Toon posts:

RAID5 array broken, welke schijf is verdacht? Hoe te testen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik zit met het volgende probleem mijn hard disk van mijn raid SRCS14L controller van Intel is stuk gegaan. Nu wil ik hem vervangen alleen ik weet niet welke schijf ik eruit moet halen omdat de lichtjes het niet aangeven. Nu zijn het allemaal fysieke schijven en overweeg ik om ze 1 voor 1 eruit te halen en te testen of die hd het nog wel doet. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Ik zou kijekn wel SCSI ID er als failed in de bios van de controller staat en allen die harddisk eruit halen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Ja er staat in de bios welke schijf stuk is. Alleen het probleem is ik weet niet welke schijf ik eruit moet halen Omdat nergens aanstaat gegeven wat bijvoorbeeld schijf 3 is. dus dat is mijn vraag weet iemand toch een manier om te zien welke schijf nou de goede is om eruit te halen

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

de e.v.t. jumpers op de SCSI disk zouden kunnen aangeven welke disk scsi-id 3 heeft

kijk daar eens naar...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zolang je van de data op de schijven afblijft en de schijven daarna op dezelfde locatie terughangt (bij voorkeur; verschilt namelijk per controller), dan kun je de schijven wel eenvoudig los testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het niet met het eruit halen van die schijven. Net had ik ergens gelezen dat het niet kon omdat het systeem nog maar op 3 schijven werkt en als ik er dan nu nog de verkeerde schijf eruit haal werkt ie nog maar op 2 en dan crashy ie als het goed is. Maar als ik hem nu uit zet (de controller) en dan de schijven eruit haal kan dat dan kwaad of niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, wat bedoel je dan met testen? Ik ging ervan uit dat je met een DOS tooltje gaat testen :)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 18-11-2005 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil testen dan welke hardeschijven het nog doen door ze ergens anders in te hangen. En dan zo kijken welke harde schijf is gecraht

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 12:22 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ehm dat ie met 3 schijven wel en met 2 niet werkt is juist de clue :)
je werkt nu in critical state. dwz met 3 van de 4 schijven werkend

dus nu doe je :
haal 1 schijf los.
Kijk of je array nog steeds in critical draait.
zo ja. die schijf is stuk
zo nee (array is broken). stop schijf terug. en trek volgende eruit

Wel tussendoor uitzetten enzo, tenzij je hotswappable spul hebt :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 18-11-2005 12:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:17:
Ik snap het niet met het eruit halen van die schijven. Net had ik ergens gelezen dat het niet kon omdat het systeem nog maar op 3 schijven werkt en als ik er dan nu nog de verkeerde schijf eruit haal werkt ie nog maar op 2 en dan crashy ie als het goed is. Maar als ik hem nu uit zet (de controller) en dan de schijven eruit haal kan dat dan kwaad of niet.
Ook al zijn je disks hotswappable, eruit trekken als je RAID al niet redundant meer is zou ik zeker niet doen.

Nu ken ik deze controller niet, maar zitten geen leds op de controller (waarschijnlijk niet vermoed ik).

Je hele PC/Server uitzetten en de disken 1 voor 1 eruithalen en testen op een andere PC met een tooltje van de harddisk fabrikant is een mogelijkheid. Dus alleen testen GEEN schrijf acties uitvoeren of een low level format o.i.d. want die opties kun je in de harddisk tools allemaal tot je beschikking dus kijk uit wat je doet.

Overigens zou het kunnen zijn dat die tool dus niets vindt en alle disken in orde zijn. Ik spreek uit ervaring.

Er zal toch ergens een melding moeten zijn die een disk ID aangeeft die correspondeert met het betreffende poortnummer op de controller. En dan zo het kabeltje naar de disk volgen is volgens mij de meest veilige oplossing voordat je gaat experimenteren met de disk. Als je per ongeluk nog een disk vernaggelt naast de reeds defecte disk heb je dus echt niets meer, behalve heel veel werk om met recovery tools proberen iets van je data terug te halen als dat zou lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door John2B op 18-11-2005 12:35 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zitten wel led's in maar die werken niet. En aan dat kabeltje volgen zat ik ook te denken. Maar het kan dus in ieder geval geen kwaad als ik de schijven eruit haal en dan test welke het nog doen en dan er weer in terug doen?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 12:37 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat klopt half. met 2 van de 4 schijven kun je idd niet meer draaien.
maar zodra je die 3e GOEDE disk er weer terug erinsteekt wel.
Het is niet zo dat alle data meteen van de disken afgegooit word als het array incompleet is

Nu heb ik het dus over een array laten herkennen.
ik zou er geen schijf uittrekken terwijl de server nog draait

[ Voor 48% gewijzigd door heuveltje op 18-11-2005 12:38 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Nee de server gaat dan ook uit. En dan haal ik pas de schijven eruit

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:34:
Ja ik las hier net op het forum dat je niet meer maar 2 van de 4 schijven kan draaien en dat hij dan crasht. Dus ik moet zeker weten dat het wel kan en dan ga ik het proberen
NEE, dat werkt niet in RAID5.

Indien je nu een disk eruit zou halen (als de server draait, crashed die als het niet de defecte disk is en krijg je het volgens mij niet 1.2.3. meer werkend)

Heeft deze controller geen BIOS, dan moet je toch kunnen zien welke disk eruit ligt?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
john2b

In de bios staat aangegeven welke schijf eruit ligt. Alleen het probleem de led's die branden niet en dus kan ik niet zien welke schijf ik er nou dus uit moet halen. Zit trouwens in een rackerserver accelerate 2410

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Reminds me trouwens.
als je een hd enclosure met lichtjes hebt.

Kun je ze dan niet gewoon identifyen in de bios ?
kon mijn oude compac server iig wel. dan ging gewoon 1 voor 1 de lampjes knipperen.

Overigens zou ik HEEL voorzichtig zijn met programma's op een enkele disk los laten,
dat lijkt me een behoorlijk groot risico, dat zon ding zelf iets wil herstellen

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb je in de BIOS geen 'locate disk' optie? Ik begreep dat bij een Areca dan de ACTIVITY ledjes gingen knipperen in plaats van de FAILURE led's die niet iedere backplane heeft..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou eerst maar eens een backup maken en dan aan de hand van het poortnummer gaan herleiden welke schijf er stuk is. Ik zou de schijven niet zomaar in een ander systeem gaan testen want voor je het weet is je hele array kapot.

Nu je toch bezig bent kun je meteen de harde schijven een nummer geven zodat je in het vervolg weet welke schijf op welke poorten zijn aangesloten.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:42:
john2b

In de bios staat aangegeven welke schijf eruit ligt. Alleen het probleem de led's die branden niet en dus kan ik niet zien welke schijf ik er nou dus uit moet halen. Zit trouwens in een rackerserver accelerate 2410
Dan zou je in ieder geval moeten kunnen zien op welke port de defecte disk zit, en dan kan je de bekabeling toch volgen tot aan de disk...?

Heb je op de backplane wel disk activity ledjes of helemaal geen leds?

[ Voor 8% gewijzigd door John2B op 18-11-2005 12:52 ]

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Heb zelf geen ervaring met SCSI raid kaarten, mijn 'boeren' verstand zegt dat de schijf nr's gecorreleerd zijn aan t SCSI_ID, dus bij 4 schijven met id's 2,3,5,6 en een uitvallende schijf nr 3 lijkt t mij SCSI id 5 te zijn die de geest heeft gegeven.

Andere mogelijkheid is zoals sommige al aanhalen, schijf voor schijf in een andere computer en mbv test software (dos app's van Seagate/WD/wie dan ook) testen zonder schrijf acties op rotte plekken.

[off-topic]

De meeste mensen hebben t niet zo op P-ATA RAID 5 kaarten ,maar bij mijn 3Ware 7506-4LP is t kinderlijk eenvoudig, 4 P-ATA aansluitingen voor 4 schijven en braaf 4 ledjes voor iedere schijf wat t makkelijk maakt als er eentje de pijp uit gaat.
[/off-topic]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten wel ledjes op alleen die geven allemaal groen aan omdat ze niet goed geconfigureert zijn. Dus ik ga denk ik ff kijken of ik die nog werkend kan krijgen.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Pantagruel schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:56:
Heb zelf geen ervaring met SCSI raid kaarten, mijn 'boeren' verstand zegt dat de schijf nr's gecorreleerd zijn aan t SCSI_ID, dus bij 4 schijven met id's 2,3,5,6 en een uitvallende schijf nr 3 lijkt t mij SCSI id 5 te zijn die de geest heeft gegeven.
'T'is ook geen SCSI controller maar een 4 poorts INTEL SATA controller staat wel niet echt bij vermeld.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:00:
Er zitten wel ledjes op alleen die geven allemaal groen aan omdat ze niet goed geconfigureert zijn. Dus ik ga denk ik ff kijken of ik die nog werkend kan krijgen.
Die ledtjes branden constant neem ik aan, dat zijn ledjes die gaan branden zodra de backplane signaleert dat er een disk in zit. Daarnaast zouden nog ledjes kunnen zitten tbv disk-activity en disk-failure mits die zijn aangesloten op de controller (Deze Intel ondersteund alleen Activity indicator header, dus geen failure) Er zit op de controller een 8 pins aansluiting voor de Activity indicator header.

[ Voor 47% gewijzigd door John2B op 18-11-2005 13:10 ]

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

John2B schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:03:

'T'is ook geen SCSI controller maar een 4 poorts INTEL SATA controller staat wel niet echt bij vermeld.
Oeps, als je niet google trap je er in :(

Heeft Intel geen admin app waarin je kunt bekijken aan welke S-ATA poort de rotte HDD hangt ??

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Wellicht is er een simpelere oplossing....
zorg ervoor dat je alle harddisks aan de onderkant kan zien.. start je systeem op...
De schijven die werken zullen disk activiteir vertonen wat zichtbaar is door het ledje wat op de harddisk zit. 1 schijf zal niet mee knipperen en zal uit blijven of continue blijven branden... tadaa dat is je defecte harddisk.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat gaat niet.
Ben nu ff dingen aan het zoeken over die poorten:)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 15:09 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 15:11
Misschien blijft 1 schijf koud of wordt superheet. Grote kans dat deze schijf dan kapot is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het opgelost. Was eigenlijk best simpel
Toch ff de poort opgezocht en de draadjes gevolgt en zo de schijf gevonden en vervangen
bedankt allemaal

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 19:02
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 18:59:
Heb het opgelost. Was eigenlijk best simpel
Toch ff de poort opgezocht en de draadjes gevolgt en zo de schijf gevonden en vervangen
bedankt allemaal
Mijn God, zo klink je bijna als een echte idioot.. :)

Verwijderd

jantje112 schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 20:09:
[...]

Mijn God, zo klink je bijna als een echte idioot.. :)
Gelukkig zijn er mede-tweakers die toch proberen te helpen, hoe dom het antwoord ook kan zijn! Gefeliciteerd trouwens dat het opgelost is :*)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
En nu heb je dus met een cd-stift even op de 4 SATA stekkertjes geschreven wat het poortnummer is? :)

Heeft Axis tenminste wel een tijd geleden gedaan, en heeft zichzelf al weer bewezen..

[ Voor 31% gewijzigd door axis op 19-11-2005 23:16 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1