Gentoo Linux kde printer probleem

Pagina: 1
Acties:

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 10:06
Hallo beste mensen,

Ik heb Gentoo Linux hier in een netwerk(wat ik niet zelf gemaakt heb) ik gebruik trouwens kde 3.4.
en ik heb een windows machine als print server.
Als ik op deze linux machine wil printen lukt dat niet (met open office) terwijl de printer nog wel is geinstalleerd e.d.
verder heb ik nog een zelfde machine waar het wel op werkt...

weet iemand hier waar ik linux gentoo met kde de printer instellingen staan en hoe dit in te stellen is??

alvast bedankt

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

http://printing.kde.org/screenshots/

En het hele print gedoe lijkt me toch niet zo moeilijk te vinden in KDE? Oke... als je instellingen gaar waren kan ik nog wel begrijpen :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• NEOeo
nou ik kan het dus echt niet vinden bij mij...
ik ben op elke knop geweest bij de k (start knop van kde) configuratie, instellingen en nergens kan ik de printer vinden...

• daft_dutch
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

moet je als samba client instellen denk ik

>.< >.< >.< >.<

• NEOeo
ik ben echt een ontzettende linux n00b dus kunnen jullie mij aub helpen?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

BoAC

Memento mori

NEOeo schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:10:
ik ben echt een ontzettende linux n00b dus kunnen jullie mij aub helpen?
Waarom neem je dan in vredesnaam Gentoo? :?
Post je USE-flags ff :) Als je daar geen Samba in hebt staan ben ik bang dat je KDE opnieuw moet bouwen :/
Je complete lijst van USE-flags kun je halen uit 'emerge --info' commando :P

• NEOeo
waar kan ik zien of ik samba heb en als ik samba wel heb wat moet ik dan doen om de printer te laten werken???

en waar type ik de commands.

en het is een kleinschalig bedrijfsnetwerkje wat iemand anders in elkaar gezet heeft vandaar Gentoo...

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 16:53

FCA

NEOeo schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:54:
waar kan ik zien of ik samba heb en als ik samba wel heb wat moet ik dan doen om de printer te laten werken???

en waar type ik de commands.

en het is een kleinschalig bedrijfsnetwerkje wat iemand anders in elkaar gezet heeft vandaar Gentoo...
Commands type je in een term, probeer te zoeken naar iets wat konsole, of x-term heet ofzo. Als je eenmaal dat hebt opgestart zie je als het goed is een prompt (zoeen als je in DOS ook had) en type je
code:
1
emerge --info

No offense, maar als je dit niet weet, dan kun je echt niks aan met Gentoo. Schop degene die het in elkaar heeft gezet maar hard, want dit is zijn probleem, en hij zou het moeten fixen, niet allerlei mensen hier die niet goed kunnen zien wat de situatie daar is.

Verandert z'n sig te weinig.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Jij zit in de problemen.

Want als jij de command line niet weet te vinden wordt het een helluvajob om je systeem na te pluizen en eventueel in orde te maken.

Heb je geen support bij die kerel? Dit is namelijk een heel goed moment om daar gebruik van te maken.

PSN ID: Aapzak

• NEOeo
ja he probleem is dat diegene die hier "hoofd systeembeheer" is (hij dus) er maar 1 keer per maand is ofzo soms zelfs minder en vaak op avond als ik er dus niet ben...

is dus wel lekker geregeld hier, maja denken jullie echt dat jullie mij niet kunnen helpen??

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Doe eens dit: emerge -pv kdebase
Dan weten we in ieder geval of je en cups samba wel/niet hebt

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Waarschijnlijk is je systeem met kde als losse pakketten in elkaar gezet en is hij vergeten om kdeprint te installeren. De documentatie van Gentoo is van een heel goed niveau, maar of jij daar wat aan hebt is de vraag. Je kan hier, hier, bij de kde configuration en op het forum en de wiki kijken en lezen.
Maar volgens mij moet je op zoek naar het pakket kdeprint.
Dat kan je als root(systeembeheerder) installeren met de volgende code:
code:
1
2
su -
emerge kdeprint

Hopelijk help ik je op deze manier weer een beetje verder. Maar de beste oplossing voor dit probleem is je snel (een beetje) verdiepen in Gentoo. Anders blijf je constant tegen dit soort problemen aan lopen. Ik kan je vooral aanraden eens door de bovenstaande documentatie heen te browsen.
Veel succes!

Koffie werkt echt!

• NEOeo
oke ik ga het allemaal even proberen en bekijken, ik bericht jullie vanmiddag wel weer waarschijnlijk...

in ieder geval bedankt voor de moeite :)

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik zal het kort proberen. Als eerste moet je een terminal openen. Druk op alt + f2. In de 'Run Command' dialoog box kan je opgeven wat je wilt runnen, typ
konsole
en runnen maar.

Deze stap is altijd handig om te onthouden, je kan 'm ook uit het menu opstarten, of in de startbalk zetten, dat is voor later :)

check of je kdeprint hebt geinstalleerd met cups:
sudo emerge -pv kdeprint (als password gebruik je het password van het account waarmee je ingelogd bent)

bij mij staat er:
code:
1
[ebuild   R   ] kde-base/kdeprint-3.5.0_rc1  +arts +cups -debug -kdeenablefinal -kdexdeltas -xinerama 0 kB
De R achter ebuild houdt in dat het een Rebuild zou zijn, ik heb 'm dus al op mijn systeem. Als daar een N staat, heb je 'm nog niet.
De +cups betekent dat hij gebouwd is met cups support (terwijl ik geen cups in mijn USE flag heb mensen, beetje vreemd). Als er -cups zou staan is de build zonder cups support.

Cups moet op zijn beurt weer gebouwd zijn met samba support, zelfde verhaal:
sudo emerge -pv cups
en even kijken of er +samba bij staat.

Ik verwacht dat hij al gebouwd is, met cups support. De printers staan overigens in het Control Center onder de groep Peripherals.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Aapzak schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:47:
... (terwijl ik geen cups in mijn USE flag heb mensen, beetje vreemd). ...
code:
1
emerge --info

Deze laat je alle USE-flags zien, dus ook de default ;) Dat kunnen er dus meer/minder zijn dan jij 'gedeclareerd' hebt :)

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

klopt, daar staat hij wel bij. Maar dat betekent dus dat hij niet in make.conf gedeclareerd hoeft te worden en dat het standaard goed zou moeten zijn, goed nieuws voor NEOeo.

Hoe gaat het er nu mee NEOeo?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Aapzak schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 10:47:
Ik zal het kort proberen. Als eerste moet je een terminal openen. Druk op alt + f2.
Dat hangt helaas van de KDE configuratie af, bij mij zal alt + f2 helemaal niets doen.
check of je kdeprint hebt geinstalleerd met cups:
sudo emerge -pv kdeprint (als password gebruik je het password van het account waarmee je ingelogd bent)
Sudo staat standaard niet geinstalleerd bij Gentoo en dus al helemaal niet geconfigureerd, of dat gaat werken is dus ook maar de vraag, ik zou eerder gewoon "su" intikken en daarna het commando als root.
Aapzak schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:03:
klopt, daar staat hij wel bij. Maar dat betekent dus dat hij niet in make.conf gedeclareerd hoeft te worden en dat het standaard goed zou moeten zijn, goed nieuws voor NEOeo.
Jup, zal wel ergens global staan :P

• BoAC

BoAC

Memento mori

Wolfboy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:21:
..
Zie hier ;)
..

As you can see, this variable already contains quite a lot of keywords. Do not alter any make.defaults file to tailor the USE variable to your needs: changes in this file will be undone when you update Portage!

To change this default setting, you need to add or remove keywords to the USE variable. This is done globally by defining the USE variable in /etc/make.conf. In this variable you add the extra USE-flags you require, or remove the USE-flags you don't want. This latter is done by prefixing the keyword with the minus-sign ("-").

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik ken het, daarom doe ik bij m'n machines waar ik die rommel niet nodig heb ook altijd -* ;)

• NEOeo
Sorry dat ik wat laat reageer maar ik heb het een beetje druk gehad vandaag...
Ik ben ook niet toegekomen aan het kijken naar de pc...

Maandag ben ik er pas weer, maar dan zal ik het even bekijken.

In ieder geval bedankt en ik ga me ff inlezen in de tussentijd :)

• Aapzak

Aapzak

Your genuine OS hopper

Wolfboy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 13:21:
[...]
Dat hangt helaas van de KDE configuratie af, bij mij zal alt + f2 helemaal niets doen.

[...]
Sudo staat standaard niet geinstalleerd bij Gentoo en dus al helemaal niet geconfigureerd, of dat gaat werken is dus ook maar de vraag, ik zou eerder gewoon "su" intikken en daarna het commando als root.

[...]
Oops en oops. Kan je nagaan hoe lang mijn machines al goed draaien :) ik was gewoon vergeten wat wel en niet standaard is :)

Sry NEOeo, met mijn aanwijzingen kom je wellicht nergens ...

Pagina: 1