke engine. Bij fear is dit dan weer wel vet gedaan. Ja ok, fear heeft die saaie gangen,maar de shootouts zijn zo veel beter en de ai van de mannetjes (het enige wat ze bij quake doen is een dodge of strafe naar links op$Random moment). Ik vond de details (graphics) van quake 4 soms ook echt slecht, dat je een vloer had met hele wazige textures en dan naar de muur keek en dan zag je een perfect gebumpmapte muur. Vooral de buitenlevels waren kwa detail (bij voorbeeld de battle met die spin) gewoon slecht. Je ziet helemaal niks behalve jezelf, je tegenstander, en een bruine vlakte. Het zal wel gedaan zijn om het speelbaar te houden voor de low-end pc's maar toch...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Voor mij heeft FEAR de hoge verwachtingen niet ingelost. De demo was beter dan de complete game. Niet dat FEAR slecht was, integendeel.
Quake 4 voldoet ruimschoots aan wat ik verwachte en nog veel beter zelfs. Vandaar mijn post. Natuurlijk verschillen smaken. Maar waarom zou je deze games niet met elkaar mogen of kunnen vergelijken? Q4 geeft mij in ieder geval meer speelplezier en ik ben erg benieuwd of meer mensen dit zo ervaren of niet natuurlijk. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07
quake 4 is voor mij de verrassing van het jaar zelfs :)

midden in de verbouwing hier thuis kwam q4 uit dus ik heb hem pas 2 weken erna kunnen spelen nadat mn vrienden al hooked waren, en na het spelen was ik zelf ook blij verrast. en als je al jarenlang mapped, mod etc voor q3 dan is q4 natuurlijk een logisch vervolg.

staan dan ook weer een aantal interessante mods aan te komen :)

FEAR ken ik alleen van screenshots hier op got, iedereen zei dat de demo etc zo mooi was maar ik vond het ronduit lelijk. zoals de TS zegt, totaal inspiratieloze omgeving. daar waar je in quake 4 hele mooie ingewikkelde machines en dergelijke ziet die allemaal weer anders zijn.

en de realtime lighting van de d3/q4 engine blijft gewoon een van de beste innovaties van de laatste 10 jaar imho. dit is de eerste stap richting superrealistische games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Weet eigenlijk nog niet welke ik beter vind....

Fear zet een compleet nieuwe standaard qua graphics en ai. Heel gaaf om die tegen die lui te vechten met alle stof en stukjes muur die de rondte in vliegen enzo :P , maar het spel inhoudelijk is eigenlijk een beetje boring (afgezien van de horrormomenten..) , beetje saai/kaal leveldesign en slap uitgewerkt verhaal verder (terwijl het opzich veel potentie had...).

Dus ik pleit voor een nieuw spel met dezelfde graphics en ai, alleen dan heel vet uitgewerkt, dat zou echt meesterlijk zijn :9~

En Quake4 is eigenlijk veel leuker opgezet qua verhaal en leveldesign (wat levendiger). Alleen nog wel de doom3 engine, wat opzich niet echt een nadeel is, maar het brengt niet meer veel nieuws. Maar de graphics zijn verder top, alleen de interactie met de omgeving is niet zo heel gaaf... geen dikke stofwolken en gruis dat om je oren vliegt, kapot glas en tafels onder het bloed...

Dus ik weet het zo nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind Q4 ook beter dan FEAR. Ik vind FEAR best een leuk spel, maar in Q4 zit imho zo veel meer variatie, en bijzondere dingen die je tegenkomt dan in FEAR. Ik heb Q4 nu bijna uitgespeeld, en nog geen moment verveeld, wat voor mij heel bijzonder is bij een FPS. FEAR is een prima spel, maar Q4 is echt top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49
FEAR vond ik beter, qua gameplay/ai/verhaal(tje). Ook de belichting vond ik beter (sorry bolleh). Maar het belangrijkste voor mij wat ik beter vond aan FEAR waren de vuurgevechten, in Quake 4 vond ik die ronduit saai, in FEAR waren ze spannend. Dat komt dan denk ik door de particles, de enorme ravage die je achterlaat, het geluid van de wapens, de AI...

Het enige waar ik Q4 dan beter in vond was leveldesign, heerlijk veel detail. Jammer dat 't toch zoveel weg had van Doom 3. Had liever een wat meer eigen richting gezien:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02 18:30

Pesticide

Competitief gamen is een sport

quake 4 is all about multiplayer , die single player is gewoon rap in alkaar gebokst om de verkoopscijfers te beinvloeden ( ze hadden hun lesje geleerd van quake 3 die slecht verkocht wegens geen single player)

quake for life _/-\o_

Manager International Partners @Electronic Sports League Europe @http://www.esl.eu/eu Linkedin Profile http://www.linkedin.com/in/pesticide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeefStan schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:11:
Quake4 zuigt.

Zo.

Quake4 was gewoon doom 3 in een ander jasje. Het zag er practisch hetzelfde uit, het speelde hetzelfde (de feel was hetzelfde) de monsters waren het zelfde (gemuteerde zombies of gemodificeerde mensen...who gives a fuck) en ze glommen (oplichten bedoel ik dan) op dezelfde belachelijke manier. En als je dan met je dikke rocket launcher op 1 van die monsters schoot, vlogen er een paar spetters bloed weg...nou woei...dat mannetje moet ontploffen, compleet boem weg. Ik ben geen gorefreak, maar poppetjes die nauwelijks of zelfs helemaal niet reageren op de impact van je wapen vind ik rond uit belachelijk in 2005 (bijna 2006) zelfs soldiers of fortune 1 had een dergelijke engine. Bij fear is dit dan weer wel vet gedaan. Ja ok, fear heeft die saaie gangen,maar de shootouts zijn zo veel beter en de ai van de mannetjes (het enige wat ze bij quake doen is een dodge of strafe naar links op$Random moment). Ik vond de details (graphics) van quake 4 soms ook echt slecht, dat je een vloer had met hele wazige textures en dan naar de muur keek en dan zag je een perfect gebumpmapte muur. Vooral de buitenlevels waren kwa detail (bij voorbeeld de battle met die spin) gewoon slecht. Je ziet helemaal niks behalve jezelf, je tegenstander, en een bruine vlakte. Het zal wel gedaan zijn om het speelbaar te houden voor de low-end pc's maar toch...
Jij hebt duidenlijk niet zover gespeeld nadat je "gemuteerd" bent.. speel voortaan allebij de spellen zeg dan nog eens wat je er van vind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:56
Pesticide schreef op zondag 20 november 2005 @ 13:45:
quake 4 is all about multiplayer , die single player is gewoon rap in alkaar gebokst om de verkoopscijfers te beinvloeden ( ze hadden hun lesje geleerd van quake 3 die slecht verkocht wegens geen single player)

quake for life _/-\o_
Sorry, mag ik hier even smakelijk om lachen? ;) De multiplayer van quake 4 is een regelrechte kopie van quake 3, wat dat betreft hadden ze net zogoed een mappack voor q3 uit kunnen brengen. Natuurlijk zijn de die-hard quakers hier allemaal heel blij mee, op deze manier hoeven ze zich geen nieuwe gameplay eigen te maken, en met de juiste instellingen ziet het er ook nog eens precies het zelfde uit als quake 3. Lekker mensen inmaken die bij q4 zijn ingestapt dus.
Maar als je nou ook nog zegt dat de SP even snel in elkaar is gezet blijft er wel heel weinig over... :Y)

[ontopic]
De quake 4 single-player beviel mij ook wel goed, mij overviel vooral het "zo had doom 3 moeten zijn" gevoel. In ieder geval een beetje interessant verhaal en omgeving.
FEAR heb ik niet gespeeld aangezien hij zo videokaart-afhankelijk is dat hij op mijn radeon 9700 niet vloeiend en beetje mooi te spelen valt, dus wat dat betreft geen discussie van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Splash schreef op zondag 20 november 2005 @ 17:48:

FEAR heb ik niet gespeeld aangezien hij zo videokaart-afhankelijk is dat hij op mijn radeon 9700 niet vloeiend en beetje mooi te spelen valt, dus wat dat betreft geen discussie van mij.
Eeh, ik speel em ook met een 9700pro, draait prima op 800x600 met 2xAA.
Op 1024x768 gaat het ook goed met soms wat vertraging.
Gewoon proberen zou ik zeggen.
(De Radeon 9700pro is de beste videokaart die ik ooit gekocht heb....op de Voodoo1 na dan natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
simpel quake4= geen 100 fps = geen gameplay :O , waar het juist om draait in de quake series.
je kan ook zeggen quake4 = doom 3 in een chocolade sausje ! :D

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
caspergt schreef op zondag 20 november 2005 @ 20:16:
simpel quake4= geen 100 fps = geen gameplay :O , waar het juist om draait in de quake series.
je kan ook zeggen quake4 = doom 3 in een chocolade sausje ! :D
Je kan bij quake4 net zo goed 100+ fps halen, alleen , de engine capt alle physics berekeningen op 60 fps. Als jouw kaart 100 fps genereert in quake4 , dan zitten er 40 dubbel gerenderde frames bij.

Ik ben persoonlijk heel erg quake fan en heb Q4 nu nog steeds niet uitgespeeld wegens pc problemen eerder. Fear heb ik enkel de demo's van gespeeld.

Enkele korte bemerkingen voor zover die objectief zijn natuurlijk.

- Die combinatie van half mens, half machine monsters vind ik zalig. Sfeer in Quake4 is weer zo lekker gortig _/-\o_
- De speel angst is volledig anders in Quake 4 en Fear, Fear vind ik creapy , terwijl ik Quake4 eerder spannend vind ( ik ben het onmiddellijk op moeilijk beginnen spelen ).
- Quake4 engine is idd niet geschikt voor buitenlokaties, het is gewoon dezelfde opbouw van in de quake3 engine. Negatief dus eigenlijk voor een game van 2005.
- Het verschil in graphics is gewoon persoonlijk voorkeur. De ene houdt van realisme , de andere van het immaginaire , maar ik vind ze allebij heel mooi op max details ( net zoals bij Quake3 en UT indertijd )
- Quake 4 SP voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Je moet het eigenlijk beoordelen alsof je Doom3 nooit gezien hebt. Quake4 is gewoon hoe Doom3 had moeten wezen, punt.
- Quake 4 MP , loopt merkbaar minder vloeiend op dezelfde specs als de SP.
- Fear SP zag er uitdagend uit , maar zoals mensen hier zeggen , zal het misschien sneller vervelen.
- Fear MP : de zoveelste Half Life MP ervaring met weinig extra's. Quake4 zal door zijn mods weer extra's geven zoals Strafe-trick jumps, mid air fights, snelheid , rocket jumps. Maar dit laatste is wel persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik vond FEAR behoorlijk statisch overkomen. ik vond de omgeving van Quake 4 velen malen beter. ik bedoel niet de genresetting maar gewoon het komt dom genoeg realistischer over dan F. dat is raar want F is gezet in deze tijd gewoon op aarde. misschien zit daar de moeilijkheid ook wel. je loopt hier dagelijks rond op aarde en weet hoe de omgeving eruit zien kan. alles wat er in fear toegevoegd is als prop, het lijkt net alsof het er zomaar even geplaatst is. in Q4 vallen de props meer weg in de omgeving. maar dat is op strogg daar ben ik zelf nog nooit geweest. :+

ik denk als de D3/Q4 engine door de makers van Q4 gebruikt zou worden voor een game op aarde dat het stukken beter over zou komen dan F. ik vind F als game geweldig maar verder. neej. Q4 wint het dan.

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05

defiant

Moderator General Chat
Ik vond FEAR uiteindelijk behoorlijk tegenvallen, het heeft natuurlijk goeie elementen zoals die schrik-momenten, maar uiteindelijk is het spel toch te langdradig, plus altijd dezelfde vijanden gaat ook vervelen. De AI is opzich ook wel goed, maar in combinatie met slow-motion heb je de meeste vijanden opgerolt voor ze zelf kunnen "nadenken".

Quake4 vond ik wat datbetreft beter, de verhaallijn is wat beter uit gewerkt en qua design ziet het er gewoon goed uit (ook al heeft 't veel weg van doom).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Nou ik heb ze allebei gespeeld en vind F.E.A.R. persoonlijk toch beter... Komt ook doordat ik de gebruikte engine niet zo fijn vind als die van bijvoorbeeld half life 2 en die van f.e.a.r.

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
AvK schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 11:53:
op de duur te vervelen en heb ik het spel een poosje weggelegd. :O
Natuurlijk begin je er weer aan en het laatste level was weer erg leuk.
Als de verhouding suspense / shooter in het complete spel net zo was
geweest als binnen de demo, had ik te weinig onderbroeken in huis.
en fear is al ZO lang uit, en je hebt het een 'poosje' wegelegd? knap.

maar ehm, Quake is een spel dat ENKEL leeft op zijn levels en wapens, meer niet. Fear echter is een totaal ander spel, gericht op de beleving en het thriller effect.
Pagina: 1