Welke geluidskaart voor digital output --> versterker

Pagina: 1
Acties:

• Troubleshooter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 23:41
:)

Ik heb een vraag. Ik heb al een aantal topics gelezen erover maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik wil een geluidskaart die:

* digitaal geluid (DD, DTS en de hele rimram) kan versturen via digital output (toslink geloof ik) naar mijn Yamaha RX-V550
* en dit moet goed zijn.

Dus: welke geluidskaart kan dit het best. Ik heb veel gelezen over Terratec kaarten die dit wel kunnen maar ik wil graag weten of er nog verschil is in kwaliteit, als je dus de geluidskaart alleen maar gebruikt om het geluid door te sturen (digitaal via toslink) naar de receiver, of het dan nog iets uit maakt of je de goedkoopste Terratec kaart neemt of de duurste. Welke geluidskaart raden jullie mij aan? (hoeft dus niet persé een Terratec te zijn, daar weet ik alleen van dat ie 't kan..)

alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Troubleshooter op 19-11-2005 02:54 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:19
Als je, zoals ik, alleen de kaart voor digitaal doorduwen gaat gebruiken, moet je letten op één heel belangrijk ding: Dolby Digital Encoding is namenlijk je vriend.

Zelf heb ik een Terratec die alleen maar 2-kanaals door kan sturen over de digitale output. Maar, Terratec heeft ook de juiste kaart:

Hier staat de nieuwspost, dit moet je hebben: nieuws: Geluidskaart Terratec met Dolby Digital Live verwacht

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Troubleshooter
coptician schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:26:
Als je, zoals ik, alleen de kaart voor digitaal doorduwen gaat gebruiken, moet je letten op één heel belangrijk ding: Dolby Digital Encoding is namenlijk je vriend.

Zelf heb ik een Terratec die alleen maar 2-kanaals door kan sturen over de digitale output. Maar, Terratec heeft ook de juiste kaart:

Hier staat de nieuwspost, dit moet je hebben: nieuws: Geluidskaart Terratec met Dolby Digital Live verwacht
bedoel je dan gewoon de Aureon 7.1 Pci? http://sounden.terratec.n...News&file=article&sid=237 volgens die link ondersteunt die nl. Dolby Digital Live..met realtime AC3 encoding...

• coptician
Ja, deze bedoel ik. Sorry, ik kon de link zo snel niet vinden (Nou ja, ik heb tien minuten lopen zoeken, maar je snapt wat ik bedoel.)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
Ik weet niet wat je met "rimram" bedoelt, maar alle digitale uitgangen kunnen naast PCM (wav stereo) ook AC3 (digital 5.1) en DTS "doorsluizen" naar een versterker met decoder erin (receiver).

Het enige nut van ac3 encoding in de pc is dat je meerkanaals geluid wat niet ac3 of DTS als bron heeft digitaal kan afspelen. Denk hierbij aan 3D spelletjes e.d.

• coptician
Initial G schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:47:
Het enige nut van ac3 encoding in de pc is dat je meerkanaals geluid wat niet ac3 of DTS als bron heeft digitaal kan afspelen. Denk hierbij aan 3D spelletjes e.d.
Als hij dezelfde situatie heeft als ik, is dit dan ook een groot belang. Ik heb zelf ook nog analoge kabeltjes gekocht, maar mijn (Harman Kardon AVR130) versterker kan dat signaal niet aanpassen. Dus stuurde ik met mp3tjes hoog naar mijn sub en laag naar mijn sattelieten. Toen ik eindelijk de optie had gevonden om dit te vermijden, deden mijn analoge uitgangen het niet meer. (Ja, ik dacht ook: WHAT THE F*CK?)

• Troubleshooter
Initial G schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 12:47:
Ik weet niet wat je met "rimram" bedoelt, maar alle digitale uitgangen kunnen naast PCM (wav stereo) ook AC3 (digital 5.1) en DTS "doorsluizen" naar een versterker met decoder erin (receiver).

.

hehe...ik dacht laat ik geen enkel signaal vergeten.. Maar als ik het goed begrijp kan ik met de Aureon 7.1 pci al doen wat ik wil. Nu nog de vraag; heeft iemand met deze kaart ervaringen? Werken de drivers goed op een Xp systeem? Had ergens ook gelezen dat iemand zijn Aureon had geflashed naar een Prodigy 7.1 i.v.m betere drivers... Of zijn de drivers (en evtl. updates van Terratec) gewoon goed en hoef ik me geen zorgen te maken?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Troubleshooter schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:03:
Maar als ik het goed begrijp kan ik met de Aureon 7.1 pci al doen wat ik wil. Nu nog de vraag; heeft iemand met deze kaart ervaringen?
Zoals je kunt lezen in dit topic [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml] zijn er aardig wat mensen aan het wachten totdat de kaart uitkomt, dus voorlopig nog geen ervaringen. Andere kaarten met dezelfde chipset worden overal wel goed ontvangen, maar zijn niet in nederland verkrijgbaar.
Had ergens ook gelezen dat iemand zijn Aureon had geflashed naar een Prodigy 7.1 i.v.m betere drivers... Of zijn de drivers (en evtl. updates van Terratec) gewoon goed en hoef ik me geen zorgen te maken?
Terratec heeft idd met de aureon 7.1 space/ 5.1 sky drivers die wat opties missen, die er bij de prodigy wel bijzitten.. Dit zijn echter kaarten met een andere chipset, dus hoe de drivers van de 7.1 pci zullen zijn moeten we maar afwachten :)

• Troubleshooter
cool_zero schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:40:
[...]

Zoals je kunt lezen in dit topic [rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.[/rml] zijn er aardig wat mensen aan het wachten totdat de kaart uitkomt, dus voorlopig nog geen ervaringen. Andere kaarten met dezelfde chipset worden overal wel goed ontvangen, maar zijn niet in nederland verkrijgbaar.

[...]

Terratec heeft idd met de aureon 7.1 space/ 5.1 sky drivers die wat opties missen, die er bij de prodigy wel bijzitten.. Dit zijn echter kaarten met een andere chipset, dus hoe de drivers van de 7.1 pci zullen zijn moeten we maar afwachten :)
ik zal nog even gespannen moeten wachten dus :O ...bedankt voor de info i.e.g! _/-\o_

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Eindelijk een kaart die alle signalen naar DD kan encoden! Dit heb ik zo erg gemist sinds ik naar een A64 ben verhuisd...

Wat ik me nu afvraag is hoe zijn de overige kwaliteitsaspecten. Op deze kaart zit haast niks qua componenten vergeleken met de creactive X-Fi. Hoe kan dat??

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Omdat ze tegenwoordig steeds meer in een chipie kunnen douwen :)
Zo'n Dolby Digital geluidskaart is IMHO alleen leuk als je spelletjes speelt voor de rest zie ik het nut er niet echt van in. Je krijgt dan namelijk weer te maken met resampling en voor muziek is dat niet heel erg bevordelijk meestal, maar misschien zijn die DD kaarten wel een uitzondering. :) In principe is het zo hoe minder omzettingen je hebt hoe beter je geluid is.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Maar de X-fi is heel nieuw en zit toch boordevol componenten...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

euh... ik wil alleen voor films het digitaal signaal ook digitaal naar mijn receiver sturen (ac3 of dts). Mijn mobo heeft geen spdif. Dus eender welke goedkope geluidskaart met digitale uitgang volstaat? De kaart moet helemaal niets decoderen...?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:41:
euh... ik wil alleen voor films het digitaal signaal ook digitaal naar mijn receiver sturen (ac3 of dts). Mijn mobo heeft geen spdif. Dus eender welke goedkope geluidskaart met digitale uitgang volstaat? De kaart moet helemaal niets decoderen...?
Correct. Sterker, als je kaart zou decoderen had je 5.1 uitgangen nodig ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:41:
Dan kun je elke kaart gebruiken met een digitale uitgang. Afhankelijk van je voorkeur of je coaxiale of optische spdif wil kun je een geluidskaart uitkiezen. Bijvoorbeeld de terratec 5.1 fun heeft optische aansluiting en de soublaster live heeft coaxiale aansluiting.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
sphere schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 08:45:
[...]

Correct. Sterker, als je kaart zou decoderen had je 5.1 uitgangen nodig ;)
Dat hebben die kaarten vaak ook. :) Alleen het decoderen gebeurt volgens mij meer in software.
Pagina: 1