Toon posts:

Gentoo, linux 2.6.x geinstalleerd, maar X doet het niet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de "nvidia-kernel" opnieuw geemerged en daarna NVmakedevices.sh uitgevoerd, maar ik krijg bij het opstarten van X de volgende foutmelding:

Error: API mismatch: the NVIDIA kernel module is version 1.0.6629, but
this X module is version 1.0.4496. Please be sure that your kernel
module and all NVIDIA driver files have the same version.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb er, vrees ik, allemaal niet heel veel verstand van :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07
Foutmelding zegt het al?

X-driver dus ook updaten. Je zegt er niet bij welk OS/distributie je draait, dus hoe dat precies moet blijft een beetje gissen dan..

Ah...ietsje beter lezen....emerge, dus waarschijnlijk Gentoo. Probeer in dat geval ook 'emerge nvidia-glx' :)

[ Voor 27% gewijzigd door Wilke op 19-11-2005 00:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 00:40:
Foutmelding zegt het al?

X-driver dus ook updaten. Je zegt er niet bij welk OS/distributie je draait, dus hoe dat precies moet blijft een beetje gissen dan..

Ah...ietsje beter lezen....emerge, dus waarschijnlijk Gentoo. Probeer in dat geval ook 'emerge nvidia-glx' :)
Hm, dat lijkt er meer op... iets... Maar nou crasht mijn hele computer, op het moment dat ik "startx" uitvoer... Heeeeelp :'(

Verwijderd

Wat voor een soort crash? Kan van alles zijn natuurlijk. Persoonlijk heb ik vaak gehad dat ik gewoon een zwart scherm krijg. Dan heb je je monitor niet goed afgestelt in je xorg.conf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 02:03:
Wat voor een soort crash? Kan van alles zijn natuurlijk. Persoonlijk heb ik vaak gehad dat ik gewoon een zwart scherm krijg. Dan heb je je monitor niet goed afgestelt in je xorg.conf.
Met de oude kernel doet hij het, met precies dezelfde instellingen, gewoon prima... Maar ik krijg dus inderdaad zo'n mooi zwart scherm, waar ik alleen met de resetknop weer uit kom.

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

ik geloof dat dat een probleem is van de nvidia drivers + 4kstacks @ kernel. Dit kan je verhelpen door je kernel te compilen zonder CONFIG_4KSTACKS, of update naar een nieuwere nvidia driver:
code:
1
2
3
4
cat media-video/nvidia-kernel ~x86 >> /etc/portage/package.keywords
cat media-video/nvidia-glx ~x86 >> /etc/portage/package.keywords
emerge nvidia-kernel
emerge nvidia-glx

Verwijderd

Topicstarter
Code Addict schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:30:
ik geloof dat dat een probleem is van de nvidia drivers + 4kstacks @ kernel. Dit kan je verhelpen door je kernel te compilen zonder CONFIG_4KSTACKS, of update naar een nieuwere nvidia driver:
code:
1
2
3
4
cat media-video/nvidia-kernel ~x86 >> /etc/portage/package.keywords
cat media-video/nvidia-glx ~x86 >> /etc/portage/package.keywords
emerge nvidia-kernel
emerge nvidia-glx
Aangenomen dat je "echo" bedoelde ipv "cat", maar het mocht niet baten. Op het moment dat de comp van res zou moeten switchen hangt het helemaal. Ik zie zegmaar nog de cursor linksboven in het scherm staan, maar die knippert al niet meer. In de X log staan ook geen foutmeldingen of wat ook... Frustrerend >:( HEEEEEEEELP :')

Verwijderd

Je hebt "Nvidia-kernel" wel opnieuw gecompileert met de nieuwe kernel? Let hierbij ook op of je /usr/src/linux een symlink naar je nieuwe kerneldirectory heeft (heel belangrijk!).

Voor je monitorsettings wil ik je trouwens op dit leuke scriptje van Knoppix wijzen, die je trouwens gewoon met portage kunt emergen.
code:
1
ddcxinfo-knoppix

Met deze tool leest je pc zelf alle mogelijke instellingen van je monitor (het werkt tenminste met mijn CRT). Dan gewoon copy-pasten in je xorg.conf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 14:21:
Je hebt "Nvidia-kernel" wel opnieuw gecompileert met de nieuwe kernel? Let hierbij ook op of je /usr/src/linux een symlink naar je nieuwe kerneldirectory heeft (heel belangrijk!).

Voor je monitorsettings wil ik je trouwens op dit leuke scriptje van Knoppix wijzen, die je trouwens gewoon met portage kunt emergen.
code:
1
ddcxinfo-knoppix

Met deze tool leest je pc zelf alle mogelijke instellingen van je monitor (het werkt tenminste met mijn CRT). Dan gewoon copy-pasten in je xorg.conf.
Maar in 2.4 deed hij het toch ook met precies dezelfde X config? Waarom zou hij het nou ineens niet meer trekken? Maar hij komt ook nog niet toe aan het res-switchen (je hoort dan altijd zo'n geluidje, maar dat hoor ik nu ook nog niet). Gewoon zwart met een niet knipperend cursortje boven...

Verwijderd

http://forums.gentoo.org/...ghlight-api+mismatch.html

Misschien heb je wat aan deze URL.

Verwijderd

Topicstarter
linux staat goed gesymlinkt, ja

Verwijderd

Topicstarter
Bij hun crasht te boel niet, de mazzelpikken >:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 14:48 ]

Verwijderd

Heb je je probleem daar ook al eens gepost? Grote kans dat je daar wat gerichter geholpen kunt worden.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het kan aan mij liggen, maar in jou log wordt nog geen video-driver geladen. Wat staat er in je Xorg.conf? heb je daar geen type-fout inzitten?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

Probeer hem eens met de nv drivers te laden?

dan weet je iig of het aan de nvidia kernel of aan je xorg istelling ligt.

Als je met de nv driver wel gewoon opstart, zijn iig je reso's,refresh rates etc goed.
Daarna moet je even checken of je nvida-glx en nvida-kernel opnieuw kunt compilen voor de huidige kernel (kijkt naar /usr/src/linux om de driver op je kernel af te stemmen)

Daarnaast kom je zo te zien van 2.4, zou het kunnen dat je nog oude linux headers gebruikt en dat daar een probleem zit?

Daarnaast gebruik je echt een achterlijk oude nvidia driver, of kun je niet verder upgraden ivm geforece 2 support? (deze valt er bij 7*** ergens uit geloof ik)

openkat.nl al gezien?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
zoals hier al eerder gezegd, lijkt erop dat je glx module niet gerebuild is (emerge nvidia-glx) aangezien daar de foutmelding op komt..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op maandag 21 november 2005 @ 19:02:
Probeer hem eens met de nv drivers te laden?

dan weet je iig of het aan de nvidia kernel of aan je xorg istelling ligt.

Als je met de nv driver wel gewoon opstart, zijn iig je reso's,refresh rates etc goed.
Daarna moet je even checken of je nvida-glx en nvida-kernel opnieuw kunt compilen voor de huidige kernel (kijkt naar /usr/src/linux om de driver op je kernel af te stemmen)

Daarnaast kom je zo te zien van 2.4, zou het kunnen dat je nog oude linux headers gebruikt en dat daar een probleem zit?

Daarnaast gebruik je echt een achterlijk oude nvidia driver, of kun je niet verder upgraden ivm geforece 2 support? (deze valt er bij 7*** ergens uit geloof ik)
Wheeyyyy! Met "nv" werkt ie wel :D Houdt dat in dat ik dan geen OpenGL heb ofzo? Dat maakt mij niet zoveel uit. Ben toch niet van plan er spelletjes mee te gaan spelen... Enige probleem is alleen dat de resolutie bijzonder laag is... Wat kan ik hier nog aan doen? Ik heb verder niets aan de res-instellingen gewijzigd.

Verwijderd

Topicstarter
Hsync out of range staat er bij zo ongeveer elke resolutie die ie tegen komt, in de log...
Pagina: 1