Toon posts:

inFocus beelden met 350D

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar!

Ik ben van plan mij een Canon 350D aan te schaffen. Vandaag heb ik dit toestel eens "getest" in een winkel. Het was geen al te grote winkel, en ik focuste op enkele mensen die in de winkel aan het rondkijken waren. Op de viewfinder kon ik duidelijk zien dat de mensen in de focus waren, en de achtergrond niet. Precies wat ik wilde eigenlijk, achtergrond beetje blurry. Toen drukte ik af en bekeek de foto in op de lcd. Daar was het contrast niet zo groot. Mijn vraagje nu; stel dat ik de foto ging bekijken op pc of liet afdrukken, wat ging het resultaat zijn?

Verwijderd

http://www.dpreview.com/

hier vind je tientallen foto's gemaakt met deze camera:
http://www.dpreview.com/gallery/

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 19:29 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Voordat je een (d)SLR gaat aanschaffen, kan je wat inlezen in de theorie geen kwaad. Als je een auto gaat kopen, neem ik aan dat je ook eerst een rijbewijs haalt, zodat je het maximale uit je auto kan halen in plaats van het te bewonderen op de parkeerplaats. ;)

Scherptediepte (DOF) heeft o.a. te maken met de grootte van je diafragma. Hoe groter het diafragma, hoe kleiner de DOF. Een (digitale) camera opereert bij het focussen en bepalen van de belichting altijd met diafragma vol open. Daardoor wordt je achtergrond ook wat blurry. Druk je af, heeft de camera een veel kleinere diafragma genomen: er zit meer scherpte in de achtergrond.

Wil je vantevoren bekijken wat het effect is van de kleinere diafragma, dan hebben de meeste (duurdere) (d)SLR's een DOF-preview button, waarbij je door de zoeker kunt zien wat er met je DOF gebeurt. Zelf vind ik de zo'n knop niet echt handig in het gebruik binnenshuis, omdat je uiteraard bij kleinere diafragma ook een donkerder beeld krijgt in de zoeker, waardoor het vaststellen van de scherpte een beetje behelpen is.

Dus: lees je eens in, en koop geen (d)SLR voordat je uberhaupt weet wat diafragma, sluitertijd, ISO waardes e.d. zijn en hoe ze met elkaar samenhangen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 18-11-2005 19:32 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft de 350D zo'n DOF-button?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Alors.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 19:26:
Hallo daar!

Ik ben van plan mij een Canon 350D aan te schaffen. Vandaag heb ik dit toestel eens "getest" in een winkel. Het was geen al te grote winkel, en ik focuste op enkele mensen die in de winkel aan het rondkijken waren. Op de viewfinder kon ik duidelijk zien dat de mensen in de focus waren, en de achtergrond niet. Precies wat ik wilde eigenlijk, achtergrond beetje blurry. Toen drukte ik af en bekeek de foto in op de lcd. Daar was het contrast niet zo groot. Mijn vraagje nu; stel dat ik de foto ging bekijken op pc of liet afdrukken, wat ging het resultaat zijn?
Het 'previewen' van DoF op het lcd-scherm van een dSLR is niet echt makkelijk. Je zult flink moeten inzoomen op het beeldje om ongeveer het effect te zien. Pas op een echt beeldscherm kun je echt zien wat er van de DoF terecht is gekomen.

Daarnaast ligt het er maar aan welke sluitertijd/diafragma keuze je hebt gemaakt. Als je namelijk een diafragma van pak 'm beet f/12 had ingesteld, dan wordt de DoF erg groot. Echter dat zie je niet door de viewfinder, omdat de lens pas wordt dichtgeknepen als je afdrukt. Verschillende camera's waaronder de 350D hebben echter een knop dicht bij de lens zitten, waarmee je de lens kunt dichtknijpen tot de gekozen diafragma. Hoewel dit een leuk hulpmiddel is, werkt dit niet zo goed als er weinig licht is, daar het zoekerbeeld donkerder wordt.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Eigenlijk heeft Ralph Smeets het al een beetje gezegd: De resolutie en het formaat van je LCD-schermpje is zo laag/klein, dat de DOF-werking helemaal niet te zien is (misschien wel met een lichtsterke 50mm of een lichtsterke tele, maar niet met de kitlens. Kortom: op de PC ziet het er veel mooier uit :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.