[VBA/ACCESS] .mdb aanroepen zonder Access

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 20:30
Ik wil graag een database aanleggen voor het maken van examens. Dus de vragen en antwoorden voor diverse examens opslaan in een Access database en dan de mdb file aanroepen vanuit Word om de queries en formulieren e.d. gebruiken voor het maken van een examen.

Het geheel moet ook werken bij anderen met alleen Word. Is dit mogelijk? Ik kon hier geen duidelijk antwoord op vinden in MSDN en hier op got. Misschien gebruik ik niet de juiste termen. Wie kan mij vertellen of dit mogelijk is, en wie kan mij vertellen waar ik dit na kan lezen.

Was ik maar een punt dan was ik het einde

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

De gegevens in een MDB-betand zijn gewoon toegankelijk via VBA code met DAO of ADO, maar verder moet Access geinstalleerd zijn op de computer. De developer edition (ODE) bevat wel een runtime Access.exe, die je vrij mag verspreiden met je database. Na installatie van de runtime kun je dan wel access databases uitvoeren, maar niet aanmaken of iets veranderen in het ontwerp.

Alleen al op Got vind ik 116 topics met 'access runtime', dus er moet wel eea over te vinden zijn. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• J_Davelaar
Het probleem is een beetje waar je op moet zoeken. Ik heb weinig ervaring met access dus dan weet je ook niet de termen die je nodig hebt.

Ik ga dus weer eens even verder zoeken.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

Boss

+1 Overgewaardeerd

Een Access database is op iedere computer met Windows XP te benaderen via programmacode. De drivers zitten standaard geinstalleerd. Alleen is het dan dus niet mogelijk om de formulieren en andere opties van Access te gebruiken, je kan alleen bij de data komen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Niesje schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:24:
De gegevens in een MDB-betand zijn gewoon toegankelijk via VBA code met DAO of ADO, maar verder moet Access geinstalleerd zijn op de computer. De developer edition (ODE) bevat wel een runtime Access.exe, die je vrij mag verspreiden met je database. Na installatie van de runtime kun je dan wel access databases uitvoeren, maar niet aanmaken of iets veranderen in het ontwerp.

Alleen al op Got vind ik 116 topics met 'access runtime', dus er moet wel eea over te vinden zijn. ;)
Om Access tabellen aan te spreken met ADO hoeft Access niet geïnstalleerd zijn op de computer. Via VBA kun je met ADO de database openen en de gewenste tabel uitlezen.

edit:
Te laat :z

[ Voor 3% gewijzigd door TXC op 21-11-2005 10:55 ]

Verwijderd

ms heeft mdac sinds windows 2000 standaard in het os geïntegreerd dacht ik. dit bevat onder andere de dao en ado componenten (waaruit ms jet sinds versie 2.8 is verdwenen, maar jet wordt toch standaard meegeïnstalleerd met windows.)

• J_Davelaar
Even om het topic een beetje af te sluiten en goed voor de search.

Ik ben aan het zoeken geweest naar een tutorial voor het gebruik van ADO in Word met VBA.
Op http://www.w3schools.com/ado/default.asp is een mooie basis cursus te vinden die het gebruik van ADO in de basis uitlegt. Met wat aanpassingen naar Word heb ik het volgende stukje code gemaakt:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Sub test()

Dim connectie As Object  'connectie
    Dim rs As Object         'recordset

Set connectie = CreateObject("ADODB.Connection")
    connectie.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
    connectie.Open "volle link naar .mdb bestand"

Set rs = CreateObject("ADODB.recordset")
    rs.Open "Select * FROM tabel WHERE voorwaarde", connectie

For Each x In rs.Fields
       MsgBox x.Name & " = " & x.Value
       'even de gezochte rij snel weergeven
    Next

End Sub

Het is meestal dit soort simpele stukjes basis code die ik even mis in de uitleg. Maar dit een een leuk begin om het verder te leren.
Je hebt op deze manier iig geen access meer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door J_Davelaar op 22-11-2005 00:01 ]

Pagina: 1