DVD-speler met sata converter verdwijnt na reboot

Pagina: 1
Acties:

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:31
Ik heb vandaag bij wijze van experiment, en omdaat sata kabels veel fijner zijn, mijn dvd brander (nec3520) via een ide -> sata converter aangesloten. De converter die ik gebruik is een serillel 2 converter (ooit gekregen bij mijn NF7-S), hiermee is de brander aangesloten op de onboard nforce sata controller (nforce 4).

Officieel ondersteunt die converter alleen optische drive's in combinatie met silicion image controller's, maar de nf4 bied ook ondersteuning voor atapi. De jumper op de dvd drive staat op master. Op mijn moederbord zitten 4 sata poorten, op poort 1 zit een van mijn harde schijven die in raid staat met een schijf die aan de ide controller hangt.

De brander word altijd herkent door de bios, op welke poort ik hem ook aansluit. Maar de brander word alleen herkent in windows als ik hem eerst op poort 2 aansluit en vervolgens hem in windows hotswap naar poort 4 (3 zal waarschijnelijk ook werken).
Ik kan me voorstellen dat dit ermee te maken heeft dat windows mijn sata controller als 2 controllers ziet in het apparaatbeheer, de 1e voor poort 1 en 2, de 2e voor poort 3 en 4.

Als ik de brander in windows zie dan doet hij het verder prima, als ik vervolgens windows herstart is hij weer verdwenen.

specs kun je in mijn sig vinden.

Wie o wie kan mij hiermee helpen :P

ps. maak maar geen opmerkingen over mijn brakke raid array, dat weet ik zelf ook wel :7

[ Voor 6% gewijzigd door Aapenootjes op 17-11-2005 23:45 ]

• Aapenootjes
Het is me net zelf gelukt om het op te lossen.

Op een ander forum las ik dat werd aangeraden om niet de nforce ide driver te gebruiken dus ik wou de standaart microsoft drivers terugzetten.

Toen ik de gewoon parallel ata controller driver terug zette naar de standaart windows driver kon ik windows niet meer opstarten (blue screen). Ik gok dat dit iets te maken heeft met de IDE schijf die samen met de sata schijf in raid staat.

Hierna heb ik echter alleen de driver van de ADMA controller die port 3 en 4 aanstuurt (dus niet poort 1 en 2 waar mijn sata schijf op zit) weten te vervangen door de standaart windows driver. Dit werkte wel. Nu word voor sata port 1 en 2 dus de nvidia drivers gebruikt en voor port 3 en 4 de standaart windows drivers.

Best vaag dit, maar het werkt :D

Ik zal dadelijk eens een quality test doen met nero.

• Aapenootjes
Oke, volgende probleem.

Speler werkt, alleen als ik nero op start en dan bij de wizzard DVD kies ipv CD, dan crasht nero. Ook als ik in nero op choose recorder duw crasht nero. Nero afsluiten door het proces te beeindigen werkt niet, alleen een reboot.

Iemand nog een idee? :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Gebeurt dit ook als je de brander gewoon met IDE aansluit? En wat gebeurt er als je 5 minuten wacht?

• Aapenootjes
Met IDE is dit geen probleem, wachten heeft geen nut, tenminste, na 30 minuten nog niet.