Onderklok probleempje (XP 2600+)

Pagina: 1
Acties:

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een XP 2600+ (ws. een van de laatst gefabriceerde) welke volgens /proc/cpuinfo op 2006.691 MHz draait en 256 KB level 2 cache heeft. Ik maak uit:

[rml][ XP2600+] Thoroughbred-B of Barton[/rml]

op dat ik dan een Thoroughbred-B core heb. Maar als ik dan kijk naar:

Overklokken AMD AthlonXP 2600 systeem.

Klopt het aantal MHz niet?

Mijn moederbord is een Soltek KAV 75, die (met de laatste bios versie) alleen een XP 2600+ ondersteund die op FSB 133 MHz loopt. Verder kan dit mobo maar maximaal een multiplier van 14x hebben. (zie http://tuxserver.dyndns.org/75kav.pdf) Dat zou 14 x 133 = 1862 MHz opleveren.

De bios biedt de functionaliteit om automatisch te laten uitzoeken hoever de FSB verhoogd kan worden. Als ik dit doe dan gaat hij van 133 naar 138 en geeft de bios bij het opstarten aan dat hij op 2140 MHz loopt. Dat zou een multiplier van 15.5 zijn? (max = 14)

Nu wil ik mijn systeem niet overclocken, maar 'underclocken' om zo een stiller en zuiniger machine te krijgen (hij is sneller dan ik nodig heb). Ik heb na het lezen van 75kav.pdf de jumper 17 'geswitched' zodat hij niet meer op auto, maar op manual staat.

Vervolgens heb ik 'sw1', waarmee je de FSB instelt, op 133 gezet door alle 5 schakelaartjes naar de getallen '12345' te zetten. De Multiplier heb ik op 7 gezet door in 'sw2' schakelaar nr. 4 naar de 4 toe te zetten en de andere 3 tegenovergesteld.

Dan zou hij op 7 x 133 = 931 MHz moeten lopen. De volgende stap zou dan zijn om het voltage te verlagen, ik verwacht dat dat in de bios moet?

Het probleem is echter dat wanneer ik de instellingen wijzig naar 7 x 133, dat de machine helemaal niets meer doet. Zet ik het weer terug, dan werkt alles gelukkig prima. Doe ik iets verkeerd, of is mijn CPU nog gelocked? Over het locken lees ik in andere topics verschillende dingen, waar ik niet helemaal uit kom.

Martin

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
geen zin om je hele verhaal te lezen, maar in het topic wat jij aangeeft word gesproken over een barton, die draaien op andere fsb en kloksnelheid dan de thoroughbred.

dat je het even weet :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je hebt een gelockte CPU. De multiplier kun je daarom dus niet veranderen :)

Hier stond een dode link.

• SVMartin
  • Niet online
hm, dus toch :(

En is het in mijn geval een kwestie van een potloodstreepje, of heb ik dat nieuwere type waarbij er meer moet gebeuren? (en waar van die kits voor beschikbaar zijn)

Verwijderd

jah die zijn er, dit valt ook makkelijk te vinden met de search :)
Er bestaat een kit die op de socket plaatst en dat zo de mp's beschikbaar worden. ( ben alleen de naa, kwijt )

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
gooi eventueel je fsb omlaag (100), dan kom je op 1550 mhz uit.

• SVMartin
  • Niet online
Yep, dat dan uiteindelijk maar gedaan. En ook het voltage teruggeschroefd naar 1.5V. De Zalman koeler kan nu ook op de laagste snelheid draaien. Kijken hoe ik (onder Linux) de 2 harde schijven zoveel mogelijk in suspend mode zet. Kan ik verder nog iets doen?

En wat ik me ook afvraag: als ik hem unlock, kan ik dan met mijn mobo het voltage nog verder verlagen?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Kloksnelheid alleen verlagen zonder de voltage te verlagen levert niet zo veel op.
Als je niet lager kan dan 1.5 dan hoef je geen moeite te doen om de cpu te unlocken.
Je kan ook stroom sparen door een zuinige videokaart te gebruiken bvb een G550 met 64MB ram.
Of je kan je huidige kaart zwaar underclocken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 14:54:
jah die zijn er, dit valt ook makkelijk te vinden met de search :)
Er bestaat een kit die op de socket plaatst en dat zo de mp's beschikbaar worden. ( ben alleen de naa, kwijt )
speedstrip uit mijn hoofd :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SVMartin schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:13:
Yep, dat dan uiteindelijk maar gedaan. En ook het voltage teruggeschroefd naar 1.5V. De Zalman koeler kan nu ook op de laagste snelheid draaien. Kijken hoe ik (onder Linux) de 2 harde schijven zoveel mogelijk in suspend mode zet. Kan ik verder nog iets doen?
Gebruik je een journaling FS zoals ext3, ReiserFS of Reiser4? Dan vrees ik dat je eraan bent voor de moeite. Ik heb het ook geprobeerd, en het werkt gewoon niet - Linux zit constant op je HD te prutsen door het FS (ook 'noatime' helpt niet veel). Met als resultaat dat je HD's nooit uitschakelen :(.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:18

Aapje

Opel-beun
Borromini schreef op maandag 21 november 2005 @ 16:53:
[...]

Gebruik je een journaling FS zoals ext3, ReiserFS of Reiser4? Dan vrees ik dat je eraan bent voor de moeite. Ik heb het ook geprobeerd, en het werkt gewoon niet - Linux zit constant op je HD te prutsen door het FS (ook 'noatime' helpt niet veel). Met als resultaat dat je HD's nooit uitschakelen :(.
Misschien een idee: een sd-kaart van 1gb gebruiken voor linux 'basis' op te knallen en de hd's gebruiken voor storrage :9

Dat was mijn plan voor mijn server :)
Pagina: 1