Toon posts:

[Cpu] Cpu load opeens extreem hoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik een nieuw beeldscherm aan mn pc heb gehangen, liep Windows ineens retetraag met opstarten. Nouja misschien nieuw beeldscherm detecteren ofzo..
Maar mn cpu load schiet nu vaak ontzettend omhoog, ook nadat ik weer mn oude beeldscherm terug gezet heb.
Ik heb de temp van mn cpu in bios bekeken, maar die staat ook gewoon op 40 C.
Het geluid is ook niet goed meer, heel krakerig en soms valt het zelfs uit.. Ook al op basisversnelling geprobeerd, geen effect.
Het is net een nieuwe pc, die normaal niet boven de 10% cpu load uitkwam. Nu draait ie bij zowat elke applicatie of spel dik over de 50% (HTT).
Hoe komt dit en hoe krijg ik het weer als normaal??

Hier als voorbeeld een plaatje, terwijl ik GTA: SA aan het spelen ben.. Als ik even ALT+TAB dan gaat het verbruik meteen omlaag.. Nu zou je denken ja dat komt door GTA: SA, maar dit heb ik ook met programma's als eMule. En ik heb dit nooit eerder gehad.. Ook al AdAware gedraaid, niks bijzonders.
Allebei mn HD's DMA ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: http://img17.imagevenue.com/loc135/th_cd4_cpu.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 15:02 ]

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
ik heb zoiets de laatste tijd nog al een paar keer zien verschijnen hier op got, maar vind nu niet direct de topics terug.
Ik kan me wel herinneren dat dit in verschillende gevallen ging om een of andere spyware. (die er niet uit te halen was op de gewone manier.) Dus misschien moet je hier eens verder op got zoeken of via google, want het kan wel degelijk een prob zijn van spy's...

kijk je processen eens na, dan kun je zien welk proces er ide hoge load veroorzaakt.

vanuit een ander topic hier op got een linkje om processen te bekijken....
http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

[ Voor 24% gewijzigd door c00kie op 18-11-2005 15:12 ]

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat helaas niet om één specifiek proces. Het kan van alles zijn, het is meer het feit dat áls er iets draait buiten de normale processen om, mn cpu load extreem omhoog gaat. Dit kan dus zijn WMP of eMule of een willekeurig spel. Ik zal ook nog eens Spyware Doctor gebruiken naast AdAware.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Bij het installeren van een nieuw stuk hardware (zelfs als het extern is, zoals een monitor) kan het vaak verstandig zijn om even te formatteren en een schone Windows installatie erop te zetten, dan kan alles zich weer aanpassen aan je (nieuwe) systeem.

The devil is in the details.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

December schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:26:
Bij het installeren van een nieuw stuk hardware (zelfs als het extern is, zoals een monitor) kan het vaak verstandig zijn om even te formatteren en een schone Windows installatie erop te zetten, dan kan alles zich weer aanpassen aan je (nieuwe) systeem.
Mja, wellicht dat een reinstall wel werkt ja, maar het is hoogstwaarschijnlijk totaal onnodig.

Zou wat zijn zeg, dat je bij elke hardware wijziging je hele windows opnieuw moest installeren 8)7

Verder zou het wellicht handig zijn als de TS even wat specs van zijn systeem zou posten.
En dat je tijdens GTA:SA een hoge CPU load hebt dat vind ik niks vreemd, dat heb je volgens mij op elk systeem wel. Wellicht dat je er voorheen nooit zo op gelet hebt?

Het feit dat je geluid brak is zou er op kunnen duiden dat je geluidskaart brak is, of niet goed aangedrukt zit. Of dat de drivers niet helemaal lekker zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 18-11-2005 15:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Hahn
Ik heb een keer een heel moederbord (inclusief andere CPU en nog wat andere zooi) vervangen door een totaal andere, zonder Windows opnieuw te installeren en dat ging zonder problemen, dus het is inderdaad niet zo dat je bij elke wijziging Windows opnieuw moet installeren.

Maar stel jezelf de vraag, is het je waard om urenlang te gaan kloten om van dit probleem af te komen, terwijl je in minder tijd ook een schone Windows installatie kan hebben zonder daar al te veel werk in te stoppen. (Als je een goede backup hebt met dingen voor geinstalleerd maakt dat de keuze natuurlijk nog een stuk makkelijker)

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20
Ik weet niet of het bij jouw van toepassing is, maar ik heb soortgelijke gevallen ook meegemaakt met mcafee virusscan 8i, die begon ook te pas en te onpas een cpu load tussen de 50 en 100% te genereren. Maar als het is geweest na het plaatsen van een stuk hardware (een beeldscherm notabene |:() lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Pauwl schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:36:
Ik weet niet of het bij jouw van toepassing is, maar ik heb soortgelijke gevallen ook meegemaakt met mcafee virusscan 8i, die begon ook te pas en te onpas een cpu load tussen de 50 en 100% te genereren. Maar als het is geweest na het plaatsen van een stuk hardware (een beeldscherm notabene |:() lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.
Dan moet je scan inside zip files uitzetten :P

Om even terug te komen op de vraag van de T.S: Dat het komt door je nieuwe monitor lijkt me *zeer onwaarschijlijk* tot *niet mogelijk*. een monitor is niet een apparaat wat ook maar in de verste verte iets te maken heeft met je cpu, want het hoort een alleen ontvangend apparaat te zijn. Kijk eerst eens onder processen wélk proces er zoveel van je CPU vreet.

Stop uploading passwords to Github!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

December schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:34:
Ik heb een keer een heel moederbord (inclusief andere CPU en nog wat andere zooi) vervangen door een totaal andere, zonder Windows opnieuw te installeren en dat ging zonder problemen, dus het is inderdaad niet zo dat je bij elke wijziging Windows opnieuw moet installeren.

Maar stel jezelf de vraag, is het je waard om urenlang te gaan kloten om van dit probleem af te komen, terwijl je in minder tijd ook een schone Windows installatie kan hebben zonder daar al te veel werk in te stoppen. (Als je een goede backup hebt met dingen voor geinstalleerd maakt dat de keuze natuurlijk nog een stuk makkelijker)
De strekking van dit verhaal is ook al wel heel anders dan van je vorige post hè. Daaruit maakte ik op dat jij aanbeveelt om na elke hardware wijziging standaard maar even te reinstallen. Dat leek mij toch wat teveel van het goede.
Verder ben ik zelf niet zo happig op reinstalls, maar dat komt misschien omdat ik veel apps geinstalleerd heb en niet het dus wel ff wat meer tijd kost dan een paar uurtjes om de boel weer in dezelfde staat te brengen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Mijn specs op verzoek:
P IV 3,0 Ghz. HTT
1 Gb RAM
Onboard geluidskaart
128 Ati Radeon 9600 xt

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:18
December schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:26:
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Formateren als je een monitor aansluit, ja hoor. Dan blijf je bezig. Usb stick erin? Hup formateren maar! Externe cd/dvd/hd? Hop daar gaat ie weer!
Enige hardware waarbij ik een format overweeg is nieuw moederbord, cpu, videokaart of boot HD.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
SchizoDuckie schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:40:
[...]

Dan moet je scan inside zip files uitzetten :P

Om even terug te komen op de vraag van de T.S: Dat het komt door je nieuwe monitor lijkt me *zeer onwaarschijlijk* tot *niet mogelijk*. een monitor is niet een apparaat wat ook maar in de verste verte iets te maken heeft met je cpu, want het hoort een alleen ontvangend apparaat te zijn. Kijk eerst eens onder processen wélk proces er zoveel van je CPU vreet.
Het gaat helaas niet om één specifiek proces. Het kan van alles zijn, het is meer het feit dat áls er iets draait buiten de normale processen om, mn cpu load extreem omhoog gaat

• Hahn
sig69 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:49:
[...]

Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Formateren als je een monitor aansluit, ja hoor. Dan blijf je bezig. Usb stick erin? Hup formateren maar! Externe cd/dvd/hd? Hop daar gaat ie weer!
Enige hardware waarbij ik een format overweeg is nieuw moederbord, cpu, videokaart of boot HD.
Als je PC kuren vertoond natuurlijk, hè. Als jij iets aansluit en je systeem werkt gewoon vrolijk verder dan heeft het vrij weinig nut.

Verwijderd

Topicstarter
Nou Spybot en AdAware kunnen niks bijzonders vinden, alleen wat cookies.
Misschien dat ik XP er opnieuw op moet zetten?! Zodat ie alle hardware opnieuw configureert ofzo.. Kan dat ook met behoud van alles wat er nu op staat?

Verwijderd

December schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:58:
[...]

Als je PC kuren vertoond natuurlijk, hè. Als jij iets aansluit en je systeem werkt gewoon vrolijk verder dan heeft het vrij weinig nut.
We zijn tweakers, dus het is voor ons moreel onbevredigend om elke keer dat de PC minder goed loopt meteen de schijf te formatteren en Windows te herinstalleren. Helemaal bij iets dat nauwelijks invloed heeft op het functioneren van de Windows-installatie zelf als een monitor. Ik bedoel, het is wel aanlokkelijk, je bent zo een paar uur verder met kloten terwijl inderdaad XP in een halfuurtje op je PC staat, maar toch wringt dat. Je gaat toch ook niet je hele PC formatteren als je er nieuwe luidsprekers inprikt en ineens stoort je geluidskaart? :)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft t toch met mn UDMA settings te maken. Mn 2e HD stond nl. als PIO ingesteld. Nadat ik hem op UDMA Mode 6 had gezet, deed ie het nog steeds niet goed, maar dat kwam omdat mn mobo maar tot UDMA Mode 5 ondersteund. (zag ik in bijgeleverd boekje) Ik ben nu even aan het uitvogelen hoe ik alles nu goed krijg..
Als ik m in BIOS op Mode 5 zet, dan herkent XP m niet goed (dit type systeem wordt niet ondersteund o.i.d.) Ik heb nu mn 2e HD op mn RAID-controller zitten (als enige) en de performance is nu al een stuk beter. Maar RAID is niet echt bedoeld voor 1 HD naar mijn weten?! Hij staat nu op 1+0 Striping

edit:
Steeds als ik mn Primaire IDE-controller verwijder en hij opnieuw geinstalleerd wordt, zet Windows m standaard op Mode 6, ook al zet ik m in BIOS op Mode 5. Hoe krijg ik Windows zover dat ik m in Apparaatbeheer ook op Mode 5 krijg?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 15:14 ]

Pagina: 1