Welke geluidskaart voor recording / sampling?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Goedemorgen,

Onlangs heb ik een Yamaha CS2x synthesizer aangeschaft; tof apparaat! 8)
Ik wil Cool Edit (of zn opvolger van Adobe) gaan gebruiken voor het multitrack opnemen.

Hiervoor heb ik tests uitgevoerd met 4 geluidskaarten.
Helaas blijken deze alle vier lastige problemen te veroorzaken.

1) Creative Soundblaster Live! 5.1 Digital
Ik kan de lijn-ingang en het volume van de synthesizer nog niet half open zetten of het signaal misvormt / overstemt. Vreemd genoeg is er al overstemming terwijl het signaal in Cool Edit nog niet de helft van het maximum is.

2) Onboard 7.1 geluidskaart op Asus P5GD2-X moederbord
Allemaal wel leuk 'high definition audio output', maar de input reageert net als de Soundblaster Live hierboven; overstemming bij half input-volume.

3) Terratec DMX XFire 1024
Bij deze kaart is het 'opgenomen' volume hoger dan het weergegeven volume van de Line-in. Dus: als ik bij de weergave- en opname-regelijk de schuifregelaars gelijk zet, klinkt een opname bij weergave veel harder dan de weergave oorspronkelijk was...
Ook hier vindt redelijk snel overstemming plaats.

4) Terratec Aureon 5.1
Eindelijk een kaart waar ik alles vol open kan zetten :) (heel soms moet ik het ingangs-volume iets terugdraaien, maar dat is tenminste een normale situatie).
Ook bij het afspelen van audio klinkt alles ondanks maximaal weergave-volume zonder misvorming of overstemming.
Maar... Wat ik ook voor een instellingen kies voor het opnemen (sampling-rate tot 96 KHz, resolutie tot 32 bits etc), ik hoor een irritante 'hiss' als ik een opname afspeel |:( . Dus mijn conclusie is dat de A/D-convertor van slechte kwaliteit is.

Ik ga bijna huilen... :'( Is er nou geen 'budget'-kaart die verlies-loos kan opnemen?

Als dat zo is, waar moet ik dan aan denken om zonder misvorming / overstemming / verstoring op te kunnen nemen?
Moet ik dan aan een Soundblaster xxx Platinum denken? Of zijn er andere merken (liever Terratec) die een semi-professionele kaart leveren?

Wie heeft ervaring met opnemen op PC en kan mij hierin adviseren? :?

Groet,

Ben Versteeg

www.benophetinternet.nl/cs2x

[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 18-11-2005 10:47 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Ik moet zeggen dat ik nog niet eerder zulke klachten over de SB Live 5.1D heb gehoord maar missschien is dit iets voor jou ?

pricewatch: M-Audio Audiophile 2496

[ Voor 15% gewijzigd door Defspace op 18-11-2005 10:57 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
een willekeurige M-Audio kaart, heeft al n stuk betere input/output dan de Creatives...
gebruik zelf de Revolution 7.1 :), erg goede output, en zonder ruis/overstemming goed op te nemen.. zit ook stereo mic poort op volges mij...

Home Assistant Configuratie V&A

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je in cool edit het volume volledig hebt, is dat prima zo, Dat dan de volume controls niet niet helemaal open staan maake geen drol uit, zolang het niet vervormt natuurlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Wat is je budget? En wandel eens een goede muziekzaak binnen. Daar vindt je het betere werk. Creatives zijn om te gamen.

Ik gebruik een M-Audio Delta 44. Maar daar zit geen midi aansluiting op. En dat wil je toch wel gebruiken denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 15:37 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Kan het niet goedkoper? Ik ben altijd gek op Terratec geweest, maar als ik het zo hoor zijn die M-Audio kaarten speciaal voor veeleisende personen als ik :)
Zijn alleen een stuk prijziger (maar nog te overzien).

Die M-Audio Revolution 7.1 interesseert me wel; heb je geen signaal-verlies bij opnames met deze kaart? Is het echt een professionele kaart, zoals de fabrikant beweert?

Midi kan dan via de controller op het moederbord (effe kijken of ik daarvan dan de audio uitgeschakeld kan laten zodat ik alleen de midi-interface gebruik).

O ja, wat een kaart als de Revolution 7.1 mist, is een optische uitgang: ik heb een luidsprekerset van Aiwa met o.a. een optische ingang. Daarom had ik eigenlijk twee kaarten uit de Terratec serie gekocht.

Nou is het niet superbelangrijk (ik kan ook via 2-kanaals analoge input aansluiten), maar wel jammer bij het afspelen van dvd's zonder surround geluid... :|
Of is er gemakkelijk een convertor van electrisch digital-out naar optisch te maken?

[ Voor 92% gewijzigd door ByteDelight op 18-11-2005 16:43 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

ASIO, ASIO, ASIO. Geen kaartjes zonder ASIO voor productie in het algemeen. Okee, nu we dat uit de weg hebben : E-mu 0404 voor 99 euro. Krijg je gelijk een leuke buts software bij. Wil je perse optical out (S/PDIF of ADAT), E-mu 1212m voor 199. Heb ik zelf ook (plus een batterij synths). MIDI zit er op beide op; als je 2 kabeltjes hebt voor de I/O te regelen ben je klaar. Achterop de 1212m zitten 2 grote jack inputs dus gelijk van de CS2x L/MONO en R hop erin.

E-mu is overigens niet van Creative; wel overgekocht maar ze maken hun eigen spul. Alles wat specifiek van Creative is (Audigy) mijden voor muziekproductie.

[ Voor 60% gewijzigd door Yoozer op 18-11-2005 17:02 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Bedoel je dat de kaarten van Creative MET Emu-chip wel okee zijn?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, hij bedoelt dat je een Emu kaart moet kopen ;) Kan ik me wel bij aansluiten, al zijn dat zeker niet de enige goede kaarten.

[ Voor 44% gewijzigd door voodooless op 19-11-2005 09:23 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1