[DVI] Alle rode pixels aan!

Pagina: 1
Acties:

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een probleempje met een van de twee DVI uitgangen van mijn ATI Radeon 9650. De kaart hangt in een PowerMac G5.

Op een van beide DVI aansluitingen, staan alle rode pixels op 255, dus het beeld heeft een soort rode overlay. Ik weet zeker dat het niet aan mijn scherm of aan de kabel ligt. Hier staan namelijk twee iiyama 431-s TFT's aangesloten, en als ik van kabel of van monitor wissel, verplaatst het probleem zich. Ik ben er dus zeker van dat het aan een van de DVI aansluitingen ligt.

Het gekke is echter, als ik met de bijgeleverde DVI --> D-sub connector werk, ik geen rode pixels meer heb.

Probleem: Alle rode pixels staan dus continu aan op een van de DVI poorten, ook als ik een zwart plaatje laat zien. Dan zie ik dus gewoon helder rood.

Wat heb ik al geprobeerd?
-De monitor verwisselen: Zelfde resultaat, rode pixels op de dvi uitgang.
-De kabel vervangen: Hielp ook niet.
-DVI naar analoog convertor gebruiken: Probleem opgelost, echter, ik wil DVI.
-Andere resolutie of frequentie: Geen resultaat.

Ik kan nog een keer proberen om OS X opnieuw te installeren, maar als ik al van de OS X cd opstart, krijg ik ook al rode pixels op die aansluiting. Iets zegt mij dus dat het niet aan mijn software installatie ligt.

Heeft iemand een idee, of een oplossing?

offtopic:
voordeel: pr0n wordt er wel een stukje sfeervoller door, die rode gloed ;)

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Kurkentrekker schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:46:
Het gekke is echter, als ik met de bijgeleverde DVI --> D-sub connector werk, ik geen rode pixels meer heb.
Gebruik die dan :)

Heb je al naar je kleuren schema gekeken van je videokaart? Die moet/kun je voor beide monitors instellen, mss dat hij op eens of andere manier automatisch de rode kleur vol open zet en blauw en groen standaard houd :?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Besef je wel wat dat doet :?

De converter is puur een verloop voor het analoge signaal van de DVI-I naar VGA. Als je DVI monitoren hebt, gebruik je native een digitaal signaal. Dan wil je dus NIET D-A en dan A-D conversie gebruiken |:(
Heb je al naar je kleuren schema gekeken van je videokaart? Die moet/kun je voor beide monitors instellen, mss dat hij op eens of andere manier automatisch de rode kleur vol open zet en blauw en groen standaard houd :?
Lees nog eens wat je zelf hierboven quote. Als hij ipv het digitaal signaal van de DVI-I het ananloge pakt, werkt het wel goed. Dat heeft niets met software te maken. Ik vermoed een defect in het digitale deel van de connector.

Oslik blyat! Oslik!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
dion_b schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 03:20:
[...]

Besef je wel wat dat doet :?
Omg, dat was maar een geintje jonge :P Hij zeg zelf al dat hij dat niet wil ;)
en als ik van kabel of van monitor wissel, verplaatst het probleem zich.
Het probleem verplaatst zich met de monitor mee? Of alleen met de kabel?

Je zegt eigenlijk: als ik de monitor (2, rood) verplaatst, verplaatst het probleem, dus het ligt aan je monitor :? (Of aan je kabel, zelfde verhaal)

Verwijderd

Beste WingsOfFury,

Jij kan op tweakers beter alleen lezen.
Dat lijkt me een stuk verstandiger.

En de opmerkingen van je zitten de mensen met een probleem niet op te wachten.
Je bent van harte welkom op het forum, maar als je geen nuttige inbreng hebt,
post dan ook niets. Zo houden we het forum ook JUIST, SCHOON, en OVERZICHTELIJK.

Bij voorbaat dank
Modbreak:WingsOfFury doet tenminste een poging behulpzaam te posten, wat niet van jou gezegd kan worden. Laat dit soort opmerkingen voortaan :X

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 18-11-2005 14:48 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Nou nou, laten we dit topic even alleen toedichten aan mijn DVI probleempje...

Om even in te gaan op WingsOfFury:
Als ik de monitor verwissel, dan blijft het probleem zich voordoen bij de monitor die op de 'defecte' DVI poort is aangesloten. Het probleem verplaatst zich dus naar een andere monitor, dat is wat ik ermee wilde zeggen. Dit zelfde geldt ook voor de kabels. Als ik de kabels verwissel, dan blijft het probleem bij de bewuste DVI poort.

Ik heb net even met Apple gebeld. Als ik mijn Hardware Test cd even gedraaid heb, en vertel wat de uitkomst is, dan zijn ze bereid om mij een nieuwe videokaart op te sturen, zodat ik die zelf kan vervangen. Ik kan er natuurlijk ook mee naar een Apple Center, maar ik zit er niet echt op te wachten om zonder auto een Powermac mee te nemen naar Amsterdam.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Echt een heel bizar probleem, zeker dat het met een D-sub wel over is. Immers loopt rood nog steeds naar rood. Gezien het idd heel erg sterk is dat 2 monitoren altijd default rood geven via DVI zou ik inderdaad zeggen dat het de videokaart moet zijn.
Misschien dat het via een firmware verholpen kan worden, maar laat ze eigenlijk maar gewoon die kaart omruilen/opsturen :)Heb je overigens wel een andere video driver geprobeerd ?

Om eventejs terug te komen op het DVI naar D-sub, in theorie is het inderdaad mismaakt. Maar naar mijn mening valt het verschil echt wel mee mits de videokaart, kabel en monitor van goede kwaliteit zijn. Over het algemeen zie je amper verschil namelijk. Ik heb vaak zat dezelfde screens naast elkaar gezien metde ene op D-sub en de andere op DVI, met een beetje bijstellen komt het echter vaak goed overeen. Het enige wat mij echt opvalt is vaak dat DVI net ietsje meer contrast heeft, maar dit valt vaak voor D-sub te compenseren via instellingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Carel op 19-11-2005 10:17 ]

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
...Wat heb ik al geprobeerd?
-De monitor verwisselen: Zelfde resultaat, rode pixels op de dvi uitgang....
Kurkentrekker schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:34:
Nou nou, laten we dit topic even alleen toedichten aan mijn DVI probleempje...

Om even in te gaan op WingsOfFury:
Als ik de monitor verwissel, dan blijft het probleem zich voordoen bij de monitor die op de 'defecte' DVI poort is aangesloten. Het probleem verplaatst zich dus naar een andere monitor, dat is wat ik ermee wilde zeggen. Dit zelfde geldt ook voor de kabels. Als ik de kabels verwissel, dan blijft het probleem bij de bewuste DVI poort. ...
Dat ligt vrij duidelijk aan de videokaart...
Carel schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:10:
Echt een heel bizar probleem, zeker dat het met een D-sub wel over is. Immers loopt rood nog steeds naar rood...
Dat klopt wel, zoals je hier kan zien zijn er aparte pinnen voor het analoge signaal.
Carel schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:10:
...Om eventejs terug te komen op het DVI naar D-sub, in theorie is het inderdaad mismaakt. Maar naar mijn mening valt het verschil echt wel mee mits de videokaart, kabel en monitor van goede kwaliteit zijn. Over het algemeen zie je amper verschil namelijk. Ik heb vaak zat dezelfde screens naast elkaar gezien metde ene op D-sub en de andere op DVI, met een beetje bijstellen komt het echter vaak goed overeen. Het enige wat mij echt opvalt is vaak dat DVI net ietsje meer contrast heeft, maar dit valt vaak voor D-sub te compenseren via instellingen.
Of het verschil groot is doet volgens mij nu even niet ter zake.
Als je monitoren met DVI, een videokaart met twee DVI-poorten, en twee DVI-D kabels koopt dan wil je je monitoren digitaal aan kunnen sturen lijkt me.

[ Voor 71% gewijzigd door n-i-x op 19-11-2005 13:31 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
XiN schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 13:23:

Of het verschil groot is doet volgens mij nu even niet ter zake.
Als je monitoren met DVI, een videokaart met twee DVI-poorten, en twee DVI-D kabels koopt dan wil je je monitoren digitaal aan kunnen sturen lijkt me.
Ik wilde het niet goedpraten, maar aangeven dat de topicstarter geen wonderen moet verw8en als straks zijn DVI werkt.
Dat het aan de videokaart moet liggen zijn we iig sowieso wel eens ;)

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Het lijkt me sterk dat de topicstarter wonderen verwacht van de DVI aansluiting, hij geeft tenslotte aan dat ie al heeft gedraaid met 1 monitore digitaal aangesloten en de ander analoog(DVI->converter->D-sub), dus hij heeft het al naast elkaar kunnne zien.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik heb ze inderdaad al naast elkaar gezien, en ik merk wel degelijk een klein verschil, vandaar dat ik ook liever twee DVI poorten gebruik. Mijn monitoren kunnen er immers mee overweg, en ik heb de kabels in huis.
Misschien dat het via een firmware verholpen kan worden, maar laat ze eigenlijk maar gewoon die kaart omruilen/opsturen :)Heb je overigens wel een andere video driver geprobeerd ?
Een andere firmware of driver zit er niet echt in, ik heb een Powermac G5, en de drivers voor ATI kaarten zijn voor zover ik weet niet los te downloaden. Omdat mijn videokaart het altijd goed heeft gedaan, betwijfel ik of het een driver probleem betreft. Daarbij, ok als ik van de OS X CD boot (en hij dus mijn harddisk negeert) dan krijg ik ook rode pixels. Lijkt me sterk dat ook de driver op mijn CD ineens corrupt is geraakt.

Afijn, ik heb mijn probleem inmiddels zo goed als opgelost. Bij Apple werd mij verteld dat ik naar een reseller moet om mijn videokaart te laten vervangen, maar omdat ik daar niet zo op zit te wachten en ik zelf ook de fijne technieken van het schroevendraaien wel beheers, zijn ze bereid om een nieuwe videokaart op te sturen. Netjes opgelost vind ik. Ik post wel even als ik het probleem daadwerkelijk heb opgelost :)
Pagina: 1