Weet niet welke laptop ik moet kopen.

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 12:57
Ik heb net als alle andere een laptop keuze probleem. Ik weet echt niet welke laptop/notebook ik wil gaan kopen.

Ik wil een notebook voor de mobiliteit, en ik wil hem ook gaan gebruiken voor het surfen thuis gebruikt ect. Ook wil ik er games erop gaan spelen.
Een 6800GO heb ik eigenlijk niet nodig en deze laptop`s zijn voor mij eigenlijk veelste duur.

Ik wil de notebook ten eerste in de trein gebruiken, daarvoor is de accuduur wel erg van belang. Ik zit normaal gesproken dik 2 uur in de trein dus dan zou ik het wel handig vinden als de accu zeker 2,5 uur kan halen met games, dus met vol belasting van de processor. En eigenlijk wil ik liever geen extra accu of dat ik de dvd drive eruit moet halen voor een tweede accu, dat wil ik dus ook niet.
Ik ben niet van plan om de notebook binnen 2 a 3 jaar weer te verkopen.
Dus ik wil wel 64-compatible processor hebben. De enigste die dit heeft is de turion 64. Ik wil het liefste voor de zuinigste MT serie gaan.
Als videokaart zie ik graag de x700 128mb zeker en niet minder.
Als geheugen is 512mb voor mij wel voldoende, ik kan er zelf altijd wel bij zetten. Als hardeschijf zie ik graag een 80 a 100 GB model op 5400rpm. Omdat ik de notebook ook in de trein gebruik zou ik dus ook koptelefoon moeten kunnen aansluiten. Daarnaast moet de notebook er ook goed uit zien. Kwa tft mag het 15,4 inch of 17inch zijn. (liever natuurlijk zo zuinig mogelijk.)

Me budget rijkt tot 1300 a 1380 maX en dus geen laptop van 1500 euro.
Ik weet dat de volgende merken goed betekend zijn.

Acer 1692 WLMI. - Opzicht een goede notebook die aan geheel me eisen voldoen, alleen geen 64-bit en de behuizing schijnt nogal goedkoop te zijn plus de slechter service van acer.

Acer 5024 WLMI- Deze behuizing is het zelfde als bij de 1692wlmi, slechtere service van acer. En een slechtere batterij duur bij zware dingen en een langer duur bij surfen en tekstverwerking.

Asus A6VA - Schijnt een goede service te zijn bij asus, speciale pixelgarantie, geen 64 bit. Mindere accu duur. En voor de rest wel wat beter dan de acer 1692 op de accu duur na dan.

Asus A7D-R001H - Ik zat eraan te denken om deze te kopen. Alleen geen koptelefoon aansluiting out meer alleen in dus. Goede service, goede pixel garantie, accu duur is mij verder onbekend. Maar ik hoorde dat hij 2 uur en 15 minuten mee ging alleen al in idle stand. Wat vrij veel is.

Ik wil zeker 5 jaar met deze laptop doen, ik weet dat de laptop dan steeds trager word en voor games dan minder geschikter word voor games. Maar dan speel ik er alleen nog maar wat oudere spellen op en gebruik van internet en simpele dingen.
Ik kan echt geen keuze maken ik heb veel dingen gelezen, maar het lijkt net dat er geen laptop is met mijn wensen. Rond de 1380 euro is toch echt wel mijn max.

Wie weet een goede laptop die aan mijn wensen voldoet?
Kwa service heb ik wel liever een laptop van asus dan van acer.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Coolmaster schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:53:Ik wil de notebook ten eerste in de trein gebruiken, daarvoor is de accuduur wel erg van belang. Ik zit normaal gesproken dik 2 uur in de trein dus dan zou ik het wel handig vinden als de accu zeker 2,5 uur kan halen met games, dus met vol belasting van de processor.
Nou, hiermee kan ik je alvast helpen:

Een notebook waarmee je 2,5 uur kan gamen op batterij met volle belasting, bestaat niet. Dus dit vereiste kan je alvast schrappen of tenminste bijstellen. Ik denk dat 1 à 1,5 uur het hoogste is wat je zal vinden, tenminste als je geen extra batterij wil en toch goede prestaties...

[ Voor 6% gewijzigd door TetsuoShima op 18-11-2005 18:02 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Robin4
Kan iemand anders dit bevestigen dat dit klopt over de tijd wat tetsuoShima zegt?

Want dan heb ik waarschijnlijk wel een idee welke laptop ik dan wel koop als ik dan toch 2 accus moet hebben.

Alleen dan zit ik nog met het probleem dat de Asus A7D-R001H geen koptelefoon aansluiting out heeft.
En zou ik daar weer een USB koptelefoon moeten kopen met een extra geluidskaart erbij, en dat schiet uiteraard niet op aangezien ik hoorde dat die asus laptop heel goed geluid heeft. En dan zou zo`n USB koptelefoon wel het mooie geluid van de laptop terniet doen.

EDIT:

Ik dacht dat je alleen dan met pentium M alleen zulke hoge tijden met de accu kan halen, tenzij iemand hier het tegendeel kan bewijzen. Maar liever kunnen jullie me beter advies geven naar welke laptops ik dan beter kan kijken, want anders heb ik straks nog steeds geen idee welke laptop ik het beste kan kopen. Geld is verder niet het probleem, maar het uitzoeken naar een goede notebook wel.

[ Voor 79% gewijzigd door Robin4 op 18-11-2005 18:47 ]

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Coolmaster schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 18:42:
Kan iemand anders dit bevestigen dat dit klopt over de tijd wat tetsuoShima zegt?

Want dan heb ik waarschijnlijk wel een idee welke laptop ik dan wel koop als ik dan toch 2 accus moet hebben.

Alleen dan zit ik nog met het probleem dat de Asus A7D-R001H geen koptelefoon aansluiting out heeft.
En zou ik daar weer een USB koptelefoon moeten kopen met een extra geluidskaart erbij, en dat schiet uiteraard niet op aangezien ik hoorde dat die asus laptop heel goed geluid heeft.

EDIT:

Ik dacht dat je alleen dan met pentium M alleen zulke hoge tijden met de accu kan halen, tenzij iemand hier het tegendeel kan bewijzen. Maar liever kunnen jullie me beter advies geven naar welke laptops ik dan beter kan kijken, want anders heb ik straks nog steeds geen idee welke laptop ik het beste kan kopen. Geld is verder niet het probleem, maar het uitzoeken naar een goede notebook wel.
Logitech heeft hele fijne usb headsets.

• Robin4
Ja maar ik hoorde dat USB headsets niet zo geweldig geluid hebben, en hoeveel zal zo`n headset van de accu afsnoepen want dat weet ik ook niet. En ja welke logitech headsets heb je het dan over?
Want ik kan het moeilijk gaan raden als ik dat niet weet. Dus graag even voorbeelden naar welke headsets ik dan beter kan kijken.

En wat is dan beter voor de accu duur? Een AMD turion MT nemen? Of toch een pentium M nemen en is de Pentium M dan veel zuiger? Zo niet dat lijkt me de turion intressanter vanwege de 64-bit. Want je weet nooit wanneer 64-bit ineens de kop opsteekt.

[ Voor 71% gewijzigd door Robin4 op 18-11-2005 18:51 ]

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:08
Coolmaster schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 18:42:
Jups. Ik heb een Asus M6n (met 1.5 GHz Pentium-M). Idle heb ik ongeveer 5 uur accu-tijd (proc draait dan op 600 MHz), maar de "resterende tijd" (icoontje in systray) loopt heel hard terug als je wat gaat doen.

Alternatief is misschien dat je oudere games uitzoekt om te spelen? Dan kun je de CPU vastzetten op een lage frequentie, terwijl de games toch goed draaien... Dan haal je die 2.5 uur met gemak.

• Robin4
Ik vind de Asus A7D-R001H wel een vette laptop, alleen moet ik dan bij elke notebook die ik koop een extra accu aanschaffen, want anders kom ik niet aan me vereiste tijd. Alleen moet ik bij deze asus weer een losse USB headset kopen en dat zie ik eigenlijk nog niet zo zitten want ik weet niet of de kwaliteit van de USB headset goed zijn en of dit te koste gaat van de accu tijd. Want dan heb ik liever een audio- out uitgang. Maar volgens mij is de Asus M6n wel een wat oudere model. Of ik zit er misschien er naast.

• Eddey
USB apparaten gebruiken altijd extra accu natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat veel is (zeker voor een klein beetje audio).

M6n is idd ouder model (mijn laptop is van juli 2004). Eén van de redenen om deze te kiezen was dat Asus standaard 2 jaar garantie geeft, terwijl veel andere merken maar 1 jaar geven (volgens de wet heb je wél 2 jaar garantie, maar daar moet je dan juridisch om vechten).

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

• Eddey
:D :D

Ik vond het al vreemd; koptelefoon is voor een laptop (onderweg-gebruik) erg handig, en zo'n bus krijgen ze altijd wel weggepropt...

• Robin4
Aha dus toch :P . Ik had op een andere site gekeken maar daar stond alleen Audio in. |:(
Oke dus dat probleem is ook opgelost.
Weet iemand waar ik een extra accu kan kopen voor die Asus A7D-R001H ?
Want het is bij alle nieuwere modellen volgens mij moeilijk verkrijgbaar.
Het staat in iedergeval niet in de pricewatch..

En weet iemand of de bus nou 333mhz is of 400mhz. De ene site geeft 333mhz aan de andere weer 400mhz. :| Het is zo vervelend dat sommige verkopers gewoon verkeerd infomatie geven.

[ Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 18-11-2005 20:15 ]

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Alle recente AMD processoren draaien op hypertransport, als dusdaning hebben deze dus niet een bus in de traditionele betekenis van het woord, data wordt er namelijk serieel door verzonden, niet parallel. Verder hebben alle socket 754 processoren (dus ook de Turion) een hypertransport speed van 1600 MHz (=200MHz x 2 (DDR) x 4 (hypertransport multiplier)). De 939 processoren draaien op 2000 MHz (=200 x 2 x 5).

Dus zonder al de achtergrond, kan ik je simpelweg zeggen dat de 'bus-snelheid' 200MHz is (of 400MHz DDR, alnaargelang hoe je het bekijkt). Niet 333 MHz dus, maar sneller dan dat.

De snelheid van het geheugen daarentegen kan zeker 333MHz DDR (=166MHz op frequentie generator) zijn, het geheugen hoeft namelijk niet synchroon te lopen met 'de bus'.

Vermits de Asus site zegt dat het geheugen op 333MHz loopt, denk ik dat je wel kan veronderstellen dat dit zo is. tov 400MHz geheugen, verlies je dan wat snelheid. Echter alleen wat geheugen bandbreedte betreft, de rest wordt hierdoor niet getroffen. Al bij al zal dat geen 5% schelen bij echte toepassingen, bij benchmarks die specifiek de geheugensnelheid testen, kan je wel een verschil van 15% waarnemen.

Je moet ook weten dat de geheugen interface van de Pentium-M verrre van optimaal is, met DDR2 en dual channel, haalt de Pentium-M maar ongeveer gelijke prestaties dan een Turion met DDR op 400 MHz bij een benchmerk die specifiek het geheugen test. Met single channel DDR2 op een Pentium-M, is die zelfs ongeveer 7% trager, dus 333MHz DDR geheugen op een Turion is dan niet 100% optimaal, het is ook niet zo slecht als het misschien wel klinkt.

Als het echt een probleem is, kan je altijd nog ander geheugen steken dan wel op 400MHz DDR kan draaien en hetgeen er al in zit verkopen. De meeste merken laten dit toe op de meeste modellen zonder verlies van garantie op voorwaarde dat het geheugen toegelaten is voor dat bepaald model. Met een kwaliteits merk zit je meestal wel goed.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Robin4
Dus dan is het wel mogelijk dat de laptop dit wel ondersteunt die 400mhz, maar dat de fabrikant er 333hz geheugen heeft erin gehangen omdat dit waarschijnlijk zeker goedkoper is?

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Coolmaster schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 11:48:
Dus dan is het wel mogelijk dat de laptop dit wel ondersteunt die 400mhz, maar dat de fabrikant er 333hz geheugen heeft erin gehangen omdat dit waarschijnlijk zeker goedkoper is?
Hoogst waarschijnlijk! Het hangt ook nog af of je in het BIOS de instelling kan veranderen (of dat hij het zelf automatisch doet aan de hand van de SPD informatie op het RAM bijvoorbeeld), maar hardwarematig ondersteunt hij het zeker.

Ik heb het proberen op te zoeken voor je, over dat BIOS, maar op de Asus site staat de user manual alleen in het Chinees, en dat kan ik echt niet ontcijferen... :)

Ik denk niet dat het veel had uitgemaakt als ik wel Chinees kon, want op het eerste zicht stond er geen gedetailleerde informatie over het BIOS in. Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat laptops in het algemeen een zeer beperkt BIOS hebben, met maar weinig instelmogelijkheden, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ik heb de specs een wat nauwkeuriger bekeken, hij is wel aan de zware kant he... Meer dan 4 kg... Maar als dat geen probleem voor je is...

• Robin4
Iemand anders misschien nog ideeen voor welke notebooks ik nog kan kijken?
Of eventueel je ervaring over de notebook posten die je misschien een paar dagen in bezit hebt..
Alle infomatie is welkom. Dan heb ik meer stof om over na te denken voordat ik wat aanschaf.

[ Voor 61% gewijzigd door Robin4 op 19-11-2005 19:34 ]

Verwijderd

Als je eens kijkt naar de A7VC-R004H dan heb je volgens mij dezelfde laptop als de R001 maar dan met tv en radio. Ten minste, als ik zo de specificaties bekijk op de site van pcsnel. Ben van plan er morgen eentje aan te schaffen, maar vrees dat de R004H een beetje een trage harde schijf er in heeft hangen en dat is wel jammer. Maar ja je kan niet alles hebben. Kost overigens 1546 euro.

Ik word overigens gek van al die asus versies. PCsnel heeft er 29, en dat maakt de keuze niet echt eenvoudig. Iemand eventueel andere alternatieven binnen de Asus lijn?

• Robin4
ik zat eerst ook de denken om eventueel voor die a7vc in me keuze mee te nemen, maar hij is wel even 200 euro duurder dan het budget dat ik heb. En deze laptop heeft geen 64 bit processor wat ik wel liever zou willen hebben want het zou zo maar ineens kunnen dat binnen 2 jaar als 64 bit al aan het worden is. Zie het zelfde als met pci-e, er zijn geen enkele fabrikanten meer die nog nieuwe AGP kaarten kan uitbrengen, want ik wil zeker 4 a 5 jaar wel doen met me laptop.

BTW Als iemand mij kan vertellen hoe lang de accu duur is van de asus a7D, dan zou het me keuze wel een stuk makkelijker kunnen maken. En dan zou ik de accu duur willen weten bij entensief gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Robin4 op 20-11-2005 16:48 ]

Pagina: 1