Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TomTom5: Al weken plotseling veel minder satellieten

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 22:00
Sinds een week of 3 merk ik dat ik opeens veel minder satellieten kan zien met mijn TomTom 5 software op mijn Ipaq 4150 PDA.

Ik maak gebruik van een Sendio houder met een bedrade GPS adapter die met een plug op de houder wordt aangesloten

Deze installatie werkt al op dezelfde manier sinds juni 2004 zonder problemen en gaf binnen 50 seconden (cold start) een fix op ongeveer 7 tot 9 satellieten. Sinds dus een week of drie duurt het veel langer, soms zelf 5 minuten voor ik een fix heb op 2 a 3 satellieten.

Eerst dacht ik dat het aan mijn GPS ontvanger lag, maar deze zit op de plek waar hij al 1,5 jaar prima werkt. TomTom opnieuw geïnstalleerd, geupgrade naar 5.1, alles gecontroleerd maar niks helpt.

Nou vertelde ik terloops aan wat kennissen over mijn probleem met het gebrek aan GPS satellieten en toen werd het opeens heel interessant. Al mijn kennissen met TomTom5 melden dat ze ook sinds kort veel minder satellieten zien. Een goede vriend en zijn vader hebben een koeriersbedrijf en zij hebben er best wel last van en hebben zelfs al vragen gesteld bij TomTom erover. TomTom laat nooit meer dan 3 satellieten zien.

Een aantal kennissen heeft al zitten testen met andere programma's. Het blijkt dat een programma als GPS dash wel waar meer satellieten ziet en deze lijkt het beter te doen dan TomTom, maar het houdt nog niet over.

Zijn er meer mensen die dit gemerkt hebben?

Zet de cv maar uit moe, die AMD draait nu stabiel

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58
Klopt, buitenaardse wezens hebben de helft van alle GPS-satellieten uit hun baan geschoten. (geintje)

Nee even serieus, ik zou het niet weten. Ik ben net nog op pad geweest met m'n PDA met daarop TomTom 5.1 en had de hele weg de volle vijf streepjes en 9 satellieten. Werkt prima met m'n Adapt AD-300 BlueTooth GPS ontvanger. Heb ook meestal binnen een halve minuut een fix. Heb je misschien een andere auto die wellicht een warmtewerende voorruit heeft? Daar kunnen GPS-signalen niet zo goed tegen.

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 18:39
Probeer anders de muis op te sturen naar TomTom met de klacht erbij.

Heb al twee keer ongeveer het zelfde probleem gehad en kreeg gewoon een nieuwe muis terug :)

• jhu
JazzySOB schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:06:Heb ook meestal binnen een halve minuut een fix. Heb je misschien een andere auto die wellicht een warmtewerende voorruit heeft? Daar kunnen GPS-signalen niet zo goed tegen.
Ik heb inderdaad een mooie warmtewerende voorruit, daarom ligt hij al 1,5 jaar op de hoedenplank door de achterruit naar de hemel te kijken :)

• jhu
R-Adioactive schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:09:
Probeer anders de muis op te sturen naar TomTom met de klacht erbij.

Heb al twee keer ongeveer het zelfde probleem gehad en kreeg gewoon een nieuwe muis terug :)
Ik denk niet dat TomTom mijn GPS muis vervangt omdat hij van een ander merk is :)

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 16:39

theezeefje

Poehee

Ik heb precies hetzelfde probleem.
meerdere GPS muizen geprobeert.

Ik heb dit probleem nu ong. anderhalf / twee maanden denk ik.
ontvangst stond daarvoor altijd voluit, nu echter maar 1 of 2, hooooguit 3 streepjes.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Ik heb ook eens een avondje gehad dat ik af en toe maar 3 sats kon vinden, vond ik ook heel vreemd. Bleek aan het de ontvanger te liggen, na een koude restart deed ie het weer zoals vanouds.

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Corn schreef op donderdag 17 november 2005 @ 18:44:
Ik heb ook eens een avondje gehad dat ik af en toe maar 3 sats kon vinden, vond ik ook heel vreemd. Bleek aan het de ontvanger te liggen, na een koude restart deed ie het weer zoals vanouds.
ik heb al vaker geprobeert de hele boel te resetten of zonder spanning te zetten.
Software al opnieuw geinstalleerd, nieuw stekkertje aan GPS muis gezet, noem maar op.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Mja het kan eigenlijk niet echt softwarematig zijn; de GPS muis/ontvanger geeft gewoon z'n signalen in NMEA door aan de pda, en die geeft gewoon netjes weer wat de ontvanger ontvangt. Valt verder softwarematig weinig aan te interpreteren, de gps geeft gewoon door wat hij ziet.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt welliswaar een ander merk GPS ontvanger, maar ik kan me een recent probleem herinneren met een bepaalde serie TomTom ontvangers die na verloop van tijd slechter werden. Wellicht heb je met jouw merk hetzelfde. Heb je het al eens geprobeerd met een andere ontvanger of een bluetooth ontvanger? Dan kan je in elk geval je software en PDA uitsluiten (of niet).

@jazzySOB: bekende avatar :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• theezeefje

theezeefje

Poehee

@Microkid,

ik heb een originele tomtom muis liggen,
en heb het met een habbiehabbie muis van een onbekend merk getest,
zelfde probleem.

Kan het niet iets in tomtom zelf zijn ? ik heb iig tomtom 5.00

[ Voor 20% gewijzigd door theezeefje op 18-11-2005 02:14 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is een TomTom update naar 5.10 waarin GPS problemen zijn opgelost:
Waarom moet ik deze update downloaden?
Deze update moet in de volgende gevallen worden gedownload:

* Als u problemen ondervindt met TomTom NAVIGATOR 5 en de telefoonfunctionaliteit van uw PDA
* Als u problemen ondervindt met TomTom NAVIGATOR 5 en GPS-apparatuur van derden (dus niet van TomTom)
* Als u problemen ondervindt met PDA's met een VGA-schermresolutie (640 x 480 pixels)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• theezeefje

theezeefje

Poehee

Microkid schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 08:40:
Er is een TomTom update naar 5.10 waarin GPS problemen zijn opgelost:

[...]
Vernomen dat JHU 5.10 heeft draaien,
En heeft met die versie hetzelfde probleem,

voor mij zal het ook niet uitmaken, omdat er nadrukkelijk staat dat update is voor GPS muizen welke NIET van tomtom zijn, en ik heb juist wel een tomtom GPS muis.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Als het iets kan zijn. vorige week las ik dat er een redelijk grote zonnevlek was op de zon die radiosignalen op aarde kon verstoren deze week... Maar aangezie niet iedereen dit probleem heeft, lijkt het me onwaarschijnlijk.
Pagina: 1