Vreemde tekens bij boot server

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 15:58
Mensen,

Er staat hier een P4 3Ghz server (19" rack) die niet wil booten. Negen van de tien keer geen beeld en geen respons van keyboard en muis (lichtjes), en als er dan wel beeld is (meestal lukt dat na een uur de stekker eruit te laten) kom je niet verder dan dit scherm. Zoals je ziet, rare tekens en ontbrekende letters.

Het is een nieuw moederbord (de vorige boote al helemaal niet), een Asus P4P800-VM. Verder geen bijzondere zaken, 2x 512MB Kingston, en een harde schijf van Maxtor. Alles al geprobeerd los te halen, maar geen geluk so far. Ook de PC speaker geeft geen error beeps.

Oh ja, misschien onnodig om toe te voegen, maar de server boot hierna niet verder.... Blijft in dit scherm hangen (zoals gezegd, als er al beeld komt). Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/7769/img8248resize3so.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-11-2005 11:25 ]

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BIOS reset en maak gebruik van die Asus dual BIOS recovery functie zou ik zeggen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BeQuietAndDrive
Bios reset: tried it, no joy. Die bios recovery werkt ook niet, hij komt gewoon niet voorbij dit scherm. Hij zoekt niet naar recovery cd of disc.

Moederbord DOA?

Verwijderd

Hallo

Dat je ze letters mist is natuurlijk niet echt een probleem als je monitor goed afstelt ;)

je hebt de beeldinstellingen te veel naar de linker kant laten schuiven 8)7

Veel succes verder :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:33:
Hallo

Dat je ze letters mist is natuurlijk niet echt een probleem als je monitor goed afstelt ;)

je hebt de beeldinstellingen te veel naar de linker kant laten schuiven 8)7

Veel succes verder :P
Grapjas. Kijk eens naar de rest van de tekst op z'n scherm, bovenste gedeelte staat gewoon goed.

The devil is in the details.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is je geheugen niet verrot?

Lijkt me sterk dat je met 2 mobo's het zelfde probleem hebt. Mik je ram eens op een werkende machine, en run memtest eens.

Ey!! Macarena \o/

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

December schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:35:
[...]

Grapjas. Kijk eens naar de rest van de tekst op z'n scherm, bovenste gedeelte staat gewoon goed.
Dat is niet helemaal waar. Aan de linkerkant mist gewoon 1 'kolom' het bovenste gedeelte staat hier namelijk ook niet goed. Het logo bovenaan mist het linkerpuntje van de driehoek (het internetadres van het logo staat normaal in het midden). De "A" van AMIBIOS mist, de "A" van ASUS de "C" van CPU etc. en ook een paar 'kolommen' verder mist er een kolom zie logo daar is het duidelijk te zien en de "e" van Pentium mist etc.

Maar bij Auto-Detecting loopt ie vast en gaat ie vervolgens rare tekens neerzetten in de eerste kolom.

Ik denk dat het iets met de hardware is. Probeert hij hier niet de hardeschijven te detecteren wat dus blijkbaar niet lukt? Is misschien gewoon het moederbord rot?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
hannos schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Aan de linkerkant mist gewoon 1 'kolom' het bovenste gedeelte staat hier namelijk ook niet goed. Het logo bovenaan mist het linkerpuntje van de driehoek (het internetadres van het logo staat normaal in het midden). De "A" van AMIBIOS mist, de "A" van ASUS de "C" van CPU etc. en ook een paar 'kolommen' verder mist er een kolom zie logo daar is het duidelijk te zien en de "e" van Pentium mist etc.
Hij is inderdaad ietsje te ver naar links afgesteld, maar peterke_f doet net alsof het halve beeld fout staat waardoor je alleen de laatste paar letters te zien krijgt van een zin (zoals onderin).
Maar bij Auto-Detecting loopt ie vast en gaat ie vervolgens rare tekens neerzetten in de eerste kolom.

Ik denk dat het iets met de hardware is. Probeert hij hier niet de hardeschijven te detecteren wat dus blijkbaar niet lukt? Is misschien gewoon het moederbord rot?
Vorige moederbord deed het helemaal niet, zou wel toevallig zijn als beide moederborden gaar zijn.

Ik gok meer op de videokaart, misschien even een andere videokaart proberen?

The devil is in the details.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

December schreef op zondag 20 november 2005 @ 15:04:
[...]

Hij is inderdaad ietsje te ver naar links afgesteld, maar peterke_f doet net alsof het halve beeld fout staat waardoor je alleen de laatste paar letters te zien krijgt van een zin (zoals onderin).
Het beeld is niet verkeerd afgesteld. Want in de eerste 'kolom' staan onderaan wel wat tekens.

Je moet gewoon even wat onderdelen gaan testen. Eerst maar eens met alleen mobo, cpu, mem en videokaart proberen op te starten. Dan dezelfde problemen, dan moet je gewoon elk onderdeel even appart testen door het te vervangen met iets waarvan je zeker weet dat het goed is.

Verwijderd

Ik neem aan, dat je een onboard videokaart hebt (geheugen is 1016 Mb, dus 8 Mb voor video).

Probeer een aparte videokaart, als dat kan in een 19" rack.
Deze mobo-functie is zo basic, dat het bijna alleen je mobo of videochip kan zijn.

• BeQuietAndDrive
Als ik het geheugen eruit haal, dan kijg ik keurig error beeps van de pc speaker. Als ik verder alles loskoppel behalve het geheugen, dan maakt dat helaas niets uit. Lastig is, is dat ik het zo slecht kan testen als je negen van de tien keer geen beeld krijgt. Een aparte videokaart is geen optie, dat past niet in een 1U hoge behuizing helaas. Ik zal er wel 1 inprikken omwille van test doeleinden, maar veel zin heeft het niet.

Overigens was het eerste moederbord inderdaad ook stuk, helaas weet ik niet wat daarmee was. De leverancier heeft dat vervangen nog voordat ze het opstuurden.

• BeQuietAndDrive
Volgens de experts was het OF het moederbord, OF de CPU. Er komt nu weer een nieuw moederbord, geeft dat dezelfde problemen dan zal de CPU wellicht de oorzaak zijn. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt zover trouwens!

• BeQuietAndDrive
Hierbij een update, en een vraag. We hebben nu een nieuw moederbord binnen, en die geeft dezelfde problemen. Echter bij het verwisselen van de (socket 478 Pentium 4 3,0 Ghz) CPU naar het nieuwe moederbord bleek dat degene die de CPU erop heeft gezet (de leverancier feitelijk) dat ding helemaal ondergesmeerd heeft met koelpasta. Kijk maar eens:

Afbeeldingslocatie: http://img378.imageshack.us/img378/9471/img8252resize2vn.th.jpg

Dat kan niet goed zijn toch? Kan dit de eerdergetoonde problemen veroorzaken? Daarnaast nog een vraag: kan het moederboed beschadigd raken door deze cpu? Bijvoorbeeld omdat deze sluiting veroorzaakt?

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-11-2005 16:37 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Tja het zou kunnen dat een paar pinnetjes hier contact mee maken, het zit echt overal. Ik zou hen aansprakelijk stellen en de boel naar hun toebrengen en hen het laten uitzoeken, want jij hebt immers niets fout gedaan.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heb je toevallig 2x een schijf op master of 2x een schijf op slave staan?

• BeQuietAndDrive
The__Virus schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:30:
Tja het zou kunnen dat een paar pinnetjes hier contact mee maken, het zit echt overal. Ik zou hen aansprakelijk stellen en de boel naar hun toebrengen en hen het laten uitzoeken, want jij hebt immers niets fout gedaan.
Met de leverancier kom ik er wel uit, dat komt wel goed. Ben alleen benieuwd of ook het moederbord beschadigd kan zijn geraakt door deze cpu.

• BeQuietAndDrive
Even ter info: een defecte CPU was inderdaad de oorzaak van alle problemen. Weten jullie dat ook weer.

Pagina: 1