Welke taal voor deze toepassing?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 20:06
Ik ben van plan een administratieprogrammatje te schrijven dat gebruik maakt van een lokaal op server draaiende MySQL server. Nu is het zo dat ik wat ervaring heb met Delphi, en mijn eerste keus ook daarnaar toe zou gaan.

Aan de andere kant is het zo dat ik van plan ben over een jaartje ongeveer m'n laptop in te ruilen voor een PowerBook... Het zou dus handig zijn als de gebouwde applicatie daar ook op kan draaien... Wat raden jullie aan, Java leren? Of kan ik een Delphi win32 applicatie emuleren in MacOSX? Graag advies... ;)

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik zou eens naar Freepascal met de Lazarus-ide kijken.

Dat is in wezen een opensouce Delphi-kloon, waarmee je je applicaties kan compilen voor Windows, maar ook voor Linux en ook voor OS/X. Dus dezelfde code werkt op al deze besturingssystemen. Lazarus zelf doet dat ook.

Dan kan je je Delphi-kennis gebruiken en toch cross-platform werken.

Anders zou je bij Java terecht komen, denk ik.

(ps: mysql-support in Freepascal werkt nog niet voor MySQL 5.0, maar dat ben ik aan het implementeren en ik heb nog testers nodig.... )

Leven is meervoud van lef

• Martijn
Loesje schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:53:
Ik zou eens naar Freepascal met de Lazarus-ide kijken.

Dat is in wezen een opensouce Delphi-kloon, waarmee je je applicaties kan compilen voor Windows, maar ook voor Linux en ook voor OS/X. Dus dezelfde code werkt op al deze besturingssystemen. Lazarus zelf doet dat ook.

Dan kan je je Delphi-kennis gebruiken en toch cross-platform werken.

Anders zou je bij Java terecht komen, denk ik.

(ps: mysql-support in Freepascal werkt nog niet voor MySQL 5.0, maar dat ben ik aan het implementeren en ik heb nog testers nodig.... )
Mja, toevallig zat ik net zelf ook al te kijken naar Lazarus. Maarehm, ik was al wat aan kl*ten met delphi, en ik maak connectie met de MySQL server via ODBC driver in Windows... Kan dit dan ook met OSX of heeft Lazarus een ingebouwde driver?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Zie http://dev.mysql.com/downloads/connector/odbc/3.51.html voor de MyODBC driver voor vrijwel alle platformen (ook Mac OS X).

• Loesje
Lazarus kan ook met ODBC werken, ik weet alleen niet of OSX een ODBC-implementatie heeft.

Maar het gebruiken van een MySQL-driver is vrij simpel. Download de juiste DLL (libmysql.dll) en plaats die in dezelfde directory als de executable. Of zet hem in system32.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Om maar eventjes nog een extra alternatief te geven, Python is ook cross platform en werkt prima met MySQL samen :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Martijn
Loesje schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:29:
Lazarus kan ook met ODBC werken, ik weet alleen niet of OSX een ODBC-implementatie heeft.

Maar het gebruiken van een MySQL-driver is vrij simpel. Download de juiste DLL (libmysql.dll) en plaats die in dezelfde directory als de executable. Of zet hem in system32.
Jij lijkt veel van Lazarus te weten ;). Ik heb het nu gedownload en geïnstalleerd, maar ik mis enorm veel in vergelijking tot Delphi 2005. Wat ik vooral zoek is BDE. In de packages die erbij zitten zie ik die er niet bij staan, ook op de Lazarus homepage vind ik niks. MySQL3 werkt iig wel (ik kan connectie leggen met de package mysql3), maar ik zou dit toch liever doen met ODBC, aangezien ik hier vertrouwd mee kan werken...

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kunt ook kijken naar Java. Java is crossplatform en met een goeie l&f zoals Quaqua kan je denk ik hele strakke OS-X gui`s maken.

• Loesje
Martijn schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 14:02:
Jij lijkt veel van Lazarus te weten ;). Ik heb het nu gedownload en geïnstalleerd, maar ik mis enorm veel in vergelijking tot Delphi 2005. Wat ik vooral zoek is BDE. In de packages die erbij zitten zie ik die er niet bij staan, ook op de Lazarus homepage vind ik niks. MySQL3 werkt iig wel (ik kan connectie leggen met de package mysql3), maar ik zou dit toch liever doen met ODBC, aangezien ik hier vertrouwd mee kan werken...
De BDE is nu toch ook wel echt verouderd. In Delphi 2005 kan je beter iets als IBXpress gebruiken.

In Lazarus is daar een variant op, SQLDB. Dat is een los package wat je dan wel moet installeren. Dat gaat in het kort als volgt: Ga naar components -> load package file. Browse naar Lazarus/components/sqldb en selecteer sqldblaz. Kies dan Install. Vervolgens wordt de Lazarus-IDE opnieuw gecompileerd. Als je vervolgens Lazarus opnieuw opstart heb je een extra tabblad met de sqldb componenten.

Voor ODBC heb je wel fpc 2.0.2 nodig, die vandaag of morgen gereleased wordt. Je kan eventueel een snapshot gebruiken: http://www.de.freepascal.org/lazarus/ (lazarus-full)

Edit: je kan evt. ook naar de componenten van ZEOS kijken, die zijn ook voor Lazarus beschikbaar

[ Voor 5% gewijzigd door Loesje op 18-11-2005 15:08 ]

Pagina: 1