[PIII 800] CPU snelheid klopt niet bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• 6sense
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
Volgende probleem doet zich ineens voor (dus ik heb geen systeem veranderingen uitgevoerd).

Zodra ik mijn PC opstart, schakelt deze zichzelf na een aantal seconden uit en vervolgens gaat het powerledje knipperen. Ik krijg tijdens het opstarten geen vreemde piepjes. Ik moet de spanning volledig van de PC halen om een nieuwe start uit te voeren.

De BIOS kan ik, na meerdere keren herstarten van de PC, met moeite benaderen (PC valt nl. continu vanzelf af).
Zodra ik wel in de BIOS kan komen (lucky shot, PC valt nl. soms ook in de BIOS af) dan krijg ik een melding dat de CPU snelheid niet correspondeert met de processor. De PC is automatisch teruggeklokt en ik moet de juiste CPU snelheid opgeven. Als ik de juiste CPU snelheid heb opgegeven start de PC wel goed op/door. Overige waardes in de BIOS zien er goed uit (o.a. spanningen). Tevens zie ik geen rare plekken op het MB. PC zit al jaren in een geaard stopcontact.

Ik heb een vermoeden dat mij CPU of moederbord gaar is.
Wie o wie kan mij meer vertellen?

Specificaties PC (oudje)
- Pentium III 800
- Moederbord ASUS CUSL2
- Standaard Intern geheugen 512 MB
- Standaard AGP videokaart
- Standaard Voeding 300 Watt
- Overige

System 1: [P3800][AsusCUSL2][384 SDRAM][20 GB WD][AsusV6800 DeLuxe][DVD Toshiba][PLextor 101232A][SbLive!1024][IIyama 17"] System 2:[P2-350][Asus P2b][128 SDRAm][6 GB HD][Matrox G200][3dfx Voodoo2][CDROM36X][SB sound][15" scherm]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het lijkt wel of het systeem last heeft van een koude start, en daarom verdenk ik de voeding. Kun je een andere proberen?

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 18-11-2005 19:30 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Probeer de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens :)

Probeer ook eens het systeem zo kaal mogelijk te maken.
Zorg dat je overbodige DIMM's, optische stations, harde schijven, etc. afkoppelt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40
Kijk ook even naar de condensatoren, komt ook vaak voor bij zulke oude bordjes.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 13:08
De PC is automatisch teruggeklokt en ik moet de juiste CPU snelheid opgeven. Als ik de juiste CPU snelheid heb opgegeven start de PC wel goed op/door.
Maar zodra je de PC weer opnieuw opstart heb je hetzelfde gedonder weer? Is de batterij op het moederbord misschien aan vervanging toe?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Die "vreemde" snelheid die je zegt te hebben is helemaal niet zo vreemd. De CUSL-2 schakelt de CPU terug op 66Mhz FSB als het systeem niet door zijn POST geraakt. Dit was ooit een van de eerste beschermingsfeatures voor overklokkers ;)
* the_stickie is ook de trotse eigenaar van zo'n bordje

Volgens mij moet je het probleem zoekn in de koeling van je cpu. De waarden in je BIOS zeggenniet alles. Ook zou je alleszins eens een testje van je geheugen kunnen doen, en zoals hierboven al aangehaald eens kunnen proberen met een andere voeding :)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Is het een optie om de FSB eens handmatig met de jumpers in te stellen? Vogens mij heeft de cusl2 daar een 5 tal jumpers voor. Je geeft namelijk aan dat als je de juiste snelheid opgeeft alles wel werkt :S

• 6sense
Memtest uitgevoerd en geen error's.
Probleem lijkt inderdaad op een koude start.
Zodra de PC draait, start hij na een reboot gewoon op.
Alleen nadat de PC een tijdje heeft afgestaan en dan opstart doet het probleem zich voor.
Ik zal morgen eerst een ander voeding proberen en de batterij checken.
De hang- en opstartproblemen troubleshooter heb ik bekeken, zal me daar nogmaals in verdiepen.

System 1: [P3800][AsusCUSL2][384 SDRAM][20 GB WD][AsusV6800 DeLuxe][DVD Toshiba][PLextor 101232A][SbLive!1024][IIyama 17"] System 2:[P2-350][Asus P2b][128 SDRAm][6 GB HD][Matrox G200][3dfx Voodoo2][CDROM36X][SB sound][15" scherm]

• 6sense
Zojuist een andere voeding gebruikt.
PC start nu wel goed op, voeding blijkt dus defect.
Straks gelijk even een nieuwe kopen, die er nu inzit is nog ouder/vager dan de vorige.

Thnx voor jullie advies.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:51

Duinkonijn

Huh?

Heb zelf ook een ASUS CUSL2 waar hij ook niet dol op is, is als je hem keihard uitzet

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1