Toon posts:

[antiek] Athlon XP/geheugenprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI k7t Turbo moederbord met een AMD Athlon XP 1500+ en 2x 256MB PC133 geheugen.
Deze hardware draait momenteel als volgt:
Moederbord heeft de laatste BIOS van msi.com.tw
Processor: 10*100MHz
Geheugen: 133MHz
op eenofandere manier is deze configuratie niet stabiel. De pc valt af en toe uit of start uit zichzelf opnieuw op.
Het vervelende is, dat als ik J17 (jumper voor 100/133MHz FSB) er af haal, dus de FSB op 133 zet, dat mijn pc dan niet meer opstart. De diagnostische LED's op mijn moederbord geven aan dat er een geheugenprobleem is, terwijl het geheugen prima op 133MHz loopt, zolang de FSB 100MHz is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen zodat mijn processor wel op de 10*133 loopt zoals het hoort?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vermoed toch dat er iets niet goed is met het geheugen. Die cpu hoort nl. wel gewoon op 10x133 te draaien.
Kijk ook eens of alle condensators op het moederbord nog heel zijn en niet lekken of bol staan. Dat is nl. een veelvoorkomend probleem bij deze moederborden (ik heb er zelf ook 1 met lekkende condensator).

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
hoe staat uw bios ingesteld? Staat hij op High Configuration, of auto? Of heb je de FSB manueel ingesteld? Ik heb hetzelfde moederbord (doch iets meer geheugen en Processor iets zwaarder. En ik heb die dingen ook eens voorgehad. Maar die jumper moet je er toch niet afhalen? het zijn drie pinnen, 1 combinatie is 100, de andere is 133/166 dacht ik...

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Palomar schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:57:
Ik vermoed toch dat er iets niet goed is met het geheugen. Die cpu hoort nl. wel gewoon op 10x133 te draaien.
Kijk ook eens of alle condensators op het moederbord nog heel zijn en niet lekken of bol staan. Dat is nl. een veelvoorkomend probleem bij deze moederborden (ik heb er zelf ook 1 met lekkende condensator).
huh? waar/hoe kan je zien dat condensatoren lekken? Ik wil da ook wel eens checken bij mij :9~

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Blackminister schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:58:
[...]

huh? waar/hoe kan je zien dat condensatoren lekken? Ik wil da ook wel eens checken bij mij :9~
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Daar staat bij 'Moederborden' ook informatie over condensatoren :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Blackminister schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:57:
hoe staat uw bios ingesteld? Staat hij op High Configuration, of auto? Of heb je de FSB manueel ingesteld? Ik heb hetzelfde moederbord (doch iets meer geheugen en Processor iets zwaarder. En ik heb die dingen ook eens voorgehad. Maar die jumper moet je er toch niet afhalen? het zijn drie pinnen, 1 combinatie is 100, de andere is 133/166 dacht ik...
nee t zijn 2 pinnetjes. met jumper is de FSB 100MHz en zonder is ie 133
Bios staat grotendeels op auto (geheugen, multiplier) en de FSB loopt nu nog op 100MHz
Thandor schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 14:00:
[...]

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Daar staat bij 'Moederborden' ook informatie over condensatoren :)
die zal ik ff checken

edit: condensatoren lijken mij in orde...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 14:27 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter idd...

Verder is 'antiek' voor hardware als dit hoogst overdreven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.