[geluidskaart] Goede geluidskaart die ook soundfonts laadt

Pagina: 1
Acties:

• Pat!
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-12-2025

Pat!

Dell is een lief meisje

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede geluidskaart die ook soundfonts in kan laden zodat ik deze met midi kan aansturen. Ik heb een Soundblaster Live! maar deze voldoet niet aan de eisen die ik aan de audio stel.

Nu heb ik behoorlijk veel gezocht op google (soundfonts, audiocard) maar kom er niet veel wijs uit. Welke benaming wordt gebruikt voor audiokaarten die soundfonts ondersteunen zodat ik wat gerichter kan zoeken?

Pat!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Pat! schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:48:
Nu heb ik behoorlijk veel gezocht op google (soundfonts, audiocard) maar kom er niet veel wijs uit. Welke benaming wordt gebruikt voor audiokaarten die soundfonts ondersteunen zodat ik wat gerichter kan zoeken?
Soundfonts worden bij mijn weten alleen door Creative-kaartjes ondersteund, dus daar zul je naar moeten kijken. Helaas is Creative wel consumer-gericht en niet echt voor audio-productie - sowieso zijn Soundfonts eigenlijk een beetje lichtgewicht alternatief voor een fatsoenlijke software-sampler.

Een gewone "consumer" geluidskaart is een soundcard. Een geluidskaart specifiek voor muziek (met ASIO-ondersteuning) is een audio interface. Ik kan je aanraden liever voor de laatste te gaan.

Je kunt je bestaande soundfonts blijven gebruiken (als je dat nog uberhaupt wil) met iets als RGC SFZ : http://www.rgcaudio.com/sfz.htm (gratis). Iets als IK SampleTank of Sonik Synth knalt er heel erg hard overheen qua kwaliteit, en het voordeel van VST via een fatsoenlijke ASIO-geluidskaart is dat heel veel van die dingen freeware zijn, dat er freeware hosts zijn, en dat je geen problemen hebt met latency.
Pat!
Ik zie dat je hier al wel langer zit maar nog niet zoveel gepost hebt; je hoeft je berichtjes niet te ondertekenen omdat je naam toch al aan de linkerkant van je bericht staat. Zie ook de FAQ.

Overigens, in een eerdere post spreek je van een Maya 44. Die ondersteunt ASIO al. Laat het bovenstaande verhaal dan maar zitten, pak die RGC SFZ en gebruik die, dan heb je de Soundblaster niet meer nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 18-11-2005 12:24 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Topicstarter
tnx Yoozer voor de bruikzame info!

Ik heb idd een Maya MK44, maar die heb ik omzeep geholpen door een te hoge input te geven :-(

Nu wil ik dus een nieuwe geluidskaart of audio-interface. Heb altijd gewerkt met soundfonts omdat ik de layers in de drums vaak wel lekker vind. Dat geeft het gevoel van een aanslag. Waarschijnlijk kan dat ook wel met samples, maar dat wordt toch een hoop zoekwerk vrees ik.

Ik heb dus een lastig dilemma; ga ik voor de audio-interface of blijf ik 'hangen' in de soundblaster-hoek. Ik ga eens rondneuzen op feedback.nl

Verwijderd

Goede geluidskaart die ook soundfonts kan laden/gebruiken ?

Alle Creamware kaarten kunnen dat, plus dat ze nog veel meer kunnen. Op marktplaats/speurders zie je pulsar's en luna's staan (nieuw zijn ze aardig aan de prijs).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 11:30 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Pat! schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 11:08:
Ik heb idd een Maya MK44, maar die heb ik omzeep geholpen door een te hoge input te geven :-(
Ouch ;(.
Heb altijd gewerkt met soundfonts omdat ik de layers in de drums vaak wel lekker vind. Dat geeft het gevoel van een aanslag. Waarschijnlijk kan dat ook wel met samples, maar dat wordt toch een hoop zoekwerk vrees ik.
Nee, helemaal niet :). De meeste samples die je zo gratis kan vinden die op 't net rondzwerven zijn inderdaad maar 'single'. Elk commercieel pakket (of sample-cd) heeft one-shot percussie (dus het geluid van een enkele snare/bassdrum; je hebt natuurlijk ook sample cd's met loops) met meerdere layers. Alle puur synthetische drum plugins (Sonic Charge Microtonic) kunnen de velocity (dit is het getal dat door wordt gegeven en overeen komt met hoe hard je de toets hebt aangeslagen) doorsturen naar een parameter - volume, toonhoogte, etc.
Ik heb dus een lastig dilemma; ga ik voor de audio-interface of blijf ik 'hangen' in de soundblaster-hoek. Ik ga eens rondneuzen op feedback.nl
Ik kan je zelf aanraden om vooral niet te blijven hangen; kijk eens naar Native Instruments Battery of Toontrack's "Drumkit From Hell".

[ Voor 13% gewijzigd door Yoozer op 19-11-2005 13:08 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Pat!

Pat!

Dell is een lief meisje

Topicstarter
Misschien even voor de duidelijkheid; ik maak geen 'moderne muziek'; ik maak popmuziek en wil het zoveel mogelijk als een bandje laten klinken. Dit lukt me dus met soundfonts heel aardig. (check: http://www.bandje.tk). Ik wil dit natuurlijk ook op de 'modern way' proberen; maar dan wel met dezelfde mogelijkheden. Dus als die sample-cd's met layers werken is dat voor mij prima. Dan ga ik voor een audio-interface...

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-02 22:25

DefLite

Why so serious?

*joris vraagt zich af wat soundfonts zijn :? fonts =lettertype maar soundsfonts ?

offtopic/
wat heeft pat al veel topics gestart :X
Pagina: 1