Toon posts:

[XP] Kan geen XP installeren op Raptor (A8N-SLI Premium)

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na upgrade naar een Asus A8N SLI Premium kan ik geen Windows XP Pro installeren op mijn sata raptor schijf. Elke keer (al zo'n 25 x) krijg ik de melding: "Fout tijdens laden van besturingssysteem" na reboor in Windows setup. Naast raptor heb ik een Seagate Barracuda 7200 400GB. Geen Maxtor schijven dus die conflicten hebben met deze boorden.

Specs:

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI
AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
WD Raptor WD740GD, 73GB
Seagate Barracuda 400GB
Voor de rest: SysteemSpecs

Het is een nF4 mobo dus hoef je geen sata drivers te installeren kwam ik achter na wat zoeken, er zijn ook geen sata drivers bijgeleverd, alleen sata raid drivers en daar heb ik nix aan aangezien ik geen RAID opstelling heb.

Wat heb ik al geprobeert ?

- Raptor single aansluiten dus geen andere HDD's.
- Windows installeren op een IDE HDD ---> Werkt wel !
- RAID drivers en/of nForce storage controller laden bij setup (F6)
- BIOS update naar 1008 (de nieuwste)
- In Bios access mod van raptor op "Large" gezet --> Schijffout
- Zowel snel als normal format in setup
- Fixboot en Fixmbr na reboot
- Andere XP Pro SP2, andere image
- Raptor getest --> Goed | Memtest --> Goed (Pass 1)
- Andere SATA en voeding kabel
- Op andere sata poort aansluiten (zijn er 4)
- Raptor als single op SATA_RAID aansluiten ---> (zie onderstaande posts)

Update:

- Windows op een andere WD SATA schijf (geen raptor) installeren --> Gelukt ! (Zonder SATA drivers)
* Image maken van installatie met drivers van andere SATA schijf en deze image terugzetten op raptor --> Zelfde fout...

* Geheugen wordt ondersteund door deze mobo, staat in het boekje.

Al deze bovenstaande dingen hebben dus niet geholpen (doh). Wat ik nog wil proberen is Windows installeren op een andere SATA schijf ( kan niet die 400 GB nemen, 1 partitie met data) maar die mogelijkheid heb ik niet.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen ? Elke suggestie is welkom ! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 19:12 . Reden: Lijst bijgewerkt ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je die raport als enige aansluit - op welke sata port heb je die aangesloten op je mainboard? Op die nForce4 chipset of op die andere?

Je zou ook eens kunnen proberen met een tooltje van je harddisk fabrikant je eerste paar sectors naar 0 te zetten zodat Windows het volledig opniuew moet initialiseren :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 17 november 2005 @ 23:21:
Als je die raport als enige aansluit - op welke sata port heb je die aangesloten op je mainboard? Op die nForce4 chipset of op die andere?

Je zou ook eens kunnen proberen met een tooltje van je harddisk fabrikant je eerste paar sectors naar 0 te zetten zodat Windows het volledig opniuew moet initialiseren :)
Welke raport ? :P

Hij is op SATA 1 aangesloten en 2 de sata was op sata 2 aangesloten. Sata-raid aansluitingen worden dus niet gebruiket.

Ik ga eens kijken wat WD te bieden heeft als tooltje...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik kan het me even niet meer voor de geest halen (en geen zin om m'n kast open te schroeven) maar zijn de standaard nForce porten niet de sata raid poorten? Misschien dat je die als test eens moet proberen (je kan / moet de 'raid modus' in je bios toch uitzetten) :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 17 november 2005 @ 23:29:
Ik kan het me even niet meer voor de geest halen (en geen zin om m'n kast open te schroeven) maar zijn de standaard nForce porten niet de sata raid poorten? Misschien dat je die als test eens moet proberen (je kan / moet de 'raid modus' in je bios toch uitzetten)
Proberen kan natuurlijk maar ik denk dat het niet zo is met SATA poorten aangezien raptor dan niet gevonden wordt in BIOS maar....hij boot door en dan begint mijn SiL 3114 SataRaid utility te zeiken dat raptor geen valide device is (doh, single) en uiteindelijk disk boot failure. In BIOS staat RAID uit.

Rood is RAID_SATA:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/79d84446d8030b84e2db03ac55aed229/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2005 00:08 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat je geen sata drivers van je Nforce sata poorten moet installeren op dat moederbord?
Ik heb vandaag windows geinstalleerd op een SATA II schijf op een Gigabyte K8N Ultra-9 Nforce4 Ultra moederbord. Tijdens het installen heb ik wel de Nforce4 SATA drivers geinstalleerd en hij pakte mijn schijf gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 18:29:
Weet je zeker dat je geen sata drivers van je Nforce sata poorten moet installeren op dat moederbord?
Ik heb vandaag windows geinstalleerd op een SATA II schijf op een Gigabyte K8N Ultra-9 Nforce4 Ultra moederbord. Tijdens het installen heb ik wel de Nforce4 SATA drivers geinstalleerd en hij pakte mijn schijf gewoon.
Dat heb ik ook geprobeert, ik heb met deze drivers geprobeert:

nVidia RAID Class Driver
nForce Storage Controller

Tevens heb ik geprobeert om windows op een andere SATA schijf te installeren en dat is gelukt zonder drivers dus dacht ik, drivers installeren van chpset, video, audio enz en image maken daarna die image terug op raptor zetten maar ook dit is niet gelukt. Ik krijg nog steeds de melding "Fout tijdens laden van bestuurlingssysteem" :(

Verwijderd

Staat er op die raptor geen verborgen partitie oid. Installatie op andere sata en daarna imagen moet gewoon werken. Een raptor is niks meer dan een "normale" disk. Kan alleen aan de raptor liggen, dus ff die partities sjekken. Kan me voorstellen dat daar een active partitie op staat

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

het kan zijn dat ik er even overlees, maar staat je boot sequence wel juist in je bios?
ik geloof dat het iets is van boot other en dan zou je je sata moete kunnen selecteren.

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

Verwijderd

ja zoals ze hier boven vermelden:
met Partition Magic de gehele schijf opnieuw formatteren
en kijken naar je boot sequence

btw, ik had deze drivers geinstalleerd:
http://www.giga-byte.com/...r_sata_nf4_boot%20disk_xp
waarschijnlijk zijn deze hetzelfde als degene die jij moet gebruiken (nforce4 sata drivers)

Verwijderd

Topicstarter
Ik deed altijd formatteren in windows setup maar heb net ook ff met partition magic geformateerd maar zelfde probleem. Schijf wordt wel gewoon gezien in windows als ik met andere sata schijf boot en raptor ernaast hang. Mijn boot sequence staat goed ingesteld in bios want met zelfde instellingen werkt andere sata wel.

Wat sata drivers betreft, bijna alle nF 4 chopsets hebben dezelfde sata drivers, wat ik altijd doe is nforce drivers van nvidia site downloaden, uitpakken en daar staan ze in de map SATA.

En nog iets....windows installatie op raptor in een andere systeem met SiL satacontroller werkt wel.

Het is allemaal raar maar waar, ik geef het denk ik op. Die raptor zou toch binnenkort weggaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 15:30 ]

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:43
Drivers slipstreamen... En het probleem is opgelost.

http://www.DriverPacks.net/Projects/DriverPacks/

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:34
Ik zag je reactie bij mijn Productsurvey. Ik heb maar 1 echt installatieprobleem gehad bij XP en dat was dat mijn pc niet vanzelf wilde rebooten wanneer dat nodig was tijdens de installatie. Ook heb ik wat ge-emmer gehad met m'n PATA schijf en card reader. Windows wilde op de card reader of de PATA schijf installeren, maar niet op de SATA RAID. PATA schijf afkoppelen en USB uitschakelen (voor de card reader) zorgden ervoor dat Windows wel meteen op de SATA array wilde installeren.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met de installatie van W2k op een raptor op een A7N8X moederbord. Je moet wel de raid drivers gebruiken. Hiernaast had ik het probleem dat ik geen partitie kon maken op mijn raptor. Ik ben toen terug naar m'n oude installatie gegaan en heb daarmee een partitie (+format) op m'n raptor gemaakt. Hierna verliep de installatie als een zonnetje.

Verwijderd

Deze voeg ik toe aan favorieten. Ben van plan om te sparen voor een raptor (misschien RAID)

Verwijderd

Ik heb een soort vergelijkende probleem.

Setup:

A8N-SLI Deluxe (bios 1011)
AMD 4000+ San Diego
NEC 3520AW brander
2x WD2500KS op RAID0 (op de NVIDIA, niet Silicon)

Ik krijg Windows geinstalleerd maar na installatie kom ik windows niet in. Ik krijg direct blue screen en hij reboot. Ik kan dus niet zien wat de error message is.

Ik heb de raid drivers gebruikt tijdens windows installatie (drivers van de AMD 6.70 versie)

Ik kom er echt niet meer uit, heb meerdere keren verschillende WinXP (SP2) geinstalleerd maar ik blijf maar blue screens krijgen. Ik heb alles ontkoppelt en gedisabled maar ik kom Windows gewoon niet in..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:40:
Ik heb een soort vergelijkende probleem.

Setup:

A8N-SLI Deluxe (bios 1011)
AMD 4000+ San Diego
NEC 3520AW brander
2x WD2500KS op RAID0 (op de NVIDIA, niet Silicon)

Ik krijg Windows geinstalleerd maar na installatie kom ik windows niet in. Ik krijg direct blue screen en hij reboot. Ik kan dus niet zien wat de error message is.

Ik heb de raid drivers gebruikt tijdens windows installatie (drivers van de AMD 6.70 versie)

Ik kom er echt niet meer uit, heb meerdere keren verschillende WinXP (SP2) geinstalleerd maar ik blijf maar blue screens krijgen. Ik heb alles ontkoppelt en gedisabled maar ik kom Windows gewoon niet in..
Weet je zeker dan je geheugen en hdd's goed zijn ? Draai memtest anders even en test je hdd's met die tooltje van WD.

Verwijderd

Hoi Asmodean, ik wil zelf ook dat k8n ultra-9 nforce4 moederbord kopen, ben je er tevreden over, of welke zou je anders kiezen? Thanks!
Pagina: 1