Toon posts:

[EL] Dallas ds1820 ds18s20 1-wire enz.

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag in mijn huis verschillende temperaturen meten in verschillende ruimtes in mijn huis,en dit op mijn website plaatsen zoals www.digitemp.com. en voor linux dus

Nu vind ik schema's bv

http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

maar ik kan nergens die componenten bestellen.

of kan ik beter een soort 1-wire ding bestellen??

Kan iemand mij aangeven waar ik een setje kan bestellen met 2 sensoren, om te beginnen. Of de onderdelen allemaal kan bestellen?

Bij conrad zie ik wel wat staan maar daar kost het 90 euro, en dan moet je nog 2 sensoren bestellen, dat vind ik veel geld, want het moet goedkoper kunnen.

gr richard

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Je kan kijken of er replacable's beschikbaar zijn voor die IC's.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Je hebt om de temperatuur digitaal op je PC te krijgen 2 dingen nodig: enerzijds een "thermometer", gemakkelijk is bijvoorbeeld de LM35 (geeft 10 mV/Deg C, gemakkelijk te verkrijgen), en daarnaast een uitleestoestel die de waarde aan je PC doorgeeft, met name een A/D convertor. Je kan hiervoor bijvoorbeeld een PIC gebruiken die dit ingebouwd heeft.
Zo kan je met zeker te verkrijgen componenten (je lokale electroboer moet dit echt liggen hebben) een goeie en nauwkeurige uitlezing verkrijgen. Als je niet met PIC's overweg kan, bestaan er nog altijd losse A/D convertors, die dan wel als nadeel hebben dat ze minder gemakkelijk aan te passen zijn, met een PIC kan je gemakkelijk communiceren met de seriele poort, om langere draden te kunnen gebruiken kan je een RS485-bus gebruiken, en je kan gemakkelijk tot honderden sensoren gebruiken (tot 16 per PIC lukt, er zijn PIC's te krijgen met 16 A/D convertors ingebouwd).
(waar PIC's staan kan je natuurlijk ook AVR's of ander µP lezen, ik heb maar ervaring met PIC's, maar de andere µP werken ongetwijfeld ook).

voor moeilijk verkrijgbare componenten kan je ook proberen of je een gratis sample kan bestellen, dit kan je soms uit de nood helpen, als arme student.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 17-11-2005 22:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Neem de MAX1668 en een AVR, dan kun je tot 45 sensoren gaan.

http://www.sayang.demon.n...1668_avr/max1668_avr.html

Afbeeldingslocatie: http://www.sayang.demon.nl/projects/max1668_avr/images/max1668.png

Eventueel heb ik nog zo'n printje kant en klaar met een MAX1668 erop voor je.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 16:12
In de elektuur stond een paar jaar geleden (9/2002) een artikel over een usb to 1-wire controller.
Staan hier al meerdere topics over, ff search gebruiken volgende keer.

printplaatje bij elektuur bestellen kost ong 25 euro dacht ik, hoop onderdelen kan je als sample mij maxim bestellen voor gratis, en rest kost niet meer dan 10 euro schat ik.

dat dus. succes :D

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:34

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:48:
Hoi,

Ik wil graag in mijn huis verschillende temperaturen meten in verschillende ruimtes in mijn huis,en dit op mijn website plaatsen zoals www.digitemp.com. en voor linux dus

Nu vind ik schema's bv

maar ik kan nergens die componenten bestellen.

of kan ik beter een soort 1-wire ding bestellen??

Kan iemand mij aangeven waar ik een setje kan bestellen met 2 sensoren, om te beginnen. Of de onderdelen allemaal kan bestellen?

Bij conrad zie ik wel wat staan maar daar kost het 90 euro, en dan moet je nog 2 sensoren bestellen, dat vind ik veel geld, want het moet goedkoper kunnen.

gr richard
Voor dat schematje van digitemp en die linuxnetmag ben je hoogstens 3 euro kwijt.

Voor die one-wire adapter heb je verder geen pic's of avr's nodig je kan er een hele hoop temp sensors aan hangen

een ds1820 kan je wel sampelen bij maxim krijg je er 2 thuisgestuurd (gratis) anders bestellen bij futurelec voor 5 dollar pstuk ofzo..

Al die onderdeeltjes ( schottkey's en diodes ) kosten verder geen drol en zijn bij de meeste zaakjes wel te krijgen die electronica onderdelen verkopen ( radio rotor, hecke, conrad, futurelec )

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 17-11-2005 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus ik kan het beste de printplaat bijvoorbeeld bestellen bij Elektuur, de componenten te pakken zien te krijgen, en de temparatuursensoren die er dan aan moeten komen hangen, dat is dan gewoon de DS1820 / DS18s20, en deze paralell ofzo?? aan de printplaat. En maximaal lengt is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 15:37

I

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 10:33:
Oke dus ik kan het beste de printplaat bijvoorbeeld bestellen bij Elektuur, de componenten te pakken zien te krijgen, en de temparatuursensoren die er dan aan moeten komen hangen, dat is dan gewoon de DS1820 / DS18s20, en deze paralell ofzo?? aan de printplaat. En maximaal lengt is???
Als je het onder linux wil gebruiken met digitemp zou ik voor dat schema gaan wat je gevonden had. VEEEE goegkoper en je heb geen printplaat nodig. De sensoren hang je idd parallel aan de 1-wire en GND en dan werkt het als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OKe maar is het schema van

is dit dan een 1-wire schema??

ik heb gratis bij maxim de ds18s20 angevraagd, dus hopen dat ze binnen komen.

enig idee waar ik dan de onderstaande componenten, kan verkrijgen?
en is elke zener diode goed van 6,2v??

# 2 Schottky Dioden (1N5818), bei Reichelt unter der Bezeichnung 1N5818

# 1 Zener Diode 6.2V (1N5234), bei Reichelt unter der Bezeichnung ZF6,2.

# 1 Zener Diode 3.9V (1N5228), bei Reichelt unter der Bezeichnung ZF3,9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke ik denk dat ik het heb maar graag bevestiging:

# 2 Schottky Dioden (1N5818), bei Reichelt unter der Bezeichnung 1N5818

http://www.rs-components....309864115&stockNo=4858948
de axial

# 1 Zener Diode 6.2V (1N5234), bei Reichelt unter der Bezeichnung ZF6,2.

# 1 Zener Diode 3.9V (1N5228), bei Reichelt unter der Bezeichnung ZF3,9

http://www.rs-components....er+6%2C2v&quickSubmit=OK+

de 2 diodes, 6v2, en 3v9, nou weerstand lukt wel, en conector heb ik nog.

en de vraag is dan nog wel of het dan een 1-wire is, en ik er dus meerdere ds18s20 parallell aan kan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 15:37

I

Ik zou gewoon ff met het schema naar je lokale electroboer gaan en daar de componenten halen. Heb ik ook gedaan. En ja dit is 1-wire. Heb er zelf 3 sensoren aan hangen.
Pagina: 1