Goedemorgen,
Onlangs heb ik een Yamaha CS2x synthesizer aangeschaft; tof apparaat!
Ik wil Cool Edit (of zn opvolger van Adobe) gaan gebruiken voor het multitrack opnemen.
Hiervoor heb ik tests uitgevoerd met 4 geluidskaarten.
Helaas blijken deze alle vier lastige problemen te veroorzaken.
1) Creative Soundblaster Live! 5.1 Digital
Ik kan de lijn-ingang en het volume van de synthesizer nog niet half open zetten of het signaal misvormt / overstemt. Vreemd genoeg is er al overstemming terwijl het signaal in Cool Edit nog niet de helft van het maximum is.
2) Onboard 7.1 geluidskaart op Asus P5GD2-X moederbord
Allemaal wel leuk 'high definition audio output', maar de input reageert net als de Soundblaster Live hierboven; overstemming bij half input-volume.
3) Terratec DMX XFire 1024
Bij deze kaart is het 'opgenomen' volume hoger dan het weergegeven volume van de Line-in. Dus: als ik bij de weergave- en opname-regelijk de schuifregelaars gelijk zet, klinkt een opname bij weergave veel harder dan de weergave oorspronkelijk was...
Ook hier vindt redelijk snel overstemming plaats.
4) Terratec Aureon 5.1
Eindelijk een kaart waar ik alles vol open kan zetten
(heel soms moet ik het ingangs-volume iets terugdraaien, maar dat is tenminste een normale situatie).
Ook bij het afspelen van audio klinkt alles ondanks maximaal weergave-volume zonder misvorming of overstemming.
Maar... Wat ik ook voor een instellingen kies voor het opnemen (sampling-rate tot 96 KHz, resolutie tot 32 bits etc), ik hoor een irritante 'hiss' als ik een opname afspeel
. Dus mijn conclusie is dat de A/D-convertor van slechte kwaliteit is.
Ik ga bijna huilen...
Is er nou geen 'budget'-kaart die verlies-loos kan opnemen?
Als dat zo is, waar moet ik dan aan denken om zonder misvorming / overstemming / verstoring op te kunnen nemen?
Moet ik dan aan een Soundblaster xxx Platinum denken? Of zijn er andere merken (liever Terratec) die een semi-professionele kaart leveren?
Wie heeft ervaring met opnemen op PC en kan mij hierin adviseren?
Groet,
Ben Versteeg
www.benophetinternet.nl/cs2x
Onlangs heb ik een Yamaha CS2x synthesizer aangeschaft; tof apparaat!
Ik wil Cool Edit (of zn opvolger van Adobe) gaan gebruiken voor het multitrack opnemen.
Hiervoor heb ik tests uitgevoerd met 4 geluidskaarten.
Helaas blijken deze alle vier lastige problemen te veroorzaken.
1) Creative Soundblaster Live! 5.1 Digital
Ik kan de lijn-ingang en het volume van de synthesizer nog niet half open zetten of het signaal misvormt / overstemt. Vreemd genoeg is er al overstemming terwijl het signaal in Cool Edit nog niet de helft van het maximum is.
2) Onboard 7.1 geluidskaart op Asus P5GD2-X moederbord
Allemaal wel leuk 'high definition audio output', maar de input reageert net als de Soundblaster Live hierboven; overstemming bij half input-volume.
3) Terratec DMX XFire 1024
Bij deze kaart is het 'opgenomen' volume hoger dan het weergegeven volume van de Line-in. Dus: als ik bij de weergave- en opname-regelijk de schuifregelaars gelijk zet, klinkt een opname bij weergave veel harder dan de weergave oorspronkelijk was...
Ook hier vindt redelijk snel overstemming plaats.
4) Terratec Aureon 5.1
Eindelijk een kaart waar ik alles vol open kan zetten
Ook bij het afspelen van audio klinkt alles ondanks maximaal weergave-volume zonder misvorming of overstemming.
Maar... Wat ik ook voor een instellingen kies voor het opnemen (sampling-rate tot 96 KHz, resolutie tot 32 bits etc), ik hoor een irritante 'hiss' als ik een opname afspeel
Ik ga bijna huilen...
Als dat zo is, waar moet ik dan aan denken om zonder misvorming / overstemming / verstoring op te kunnen nemen?
Moet ik dan aan een Soundblaster xxx Platinum denken? Of zijn er andere merken (liever Terratec) die een semi-professionele kaart leveren?
Wie heeft ervaring met opnemen op PC en kan mij hierin adviseren?
Groet,
Ben Versteeg
www.benophetinternet.nl/cs2x
[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 18-11-2005 10:47 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com