ah; dit kan op een aantal manieren;
ten eerste; ja, premiere kan al jaren uitstekend keyen en heeft sinds kort een green/bluescreen key erbij gekregen naast zijn 'gewone' color key. Ook after effects kan het uit zichzelf al een beetje. Als je echter echt goede keys wil gaan maken wil je 'ultimatte' hebben; dat is de professionele standaard voor keyen en die kan verbazendwekkend veel 'spill' verwijderen. Dit is een plugin dat zich in bijna ieder compositing pakket laat pluggen.
Echter ik heb het nu over de situatie waarbij je een acteur of danseres voor een groen scherm zet en je deze door je website wilt laten dansen; volgens mij wil jij gewoon een aantal elementen over een livestream heenleggen.
Met een standaard chroma key is het hel goed mogelijk om een willekeurige kleur uit een willekeurig plaatje of videostream te verijderen. Je gaat keyen vanuit een ontwerp (css) dus heb je niet zoveel ingewikkelds nodig. Simpelweg pinnacle, premiere, after effects, combustion, shake, digital fusion, ulead video, avid, pinnacle... etc etc. pakken, de 'chroma key' zoeken en het werkt.
als je het realtime wil gaan doen wordt het lastiger. Ik zou dan eigenlijk een hardware mixer aan raden (een edirol v4 of een panasonic mx50 huur je al voor 50 euro per dag) maar als het per-se sofrwarematig moet dan kom je al snel bij VJ software uit. Alle grote paketten kunnen in principe keyen en als ze het niet kunnen kunnen ze het met de freeframe plugin set (ook voor after effects te krijgen) stiekem toch.
Het makkelijkst is om even de trial van Resolume of Flowmotion te downloaden; beide paketten komen met een standaard chroma keyer
Natuurlijk kan het ook met flash maar om in flash een livestream te koppelen zul je aan de flash communication server moeten; en dat is niet zo makkelijk als je daar geen ervaring mee hebt. flash kan uitstekend omgaan met alpha channels (ook in flash 7 al)
[
Voor 15% gewijzigd door
XangadiX op 19-11-2005 16:24
]