Mijn eerste zelfbouw systeem

Pagina: 1
Acties:

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo allemaal ik wil binnenkort zelf een systeempje in elkaar bouwen. Mijn doel is om een High Mid-end systeem in elkaar te zetten voor minder dan 1000 Euro die een beetje futureproof is (ja ik weet dat futureproof onmogelijk is met PC's maar ik zal mijn lijstje neerzetten en uitleg geven waarom ik voor deze onderdelen heb gekozen. Ook heb ik meteen eenvergelijking gemaakt tussen MyCom en een Webshop PC megastore.

Product Prijs My Com Prijs PC Megastore

ASUS A8N-SLI moederbord € 134,95 € 117,95
Corsair 1 GB Value Select PC3200 DDR € 129,95 € 137,50
AMD Athlon 64 3200+ (Box) € 184,95 € 159,95
Western Digital 250 GB SATA 7200rpm € 129,95 € 114,90
Samsung 250Gb SATA II 8Mb nvt € 116,95
ASUS EN6800/TD € 269,00 € 236,75
XFX 256MB 6800GT PCI-E nvt € 307,50
Zalman ZM400B-APS € 94,95 € 63,95

Totaal Samsung HD met ASUS 6800 nvt € 833,05
Totaal WD HD met Asus 6800 € 943,75 € 831,00
Totaal XFX ipv ASUS met Samsung nvt € 903,80

NB: Totaal prijzen zijn zonder verzend kosten

Mijn doel voor de web shop was een betrouwbare winkel uit te kiezen die scherpe prijzen aanbied (in iedergeval goedkoper dan Mycom). Er moet voor mij een vrij groot prijsverchil zitten tussen webshop en MyCom omdat MyCom bij mij om de hoek zit en ik dus geen risico loop met bestellingen die maanden uitlopen wat ik wel heb gelezen op de web survies hier. Na een paar web survies te hebben gelezen denk ik dat ik PC megastore wel goed kan vertrouwen.

Ok Nu het doel van mijn systeem. Ik heb voor een ASUS SLI 939 socket gekozen omdat de AMD X2 processoren ook voor deze socket worden gemaakt dus in de toekomst als de dual-core processoren goedkoper worden kan ik dit systeem makkelijk upgraden. De SLI feature zal hierbij ook wel helpen in het geval dat de 6800 goedkoper wordt ik er een tweede in SLI bij gooi.

Ik heb de 3200+ Venice uitgekozen omdat deze op dit moment heel goed presteert. Volgens de reviews is deze ook makkelijk over te clocken met een Zalman er op mocht ik in een later stadium nog wat meer power nodig hebben voordat ik upgrade.

Omdat dit mijn eerste systeem wordt wat ik zelf ga bouwen vraag ik jullie graag wat tips.

1 Ik heb een oude HP Pavilion kast staan zou ik alles in deze kast kunnen zetten of is het beter een nieuwe kast te kopen? Zo ja welke raden jullie aan?

Lijkt op deze kast: http://img.2dehands.nl/f/normal/9579640.jpg

2 Wat voor tips raden jullie mij aan die ik niet moet vergeten tijdens het bouwen? (Bijv is koelpasta gewenst bij deze set-up?)

3. Welke van de 3 systemen bij PC megastore raden jullie aan?

4 Alle extra tips etc. Zijn welkom

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 13:02
2 x 512 MB nemen.
Dat is goedkoper en je kan het in dual channel opstelling gebruiken. Is wat sneller.

Verder heb je voor nieuwe hardware meestal wel een nieuwe voeding nodig.

Verwijderd

koelpaste nodig bij deze opstelling?

ALTIJD JA !!!

dus haal snel een spuitje koelpaste als je het in elkaar gaat zetten.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Mickman schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:02:
2 x 512 MB nemen.
Dat is goedkoper en je kan het in dual channel opstelling gebruiken. Is wat sneller.

Verder heb je voor nieuwe hardware meestal wel een nieuwe voeding nodig.
Dan zit je echter wel vast aan 1Gig ram. Door 1 reepje 1Gig te nemen kan je later een tweede reepje 1 Gig erbij prikken en zit je op dual channel met 2Gig ram. Dat is IMO beter toekomstgericht, omdat 1Gig nu al zo'n beetje mainstream aan het worden is.

MechWarrior || Monsters Game

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is deze kast geen micro-atx? Zo ja, dan gaat het niet passen. De kast op de foto is volgens mij wel micro-atx.

[ Voor 6% gewijzigd door Par_Martinos op 18-11-2005 13:09 ]

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 19:03

RicX

Het leven is geen ponypark

Geen nieuwe box-set erbij? Aangezien je mobo 7.1 sound heeft... is dat ook wel een leuke optie... Ik ben het met Mickman eens dat je het beste een nieuwe voeding kunt kopen... Ook een beetje A-merk, dan presteert je systeem ook beter.
Ik zou ook gaan voor de XFX ipv de ASUS... en daarbij de samsung HD... lijkt me gewoon beter...

Voor de rest suxes !

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou ipv de Athlon 64 3200+ (Venice) een Opteron 146 S939 (Venus) nemen, allebei 2 GHz, even duur, maar de Venus heeft dubbele cache en is beter overklokbaar.

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
Probeer eens de winkel http://azerty.nl of http://sallandautomatisering.nl. Heb persoonlijk goede ervaringen met deze winkels, en de prijzen zijn de laagste vaak in de pricewatch.

Als kast zou ik een Coolermaster kast adviseren. Een Lian Li kan ook maar deze zijn soms erg prijzig en iig niet mijn smaak. Dit zijn toch wel een van de betere kasten die er zijn, alleen moet je budget er wel naar zijn. Ik zou geen Thermaltake kast nemen, ik heb de ervaring dat het goedkoop plastic is met een leuk kleurtje.

Betreft geheugen kan je beter 1x 1GB gebruiken als je later nog 1GB erbij wilt kopen. Nadeel is natuurlijk dat je met 1x 1GB geen Dual Channel kunt draaien.

Voor de rest ziet het er goed uit.

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
over dat geheugen, je heb 4 geheugen sloten dus als je nu 2x 512 neemt kan je straks weer 2x 512 d'r bijzetten. kwa prijs maakt dit niets uit.
verder zou ik ook voor de schijf gaan met SATA II dat is ook weer sneller.
iig veel succes en plezier alvast met t bouwen ik ga volgende week beginnen :D als k terug ben van de hcc dagen en hoop dat k alles kan vinden ;)

• Lawrentium
  • Laatst online: 10-11-2025
Milenko schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:20:
over dat geheugen, je heb 4 geheugen sloten dus als je nu 2x 512 neemt kan je straks weer 2x 512 d'r bijzetten. kwa prijs maakt dit niets uit.
verder zou ik ook voor de schijf gaan met SATA II dat is ook weer sneller.
iig veel succes en plezier alvast met t bouwen ik ga volgende week beginnen :D als k terug ben van de hcc dagen en hoop dat k alles kan vinden ;)
Ik geloof niet dat het moederbord het geheugen dan op volle snelheid kan laten draaien met 4 bankjes in gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Lawrentium op 18-11-2005 13:27 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
GambitRS schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:08:

Dan zit je echter wel vast aan 1Gig ram. Door 1 reepje 1Gig te nemen kan je later een tweede reepje 1 Gig erbij prikken en zit je op dual channel met 2Gig ram. Dat is IMO beter toekomstgericht, omdat 1Gig nu al zo'n beetje mainstream aan het worden is.
Tot die tijd zit je dan wel zonder dual chan.....
Lawrentium schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:23:
[...]

Ik geloof niet dat het moederbord het geheugen dan op volle snelheid kan laten draaien met 4 bankjes in gebruik.
Nieuwe Venice cpu's toch wel?

[ Voor 26% gewijzigd door Rey Nemaattori op 18-11-2005 13:38 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:37:
[...]

Tot die tijd zit je dan wel zonder dual chan.....

[...]

Nieuwe Venice cpu's toch wel?
De Venice core draait 4xPC3200 Single-sided @ 1T. Gebruik je double-sided of een combinatie dan zul je helaas op 2T moeten gaan draaien.

• illstid
Bedankt voor alle reacties allemaal, ik had niet zo snel zo veel reacties verwacht.

Een paar toevoegingen. Sorry dat de prijslijst zo slordig is ik heb hem uit Excel gekopieerd maar het is niet echt netjes in de post gekomen.

@ All: Ik heb een Zalman ZM400B-APS in gedachte om erbij tenemen is dat een goede voeding voor deze set-up?
@ Mickman: Bedankt voor de 2x512 advies ik kan er later nog altijd 2x1GB bij doen als dual channel veel beter is dan 1 reep van 1 GB kies ik zeker voor die optie.
@RicX: Thnx ik zal de boxen in gedachten houden om er later bij te kopen, maar dat is niet de directe prioriteit.
@Dreamvoid: Daar zat ik ook ff aan te twijvelen om een opteron te nemen, maar weet niet goed wat het exacte verschil is tussen die twee behalve dat een opteron voor servers wordt gebruikt, vandaar dat ik het bij de venice hield.
@Lawrentium bedankt voor de reverenties.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:06
illstid schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:18:
Bedankt voor alle reacties allemaal, ik had niet zo snel zo veel reacties verwacht.

Een paar toevoegingen. Sorry dat de prijslijst zo slordig is ik heb hem uit Excel gekopieerd maar het is niet echt netjes in de post gekomen.

@ All: Ik heb een Zalman ZM400B-APS in gedachte om erbij tenemen is dat een goede voeding voor deze set-up?
Een ZM400B-APS zou in principe voldoende moeten zijn. Je kan ook eens kijken naar het merk Tagan, goede voedingen voor scherpe prijzen. Verder kan je met vragen over voedingen in het onderstaande topic terecht:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 13
@ Mickman: Bedankt voor de 2x512 advies ik kan er later nog altijd 2x1GB bij doen als dual channel veel beter is dan 1 reep van 1 GB kies ik zeker voor die optie.
2x512MB levert een kleine performance verbetering op ten opzichte van 1x1GB. Koop wel een Athlon64 met Venice core (E-stepping) anders kan je later niet met 4 modules op PC3200 snelheid draaien. Zie voor meer info:
PMG FAQ
@RicX: Thnx ik zal de boxen in gedachten houden om er later bij te kopen, maar dat is niet de directe prioriteit.
@Dreamvoid: Daar zat ik ook ff aan te twijvelen om een opteron te nemen, maar weet niet goed wat het exacte verschil is tussen die twee behalve dat een opteron voor servers wordt gebruikt, vandaar dat ik het bij de venice hield.
Let erop dat je voor een Opteron S939 gaat en niet voor een S940, dat laatste kan namelijk nog flink duur uitvallen ;)

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
- Wat voor een scherm neem je erbij, dat wil ook nog wel eens prijzig zijn....

- Volgens mij is een Asus A8N-SLI een ATX 2.0 mobo, is die voeding daar geschikt voor? Volgens mij niet.

- Als laatste: Koop je zulke mooie componenten, neem je zo'n oude kast! Zou zo iets niet leuker zijn (voor maar 80 euro?):

• illstid
Afbeeldingslocatie: http://img490.imageshack.us/img490/6218/mycomvspcmega4aa.th.jpg Hier heb ik een image geplaatst voor een duidelijkere vormgeving van de componenten.

@ Double J: Als ik dan een kast koop, is het dan het beste om een kast zonder voeding tenemen als ik deze toch moet vervangen? Of maakt dat niet zoveel uit?
Een nieuw scherm wacht ik nog ff mee heb nu een 17" flat CRT, wanneer ik dan weer wat gespaard heb koop ik een mooie flatscreen en boxen.

Edit: Aangezien ik met de duurste optie van de drie bij PC megastore nog steeds bijna 100 Euro onder mijn richt prijs zit kan ik er best een kast bijnemen en koelpasta etc bij bestellen.

Voor het scherm ga ik zo rond de 300 Euro apart leggen voor 17" moet te doen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door illstid op 18-11-2005 16:12 ]

Verwijderd

Ik kan ten zeerste de antec sonata II aanbevelen.

Prima case, met neutraal maar toch mooi design (itt tot veel andere spijtig genoeg)

En bovenop een heel goede case (120mm fans, gedraaide HD bay, rails, noem maar op) komt er ook nog eens een mooie antec voeding bij: 450W

(ok, het zal wel niet uit het topsegment komen van voedingen bij antec, maar zowieso het feit dat het een antec voeding is, zal wel betekenen dat je toch beter af bent dan met een b merk voeding. Althans dat hoop ik toch. Want de case staat bij mij ook op het verlanglijstje)

Deze voeding is meer dan voldoende voor je systeem en alles samen voor 108€ of zo (bij jullie in NL, hier helaas 10€ meer, maar wij belgen worden overal genaaid, zelfs bij de meest 'goedkope' webshops is alles gewoon duurder)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Futureproof + performance? Kijk de MyCom lief aan of ze het Asus A8N32-SLI Premium bord kunnen leveren.

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ricardo87 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:57:
De Venice core draait 4xPC3200 Single-sided @ 1T. Gebruik je double-sided of een combinatie dan zul je helaas op 2T moeten gaan draaien.
Edoch op 400mhz..ik denk dat men vooral daarop doelde met 'volle snelheid', hoewel er bandbreedte verschil is tussen 1T en 2T merk de doorgaanse gebruiker daar niets van....

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 18-11-2005 16:55 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
@ Double J: Als ik dan een kast koop, is het dan het beste om een kast zonder voeding tenemen als ik deze toch moet vervangen? Of maakt dat niet zoveel uit?
Je bouwt een nieuwe pc, dus als je een nieuwe kast neemt en je krijgt er een (goede) voeding bij --> perfect natuurlijk! Als je bij die nieuwe kast geen nieuwe voeding krijgt, dan zul je die zelf moeten kopen...

Die Zalman voeding is niet voor ATX 2.0, kijk maar hier: Zalman Site
Pagina: 1