Moederbord alternatieven

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:20
Voor de upgrade van mijn server ben ik op zoek naar een moederbord met de volgende eisen/wensen:
  • Socket 939 voor ondersteuning van AMD 64 X2 processoren
  • 1 PCI-e slot 8x of 16x die in ieder geval de PCI-e versie van de Areca SATA RAID controller ondersteund die ik wellicht in de toekomst aan zou willen schaffen (om specifiek te zijn de Areca ARC-1220)
  • Ondersteuning voor 4GB geheugen dual channel (zou er in de eerste instantie 2 x 1GB in willen zetten en eventueel later uit breiden naar 4 x 1GB)
  • Het liefst zo min mogelijk werkstation frutsels onboard (firewire, audio en dat soort zut is niet gewenst)
  • Bij voorkeur Dual Gbit ethernet aansluitingen
  • In ieder geval nog 2 old skool :P PCI aansluitingen voor oudere PCI kaarten die ik nog gebruik (in ieder geval een SCSI adapter voor mijn tapedrive
  • On Board Video is een pre maar geen must
Ik ben op zoek gegaan naar een moederbord met de volgende specs en ben in ieder geval tegen een Tyan Tomcat 8e (S2865) en dan specifiek modelnummer s2865g2nr (zonder audio en firewire, met on board video). Deze is wel te krijgen maar is ook wel redelijk aan de prijs voor een bord met deze specs (>200 eur). Ik heb ook eens gezocht naar andere bordjes van bv asus, msi, gigabyte etc. echter is er niet 100% zekerheid dat ik er een Areca controller in de 16x pci-e slot kan plaatsen. Ook hebben de meeste teveel features die ik eigenlijk helemaal niet wil en geen on board video. is geen ramp maar toch. Kan iemand me adviseren met een moederbord met de volgende specs of is het wellicht toch verstandiger op de gok een moederbord te kopen met meer features die ik toch niet gebruik of toch maar voor de Tyan te gaan? Of wellicht zijn er toch nog bruikbare alternatieven die ik over het hoofd heb gezien.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je een stabiel bord wilt hebben dan is een Tyan natuurlijk een prima keuze, als je liever iets goedkopers wil dan zal je gewoon een ander bordje moeten proberen waarschijnlijk, zoek naar ervaringen ofzo :)

Btw, in dezelfde klasse van Tyan kan je ook nog naar Iwill en SuperMicro kijken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Wolfboy op 18-11-2005 13:29 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Pauwl
Nou ja, het mag best rond de 200 eur kosten echter vroeg ik me af of er nog alternatieven waren. De standaard bordjes van asus e.d. hebben echter niet helemaal de specs die ik zoek, maar das niet zo gek aangezien die meer voor de desktopmarkt worden gemaakt. En aangezien het op zich geen spannend bord is vroeg ik me af of hier geen (goedkopere) alternatieven voor zijn die ongeveer hetzelfde bieden (ik wil eigenlijk minder maar dat kost dus meer :P)

Supermicro maakt voor zover ik gezien heb alleen intel borden, en Iwill heeft wel dual opteron borden, maar de single borden zijn ook intel only zo te zien.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Pauwl schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:48:
Supermicro maakt voor zover ik gezien heb alleen intel borden, en Iwill heeft wel dual opteron borden, maar de single borden zijn ook intel only zo te zien.
Supermicro maakt wel AMD borden, het is alleen wat lastig te vinden ;) http://www.supermicro.com/Aplus/motherboard/

Ik zou overigens nog eventjes bij Gigabyte kijken, die hebben ook regelmatig best leuke bordjes (maar wel met veel extra features)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30
Of je kiest een mobo van de hardware comp-list of je leest dit op hun site.

@Hierboven
Supermicro maakt alleen S940 opteron borden.

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 18-11-2005 14:00 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

leonbong schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:58:
Oeps :X
Daar had ik niet aan gedacht nee, dat valt af dus :P

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wolfboy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:56:
[...]

Ik zou overigens nog eventjes bij Gigabyte kijken, die hebben ook regelmatig best leuke bordjes (maar wel met veel extra features)
Klopt, maar dat zul je bij alle moederbord fabrikanten vinden in datsegment. Die borden zijn namelijk allemaal voor desktops bedoelt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Pauwl
Wolfboy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:56:
[...]
Supermicro maakt wel AMD borden, het is alleen wat lastig te vinden ;) http://www.supermicro.com/Aplus/motherboard/

Helaas alleen support voor opteron cpu's.
leonbong schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:58:
Of je kiest een mobo van de hardware comp-list of je leest dit op hun site.

@Hierboven
Die comp. list gaat nergens over, daar staan geen enkel Athlon bord op :/ maar dat stuk uit die faq is wel weer prettiger te lezen, dat maakt de keuze i.i.g flexibeler. :)

edit: even in zijn algemeenheid, het mag best een desktopplank zijn, het is niet zo dat het een dikke productieserver moet worden ofzo, het is alleen wel jammer dat er features op zitten waar ik helemaal niet op zit te wachten. En akkoord, deze zijn wel te disablen maar toch.

[ Voor 14% gewijzigd door Pauwl op 18-11-2005 14:09 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Pauwl schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:22:
Voor de upgrade van mijn server ben ik op zoek naar een moederbord met de volgende eisen/wensen:
  • Socket 939 voor ondersteuning van AMD 64 X2 processoren
  • 1 PCI-e slot 8x of 16x die in ieder geval de PCI-e versie van de Areca SATA RAID controller ondersteund die ik wellicht in de toekomst aan zou willen schaffen (om specifiek te zijn de Areca ARC-1220)
  • Ondersteuning voor 4GB geheugen dual channel (zou er in de eerste instantie 2 x 1GB in willen zetten en eventueel later uit breiden naar 4 x 1GB)
  • Het liefst zo min mogelijk werkstation frutsels onboard (firewire, audio en dat soort zut is niet gewenst)
  • Bij voorkeur Dual Gbit ethernet aansluitingen
  • In ieder geval nog 2 old skool :P PCI aansluitingen voor oudere PCI kaarten die ik nog gebruik (in ieder geval een SCSI adapter voor mijn tapedrive
  • On Board Video is een pre maar geen must
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/24913 :?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Pauwl
Die had ik nog helemaal niet gezien :X
Bedankt voor de tip! :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30
Dat bord zou ik nooit doen de cpu-socket zit zo dicht bij het PCI_E 16X slot dat je bijna verplicht de boxed koeler moet gebruiken.
Voor dat geld zou ik eerder een asus premium nemen.

Verwijderd

Supermicro heeft wel degelijk AMD Opteron (S939)borden,heb er 2 in bestelling staan

http://shop.saveateagle.com/saveateagle/search.html
Pagina: 1