Monitor zoemt. Spoel lijmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier een monitor staan die een erg zoemend geluid maakt als ie uit staat. Omdat ik hem als tweede monitor wil gebruiken is dit dus erg irritant om op je bureau te hebben ;) (ding staat niet aldoor aan).

Nu heb ik hem eens opengemaakt en gelokaliseerd waar het geluid vandaan komt (ja, ik weet dat er gevaarlijke spanning op staat, ben dus erg voorzichtig). Volgens mij is het een spoeltje dat vlak bij de power-aansluiting zit. Dit verklaart denk ik ook waarom hij het geluid maakt als de monitor uit staat (spoeltje heeft dan niks te doen ofzo).

Hier even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e90927bcc7999ae7462f7a14601a6ecf/thumb.jpg

Ik heb ook wel eens gelezen dat dit te verhelpen is door er lijm op te smeren. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat voor lijm dit wel of juist niet moet zijn en of het over de hele spoel moet of volstaan een paar kleine drupjes?
Weet iemand dit? Ik wil het nl. wel even goed doen en ik heb geen zin om de monitor te slopen door prutswerk.

Het gaat btw. om een LG E700B.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat spoeltje is van de netfilter, het is volgens mij wel erg raar dat ie alleen zoemt als hij geen beeld geeft, lijkt wel alsof hij dan ergens aan het oscilleren gaat, of er ergens (voor het standby ledje ofzo) gepulst stroom wordt gevraagd...

Over die lijm: daar bedoelt men meestal hot melt lijm mee (smeltlijm). De bedoeling is om de trillingen te dempen, elke "lijm" die enigsinds elastisch blijft en elektrisch isoleert is goed, je kan bijvoorbeeld ook kaarswas gebruiken (siliconenkit zou ook moeten werken, het is maar wat je liggen hebt.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Palomar
  • Niet online
Nou, het is ook als ik de monitor uitdruk (dmv. tiptoets, dus niet volledig uit). De led gaat dan wel uit, dus ik denk niet dat het aan de led ligt. Pas als ik de stekker eruit trek houdt het zoemen op. Het is ook zo als de monitor een tijdje aan is geweest en ik zet hem dan uit/standby dan hoor je het zoemen niet. Dit begint pas na een tijdje (als ie is afgekoeld?).

Maar smeltlijm, is dat lijm wat uit een lijmpistool komt? En moet ik dat dan over de hele spoel doen (voor zover ik er bij kan dan) of alleen een paar drupjes?
En kan er ook iets fout gaan als ik dit doe? (brandgevaar??). Ik vraag me nl. af waarom ze er standaard geen lijm op doen, want je hoort vrij vaak dat mensen last hebben van een zoemend apparaat veroorzaakt door zo'n spoel.

[ Voor 47% gewijzigd door Palomar op 20-11-2005 22:42 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Smeltlijm komt inderdaad uit zo'n pistool. Deze lijm is bestand tegen hoge temperaturen (tis smeltlijm, dus die zal smelten en weglopen, niet in brand vliegen), en wordt erg veel gebruikt als er ergens instellingen vast moeten gezet worden, dus dat zal perfect veilig zijn (ik heb et al genoeg gezien op zware spoelen). De reden dat ze het niet systematisch doen, is omdat je daarvoor enkele chinezen moet bijbetalen, voor iets waar je product niet beter van lijkt (koud hebben de spoelen minder kans om te zoemen, pas na uitzetting door warmte is er plaats om te bewegen), als dat ze 1€ kost per toestel, maal 10.000 toestellen per maand, is de keuze snel gemaakt.

Hoeveel lijm erop moet, zal je zelf snel genoeg merken, begin met een klein druppeltje aan een kant van de windingen, laat ff afkoelen en luister. Zodra je geen gezoem meer hoort, is alles opgelost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Palomar
  • Niet online
update: ik heb net zo'n lijmpistooltje gehaald en die spoel zoveel mogelijk als ik erbij kon dichtgelijmd, maar het gezoem houdt niet op :( Volgens mij komt het geluid wel van die spoel (lastig te lokaliseren), want als ik (vanuit het plaatje gezien) aan de bovenkant tegen die spoel aan druk met een plastic pen (met de stekker erin) dan maakt ie een iets lichter geluid. Denk dat die spoel dan niet goed vast zit ofzo.
Maar hierbij laat ik het plan om het gezoem weg te halen maar stranden, want ik heb geen zin om nog mer gevaarlijke capriolen uit te halen ;) (zowel voor mezelf als voor de monitor). Tenzij iemand nog een gouden tip heeft...

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 23-11-2005 18:02 ]